Το βάθεμα της εκμετάλλευσης των εργαζόμενων είναι η «συνταγή» της επιτυχίας για την αλυσίδα
Η σωματειακή επιτροπή επιδιώκει να φτάσει σε όλα τα καταστήματα της αλυσίδας «Λιντλ» με στόχο να γραφτούν όλοι οι εργαζόμενοι στο Σύλλογο, να συμμετέχουν μαζικά στη δράση. Αμεσο καθήκον και για τους εργαζόμενους στο «Λιντλ» αποτελεί η μαζική συμμετοχή τους στις αρχαιρεσίες του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας, που θα διεξαχθούν από τις 18 έως τις 25 Απρίλη.
Η συντριπτική πλειοψηφία του προσωπικού στα σούπερ μάρκετ είναι 6ωρίτες και 4ωρίτες, καθώς η πολιτική της εργοδοσίας είναι να μην προσλαμβάνει εργαζόμενους με 8ωρο. Η πλειοψηφία των εργαζομένων είναι γυναίκες. Οπως κατήγγειλαν οι εργαζόμενοι, το προσωπικό είναι πολύ λίγο για τις ανάγκες που υπάρχουν. Το αποτέλεσμα είναι να τρέχουν από το ταμείο στο ράφι, από το ράφι στην αποθήκη και όπου κάθε φορά υπάρχει ανάγκη.
Οι γυναίκες είναι αναγκασμένες να ξεφορτώνουν ακόμα και φορτηγά, να φορτώνουν με προϊόντα το μανάβικο στα σούπερ μάρκετ κλπ. Αυτό έχει σαν συνέπεια πολλές γυναίκες να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας. «Είμαστε γνωστοί στα νοσοκομεία», είπε ένας από τους εργαζόμενους. Είναι τόσο εξαντλητική η δουλιά, που κάποιες γυναίκες δεν αντέχουν και φεύγουν. Μάλιστα η εργοδοσία, προκειμένου να κρατήσει προσωπικό, δίνει ένα επίδομα - πρόκειται για ψίχουλα - που το ονομάζει «επίδομα Λιντλ» και το οποίο αποτελεί οικειοθελή παροχή και όποτε θέλει το κόβει.
Στις υποχρεώσεις των εργαζομένων είναι και η καθαριότητα των καταστημάτων. Οπως μας είπε μια από τις εργαζόμενες, το βράδυ έρχεται συνεργείο καθαρισμού στο κατάστημα. Ομως το κατάστημα πρέπει να είναι καθαρό καθ' όλη τη διάρκεια της μέρας και αφού δεν προσλαμβάνουν καθαρίστριες, «αυτή τη δουλιά την κάνουμε εμείς». Οι υπερωρίες δεν πληρώνονταν. Οπως και το διάλειμμα, ήταν άγνωστο για τους εργαζόμενους και μόνο μετά από παρέμβαση σε κάποια καταστήματα, της σωματειακής επιτροπής και του Συλλόγου Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας, άρχισαν να γράφονται οι υπερωρίες και να γίνονται διαλείμματα.
Οι εργαζόμενοι στα σούπερ μάρκετ «Λιντλ» είναι αναγκασμένοι να δουλεύουν με το χρονόμετρο πάνω από το κεφάλι τους. Οπως κατήγγειλαν στο «Ρ», είναι χαρακτηριστικό ότι οι εργαζόμενοι στα ταμεία για να θεωρούνται «παραγωγικοί», πρέπει να περνούν περίπου τριάντα προϊόντα το λεπτό από την ταμειακή μηχανή. Αν κάποιος δεν μπορέσει να πιάσει αυτόν τον χρόνο, δέχεται επίπληξη. Το ίδιο συμβαίνει και με το ξεφόρτωμα και την τοποθέτηση προϊόντων στα ράφια.
Οι «πελάτες» - χαφιέδες - με το σύστημα του «μίστερι σόπινγκ» («μυστικές αγορές») που πρόσφατα αποκάλυψε ο «Ρ» - δε λείπουν και από τα «Λιντλ». Στην πρώτη περίπτωση οι υπεύθυνοι των καταστημάτων και οι βοηθοί πρέπει να φτιάξουν το «δοκιμαστικό καλάθι», όπως ονομάζεται. Δηλαδή να ψωνίσουν προϊόντα, να κρύψουν κάποια ή να αλλάξουν «μπαρ κόουντ» (κωδικούς προϊόντων) σε κάποια άλλα και να κάνουν έφοδο στα ταμεία. Στη δεύτερη περίπτωση άγνωστα άτομα της επιχείρησης πραγματοποιούν εφόδους στα σούπερ μάρκετ, ψωνίζουν και κρύβουν προϊόντα, ελέγχουν τους εργαζόμενους. Στήνουν παγίδες στους ταμίες ακόμα και με τις σακούλες (οι οποίες χρεώνονται στα συγκεκριμένα σούπερ μάρκετ).
Για παράδειγμα κάποιος «μυστικός πελάτης» έχει αγοράσει 11 σακούλες, αλλά στην ταμία δηλώνει δέκα, με αποτέλεσμα για μερικά λεπτά του ευρώ, η εργαζόμενη να δεχτεί επίπληξη, ή και άλλες συνέπειες. Αυτές οι διαδικασίες γίνονται οποιαδήποτε στιγμή της μέρας, δηλαδή ακόμα και όταν ουρές περιμένουν στα ταμεία και οι εργαζόμενοι προσπαθούν να εξυπηρετήσουν το κοινό, αλλά και να πιάσουν ταυτόχρονα τους απαιτούμενους χρόνους που θέτει η επιχείρηση.