Σάββατο 15 Μάρτη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΟΥ
Ευρωπαϊκά «πακέτα» κόντρα στις λαϊκές ανάγκες

Σε ύμνους και κραυγές για την παραπέρα τόνωση της «ανταγωνιστικότητας» και αύξηση της «επιχειρηματικότητας» με οδηγό τη στρατηγική της Λισαβόνας, επιδόθηκαν κυβερνητικοί παράγοντες στην προχθεσινή ημερίδα που οργάνωσε η Περιφέρεια Ηπείρου σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών στα Γιάννενα, σχετικά με τους στρατηγικούς στόχους και βασικούς άξονες, που θα προωθηθούν μέσα από το Δ' ΚΠΣ για την περίοδο 2007 - 2013 στην Ηπειρο.

Τόσο ο υφυπουργός Οικονομίας Γιάννης Παπαθανασίου, όσο και ο περιφερειάρχης Δημήτρης Πανοζάχος προσπάθησαν απεγνωσμένα να πείσουν για το δήθεν ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την περιοχή. Στα πλαίσιο αυτό, πρόβαλαν την ...κοσμογονία έργων και αλλαγών που συντελέστηκαν με το Γ' ΚΠΣ και υποσχέθηκαν πακτωλό χρημάτων που θα διατεθούν από το Δ' ΚΠΣ.

Τα κυβερνητικά στελέχη, ωστόσο, παριστάνουν πως δε γνωρίζουν ότι η ανισομετρία στην ανάπτυξη των περιφερειών είναι άμεσα συνυφασμένη με τον ταξικό χαρακτήρα της αντιλαϊκής οικονομικής πολιτικής που εφάρμοσαν και εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Πολιτική για τη μεγιστοποίηση του καπιταλιστικού κέρδους σε βάρος των λαϊκών αναγκών στην οποία εντάσσονται και τα περιβόητα ευρωπαϊκά «πακέτα», μέσω των οποίων, εκτός των άλλων, προωθούν την ενσωμάτωση της οικονομίας της χώρας στις ευρωενωσιακές δομές.

Αποκαλυπτικός ο περιφερειάρχης Ηπείρου Δ. Πανοζάχος, αναφερόμενος στο πρόγραμμα του Δ' ΚΠΣ για την Ηπειρο, είπε ότι «στηρίζεται στο να εφαρμόσει τη Στρατηγική της Λισαβόνας και του Γκέτεμποργκ», με βασικό στοιχείο «να αναπτυχθεί η επιχειρηματική ανταγωνιστικότητα», «βελτιώνοντας τις υποδομές προσπελασιμότητας», «επενδύοντας στο περιβάλλον και το ανθρώπινο κεφάλαιο».

Ο δε υφυπουργός Οικονομικών πρόσθεσε «την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Ηπείρου», προκειμένου να «βελτιωθεί η ελκυστικότητά της και να αναδειχτεί σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών», «για ενίσχυση της καινοτομίας και της ανταγωνιστικότητας». Ουσιαστικά, δηλαδή, πρόκριναν τη δημιουργία καλύτερων οικονομικών όρων και συνθηκών για μια Ηπειρο - κράχτη για επενδύσεις και κερδοφορία του κεφαλαίου, με την αξιοποίηση των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων.

Η πραγματικότητα...

Τα παραπάνω δεν μπορούν να κρύψουν τα σημάδια της αντεργατικής - αντιλαϊκής πολιτικής, που εντείνουν την υποβάθμιση στη ζωή των εργαζομένων των λαϊκών στρωμάτων της Ηπείρου. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην Περιφέρεια Ηπείρου, μία από τις πιο φτωχές περιφέρειες της Ευρώπης:

  • Η επίσημη ανεργία, στην τελευταία μέτρηση της ΕΣΥΕ για το 2007, φτάνει το 9,8%.
  • Μόνο την τελευταία πενταετία έχουν κλείσει βασικές παραγωγικές μονάδες (Κλωστήρια Πρεβέζης, Χυτήρια Ηπείρου, Εργοστάσιο ΤΟΠ στα Γιάννενα).
  • Οι απασχολούμενοι στην αγροτική παραγωγή έχουν μειωθεί κατά 5%, με την ιδιωτικοποίηση της γαλακτοβιομηχανίας «ΔΩΔΩΝΗ» να επικρέμαται.

Ταυτόχρονα, μικρομεσαίες επιχειρήσεις μαραζώνουν. Μόνο την τελευταία 4ετία έκλεισαν, περίπου, 2.150 στα Γιάννενα, ενώ το μέλλον διαγράφεται δυσοίωνο με την επέλαση ισχυρών πολυεθνικών ομίλων στην περιοχή (ΦΟΥΡΛΗΣ κλπ.). Τα παραπάνω συμπληρώνονται, βεβαίως, με το καθεστώς της μερικής απασχόλησης, το όργιο της ανασφάλιστης εργασίας, την εμπορευματοποίηση Υγείας και Παιδείας, την απουσία αντιπλημμυρικών έργων και αντισεισμικής θωράκισης.

Αυτή η αντιλαϊκή επίθεση που οι εργαζόμενοι και ο λαός της Ηπείρου βιώνουν χρόνια στο πετσί τους ξεδιπλώνεται με όπλο και τα «έργα» του Δ' ΚΠΣ, που βασικό στόχο έχουν, όπως αναφέρθηκε, την ενίσχυση της «ανταγωνιστικότητας» και «επιχειρηματικότητας». Της ανάγκης, δηλαδή, τα μονοπώλια της ΕΕ να βελτιώσουν την οικονομική τους θέση στον ανταγωνισμό που έχουν σε διεθνές επίπεδο με άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα. Σε αυτήν την κατεύθυνση επισημάνθηκε η «στρατηγική θέση της Ηπείρου», που αποτελεί πύλη διόδου του κεφαλαίου στα Βαλκάνια, αλλά και τη Μέση Ανατολή, γεγονός που εξηγεί και τη δημιουργία υποδομών και οδικών δικτύων.

Δίκτυα, όπως η Εγνατία και η Ιόνια οδός, αλλά και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας - έργα αναγκαία, κατά τα άλλα, που θα έπρεπε να γίνουν προ πολλού εντασσόμενα σε μιαν άλλη πολιτική φιλολαϊκής ανάπτυξης - καλείται να τα χρυσοπληρώσει διπλά ο λαός - και για την κατασκευή και τη λειτουργία - με στόχο, όμως, να προωθηθούν οι παραπάνω στόχοι, ενώ το αναφαίρετο λαϊκό δικαίωμα για φθηνή και γρήγορη μεταφορά μετατρέπεται σε εμπόρευμα.

Οσο για την ενίσχυση της «έρευνας και καινοτομίας» που προβλήθηκε, αναδεικνύει, ακριβώς, την ανάγκη των επιχειρήσεων να συνδεθούν με αυτές, ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικές. Κάτι που συνάδει με την προώθηση, μέσα από το Δ' ΚΠΣ, της «διά βίου μάθησης» και «ανάπτυξης δεξιοτήτων», που, όπως υπογράμμισε και ο υφυπουργός Οικονομικών, είναι «απαραίτητο στη σύγχρονη πλέον αγορά εργασίας να υπάρχει συνεχώς εκπαίδευση και επανεκπαίδευση»...


Σωτήρης ΖΩΤΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ