Τρίτη 15 Απρίλη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΜΕΣΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
Τα παιδιά θύματα της τηλεόρασης

Τους κινδύνους που ελλοχεύουν στην καθημερινή επαφή των παιδιών με την τηλεόραση, επισήμαναν οι ομιλητές στην Ημερίδα που πραγματοποιήθηκε χτες από τις Γενικές Γραμματείες Ενημέρωσης και Επικοινωνίας με τίτλο «Οι ανήλικοι στον κόσμο της επικοινωνίας». Η χρήση της τηλεόρασης -όπως τονίστηκε- στην πράξη καταρρίπτει την αθωότητα των παιδιών, ενώ σε μια πορεία χρόνου τα μετατρέπει σε άβουλους καταναλωτές.

Παράλληλα, τα παιδιά μη έχοντας τη γνώση και την εμπειρία και μη μπορώντας να ξεχωρίσουν το αληθινό από το ψεύτικο, το πραγματικό από το φανταστικό βομβαρδίζονται καθημερινά με βλαπτικά μηνύματα. Συγχρόνως στο όνομα της τηλεθέασης μετατρέπονται σε εύκολα θύματα, όπου στην πλάτη τους παίζονται οικονομικά συμφέροντα.

Σ' ένα οργανωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχει ως κύριο στόχο να «αφοπλίσει» τα παιδιά απέναντι στις όποιες αρνητικές «επιδράσεις» των Μέσων αναφέρθηκε η καθηγήτρια Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών Μπ. Ντάβου. Οι βασικοί στόχοι εκπαίδευσης θα πρέπει να είναι, όπως τόνισε, η συνειδητοποίηση, ανάλυση, διαχείριση, έλεγχος και κριτική στάση της σχέσης που μας συνδέει με κάθε Μέσο.

«Τα παιδιά που βλέπουν πολλές ώρες τηλεόραση κινδυνεύουν να προσληφθούν από το σύνδρομο του "μοχθηρού κόσμου"», τόνισε στη συνέχεια η καθηγήτρια Τμήματος Κοινωνιολογίας του Παντείου Φ. Τσαλίκογλου. Επισήμανε, ότι στο μυαλό των παιδιών πλάθεται ένας κόσμος μοχθηρός, με κίνδυνο να δημιουργηθεί ένας φοβισμένος ενήλικας, ανελεύθερος, πειθήνιο όργανο, που φοβάται τις αλλαγές.

Την ανάγκη δημιουργίας ελληνικού παιδικού προγράμματος, ιδιαίτερα από την κρατική τηλεόραση με θέματα που θα αντλούνται για παράδειγμα από τη λογοτεχνία ή από τις καθημερινές ανάγκες των παιδιών, σημείωσε ο παραγωγός παιδικών εκπομπών Ν. Πιλάβιος. Αναφερόμενος μάλιστα στη σήμανση καταλληλότητας ή μη των προγραμμάτων τόνισε ότι αυτή, στην ουσία, αποτελεί άλλοθι για να προβάλλουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί ό,τι θέλουν και όπως το θέλουν.

Στην εκμετάλλευση των παιδιών και την επίθεση που δέχονται από τις διαφημιστικές εταιρείες, οι οποίες ξέρουν ότι τα παιδιά έχουν καταναλωτική δύναμη, αναφέρθηκε ο Γ. Νικολόπουλος, μέλος ΔΣ Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας. Τόνισε, ότι το σημερινό σχολείο είναι σχολείο της αγοράς, ενώ κατήγγειλε την εισβολή εταιρειών στα σχολεία. «Οι εταιρείες χρησιμοποιούν για τις διαφημίσεις επικοινωνιολόγους και ψυχολόγους. Δυστυχώς η επιστήμη χρησιμοποιείται υπέρ των λίγων και κατά των πολλών», τόνισε.

Στις ευθύνες που έχουν οι βιομηχανίες και τα ΜΜΕ αναφέρθηκε η Μπ. Τσακαρέστου, επίκουρη καθηγήτρια Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου, σημειώνοντας ότι τα παιδιά θα πρέπει από 5 ετών να διακρίνουν μέσα από μια κατάλληλη αγωγή από τους γονείς και το σχολείο τα διαφημιστικά μηνύματα. Τέλος, τη διαπίστωση ότι τα παιδιά είναι μόνα και αβοήθητα στον κόσμο του διαδικτύου επισήμανε ο Ρ. Μορώνης, πρόεδρος ΙΟΜ.

«Τα παιδιά αντιμετωπίζονται ως ένα συγκεκριμένο γκρουπ ηλικιών, όπου στήνονται εμπορικά πάνω σ' αυτό με στόχο περισσότερα έσοδα», ανέφερε στη συνέχεια ο πρόεδρος της ΕΡΤ Χρ. Παναγόπουλος, σημειώνοντας ότι τα προγράμματα της κρατικής τηλεόρασης εξυπηρετούν το δίπολο της ψυχαγωγίας και της επιμόρφωσης.

Κάλυψη στους υπεύθυνους των ΜΜΕ έδωσε ο υπουργός Επικρατείας Θ. Ρουσόπουλος, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων όπου πλήττονται τα δικαιώματα των παιδιών και των εφήβων από τα ΜΜΕ, αυτό δε γίνεται... εσκεμμένα. Ανέφερε μάλιστα ότι υπάρχει συχνά ένας «υπερβάλλων ζήλος» για μεγαλύτερα ποσοστά τηλεθέασης, αναγνωσιμότητας ή ακρόασης. Μίλησε επίσης για δημιουργία ενός Κώδικα Δεοντολογίας.

Με την άποψη της κυβέρνησης για αυτορρύθμιση και δημιουργία Κώδικα Δεοντολογίας συντάχτηκαν πλήρως τόσο η εκπρόσωπος των ιδιοκτητών της ιδιωτικής τηλεόρασης Αρχ. Παπαναγιώτου, όσο και οι εκπρόσωποι της διαφήμισης. Η Αρχ. Παπαναγιώτου επισήμανε ακόμη ότι τα πρόστιμα και οι ποινές που επιβάλλονται στους σταθμούς αποτελούν καταπάτηση του δικαιώματος της έκφρασης και του λόγου.

Ο πρόεδρος της Ενωσης Εταιρειών Διαφήμισης - Επικοινωνίας Μ. Παπαπολύζος αναφερόμενος στο βομβαρδισμό των διαφημιστικών μηνυμάτων στους ανήλικους υποστήριξε ότι τα παιδιά δε ζουν σε «γυάλα» και ότι θα πρέπει να εκπαιδευτούν ώστε να γίνουν... πονηροί καταναλωτές. Συγχρόνως, για τον Γρ. Αντωνιάδη, πρόεδρο του Συλλόγου Διαφημιζομένων Ελλάδας το πρόβλημα της παχυσαρκίας των παιδιών δεν οφείλεται στις διαφημίσεις «σκουπιδοτροφών» αλλά στο... ίντερνετ, γιατί τα παιδιά παραμένουν καθισμένα αρκετές ώρες μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή.


Α. Γ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Μαθήματα χρήσης των νέων μέσων από ...τις πολυεθνικές (2009-08-22 00:00:00.0)
Βιβλία... επικοινωνίας (2004-10-14 00:00:00.0)
Τα «αιτήματα» του κεντροδεξιού Τύπου (2004-09-24 00:00:00.0)
Οι αρνητικές επιδράσεις στην κοινωνικοποίηση ωφελούν το σύστημα (2003-08-31 00:00:00.0)
Κωλυσιεργούν για να μην αλλάξει τίποτα (2000-02-11 00:00:00.0)
Εξαρση των διαφημιστικών παραβιάσεων την περίοδο των γιορτών (2000-01-06 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ