Τρίτη 31 Μάρτη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
«Αλήθειες»

Οι διαφημιστικές εταιρείες ενδιαφέρονται για την επιτυχία των «μηνυμάτων» τους. Φτιάχνουν καλοδουλεμένες διαφημίσεις για καλοκουρδισμένους «καταναλωτές». Εμπνευση, επιστημονικές γνώσεις, χιούμορ και άλλα πολλά, στην υπηρεσία της αγοράς, για να κερδίσει η επιχείρηση που διαφημίζεται περισσότερα κέρδη. Μια καλά επεξεργασμένη διαφήμιση ελάχιστων δευτερολέπτων μπορεί να φέρει χιλιάδες πελάτες μπροστά στο ταμείο, λένε οι «ειδικοί».

Χρειάζεται να είναι πρωτότυπη και να έχει εκείνα τα στοιχεία που θα κάνουν τον «καταναλωτή» να τη θυμάται, για την ακρίβεια να θυμάται το όνομα της επιχείρησης, το όνομα του προϊόντος. Οταν το «πακέτο» είναι έτοιμο, σειρά έχει η υλοποίηση της «ιδέας», η οποία «ζωντανεύει» και γίνεται εικόνα και ήχος. Τι γίνεται, όμως, όταν κάποια απ' τα «τεχνάσματα» της διαφήμισης γίνονται υποστηρικτικό μέσο για τη διαστρέβλωση της Ιστορίας;

Tην ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν είχε προβληθεί ακόμα το χτεσινό, δεύτερο, επεισόδιο της ιστορικής (;) σειράς της ΕΡΤ με τίτλο «Η Μεγάλη Αλλαγή». Για να είμαστε ειλικρινείς, δεν έχουμε αγωνία για το εάν θα διαστρεβλωθεί η Ιστορία, αλλά απορία για το πόσο! Μήπως είμαστε εμπαθείς απέναντι σε οτιδήποτε μη κομμουνιστικό; Οχι. Απλά είχαμε την «τύχη» να παρακολουθήσουμε το πρώτο επεισόδιο. Για τις μεγάλες ιστορικές ανακρίβειες έγραψε ο «Ρ» την Κυριακή. Με αφορμή το πρώτο επεισόδιο, θα αναφερθούμε στα «βοηθητικά» μέσα της διαστρέβλωσης.

Θα αναφερθούμε σε ορισμένες επιλογές των εικόνων και ήχων που «έντυσαν» την ιστορική «αλήθεια». Οποιος είδε το πρώτο επεισόδιο θα θυμάται ότι «ξεχάστηκαν» γεγονότα. Ετσι ακριβώς γίνεται και στις διαφημίσεις: Φτιάχνεται μια «αλήθεια» με τις μισές πληροφορίες για να παραπλανηθεί το «κοινό» και να αγοράσει το προϊόν. Εδώ, όμως, ο στόχος είναι πολύ πιο ουσιαστικός απ' την αγορά μιας οδοντόβουρτσας ή ενός κινητού τηλεφώνου. Στόχος είναι το «κοινό», που θα καθίσει με ενδιαφέρον να δει την Ιστορία της χώρας του και δεν είχε, μέχρι τώρα, τη δυνατότητα να διαβάσει τα στοιχειώδη που του κρύβει η «επίσημη» Ιστορία.

Οποιος είδε το πρώτο επεισόδιο, θα θυμάται μέχρι και την προσεγμένη μουσική «επένδυση», την ευχάριστη μουσική, όταν ο αφηγητής μίλαγε για το σχέδιο Μάρσαλ, και την πιο «ταραγμένη» όταν μίλαγε για τους κομμουνιστές στα βουνά. Θα θυμάται ακόμα και την εναλλαγή των εικόνων, όταν «έπρεπε». Ασπρόμαυρες εικόνες των εξαθλιωμένων παιδιών στο «παιδομάζωμα» των κομμουνιστών, όπως το ονομάζουν ακόμα. Καμία αναφορά στις πραγματικές συνθήκες. Στη συνέχεια, ο αφηγητής μάς είπε ότι τα παιδιά αυτά μεταφέρθηκαν στη Σοβιετική Ενωση, και απ' τις εικόνες που επέλεξαν να δείξουν ήταν σα να τους πήραν για καταναγκαστική εργασία. Απ' την άλλη, για το πραγματικό παιδομάζωμα της Φρειδερίκης τα πράγματα ήταν διαφορετικά: Εικόνες παιδιών με χαρούμενα πρόσωπα και, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης ενός ανθρώπου που μεγάλωσε στις διαβόητες «Παιδουπόλεις», η εικόνα απέκτησε χρώμα και είδαμε τον παράδεισο που μεγάλωσε έγχρωμο!

Τα παραπάνω είναι μόνο μερικά παραδείγματα και απ' ό,τι φαίνεται θα ακολουθήσουν κι άλλα. Σήμερα θα ξέρουμε πώς παρουσιάστηκε η δολοφονία του Ν. Μπελογιάννη απ' το αστικό κράτος, 57 χρόνια μετά την εκτέλεσή του, στις 30 Μάρτη του 1952. Τέλος, να σημειώσουμε ότι ούτε περιμέναμε ύμνους για τον αγώνα των κομμουνιστών, ούτε την αλήθεια «στα μέτρα μας», όπως θα έλεγαν κάποιοι. Ο σεβασμός, όμως, στη νοημοσύνη μας, είναι στοιχειώδης απαίτηση. Ούτε αυτό, όμως, έγινε. Η Ιστορία ενός λαού έγινε προϊόν μιας φθηνής αστικής προπαγάνδας με πινελιές παρωχημένων διαφημιστικών «κόλπων». Απλά, αυτοί είναι...


Γεράσιμος ΧΟΛΕΒΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ