Πέμπτη 11 Μάρτη 2010 - 1η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Πολυτέλεια;

Είχα περπατήσει, είχα ακούσει τις μαχητικές φωνές εκείνων που απεργούσαν, είχα διαβάσει στα πανό και τα πλακάτ τα κοινά αιτήματά τους, είχα συναντήσει στις γραμμές γνωστούς και φίλους και τελικά είχα γυρίσει ευχαριστημένη σπίτι.

Ευχαριστημένη; Από τι; Από το μέγεθος της απεργίας;

Μα, αυτό σημαίνει ότι όλο και μεγαλύτερος είναι ο αριθμός εκείνων που η απειλή της ανεργίας και των περικοπών μεγάλωσε, όπως και ο αριθμός εκείνων που περιμένουν να πέσει πάνω τους η ίδια απειλή της ανεργίας και της ακρίβειας.

Πονούσε το κορμί μου. 'Η μάλλον πονούσα μέσα κι έξω. Το μέσα είναι πάντα πιο οδυνηρό και η θεραπεία του πιο αργή.

Πριν ανοίξω το κομπιούτερ μου, πήρα τη συλλογή Ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη και άρχισα να διαβάζω. Δεν αποζητούσα κανένα βάλσαμο, γιατί τα δικά του ποιήματα δεν το στάζουν, αλλά για την οικονομία του ποιητικού του λόγου.

Το θείο δώρο της ποίησης είναι ότι υπάρχουν, από τον Ομηρο μέχρι σήμερα, στίχοι που μπορούν να επαναληφθούν και να είναι επίκαιροι, να αντανακλούν στη διάθεση του αναγνώστη, να λειτουργούν διανοητικά και αισθηματικά, όπως ο στίχος του Σεφέρη:

«Αν είναι ανθρώπινος ο πόνος δεν είμαστε άνθρωποι μόνο για να πονούμε...».

Συνέχιζα να διαβάζω από το ένα ποίημα στο επόμενο και να πηδάω μαζί του από το ένα μάρμαρο στο άλλο, να βλέπω μαζί του τη θάλασσα, τα κύματα, το φάντασμα του Οδυσσέα, να τον ακολουθώ στα περίχωρα της Κερύνειας, να του ψιθυρίζω, έχω κι εγώ πονοκεφάλους... κι όμως να συνεχίζω μαζί του μέχρι τη Σαλαμίνα της Κύπρος, με προμετωπίδα «...Σαλαμίνα τε/ τας νυν ματρόπολις των δ' αιτία στεναγμών» (Αισχύλος, «Πέρσες»), να αναρωτιέμαι για τα εισαγωγικά «Κύριε, βοήθα να θυμόμαστε/ πώς έγινε τούτο το φονικό/ την αρπαγή, το δόλο, την ιδιοτέλεια,/ το στέγνωμα της αγάπης/ Κύριε βόηθα να τα ξεριζώσουμε...», να τριγυρίζω στην Εγκωμη με τον ίδιο και να χαμηλώνω τα μάτια μου, όπως κι εκείνος. Τον είχε πάρει δέκα χρόνια να γράψει αυτό το ποίημα.

Τηλεφώνησα στην αδελφή μου. Βιβλιοφάγος από το νηπιαγωγείο και καθημερινή αναγνώστρια εφημερίδων.

Σούλα, να σου διαβάσω κάποιους στίχους του Σεφέρη...

Αυτό είναι μια ψυχική και σωματική πολυτέλεια ύστερα από τόσες ώρες στο δρόμο.

Ο διάλογος συνεχίζεται χρόνια τώρα.

Η ανάγνωση λογοτεχνίας ή ποίησης, ο κινηματογράφος, το Μέγαρο Μουσικής, όπου μπορούμε να ακούσουμε Μότζαρτ και Μπετόβεν από τους καλύτερους Ελληνες και ξένους μουσικούς, υπό τη διεύθυνση παγκόσμια γνωστών διευθυντών ορχήστρας, το θέατρο, η επίσκεψη σε μουσεία και γκαλερί ζωγραφικής, σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς είναι πολυτέλεια;

Μήπως οι δημιουργοί τους δεν είναι και αυτοί εργαζόμενοι άνθρωποι, σαν εκείνους που κατασκευάζουν σκαριά καραβιών, που χτυπάνε με σφυριά το μέταλλο, ράβουν ρούχα σε χειροκίνητες ή ηλεκτρικές ραπτομηχανές, σκύβουν πάνω από χαρτιά, σκάβουν τη γη;

Δεν είναι όλα αυτά έργα του ανθρώπου, νου και φυσικής δύναμης;

Ο πολιτισμός δεν είναι μια διαχρονική ανθρώπινη έκφραση;

Θα σου διαβάσω ακόμα ένα στίχο του Σεφέρη, είπα στην αδελφή μου πριν κλείσει το τηλέφωνο...

Αθήναι. Ανελίσσονται ραγδαίως/ τα γεγονότα που ήκουσε με δέος/ η κοινή γνώμη. Ο κύριος υπουργός/ εδήλωσεν, Δεν μένει πλέον καιρός...

-- Τον έχουν πει, αστό ποιητή...

-- Τόσο το καλύτερο όταν ένας αστός ποιητής μιλάει δημόσια με τέτοια λόγια.

-- Ποιητικά;

-- Που ταιριάζουν σήμερα.


Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Λοξές σκέψεις για έναν ευλογημένο (2007-06-24 00:00:00.0)
«Παρών - απών» ο Παλαμάς (2003-02-27 00:00:00.0)
«Καφές σε χρόνο ενεστώτα» (2001-04-19 00:00:00.0)
Ο Γ. Σεφέρης διαβάζει (2000-05-17 00:00:00.0)
"Λογισμοί - Απολογισμοί" (1997-04-26 00:00:00.0)
Δυο θάνατοι (1996-07-28 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ