Σχόλιο της Πανελλαδικής Γραμματείας Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ με αφορμή τα θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Eurokinissi |
«Λίγο πιο δύσκολα από τα περσινά» χαρακτηρίζει γενικά τα θέματα των Μαθηματικών κατεύθυνσης η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, σημειώνοντας ότι «προϋπόθεση για την επιτυχή αντιμετώπιση των θεμάτων από τους μαθητές ήταν η πολύ καλή υποδομή από τις προηγούμενες τάξεις και η αυξημένη κριτική ικανότητα». Πάντως, υπήρξαν διαμαρτυρίες από πλευράς υποψηφίων ότι ήταν μεγάλος ο όγκος των ζητημάτων που κλήθηκαν να απαντήσουν.
Οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης εξετάστηκαν σε κείμενα του Γιώργου Ιωάννου. Η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων σημειώνει πως άλλα ερωτήματα ήταν σαφή, ενώ άλλα δεν αποτελούν την καλύτερη δυνατή επιλογή.
«Τις τελευταίες δεκαετίες το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στα σχολεία διέρχεται μια σοβαρή κρίση υποτίμησης και υποβάθμισης. Οι οδηγίες του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών επιμένουν σε ζητήματα μορφής με στόχο την απομόνωση του περιεχομένου και των ιδεολογικών μηνυμάτων των λογοτεχνικών έργων», σχολιάζει η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ με αφορμή τα χτεσινά θέματα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.
Ειδικότερα για το κείμενο που επιλέχτηκε, το ΠΑΜΕ σημειώνει ότι «είναι ένα αριστουργηματικό διήγημα του Γ. Ιωάννου με πλούσιο περιεχόμενο και ιδέες, τα ζητούμενα όμως που δόθηκαν στους υποψηφίους αγνόησαν τον ιδεολογικό του πλούτο και στάθηκαν σχολαστικά σε θέματα μορφής που την απέκοψαν σκόπιμα και απαράδεκτα απ' αυτό». «Ετσι - συνεχίζει το ΠΑΜΕ - τα σημαντικά ιδεολογικά μηνύματα του διηγήματος, ανεπιθύμητα για το εκπαιδευτικό και πολιτικό κατεστημένο (που στις μέρες μας φλερτάρει με την αστική τάξη της Τουρκίας), πέρασαν στα αζήτητα. Αποτέλεσμα, οι υποψήφιοι να παγιδευτούν σε ερωτήσεις αισθητικές, νοηματικές, επιφανειακές κι ανούσιες και να συντελεστεί ανίερη ασέλγεια σε βάρος του λογοτεχνήματος». Την ίδια στιγμή, όπως σημειώνει μεταξύ άλλων το ΠΑΜΕ, σκόπιμα αποσιωπήθηκαν τα ηχηρά μηνύματα του κειμένου για τον πόνο του ξεριζωμού και της προσφυγιάς όλων των ανθρώπων, καθώς και η κραυγαλέα διαμαρτυρία του συγγραφέα για την αστικοποίηση, καρπό της μεταπολεμικής καπιταλιστικής άναρχης ανάπτυξης και δόμησης, η οποία κατέστρεψε την αισθητική των πόλεων.
«Το Υπουργείο Διά Βίου Μάθησης συνεχίζει το αντιεκπαιδευτικό - αντιπαιδαγωγικό του έργο, τη στροφή στις δεξιότητες και την υποβάθμιση της μόρφωσης και της αισθητικής καλλιέργειας των νέων και μέσα από τις εξετάσεις για τη Λογοτεχνία», καταλήγει η Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ.