Τετάρτη 16 Νοέμβρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΙ ΑΓΩΓΟΙ
Μεγάλες προσδοκίες από το μεγάλο κεφάλαιο

Το ΙΟΒΕ συστήνει στην κυβέρνηση να κάτσει «σούζα» για να περάσουν οι αγωγοί φυσικού αερίου από την Ελλάδα

Οφελος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, αλλά και μια καλύτερη θέση για νέες μπίζνες, προσδοκά το ντόπιο μεγάλο κεφάλαιο από την ανάπτυξη των ενεργειακών αγωγών στην Ελλάδα, απαιτώντας ουσιαστικά τη συμμόρφωση της ελληνικής κυβέρνησης σε κάθε αξίωση που σχετίζεται με τη σύσταση του λεγόμενου «Νότιου Ενεργειακού Διαδρόμου». Τον πολιτικοοικονομικό στόχο «της εξασφάλισης της συμμετοχής της Ελλάδας στη διαδικασία επαναπροσδιορισμού του ενεργειακού χάρτη της Ευρώπης» θέτει με έμφαση το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) του ΣΕΒ, σε μελέτη του με τίτλο «Η Ελλάδα ως ενεργειακός δίαυλος προς την Ευρώπη».

Στην ανακοίνωση του ΙΟΒΕ επισημαίνεται ότι αναμένονται σημαντικά οικονομικά οφέλη από την κατασκευή αγωγών φυσικού αερίου εντός της επικράτειας, με 413 έως 445 εκατ. ευρώ προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία και 10-12 χιλ. θέσεις εργασίας για την κατασκευή. Είναι δεδομένο, όμως, ότι μεγάλο μέρος αυτής της «προστιθέμενης αξίας» θα περάσει σε συγκεκριμένα πορτοφόλια και όχι στους εργαζόμενους που θα απασχοληθούν στα έργα με αποδοχές «Κίνας» και χωρίς δικαιώματα, εφόσον προχωρήσουν και τα γενικότερα σχέδια πλουτοκρατίας - κυβέρνησης του «μαύρου μετώπου», τους επόμενους μήνες και χρόνια. Παράλληλα, οι συνεταίροι των εταιρειών φυσικού αερίου και οι εργολάβοι των αγωγών θα μπορούν να διεκδικήσουν με πολύ καλύτερους όρους τη συμμετοχή τους σε ανάλογα σχέδια στην ευρύτερη περιοχή και παγκοσμίως. Κανένα ουσιαστικό όφελος δε θα έχει ο λαός, που βιώνει τη στοχευμένη οικονομική επιβάρυνση των ενεργειακών αναγκών του.

Από την άλλη, εξαιρετικά κυνικά και αυστηρά ωφελιμιστικά «σκέφτονται» το μεγάλο κεφάλαιο και οι τεχνοκράτες που το υπηρετούν. Στη μελέτη επισημαίνεται ότι λόγω της υφιστάμενης μετοχικής σύνθεσης σε ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ, ο αγωγός ITGI θα απαιτήσει σημαντική δημόσια επένδυση της τάξης των 170-210 εκατ. ευρώ το χρόνο κατά τη φάση κατασκευής με περίοδο αποπληρωμής τα 20 χρόνια. Κι αυτό το θεωρούν ως ένα θετικό στοιχείο που μπορεί να υπολογιστεί για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ και ΕΛΠΕ. Ουσιαστικά, υποστηρίζεται ότι ο υποψήφιος αγοραστής της ΔΕΠΑ θα κερδίσει πρόσθετα, με την προνομιακή χρηματοδότηση από το Ελληνικό Δημόσιο των πανάκριβων αγωγών που θα εκμεταλλευτεί, μέσω της εξαγοράς των μετοχών του Δημοσίου σε ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ!

Ο «Νότιος Ενεργειακός Διάδρομος» αποτελεί την τέταρτη «οδό» για τη μεταφορά φυσικού αερίου προς την ΕΕ από την Κασπία και αργότερα από τις χώρες της Μέσης Ανατολής. Κύριος τροφοδότης του είναι το κοίτασμα «Shah Deniz» στο Αζερμπαϊτζάν. Η κοινοπραξία που το ελέγχει (Βρετανοί, Νορβηγοί, Ρώσοι, Γάλλοι κ.ά.) θα επιλέξει μέσα στο 2012 ποιος αγωγός θα μεταφέρει το αέριό της στην Ευρώπη και άρα ποιος θα κατασκευαστεί. Το ΙΟΒΕ επισημαίνει ότι δεν είναι δεδομένη η εξέλιξη. Ο αγωγός TAP (Ελβετοί, Νορβηγοί, Γερμανοί) που ευελπιστεί σε σύνδεση με τον αγωγό Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας (IGTI), φέρεται να προηγείται - σύμφωνα με το ΙΟΒΕ - από τον ελληνικού ενδιαφέροντος αγωγό, λόγω της ισχυρής κεφαλαιακής επάρκειας των μετόχων του και της τεχνογνωσίας τους. Αντίστοιχα, ο «Nabucco» - που παρακάμπτει την Ελλάδα - υποστηρίζεται σθεναρά από την ΕΕ και ο SEEP σχεδιάζεται από την BP, βασικό μέτοχο του κοιτάσματος του «Shah Deniz».

Καταληκτικά, το ΙΟΒΕ συστήνει: «Οι συμμετέχοντες στη διαδικασία από την ελληνική πλευρά, και ειδικά η ελληνική κυβέρνηση, πρέπει να αποφύγουν τη δημιουργία εμποδίων και να στηρίξουν έμπρακτα τη διέλευση οποιουδήποτε αγωγού φυσικού αερίου του Νοτίου Διαδρόμου μέσα από την ελληνική επικράτεια».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ