Πέμπτη 26 Απρίλη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΜΑΛΓΚΟΣΚΑ ΣΟΥΜΟΒΣΚΑ
«Elles»

Δεν αρκεί η εύθραυστη ψυχολογική ερμηνεία της Ζιλιέτ Μπινός στο ρόλο της Αν, της δημοσιογράφου του περιοδικού «ELLE», που δουλεύει με την έρευνα ενός ρεπορτάζ για την πορνεία των νεαρών φοιτητριών στο Παρίσι. Η προερχόμενη από το χώρο του ντοκιμαντέρ Πολωνέζα σκηνοθέτις Μαλγκόσκα Σουμόβσκα φαίνεται ότι προσπαθεί να ταρακουνήσει τη μυθοπλασία. Φαίνεται ακόμα ότι μάλλον αντιμετωπίζει μεγάλη δυσκολία στο να βρει μια ξεκάθαρη έκφραση στη σχέση της με το θέμα που αφηγείται. Με αποτέλεσμα οτιδήποτε είναι αυτό που θέλει να αφηγηθεί να γίνεται εξαιρετικά ομιχλώδες. Επίσης αφήνει ξεκρέμαστα ένα σωρό «νήματα», με κορυφαίο τον αδιαμφισβήτητο συμβολισμό του τέλους, όπου όλοι οι άνδρες, καθισμένοι γύρω από το τραπέζι, να γίνονται «πελάτες»... Αυτή δεν είναι παρά μια εύκολη απάντηση στις τυχόν δύσκολες ερωτήσεις που ίσως επιθυμούσε να θέσει ...δυστυχώς!

Είναι εμφανής η ύπαρξη φιλοδοξίας για δυνητικές ερωτήσεις σε μια ευρύτερη έννοια. Η Αν κάθεται απέναντι και δίπλα στην καθεμιά από τις δυο φοιτήτριες-αντικείμενα της έρευνάς της. Ρωτάει, ακούει και καταγράφει όσα της λένε. Η Γαλλίδα Λόλα θέλει να ξεφύγει από τη βρώμα των υποβαθμισμένων προαστίων και δεν έχει κανέναν ενδοιασμό που να άπτεται των ερωτικών υπηρεσιών που προσφέρει, εκτός από τα ψέματα. «Είναι ακριβά τα παπούτσια σου;», ρωτά την αστή Αν και συνεχίζει: «Δεν ξέρεις εσύ τι είναι η μπόχα των εργατικών διαμερισμάτων και των συνθετικών πουλόβερ». Η άλλη, μια νεαρή Πολωνέζα, που δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα σαν ξένη φοιτήτρια χωρίς υποτροφία και χωρίς λεφτά, χωρίς να μπορεί να μένει σε ακριβά ξενοδοχεία και να πίνει βότκα. Οι φοιτήτριες εκπορνεύονται για τα λεφτά. Σεξ που συνδέεται με ένα ματεριαλιστικό αξιακό σύστημα και καταναλωτισμό. Οι αφηγήσεις των δύο νέων γυναικών ανοίγουν νέες προοπτικές στη θλιβερή ερωτική ζωή της Αν και την οδηγούν σε ερωτήματα για τον μπουρζουά γάμο της και τη χλιαρή της σχέση, για το καθημερινό μαγείρεμα και πλύσιμο, για το ότι ο άνδρας της - όπως όλοι οι άνδρες - κοιτά πορνό στο διαδίκτυο και ουδόλως ενδιαφέρεται για τα γυναικεία ζητήματα που εκείνη συχνά «ανοίγει». Ο έφηβος γιος της την αντιμετωπίζει με έναν πιο έντιμο τρόπο.

Τα νεαρά κορίτσια ωστόσο παραμένουν άδεια σχήματα. Ισως στη διαμόρφωση της αίσθησης αυτής συμβάλλει το γεγονός ότι οι ερωτικές περιγραφές των συναντήσεων των δύο φοιτητριών με τους πελάτες δεν υπόκεινται σε διήγηση, αλλά σε αναπαράσταση. Οι σκηνές των συνευρέσεων με τους ανιαρούς, παντρεμένους πελάτες υποθάλπουν ελαφρές έως γερές δόσεις ηδονοβλεψίας. Το θέμα πορνεία εξαντλείται στην τόση ευκολία που οι αφηγήσεις των δύο φοιτητριών υπονοούν; Γιατί όσο κι αν το άρθρο της Αν φιλοδοξεί να το παρουσιάσει με πιο σύνθετο τρόπο, δεν τα καταφέρνει. Παρά το γεγονός ότι η Μπινός συνιστά το μέγα παράγοντα εξισορρόπησης στην ταινία, συνθέτοντας μάλιστα ένα ιδιαίτερα προσωπικό πορτρέτο της Αν, η ταινία της Σουμόβσκα δεν εμβαθύνει με τρόπο και επιχειρήματα ενδιαφέροντα σε πλευρές και αιτιάσεις αναφορικά με ζητήματα εξουσίας, τάξης και φύλου που συνδέονται και απορρέουν από το θέμα.

Παίζουν: Ζιλιέτ Μπινός, Λουί-Ντο ντε Λενκεσένγκ, Αναΐς Ντεμουστιέ, Γιοάνα Κούλιγκ, Κριστίνα Γιάντα κ.ά.

Παραγωγή: Γαλλία, Πολωνία, Γερμανία 2011 (διάρκεια 96΄).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ