Αυξάνονται τα ερωτήματα για τα αίτια της τραγωδίας
ΠΕΚΙΝΟ.--
Μεγαλώνει η ανησυχία ότι το πρόσφατο ναυάγιο στον ποταμό Γιανγκτσέ μπορεί να γίνει το πιο πολύνεκρο των τελευταίων δεκαετιών στην Κίνα. Καθώς περνούν οι ώρες, εξανεμίζονται οι ελπίδες και για τη ζωή των εκατοντάδων αγνοουμένων, ενώ είναι συγκεχυμένες οι πληροφορίες για τον ακριβή αριθμό των διαπιστωμένων νεκρών. Κινεζικά κρατικά ΜΜΕ όπως το «Σινχουά» και η «Ημερησία» έκαναν χτες λόγο για 26 σορούς που έχουν ανασυρθεί, ωστόσο το «Ασοσιέιτεντ Πρες» ανέβαζε τον ίδιο αριθμό σε 65.
Η αγωνία των συγγενών των επιβατών μεγαλώνει, ενώ άγνωστο παραμένει πώς προχωρά η ταυτοποίηση των θυμάτων και πότε θα ενημερωθούν οι οικογένειές τους. Μεταξύ άλλων, δυτικά ΜΜΕ μετέδωσαν ότι προχτές μερικοί συγγενείς νοίκιασαν μέσο για να μεταβούν στην περιοχή του ναυαγίου ζητώντας ενημέρωση. Διατυπώνουν ερωτήματα όπως για τις αιτίες που έκαναν την εταιρεία να επιτρέψει το ταξίδι παρά την (σύμφωνα με μαρτυρίες διασωθέντων) έντονη κακοκαιρία, πώς εξηγείται το ότι ανάμεσα στους λιγοστούς επιζήσαντες είναι πολλά μέλη του πληρώματος.
Την ίδια στιγμή, τα δημοσιεύματα για τις σοβαρές παραβιάσεις μέτρων ασφαλείας που είχαν εντοπίσει το 2013 οι αρμόδιες αρχές όχι μόνο στο πλοίο «Ανατολικό Αστέρι» αλλά και μια σειρά άλλα που επίσης εκτελούν κρουαζιέρες, φέρνει στο προσκήνιο συνολικά τις συνθήκες ασφαλείας για ταξιδιώτες και ναυτεργάτες.
Το BBC επικαλέστηκε χτες κινεζικές ιστοσελίδες που ανέφεραν ότι τα τελευταία χρόνια είχαν γίνει «συχνές τροποποιήσεις» στο πλοίο. Επιπλέον, καταγράφει αναλύσεις ειδικών, σύμφωνα με τις οποίες ένα κρουαζιερόπλοιο αυτού του τύπου που προορίζεται για ποτάμια δε θα μπορούσε να αντέξει ανέμους τέτοιας έντασης.
Ο Ομιλος «Chongqing Eastern Shipping» εμφανίζεται ως ένας από τους παλιότερους στον κλάδο, ο οποίος ωστόσο τα τελευταία χρόνια είχε «μελαγχολική» οικονομική απόδοση (κατά την έκφραση οικονομικών ΜΜΕ), εξαιτίας του ανταγωνισμού με νέες εταιρείες που εμφανίζονται διεκδικώντας μερίδιο από τη γοργά αναπτυσσόμενη τουριστική αγορά της Κίνας. Αρκετά ρεπορτάζ βρήκαν αφορμή να εστιάσουν στο «αναντίστοιχο επίπεδο» τουριστικών υπηρεσιών που προσφέρει σήμερα η Κίνα σε σχέση με την κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης, θίγοντας ωστόσο το ζήτημα από την πλευρά ανταγωνιστών που θα ήθελαν να διασφαλίσουν καλή θέση σε μια τόσο μεγάλη αγορά και όχι από τη σκοπιά υπεράσπισης της ασφάλειας επιβατών και ναυτεργατών που απαιτεί ναυτιλία στον αποκλειστικό έλεγχο ενός εργατικού κράτους με κοινωνικοποιημένα τα πλοία και κεντρικά σχεδιασμένη ανάπτυξη του κλάδου.
Η ναυτική τραγωδία με τα περισσότερα θύματα των τελευταίων δεκαετιών σημειώθηκε στη χώρα το Νοέμβρη του 1999, όταν επιβατηγό πλοίο έπιασε φωτιά και ανατράπηκε στην επαρχία Σαντόνγκ με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 280 άνθρωποι.
Το 1948, πάνω από 2.750 άνθρωποι σκοτώθηκαν όταν το ποταμόπλοιο SS Kiangya βυθίστηκε μετά από έκρηξη (πιθανά νάρκης) που σημειώθηκε στον ποταμό Χουανγκπού.