Τετάρτη 26 Φλεβάρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Παρευρέθηκαν

Στη χτεσινή εκδήλωση παρευρέθηκαν εκπρόσωποι από πολλούς φορείς: Ομοσπονδία Συνταξιούχων ΙΚΑ Αθήνας, Σωματείο Συνταξιούχων ΙΚΑ Νίκαιας - Κορυδαλλού, Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά, Ομοσπονδία Κλωστοϋφαντουργών - Ιματισμού - Δέρματος, Ομοσπονδία Φαρμάκου, Ενωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, Συνδικάτο Τροφίμων και Ποτών, Ομοσπονδία Γονέων Αθήνας, Συντονιστικό Νυχτερινών Σχολείων, Ομοσπονδία Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων, Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων, Συνδικάτο Κλωστοϋφαντουργών - Ιματισμού - Δέρματος, Συνδικάτο Ξύλου Αθήνας. Επίσης, στην εκδήλωση παραβρέθηκε αντιπροσωπεία του ΚΚΕ με επικεφαλής τον Κώστα Παρασκευά, μέλος του ΠΓ της ΚΕ.

Στη συμπόρευση ο δρόμος

Την ανάγκη συμπόρευσης για να ανοίξει και για την Παιδεία ένας άλλος δρόμος επισήμαιναν οι πολλές και ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις στη χτεσινή εκδήλωση. Ο πανεπιστημιακός Δημ. Μπαρτζώκας, μέλος της εκτελεστικής γραμματείας της ΠΟΣΔΕΠ και εκπρόσωπος της ΔΗΠΑΚ, αφού περιέγραψε την κατάσταση που διαμορφώνουν στα ΑΕΙ τα πρόσφατα κυβερνητικά μέτρα, τόνισε ότι «εκείνο που φοβίζει πολύ την άρχουσα τάξη είναι όταν η συνείδηση της διανόησης αρχίζει να προσεγγίζει τη συνείδηση του πρωτοπόρου τμήματος της εργατικής τάξης και η εργατική τάξη μέσα από την πάλη της αποκτά όλο και περισσότερες γνώσεις. Γιατί ξέρει, τόνισε ο ομιλητής, ότι ένας μορφωμένος λαός είναι δυνατός λαός και συνεπώς αδούλωτος».

Το λόγο πήρε στη συνέχεια ο δήμαρχος Νίκαιας, Στ. Μπενετάτος, που υπογράμμισε ότι η μόρφωση είναι στενά δεμένη με την προοπτική που δίνει η κοινωνία στα μέλη της. Αναφέρθηκε ειδικότερα στο πώς εμπλέκονται οι δήμοι σε αυτή την πολιτική, τονίζοντας ότι μετατρέπονται σε φορείς της πολιτικής που υπαγορεύει ότι πρέπει να πληρώνεις για να μαθαίνεις. «Οπου υπάρχουν αγωνιστικές δημοτικές αρχές, θα βάζουν στην πρώτη γραμμή πάλης το δικαίωμα στη μόρφωση, γιατί μας αφορά όλους», τόνισε.

Τη θέση του γονιού στο σημερινό σχολείο, αλλά και στο αναγκαίο μέτωπο πάλης ανέλυσε η πρόεδρος της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Ελλάδας, Βάνα Τζιατζή. Περιέγραψε μια πραγματικότητα κατά την οποία η κακή Παιδεία κοστίζει περισσότερα στον εργαζόμενο, ενώ παράλληλά όλες οι σταθερές της ζωής μπαίνουν υπό αμφισβήτηση και σημείωσε ότι «αυτό έρχεται σήμερα το σχολείο να μάθει στα παιδιά» και ότι «καθήκον δικό μας είναι αυτό να το αλλάξουμε». Σημείωσε τη σημασία που αποκτά όχι μόνο να επενδύουν οι γονείς στην εκπαίδευση των παιδιών τους, αλλά το να επενδύουν στο πώς το παιδί θα παρέμβει στη ζωή αγωνιστικά για να την αλλάξει, και την ανάγκη για ένα σχολείο που θα κινείται σε αυτή την κατεύθυνση.

Στο βήμα ανέβηκε στη συνέχεια ο Κ. Χατζιάρας, μέλος της διοίκησης του Συνδικάτου Οικοδόμων, που μίλησε για το πώς η λαϊκή οικογένεια στενάζει κάτω από το φορτίο της μεταρρύθμισης, κάνοντας λόγο για εργαζόμενους που στερούνται τα πάντα, εξαναγκάζονται σε δεύτερη δουλιά ή σε υψηλότοκα δάνεια για να ξεπληρώσουν τα φροντιστήρια και την εκπαίδευση των παιδιών τους και πως αυτή η κατάσταση εντείνει τους ταξικούς φραγμούς. «Τα παιδιά της εργατικής τάξης δεν έχουν ίσες ευκαιρίες στη γνώση», τόνισε, αναφερόμενος στις επιπτώσεις στο δικαίωμα στη δουλιά.«Δεν έχουμε δικαίωμα να αφήνουμε τα πράγματα να εξελίσσονται σε αυτή την κατεύθυνση» είπε χαρακτηριστικά, καλώντας οι διαπιστώσεις να δώσουν τη θέση τους σε συντονισμένους αγώνες.

Εκ μέρους του ΠΑΜΕ ο Δ. Αγκαβανάκης σημείωσε ότι το Μέτωπο βάζει στις προτεραιότητές του το θέμα της Παιδείας και σημείωσε ότι οι αναδιαρθρώσεις στην Παιδεία έχουν στόχο να υπηρετήσουν τις άμεσες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες ανάγκες του κεφαλαίου και τόνισε ότι το δικαίωμα της εργατικής τάξης στην Παιδεία απορρέει από τον ιστορικό ρόλο της για διαμόρφωση μιας κοινωνίας χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Με γλαφυρό τρόπο ο μαθητής Μ. Κυριγκλάκης περιέγραψε το 24ωρο του μαθητή της μεταρρύθμισης που «γεμίζει» από σχολείο, φροντιστήριο, διάβασμα και «επειδή τη ζωή μας δεν την έχουμε φανταστεί έτσι», όπως είπε χαρακτηριστικά, δήλωσε ότι οι μαθητές θα συνεχίσουν μαζί με τα υπόλοιπα κομμάτια του κινήματος τον αγώνα.

Την πολυδιαφημισμένη από την κυβέρνηση επαγγελματική κατάρτιση όπως τη βιώνουν ο καθένας στο δικό του χώρο και τη σημασία της οργανωμένης πάλης, σημείωσαν ο Ν. Σφαντός εκπρόσωπος του Συλλόγου Σπουδαστών Ιδιωτικών Σχολών και ο Χρ. Λαμπρόπουλος σπουδαστής Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού.

Το ταξικό κίνημα έχει λόγο

Σημαντική η πρωτοβουλία της Ομοσπονδίας Οικοδόμων να διοργανώσει, χτες, εκδήλωση για την Παιδεία

Από τη χτεσινή εκδήλωση στο «Γκλόρια»
Από τη χτεσινή εκδήλωση στο «Γκλόρια»
Η ανάγκη, το ταξικό κίνημα των εργαζομένων να εντείνει τις προσπάθειές του και να αναπτύξει την πάλη του για δημόσια, δωρεάν Παιδεία, για εκπαιδευτικό σύστημα που θα μορφώνει πραγματικά τα παιδιά της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων, διατρανώθηκε στην ξεχωριστή εκδήλωση που διοργάνωσε χτες η Ομοσπονδία Οικοδόμων Ελλάδας. Και η παρουσία εργαζόμενων, γονιών, εκπαιδευτικών, μαθητών, σπουδαστών στο θέατρο «Γκλόρια», έκανε ξεκάθαρο ότι «η Παιδεία είναι υπόθεση πρώτα απ' όλα της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων».

Το άνοιγμα της εκδήλωσης έκανε η ηθοποιός Αδριανή Τουντοπούλου, η οποία διάβασε απόσπασμα από το έργο του παιδαγωγού Δημήτρη Γληνού, ενώ λίγο αργότερα διάβασε απόσπασμα από έργο της Ρόζας Ιμβριώτη. Αποσπάσματα από τη Ρ. Ιμβριώτη διάβασε, επίσης, η ηθοποιός Ντενίς Μπαλτσαβιά, ενώ έκλεισε με το μήνυμα του Δ. Γληνού προς τους νέους.

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Ανδρέας Ζαζόπουλος, ο οποίος εξέφρασε την αγωνία των εργαζομένων για το τι θα γίνουν τα παιδιά τους, με ποιες γνώσεις και με ποια εφόδια θα τα βγάλουν πέρα και θα ανταποκριθούν στη σκληρή μάχη της ζωής, τι θα κάνουν μετά το σχολείο.

«Το εκπαιδευτικό σύστημα προσαρμόζεται, εναρμονίζεται με τις ανάγκες της οικονομίας της αγοράς, με τις ανάγκες του κεφαλαίου να αυξήσει τα κέρδη του, με το νέο καθεστώς των εργασιακών σχέσεων που στηρίζεται στην ευελιξία, στα 3ωρα και τα 4ωρα χωρίς δικαιώματα, στη μερική απασχόληση», επισήμανε ο Α. Ζαζόπουλος. «Ξεκινούν - συνέχισε στην ομιλία - από το σχολείο, από τα θρανία για να φτιάξουν τον άνθρωπο που βολεύει τα σχέδια της πλουτοκρατίας. Μας βγάζουν τα παιδιά ουσιαστικά αμόρφωτα και τους κολλάνε τη ρετσινιά ότι δεν παίρνουν τα γράμματα. Επί της ουσίας εξοστρακίζουν τη μόρφωση, για να προωθήσουν τη φτηνή και εφήμερη κατάρτιση, υποκαθιστούν το σχολείο από ένα συνονθύλευμα δήθεν "εκπαιδευτικών ευκαιριών" επί πληρωμή. Κατηγοριοποιούν τα σχολεία, εμπορευματοποιούν την εκπαίδευση, γιγαντώνουν τους ταξικούς φραγμούς για τα παιδιά της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων».

Γι' αυτό υπογράμμισε «έχουμε υποχρέωση να εναντιωθούμε καθημερινά, οργανωμένα σ' αυτή την πολιτική. Οι ευθύνες της εργατικής τάξης, των δυνάμεων του ΠΑΜΕ του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος είναι μεγάλες. Η πρωτοπόρα δράση κατακτιέται στη ζωή, στα μεγάλα μέτωπα πάλης για όλα τα προβλήματα που βασανίζουν τα λαϊκά νοικοκυριά».

Καταλήγοντας επισήμανε: «Για μας τους εργάτες, τους εργαζόμενους η διαπαιδαγώγηση των παιδιών είναι μεγάλη πρόκληση, μεγάλη ευθύνη. Η προετοιμασία της νέας βάρδιας της εργατικής τάξης έχει μεγάλες απαιτήσεις. Να μάθουμε τα παιδιά μας να είναι περήφανα για την εργατική τάξη και τους αγώνες της, να τα διδάξουμε, με την πολύχρονη πείρα που αποκτήσαμε μέσα στις ταξικές συγκρούσεις, να τους δείξουμε ότι η εναντίωση στη μιζέρια, ο δρόμος για μια καλύτερη ζωή δεν περνάει μέσα από την ατομική λύση, αλλά από τη συλλογική πάλη. Για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας, για να συμβάλουμε στη διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς πρέπει οι ίδιοι να γίνουμε καλύτεροι, να αποκτήσουμε καλή σχέση με τη γνώση, να αντισταθούμε περισσότερο στις σειρήνες της ηττοπάθειας και του συμβιβασμού, να δυναμώσουμε την προσφορά μας για την ανάπτυξη της ταξικής πάλης. Να είμαστε το παράδειγμα του εργάτη, του εργαζομένου που δε βολεύεται, που βλέπει μπροστά και κτίζει με το συλλογικό αγώνα το μέλλον του».

Τσικνο-πάρτι στην ΑΣΟΕΕ

Επειδή ο αγώνας θέλει καλό ηθικό, πάρτι (με ευπρόσδεκτους τους μασκαρεμένους λόγω Αποκριών), διοργανώνει αύριο, τσικνο-Πέμπτη, η Πανσπουδαστική Κίνηση Συνεργασίας, στις 10 το βράδυ, στο εστιατόριο του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθήνας (πρώην ΑΣΟΕΕ).

Περιοδείες

Για την καλύτερη οργάνωση του συλλαλητηρίου από το ΠΑΜΕ έχουν προγραμματιστεί για σήμερα Τετάρτη μια σειρά περιοδείες στο χώρου του μετάλλου. Συγκεκριμένα:

- Στις 7 το πρωί θα γίνει περιοδεία στα μηχανουργία και τις βιοτεχνίες στο Βοτανικό.

- Στις 10 το πρωί θα γίνουν περιοδείες στα Μεσόγεια, στις εξής εταιρίες: «ΙΠΠΟΚΑΜΠΟΣ», «ΖΒΑΜΠΕ» και «ΖΩΓΟΠΟΥΛΟΣ».

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΕ
Ολοι στους δρόμους για την Παιδεία
  • To Σάββατο 1 Μάρτη στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια το παλλαϊκό αγωνιστικό ραντεβού που δίνει η «Δράση: Θεσσαλονίκη 2003»
  • Κινητοποιήσεις σε όλη τη χώρα την Παρασκευή 28 Φλεβάρη

Eurokinissi

Η Παιδεία είναι υπόθεση του λαού, είναι δικαίωμα και κατάκτηση και ο λαός, η εργατική τάξη έχει τον πρώτο λόγο στην υπεράσπιση και διεύρυνση αυτού του δικαιώματος, ιδιαίτερα τώρα που η λαίλαπα των αντιδραστικών ευρωκατευθυνόμενων αναδιαρθρώσεων χτυπάει το σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος, ευτελίζει την παρεχόμενη εκπαίδευση μετατρέποντάς την ταυτόχρονα σε εμπόρευμα που πουλιέται όλο και πιο ακριβά. Γι' αυτή τη λαϊκή υπόθεση της Παιδείας, θα βγουν το Σάββατο 1 Μάρτη στους δρόμους της Αθήνας εργαζόμενοι, εκπαιδευτικοί, μαθητές, φοιτητές, γονείς για να υποδεχτούν αγωνιστικά, όπως τους αξίζει τους υπουργούς Παιδείας της ΕΕ, που θα πραγματοποιούν άτυπη Σύνοδο στην πόλη αυτό το Σαββατοκύριακο. Το παλλαϊκό αυτό συλλαλητήριο που θα ξεκινήσει στις 12 το μεσημέρι από τα Προπύλαια, το διοργανώνει η «Δράση: Θεσσαλονίκη 2003», όπου συμμετέχουν δεκάδες σωματεία, μαζικοί κοινωνικοί φορείς και οργανώσεις, στο πλαίσιο του εξάμηνου αγωνιστικού προγράμματός της κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας στην ΕΕ.

Και πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια στις 28 Μάρτη

Παράλληλα με το μεγάλο συλλαλητήριο της Αθήνας, παλλαϊκές πανεκπαιδευτικές συγκεντρώσεις διοργανώνονται την Παρασκευή 28 Φλεβάρη σε όλη την Ελλάδα, ενώ την ίδια μέρα οι δρόμοι της Αθήνας θα γεμίσουν και πάλι από φορείς της εκπαίδευσης που καλούν σε συλλαλητήριο με αφορμή τη Σύνοδο των Υπουργών. Η «Δράση: Θεσσαλονίκη 2003» καλεί απέναντι στην Παιδεία της ακριβοπληρωμένης αμάθειας και στην επίθεση των κυρίαρχων της αγοράς, να αντιπαρατάξουμε τον αγώνα για «Ενιαία Δημόσια και Δωρεάν Εκπαίδευση για την Παιδεία και την κοινωνία των αναγκών και των οραμάτων μας». Αυτό το κάλεσμα φθάνει μέσα από καθημερινές περιοδείες, εξορμήσεις και συσκέψεις σε εκπαιδευτικούς, εργασιακούς χώρους, στις γειτονιές της Αθήνας, σε κάθε λαϊκή οικογένεια που μοχθεί για τη μόρφωση των παιδιών της σε κάθε νέο και νέα που ιδροκοπά στα θρανία και τον τρώει η αβεβαιότητα για το μέλλον, ο εφιάλτης της ανεργίας.

Μια μέρα νωρίτερα πριν το μεγάλο παλλαϊκό αγωνιστικό ραντεβού της 1ης Μάρτη, δηλαδή την Παρασκευή 28 Φλεβάρη, συλλαλητήρια για την Παιδεία διοργανώνονται:

- Στην Αθήνα, στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια, όπου καλούν μια σειρά εκπαιδευτικοί φορείς και συγκεκριμένα: ο Συντονισμός των Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και ΕΛΜΕ του Λεκανοπεδίου, δεκάδες φοιτητικοί σύλλογοι, το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας, Ομοσπονδίες και Ενώσεις Γονέων, ο Σύλλογος Σπουδαστών Ιδιωτικών Σχολών, ο Σύλλογος Εργαζομένων στα Φροντιστήρια Καθηγητών και η Πανελλήνια Ενωση Αδιορίστων Εκπαιδευτικών.

- Στον Πειραιά, στις 11 το πρωί, στην πλατεία Κοραή καλούν η ΕΛΜΕ Πειραιά, που έχει κηρύξει για εκείνη τη μέρα 24ωρη απεργία, η Ομοσπονδία Γονέων Πειραιά, τα Συντονιστικά Μαθητών Πειραιά και Νίκαιας και το Συντονιστικό Σωματείων Πειραιά.

- Στη Θεσσαλονίκη, στις 7 το απόγευμα, στην πλατεία της Αρχαίας Αγοράς πίσω από το Αγαλμα του Βενιζέλου.

- Στην Ορεστιάδα, στις 12.30 το μεσημέρι, πορεία από το 1ο Γυμνάσιο στην Κεντρική Πλατεία, όπου θα γίνουν ομιλίες από εκπροσώπους φορέων.

- Στην Πάτρα, στις 12 το μεσημέρι, στην πλατεία Εθνικής Αντίστασης (Ολγας).

- Στην Καλαμάτα, στην πλατεία 23ης Μάρτη.

- Στη Λάρισα, στις 6.30 μ.μ., στην πλατεία Εργατικού Κέντρου.

- Στη Μαγνησία, στις 6 μ.μ., στο Δημαρχείο Βόλου.

- Στην Καρδίτσα, στις 11 π.μ., στο Εργατικό Κέντρο.

- Στα Τρίκαλα, στις 11 π.μ., στην πλατεία Ρήγα Φεραίου.

- Στη Χαλκίδα, στις 11.30 π.μ., στην πλατεία Αγοράς.

- Στα Γιάννενα, στις 12 το μεσημέρι, στη Ζωσιμαία Ακαδημία.

- Στην Κέρκυρα, στις 10.30 π.μ., στα Γενικά Λύκεια.

- Στην Πρέβεζα, στις 12 το μεσημέρι, στο Φόρο.

- Στο Ηράκλειο, στις 12 το μεσημέρι, στην πλατεία Ελευθερίας.

ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΝΕΩΝ ΤΟΥ ΠΑΜΕ
Οι νέοι εργαζόμενοι στην πάλη για μόρφωση

Κάλεσμα συμμετοχής στο παλλαϊκό συλλαλητήριο, που θα γίνει στα Προπύλαια στη 1 του Μάρτη, στις 12 το μεσημέρι, απευθύνει με ανακοίνωσή της η Γραμματεία Νέων του ΠΑΜΕ προς όλους τους νέους εργαζόμενους. Και διευκρινίζει ότι τα πετυχημένα συλλαλητήρια της 1ης του Μάρτη σ' όλη την Ελλάδα θα είναι ένα καλό βήμα για την επιτυχία της 24ωρης απεργίας που έχει κηρύξει το ΠΑΜΕ για τις 21 του Μάρτη.

«Στην Αθήνα, στις 1-2 του Μάρτη, θα πραγματοποιηθεί μια ακόμη συνάντηση υπουργών της ΕΕ, στα πλαίσια της Ελληνικής Προεδρίας στην ΕΕ. Οπως και στις 24 του Γενάρη στο Ναύπλιο οι υπουργοί Εργασίας της ΕΕ, αφού "βαθιά στοχάστηκαν", κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η εργατική τάξη έχει πολλά δικαιώματα και πρέπει για τις ανάγκες του κεφαλαίου να τις τσακίσουν ακόμα παραπέρα τις κατακτήσεις της. Ετσι και στις 1-2 του Μάρτη οι υπουργοί Παιδείας της ΕΕ θα εκτιμήσουν ότι τα παιδιά των εργατών της Ευρώπης "απολαμβάνουν ήδη περίσσιας μόρφωσης"», επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

Υπογραμμίζεται δε: «Η μόρφωση θα κομματιαστεί σε φθηνές γνώσεις και θα μετατραπεί ακόμη περισσότερο σε εμπόρευμα, σύμφωνα πάντα με τα συμφέροντα των καπιταλιστών.

Οι αποφάσεις των υπουργών Παιδείας της ΕΕ θα γιγαντώσουν τις ανισότητες ανάμεσα στα παιδιά των λαϊκών οικογενειών και στα παιδιά της πλουτοκρατίας.

  • Θα βάλουν πιο πολλά εμπόδια για τα παιδιά των εργατών στη γνώση και στην επιστήμη
  • Θα ρίξουν στο μαύρο σκοτάδι της άγνοιας τη νεολαία
  • Θα χαρίσουν στο κεφάλαιο και στις πολυεθνικές επιχειρήσεις τα Προγράμματα Σπουδών των σχολείων και των σχολών για να ράβουν τον αυριανό εργαζόμενο στα μέτρα των κερδών τους».

«Εμείς οι νέοι εργαζόμενοι, συνεχίζεται στην ανακοίνωση, που μπήκαμε στην παραγωγή τα τελευταία χρόνια, ήδη βιώνουμε τα αποτελέσματα των πολυδιαφημιζόμενων εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων.

Καταλαβαίνουμε πλέον τι σημαίνει μισοκαταρτιζόμενος, μισοειδικευόμενος, φθηνός και περιπλανώμενος εργαζόμενος. Βλέπουμε τα όνειρα και τις ελπίδες μας κρεμασμένες στις μικρές αγγελίες και στις ελάχιστες προκηρύξεις θέσεων εργασίας, στα προγράμματα για τη δήθεν αντιμετώπιση της ανεργίας.

Ξέρουμε πόσα ξόδεψαν απ' τον ιδρώτα τους οι γονείς μας για να έχουμε στα χέρια μας τα απολυτήρια και τα πτυχία που προσφέρει αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτή η κατάσταση μάς πεισμώνει. Για δικαιώματα που να καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες της εργαζόμενης τάξης. Για την Παιδεία των αναγκών και των οραμάτων μας».

Η Γραμματεία Νέων του ΠΑΜΕ διεκδικεί:

  • Ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο
  • Κατάργηση του διαχωρισμού Ενιαίου Λυκείου - ΤΕΕ
  • Δίχρονη υποχρεωτική δημόσια και δωρεάν προσχολική αγωγή
  • Σύστημα δημόσιων και δωρεάν «μεταλυκειακών» επαγγελματικών σχολών
  • Κάλυψη του συνόλου των εκπαιδευτικών αναγκών από τον κρατικό προϋπολογισμό
  • Κατάργηση όλων των αυταρχικών κατασταλτικών μέτρων και ρυθμίσεων.

Και καταλήγει: «Δεν εμπιστευόμαστε το μέλλον μας στην ΕΕ και στην ελληνική κυβέρνηση, που συμμετέχουν και προετοιμάζουν μαζί με τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ τον πόλεμο κατά του Ιράκ, που ζυγίζουν την ανθρώπινη ζωή με το πετρέλαιο και τα συμφέροντά τους.

Δεν προσκυνάμε τις αποφάσεις τους. Δε γονατίζουμε μπροστά στις επιλογές τους. Μαζί με το ΠΑΜΕ, μέσα από τα Σωματεία μας, συνεχίζουμε στο δρόμο του ταξικού αγώνα».

28 ΦΛΕΒΑΡΗ ΚΑΙ 1 ΜΑΡΤΗ ΣΤΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ
Διαδηλώνουμε ενάντια στην πολιτική κυβέρνησης - ΕΕ

Από τις δυναμικές κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών ενάντια στο νόμο για την αξιολόγηση - χειραγώγηση
Από τις δυναμικές κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών ενάντια στο νόμο για την αξιολόγηση - χειραγώγηση
Στις 1 και 2 Μάρτη πραγματοποιείται στην Αθήνα, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, Σύνοδος των υπουργών Παιδείας της ΕΕ που συζητά την άσκηση των εκπαιδευτικών πολιτικών για τον «ενιαίο εκπαιδευτικό χάρτη στην ΕΕ ως το 2010». Οι αλλαγές στην εκπαίδευση αναγορεύονται σε καθοριστικό μοχλό για να προχωρήσουν οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις και να καταστεί «ανταγωνιστικότερη» η οικονομία της ΕΕ (δηλαδή η μεγαλύτερη εκμετάλλευση των εργαζομένων για περισσότερα κέρδη του κεφαλαίου).

Στη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας συνεχίζεται και προωθείται η εναρμόνιση και λειτουργία του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος με βάση τα συμφέροντα και τους νόμους της αγοράς. Η διαφοροποιημένη δομή της εκπαίδευσης μέσα από το διπλό και βέβαια ανισότιμο σχολικό δίκτυο (Λύκειο - ΤΕΕ) δεν είναι αρκετή για την ταξική επιλογή και τη μαζική παραγωγή των «απασχολήσιμων». Γι' αυτό προωθούνται νέες αλλαγές στο περιεχόμενο και τη δομή της εκπαίδευσης, σε βάρος της ολόπλευρης μόρφωσης του μαθητή, αλλά και της επιστημονικής ποιότητας των ΑΕΙ, ώστε να μαζικοποιηθεί η στροφή στην κατάρτιση, στη «διά βίου μάθηση».

Ιδιαίτερα επιδιώκουν η υποχρεωτική εκπαίδευση να περιοριστεί στις στοιχειώδεις δεξιότητες για τις τρέχουσες ανάγκες της αγοράς εργασίας, ενώ παράλληλα θα συνηθίζει τους μαθητές σε αρμόζουσες συμπεριφορές. Με τέτοιες «εκπαιδευτικές» επιδόσεις θα αξιολογείται το έργο του εκπαιδευτικού και της σχολικής μονάδας. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και της σχολικής μονάδας μάλιστα θα αναπτύξει τον ανταγωνισμό των σχολείων με συνέπεια την παραπέρα κατηγοριοποίησή τους και τη γιγάντωση των ταξικών φραγμών στη μόρφωση για τα παιδιά της εργατικής τάξης και των λαϊκών περιοχών.

Μέσα από τη ζωή μας ήδη κατανοούμε ότι όλος ο σαματάς για την «ποιότητα της εκπαίδευσης», την «κοινωνία της γνώσης» και τον «ψηφιακό διαφωτισμό» έρχεται να καλύψει τη σκληρή πραγματικότητα της παιδείας που αφανίζεται, σε μιαν εκπαίδευση που ολοσχερώς εμπορευματοποιείται και αθόρυβα παραδίνεται στους κανόνες της παγκόσμιας καπιταλιστικής αγοράς. Απέναντι σε αυτή την κατάσταση μαθητές, φοιτητές, γονείς, εκπαιδευτικοί, ευρύτερα το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα ενώνουν τις δυνάμεις τους και τη δράση τους. Ετσι μετά από κάλεσμα της κίνησης «Δράση - Θεσσαλονίκη 2003» στις 4 Φλεβάρη στην Αθήνα και συμμετοχή φορέων της νεολαίας, του ΠΑΜΕ κι άλλων μαζικών οργανώσεων αποφασίστηκε η αγωνιστική «υποδοχή» των υπουργών Παιδείας της ΕΕ με παλλαϊκό συλλαλητήριο την 1η Μάρτη, ώρα 12 στα Προπύλαια. Παράλληλα, από τις 5 Φλεβάρη, σε πλατιά σύσκεψη του Συντονιστικού των ΕΛΜΕ και διδασκαλικών συλλόγων Λεκανοπεδίου, του Συντονιστικού Αγώνα Σχολείων Αθήνας, Ομοσπονδιών κι Ενώσεων γονέων της Αττικής, του Συντονιστικού των φοιτητικών συλλόγων, συλλόγων σπουδαστών ιδιωτικών σχολών κ.ά. αποφασίστηκε η πραγματοποίηση πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου ενάντια στην πολιτική της κυβέρνησης και της ΕΕ, στις 28 Φλεβάρη και ώρα 12 επίσης στα Προπύλαια.

Στις συσκέψεις αυτές των φορέων αρνήθηκαν, αν και προσκλήθηκαν να προσέλθουν οι ΟΛΜΕ και ΔΟΕ. Οι ηγεσίες των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών προσπάθησαν στην αρχή να αγνοήσουν τη Σύνοδο των υπουργών Παιδείας της ΕΕ, γι' αυτό και η πλειοψηφία της ΟΛΜΕ πρότεινε 24ωρη απεργία για τις 21/2 αντί για τις 28 Φλεβάρη και με κύριο αίτημα τη χορήγηση επιδόματος. Μετά, αφού δεν μπόρεσαν να «θάψουν» το γεγονός, προσπάθησαν να το υποβαθμίσουν με μια 3ωρη διευκολυντική (!) στάση εργασίας, ενώ για την 1η Μάρτη, όταν όλοι θα διαδηλώνουν στους δρόμους, αποφάσισαν «αντισύνοδο» σε κλειστό χώρο, παρέα μάλιστα με τον υπουργό Παιδείας, τον οποίο προσκάλεσαν να συμμετάσχει!

Μπρος όμως στη δυναμική των ευρύτερων λαϊκών κινητοποιήσεων και καθώς προχωρούσε η πρωτοβουλία των πρωτοβάθμιων σωματείων εκπαιδευτικών και των άλλων φορέων της εκπαίδευσης για το πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο της 28ης Φλεβάρη, οι πλειοψηφίες ΟΛΜΕ και ΔΟΕ παρέμβηκαν υπονομευτικά και ταυτόχρονα αποπροσανατολιστικά. Στη συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ οι παρατάξεις ΠΑΣΚ, ΔΑΚΕ, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, μαζί με τον εκπρόσωπο της «Παρέμβασης» αντιτάχτηκαν στην πρωτοβουλία των φορέων, χαρακτηρίζοντάς τους «μικρομάγαζα του Περισσού», το δε συλλαλητήριο στα Προπύλαια, όπου ήδη καλούσαν μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί και γονείς χαρακτηρίστηκε διασπαστικό.

Πρόταση της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, να στηρίξει και να συμμετάσχει η ΟΛΜΕ στο συλλαλητήριο των φορέων της 28ης Φλεβάρη στα Προπύλαια, καταψηφίστηκε από όλους. Η πλειοψηφία των ΠΑΣΚ, ΔΑΚΕ, «Συνεργασία» αποφάσισε την πραγματοποίηση χωριστού συλλαλητηρίου την ίδια μέρα στο Σύνταγμα μαζί με ΔΟΕ και ΠΟΣΔΕΠ. Ο εκπρόσωπος της «Παρέμβασης», αν και δήλωνε ότι συμφωνεί μαζί τους, δεν ψήφισε την απόφαση για διαδικαστικούς λόγους.

Για άλλη μια φορά οι συναινετικές ηγεσίες επιδιώκουν, στο όνομα της ιδιαιτερότητας του εκπαιδευτικού, να απομονώσουν τους εκπαιδευτικούς από την κοινή πάλη του ταξικού εργατικού κινήματος και να τους απομακρύνουν από τους φυσικούς του συμμάχους μαθητές, φοιτητές και γονείς. Αυτό που ενοχλεί ουσιαστικά τις πλειοψηφίες των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών σε σχέση με τους άλλους φορείς είναι ο προσανατολισμός των κινητοποιήσεων ενάντια στην εφαρμοζόμενη πολιτική κυβέρνησης και ΕΕ.

Οι παρατάξεις του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ και του ΣΥΝ στην ΟΛΜΕ ξεκαθάρισαν ότι οι εκδηλώσεις ενόψει της Συνόδου των υπουργών Παιδείας δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να πάρουν αντι-ευρωενωσιακό χαρακτήρα, αλλά να περιοριστούν σε μια ήπια «κριτική ματιά» προς την ΕΕ. Γι' αυτό και οι πρωτομάστορες της κοινωνικής συναίνεσης, ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ, στηρίζουν και συμμετέχουν στις εκδηλώσεις, ενώ «καπέλο» στην όλη διαδικασία έρχεται και το κεντροαριστερό κατασκεύασμα - ανάχωμα, το «Κοινωνικό φόρουμ». Από το κοινό κείμενο των Ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών απουσιάζει κάθε αναφορά σε βασικές επιλογές της κυβέρνησης που θίγουν τη μόρφωση των παιδιών, αλλά και την παιδαγωγική αποστολή των εκπαιδευτικών, όπως είναι η αξιολόγηση, αν και οι σχετικοί δείκτες - κριτήρια αξιολόγησης είναι κεντρικά ζητήματα της συνόδου. Ξεχάστηκαν ακόμη οι Ν. 2525 και 2640 που ενίσχυσαν στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, το διπλό σχολικό δίκτυο και τους ταξικούς φραγμούς.

Κουβέντα δε λέγεται για τις προωθούμενες αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις του εκπαιδευτικού. Λείπει τελικά η πρόταση των αγώνων και κοινής δράσης ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική. Περιορίζονται σε κάποια αιτήματα - ευχές που αφήνουν στο απυρόβλητο τόσο την κυβέρνηση όσο και την ΕΕ. Προσπαθούν με περίτεχνες διατυπώσεις να θολώσουν τα νερά συγκαλύπτοντας ταυτόχρονα τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις που προωθεί η ΕΕ στην εκπαίδευση. Π.χ. η μοναδική αναφορά του κειμένου στην ΕΕ είναι διατυπωμένη ως εξής: «... την έκφραση της αντίθεσης της εκπαιδευτικής κοινότητας της χώρας μας στις πολιτικές της αγοράς που προωθούνται στα πλαίσια της ΕΕ». Δηλαδή δεν είναι η ΕΕ που προωθεί συλλογικά και ενιαία την πολιτική υποταγής της εκπαίδευσης στους νόμους της αγοράς, αλλά κάποιες «νεοφιλελεύθερες», κακές κυβερνήσεις (έξω από δω;) προωθούν τέτοιες πολιτικές.

Η κριτική τους στην Μπολόνια αφορά αποκλειστικά τον προπτυχιακό κύκλο (να μη γίνει 3ετής) κι όχι συνολικά στη διάσπαση των σπουδών σε δύο κύκλους και πιστωτικές μονάδες, στην αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα, ενώ δε γίνεται καθόλου αναφορά στην περιβόητη οδηγία 89/48 της ΕΕ που εξισώνει τα ελληνικά πτυχία με κάθε είδους τριετείς σπουδές στην ΕΕ. Τονίζουν ότι οι εκδηλώσεις του «... έχουν ως στόχο να αναδείξουν το θέμα της παιδείας και της εκπαιδευτικής πολιτικής που αγωνιζόμαστε να εφαρμοστεί στη χώρα μας και στην ΕΕ». Αλήθεια για ποια εκπαιδευτική πολιτική «αγωνίζονται»; Το αίτημά τους για «καθιέρωση της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης» δε συνιστά διαφορετική πολιτική, αφού δεν αναιρεί το διπλό σχολικό δίκτυο, το σχολείο της ταξικής επιλογής. Συνηγορούν με την πρόωρη διαφοροποίηση κι εγκατάλειψη της εκπαίδευσης αρνούμενοι να υιοθετήσουν το αίτημα του Ενιαίου 12χρονου Βασικού Υποχρεωτικού σχολείου για ολόπλευρη μόρφωση όλων, αίτημα που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της νεολαίας και του λαού μας.

Τέτοια αιτήματα μπορούν να ενώσουν εκπαιδευτικούς, μαθητές, φοιτητές, γονείς, ευρύτερα τους εργαζόμενους. Γι' αυτό στις 28 Φλεβάρη και την 1η Μάρτη όλοι μαζί διαδηλώνουμε στα Προπύλαια ενάντια στην πολιτική κυβέρνησης και ΕΕ. Και τα ίδια συνθήματα θ' αντηχούν στις πλατείες και στους δρόμους δεκάδων άλλων πόλεων σε όλη την Ελλάδα.


Σάββας ΣΑΒΒΑΣ
Εκπρόσωπος της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΦΟΡΟΥΜ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Συζήτηση για πτυχές της εκπαιδευτικής πολιτικής

Ουσιαστική παρέμβαση των παρατάξεων ΑΣΠΙΔΕ, ΑΣΚ ιδιωτικών σχολείων και ΑΣΚ φροντιστηρίων

Διήμερο «Ευρωπαϊκό Φόρουμ για την εκπαίδευση» διοργάνωσε η Ομοσπονδία εκπαιδευτικών που απασχολούνται στην ιδιωτική εκπαίδευση (ΟΙΕΛΕ) και το Κλαδικό Εκπαιδευτικό Ινστιτούτο ΙΝΕ ΓΣΕΕ, με θέμα «Εκπαιδευτικά προβλήματα και ο ρόλος των οργανώσεων των εκπαιδευτικών στον κοινωνικό διάλογο». Στη συνάντηση αυτή που ξεκίνησε χτες και ολοκληρώνεται σήμερα στο ξενοδοχείο «Κάραβελ», συμμετέχουν οργανώσεις εκπαιδευτικών από τις 25 χώρες - μέλη της ΕΕ.

Τα θέματα που μπαίνουν στο τραπέζι της συζήτησης του συγκεκριμένου φόρουμ έχουν να κάνουν με την πολιτική της ΕΕ στην εκπαίδευση και τις προτεραιότητές της, τα όρια των εθνικών πολιτικών στο πλαίσιο της ΕΕ, τη σύνδεση του σχολείου με την αγορά εργασίας, τη διά βίου μάθηση, τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών και τη συνδικαλιστική τους δράση, την εκπαίδευση ως κοινωνικό αγαθό κλπ. Στο πλαίσιο αυτό, έγιναν χτες εισηγήσεις από επιστήμονες του ΙΝΕ ΓΣΕΕ και εκπαιδευτικούς, ενώ οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν έπειτα σε ομάδες εργασίας όπου συζήτησαν πιο συγκεκριμένα κάποιες από τις παραπάνω θεματικές ενότητες.

Στην παρέμβασή τους στις ομάδες εργασίας οι παρατάξεις ΑΣΠΙΔΕ (ιδιωτικών σχολείων), ΑΣΚ (φροντιστηρίων ξένων γλωσσών) και ΑΣΚ (φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης), αναφέρθηκαν στα ζητήματα υπαγωγής της εκπαίδευσης στις ανάγκες της αγοράς και στροφής προς την κατάρτιση και το πώς αυτά πλασάρονται στην κοινή γνώμη, τη λειτουργία των ίδιων των σχολίων και των πανεπιστημίων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, την αξιολόγηση που προωθεί την παραπάνω λειτουργία, ενώ ταυτόχρονα οδηγεί τους εκπαιδευτικούς στη χειραγώγηση και τη διά βίου μάθηση, που σημαίνει διαρκή επανακατάρτιση σύμφωνα με τα συμφέροντα των επιχειρήσεων. Τόνισαν επίσης ότι δε ζούμε στην κοινωνία της πληροφορίας, αλλά της εκμετάλλευσης, την ανάγκη παροχής ουσιαστικής γνώσης κι όχι ασύνδετων μεταξύ τους πληροφοριών και επισήμαναν το ρόλο των σωματείων των εκπαιδευτικών απέναντι σ' αυτή την πολιτική, όχι σε στημένους κοινωνικούς διαλόγους, αλλά σ' ένα λαϊκό μέτωπο υπεράσπισης του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Πρόσθεσαν τέλος την ανάγκη να υπάρξει σαφής καταγγελία του ιμπεριαλιστικού πολέμου στο Ιράκ.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Κινητοποιήσεις για την τιμή των όπλων

Τα προβλήματα της εκπαίδευσης σε όλες της τις βαθμίδες, παρουσίασαν συνοπτικά χτες σε συνέντευξη Τύπου, εκπρόσωποι των αντίστοιχων ομοσπονδιών εκπαιδευτικών των διαφόρων βαθμίδων, ενόψει της άτυπης Συνόδου Υπουργών Παιδείας της ΕΕ, που θα γίνει στην Αθήνα και των κινητοποιήσεων που διοργανώνουν, προσπαθώντας να ...σώσουν την τιμή τους.

Πρόκειται για ομοσπονδίες, που οι πλειοψηφίες των ηγεσιών τους όλο το προηγούμενο διάστημα συναινούσαν, με διάφορους τρόπους, στην κυβερνητική πολιτική, ενώ ταυτόχρονα αρνούνταν τα αγωνιστικά πλαίσια που πρότειναν οι ταξικές δυνάμεις, επιλέγοντας συντεχνιακά πλαίσια και αποτρέποντας τις αγωνιστικές διεργασίες για ένα ευρύτερο μέτωπο Παιδείας.

Τώρα, μετά από συναντήσεις σε «επίπεδο κορυφής» και μακριά από την εκφρασμένη θέληση πολλών πρωτοβάθμιων συλλόγων, η Διδασκαλική Ομοσπονδία (ΔΟΕ), η ΟΛΜΕ, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων ΔΕΠ (ΠΟΣΔΕΠ) των ΑΕΙ, η Ομοσπονδία Συλλόγων Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΟΣΕΠ) ΤΕΙ και η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων (ΑΣΓΜΕ) καλούν σε πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις 28 Φλεβάρη στο Σύνταγμα (1 το μεσημέρι) και το διήμερο 1 - 2 Μάρτη διοργανώνουν «αντισύνοδο εκπαίδευσης» στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Σε φραστικό επίπεδο «κατακεραυνώνουν» την κυβερνητική και την πολιτική της ΕΕ στο θέμα της Παιδείας και διακηρύσσουν γενικόλογα ότι «μια άλλη Παιδεία είναι εφικτή». Στην πρωτοβουλία τους αυτή συμμετέχει και η ΑΔΕΔΥ, που κήρυξε τρίωρη στάση εργασίας για τις 28/2.

Εθνικό σύστημα δημιουργίας «απασχολήσιμων»

Σχέδιο νόμου, που προσαρμόζει τις δομές και το περιεχόμενο της κατάρτισης στις εκάστοτε απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, παρουσίασαν χτες οι υπουργοί Παιδείας και Εργασίας

Το διπλό δίκτυο ταξικής επιλογής, Λύκειο - ΤΕΕ, έχει πολλές φορές βγάλει τους μαθητές στους δρόμους
Το διπλό δίκτυο ταξικής επιλογής, Λύκειο - ΤΕΕ, έχει πολλές φορές βγάλει τους μαθητές στους δρόμους
«Εθνικό Σύστημα Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση» είναι η ...επίσημη ονομασία της κατάρτισης των πολλών στις πρόσκαιρες ανάγκες της αγοράς. Ο λόγος για το σχέδιο νόμου που παρουσίασαν χτες οι υπουργοί Παιδείας, Π. Ευθυμίου, και Εργασίας, Δ. Ρέππας, και το οποίο έρχεται να θεσμοθετήσει δομές, στο πλαίσιο των γενικότερων κατευθύνσεων, που υπαγορεύουν στροφή στη διά βίου κατάρτιση, ως προϋπόθεση για το δικαίωμα στη δουλιά.

Το Εθνικό Σύστημα Σύνδεσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την Απασχόληση (ΕΣΣΕΕΚΑ), παρά τις προσπάθειες των δύο υπουργών να πείσουν για το αντίθετο, βασικό και μοναδικό γνώμονα έχει τις ανάγκες της αγοράς, τις οποίες έτσι κι αλλιώς υπηρετεί σήμερα η κατάρτιση. Με πρόσχημα την καταπολέμηση της ανεργίας, η κυβέρνηση έρχεται να εισαγάγει και νομοθετικά δομές υποστήριξης του παραπάνω στόχου, που αποτελεί διαρκή επιθυμία του κεφαλαίου και έρχεται να ενισχύσει τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στον τομέα της απασχόλησης.

Αλλωστε, οι ίδιοι ομολογούν ότι ένας από τους βασικούς στόχους του είναι η σύνδεση εκπαιδευόμενων, καταρτιζόμενων και αποφοίτων «με την αγορά εργασίας και η παρακολούθηση της απασχολησιμότητάς τους».

Το ΕΣΣΕΕΚΑ συνίσταται ουσιαστικά σε έξι συστήματα, που στην πλειοψηφία τους ήδη λειτουργούν και σχεδιάζουν, υλοποιούν και υποστηρίζουν μία επαγγελματική κατάρτιση προσαρμοσμένη στις πρόσκαιρες απαιτήσεις της αγοράς. Πρόκειται για τα εξής:

  • Σύστημα Ερευνας των Αναγκών της Αγοράς Εργασίας, που θα καταγράφει τις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε εθνικό, κλαδικό και τοπικό επίπεδο και θα προσδιορίζει, με βάση αυτές, τις προδιαγραφές των ειδικοτήτων και εξειδικεύσεων. Πρόκειται για εφαρμογή της κατεύθυνσης για στενή φτηνή κατάρτιση σύμφωνα με τις εφήμερες ανάγκες, που εξ ορισμού διαφαίνεται ότι θα εφοδιάζει με στενή εξειδίκευση και γνώσεις «μιας χρήσης». Την ευθύνη για την υλοποίηση των παραπάνω έχουν οι εταιρίες «Εθνικό Παρατηρητήριο Απασχόλησης Ερευνητική-Πληροφορική ΑΕ» και «Υπηρεσίες Υποστήριξης Ανθρώπινου Δυναμικού ΑΕ». Επιπλέον, συνιστώνται σε κάθε νομαρχία της χώρας επιτροπές που, με βάση τα προγράμματα ανάπτυξης του νομού, θα διατυπώνουν προγραμματικές προτάσεις προς το Νομαρχιακό Συμβούλιο και προς τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς επαγγελματικής κατάρτισης του νομού
  • Σύστημα Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, που θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί προγράμματα σπουδών στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με τις ειδικότητες που ζητούνται από την αγορά εργασίας. Αφορά στα ΤΕΕ, η θεσμοθέτηση των οποίων συνδέεται άμεσα με αυτό το στόχο
  • Το Σύστημα Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης σχεδιάζει και υλοποιεί προγράμματα σπουδών για την απόκτηση από τους καταρτιζόμενους βασικών επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων σε ειδικότητες ή εξειδικεύσεις για την ένταξη, επανένταξη, επαγγελματική κινητικότητα και εξέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού στην αγορά εργασίας και αφορά στα ΙΕΚ
  • Σύστημα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης, με αποστολή το σχεδιασμό και υλοποίηση προγραμμάτων για την κατάρτιση και επανακατάρτιση στο πλαίσιο της διά βίου μάθησης, «με στόχους την ένταξη στην αγορά εργασίας, τη διασφάλιση της εργασίας, την επαγγελματική ανέλιξη και την προσωπική ανάπτυξη». Με άλλα λόγια, υπηρετείται η βασική φιλοσοφία της διά βίου μάθησης, σύμφωνα με την οποία η φτηνή κατάρτιση και επανακατάρτιση αποτελεί προϋπόθεση για το δικαίωμα στη δουλιά - ή, αλλιώς, την «επιλεξιμότητα» του εργαζόμενου - και υποκαθιστά το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή εργασία
  • Το Σύστημα Πιστοποίησης της Επαγγελματικής Κατάρτισης και των Επαγγελματικών Προσόντων, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, προσδιορίζει και καθορίζει επαγγελματικές υποχρεώσεις και δικαιώματα ανά ειδικότητα και εξειδίκευση και πιστοποιεί επαγγελματικά προσόντα ανεξάρτητα από το πώς αποκτήθηκαν. Πρόκειται για τη γενικότερη συζήτηση που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ευρωπαϊκή Ενωση σχετικά με την πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων, που, όπως επαναλάμβαναν οι δύο υπουργοί, δεν αφορά σε ακαδημαϊκούς τίτλους. Στο νομοσχέδιο γίνεται επίσης λόγος για προσδιορισμό διαδικασιών απόκτησης «ειδικών γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων που οδηγεί στη διατύπωση εναλλακτικών διαδρομών μάθησης, μέσω επαγγελματικής κατάρτισης και επαγγελματικής εμπειρίας».
  • Σύστημα Συμβουλευτικής, Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας, που, όπως διαφαίνεται από το νομοσχέδιο, έχει στόχο τη διοχέτευση των υποψήφιων σπουδαστών, των εκπαιδευόμενων, των αποφοίτων και των ανέργων προς συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς εργασίας «και η παρακολούθηση της απασχολησιμότητάς τους».

Οπως σημειώθηκε κατά τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, οι πόροι του ΕΣΣΕΕΚΑ προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό και κοινοτική χρηματοδότηση, ενώ ανακοινώσεις για το πρόγραμμα εφαρμογής του θα γίνουν το επόμενο διάστημα. Σημειώνεται ότι στην εφαρμογή αυτή, αποφασιστικό ρόλο θα έχουν οι «κοινωνικοί εταίροι». Αλλωστε, είναι γνωστή η απαίτηση του ΣΕΒ, να έχει αρμοδιότητες στην εκπαίδευση και κατάρτιση των εργαζομένων, ακόμα και από την εφηβική ηλικία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ