Τρίτη 6 Φλεβάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΚΚΕ
Εμπαιγμός οι εξαγγελίες για τα επαγγελματικά λύκεια

Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του Κόμματος

Με αφορμή τις χτεσινές εξαγγελίες της υπουργού Παιδείας για την επαγγελματική εκπαίδευση, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ έκανε το παρακάτω σχόλιο:

«Οι εξαγγελίες της υπουργού Παιδείας για την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση των μαθητών των επαγγελματικών λυκείων αποτελούν εμπαιγμό.

Τα παιδιά των πιο φτωχών λαϊκών στρωμάτων, που κυρίως θα φοιτούν στα επαγγελματικά λύκεια, θα οδηγούνται με άνισους όρους σε ένα σύστημα εξετάσεων που δε θα μπορούν να ανταποκριθούν. Ακόμη και οι ελάχιστοι που ίσως καταφέρουν να εισαχθούν.

Η μόνη απάντηση είναι να σταματήσει τώρα ο αναχρονιστικός, ταξικός διαχωρισμός της εκπαίδευσης σε γενική και επαγγελματική, με την καθιέρωση ενιαίου δωδεκάχρονου σχολείου για όλους. Πρώτα γενική μόρφωση και μετά την ολοκλήρωσή της, επαγγελματική εκπαίδευση σε δημόσιες και δωρεάν "μεταλυκειακές" επαγγελματικές σχολές για τα παιδιά που δε θα συνεχίζουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».

53η ΣΥΝΟΔΟΣ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ
Πήραν θέση στο πλευρό της κυβέρνησης

Μέσα οι πρυτάνεις συμφωνούσαν με την κυβέρνηση κι έξω διαδήλωναν οι φοιτητές (το Σάββατο, έξω από τη σύνοδο των πρυτάνεων στο Καστρί)
Μέσα οι πρυτάνεις συμφωνούσαν με την κυβέρνηση κι έξω διαδήλωναν οι φοιτητές (το Σάββατο, έξω από τη σύνοδο των πρυτάνεων στο Καστρί)
«Βασιλικότεροι του βασιλέως» εμφανίστηκαν οι πρυτάνεις των ελληνικών πανεπιστημίων αναφορικά με τις αναδιαρθρώσεις στην ανώτατη εκπαίδευση, κατά την 53η Σύνοδό τους, η οποία έλαβε χώρα το Σάββατο στο Καστρί. Σα να αποτελούν «ξένο σώμα» στα πανεπιστήμια, που αυτό τον καιρό σείονται από τις κινητοποιήσεις φοιτητών κι εκπαιδευτικών, οι πρυτάνεις έδωσαν πλήρη στήριξη στην κυβέρνηση για τις αναδιαρθρώσεις που θα αποτυπωθούν στο νόμο - πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση. Παράλληλα, δήλωσαν ότι θα «εργαστούν» προς την κατεύθυνση να ανοίξουν τα πανεπιστήμια, δηλαδή να σταματήσουν οι κινητοποιήσεις, προσφέροντας έτσι στην υπηρεσία της κυβέρνησης έναν απεργοσπαστικό μηχανισμό!

Η σύνοδος εξέδωσε ένα ψήφισμα (που μάλιστα οι πρυτάνεις το ψήφισαν στην αρχή της συνεδρίασής τους, χωρίς να το συζητήσουν ιδιαίτερα), με το οποίο ζητούν από την υπουργό Παιδείας να καταθέσει το ταχύτερο το νόμο - πλαίσιο, καταδικάζουν τις «πράξεις βίας εντός των πανεπιστημίων», και επαναβεβαιώνουν τη στήριξή τους σε παλιότερες αποφάσεις συνόδων, οι οποίες εξέδωσαν προτάσεις - «καρμπόν» του νόμου - πλαίσιο της κυβέρνησης. Το ψήφισμα δεν το προσυπέγραψαν οι πρυτάνεις του Πανεπιστημίου Πατρών, του Παντείου και του Μετσόβιου Πολυτεχνείου (μάλιστα, οι πρυτανικές αρχές του Πολυτεχνείου αποχώρησαν από τις εργασίες της συνόδου), διαμαρτυρόμενοι αποκλειστικά και μόνο για τις συνοπτικές διαδικασίες της προώθησής του.

Η υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε τη σύνοδο «εξαιρετικής σημασίας» για τη στήριξη που της παρείχε και δήλωσε ότι «ο νόμος θα είναι νόμος - πλαίσιο, λιτός και θα περιλαμβάνει κατευθύνσεις, για πλήρη αυτοδιοίκηση, για τετραετείς συμφωνίες με το υπουργείο, για οικονομική ευελιξία και ευχέρειες». Με άλλα λόγια, το πνεύμα του νόμου θα είναι το ίδιο με αυτό που γνωρίζουμε μέχρι τώρα από το προσχέδιο που έχει δώσει η κυβέρνηση, μόνο που θα τα γράφει με ...λιγότερα λόγια. Ακόμα, η υπουργός είπε ότι η διακοπή των κινητοποιήσεων και τα ανοιχτά πανεπιστήμια είναι «στόχος και απόφαση όλων των σοβαρών πανεπιστημιακών παραγόντων», λες και οι πανεπιστημιακοί που αντιδρούν στην πλήρη παράδοση των ιδρυμάτων στις επιχειρήσεις πάσχουν από έλλειψη σοβαρότητας!

Ο προεδρεύων της συνόδου, πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στη συνέχεια, έφτασε σε τέτοια σημεία δουλοπρέπειας απέναντι στην κυβερνητική πολιτική, που δήλωσε: Ο νόμος που θα φέρει προς ψήφιση η κυβέρνηση «ξεπερνά και τις δικές μας προσδοκίες και μάλιστα προσωπικά εξέφρασα την άποψη ότι ανησυχώ εάν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε σε έναν νόμο σαν κι αυτό που μας υποσχέθηκε η κα υπουργός»!

Κατά τη διάρκεια της χτεσινής συνέντευξης Τύπου των φοιτητικών συλλόγων, ο φοιτητής του Παντείου Ορέστης Παπαγιαννόπουλος, σχολιάζοντας τη στάση της συνόδου των πρυτάνεων, τόνισε: «Ξέρουμε ότι η πλειοψηφία των πρυτάνεων - όσον αφορά και τα μέτρα, είτε αυτά είναι τα πρόσφατα είτε είναι οι παλιότεροι τέσσερις νόμοι της αξιολόγησης, του ΔΟΑΤΑΠ, κλπ. - ήταν πάντα απέναντί μας. Ηταν πάντα μια προσπάθεια να περάσουν αυτά τα μέτρα πιο εύκολα στις σχολές. Δεν είχαμε καμία αυταπάτη ότι οι πρυτάνεις δε θα τα "έβρισκαν" με τη Μαριέττα Γιαννάκου, γιατί ήδη έχουν δώσει δείγματα. Γνωρίζαμε ότι θα στέκονταν απέναντί μας. Οπως έχει συμμάχους η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ διάφορους πρυτάνεις, εμείς έχουμε σύμμαχο το λαό. Η κάθε πλευρά έχει διαλέξει τους συμμάχους της».

Φτιασιδώνουν την επαγγελματική εκπαίδευση

Τον τρόπο πρόσβασης των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στην ανώτατη εκπαίδευση ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας

Με το δόλωμα της πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να φτιασιδώσει την επαγγελματική εκπαίδευση, συντηρώντας το διπλό σχολικό δίκτυο (γενική - επαγγελματική εκπαίδευση) για μετά το γυμνάσιο και τα αδιέξοδά του.

Χτες, εν μέσω κινητοποιήσεων, που αποκαλύπτουν το πραγματικό πρόσωπο της ταξικής κυβερνητικής πολιτικής στο χώρο της Παιδείας, η ηγεσία του υπουργείου ανακοίνωσε τους τρόπους πρόσβασης των αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ και έδωσε στη δημοσιότητα τις ειδικότητες που θα λειτουργήσουν στα Επαγγελματικά Λύκεια και τις Επαγγελματικές Σχολές.

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα έχουν δύο επιλογές. Η πρώτη είναι η πρόσβαση αποκλειστικά στα ΤΕΙ μετά από εξετάσεις στα Μαθηματικά και δύο επαγγελματικά μαθήματα που ορίζονται σε κάθε ειδικότητα. Οι μαθητές θα εισάγονται σε γνωστικά αντικείμενα των ΤΕΙ ανάλογα με την ειδικότητα που παρακολούθησαν στα ΕΠΑΛ, σε ποσοστό θέσεων που θα ορίζεται κάθε φορά με υπουργική απόφαση.

Η δεύτερη δυνατότητα είναι η συμμετοχή των αποφοίτων των ΕΠΑΛ σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ) που εισάγονται και οι απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου. Οι υποψήφιοι θα εξετάζονται σε έξι μαθήματα, από τα οποία τα τέσσερα είναι γενικής παιδείας (Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά και Φυσική γενικού λυκείου και ένα μάθημα επιλογής) και τα δύο επαγγελματικά.

Οπως ανακοινώθηκε χτες, στα ΕΠΑΛ θα λειτουργήσουν 11 τομείς και 18 ειδικότητες (εκ των οποίων οι δύο είναι πλοιάρχων και μηχανικών εμπορικού ναυτικού), ενώ στις Επαγγελματικές Σχολές 33 ειδικότητες. Οπως σημειώθηκε, θα υπάρχουν διαφορετικές ειδικότητες στα ΕΠΑΛ και διαφορετικές στις ΕΠΑΣ.

Η δυνατότητα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση από τα ΕΠΑΛ παρουσιάζεται από την ηγεσία του υπουργείου σαν κίνηση αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και ισοτίμησής της με το Γενικό Λύκειο. Ωστόσο, ο προσανατολισμός του Γενικού Λυκείου στη γενική παιδεία και του ΕΠΑΛ στην επαγγελματική εκπαίδευση δείχνει ότι πρόκειται για διαφορετικά σχολεία και δημιουργεί συνθήκες ανισότητας ανάμεσα στους υποψηφίους των δύο σχολείων στην εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση.

Η ιστορία της επαγγελματικής εκπαίδευσης έδειξε ότι όσα επιμέρους μέτρα κι αν ληφθούν, δεν μπορούν να άρουν τα αδιέξοδα που δημιουργεί η ύπαρξη δύο τύπων σχολείων για μετά το γυμνάσιο: Ενας για εκείνους που θα συνεχίσουν τις σπουδές τους στα Πανεπιστήμια και ένας που απευθύνεται στη μεγάλη μάζα των παιδιών της εργατικής τάξης που εξωθούνται στην πρόωρη κατάρτιση, σύμφωνα με τις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου για μια μεγάλη μάζα καταρτισμένων, ευέλικτων εργαζομένων.

Η πραγματική λύση στα αδιέξοδα είναι η εξασφάλιση μιας Παιδείας ίδιας για όλα τα παιδιά, μέσα από ένα ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο και δωρεάν σχολείο που θα μορφώνει πραγματικά τα παιδιά μέχρι τα 18 τους χρόνια. Η επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να χτίζεται πάνω σε αυτό το υπόβαθρο και να ακολουθεί το 12χρονο, μέσα από δημόσιες δωρεάν επαγγελματικές σχολές. Αντί για αυτό, η σημερινή κυβέρνηση, όπως έκανε και η προηγούμενη με τα ΤΕΕ, επιμένει να ανακυκλώνει και να συντηρεί το διαχωρισμό και να εξωθεί τους μαθητές σε μία πρόωρη επαγγελματική επιλογή.

Ερωτήματα & Απαντήσεις

Πού αποσκοπεί το σύνθημα για ελεύθερη πρόσβαση στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα;

Το σύνθημα για ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια φαντάζει πολύ προοδευτικό και σύγχρονο. Ωστόσο, είναι πολύ επικίνδυνο και απατηλό, κρύβει οδυνηρές καταστάσεις και ακόμα περισσότερους ταξικούς φραγμούς.

Σήμερα είναι πάρα πολλοί οι μαθητές που δεν ολοκληρώνουν το δωδεκάχρονο σχολείο και πολλοί εκείνοι που δεν ολοκληρώνουν ούτε καν την υποχρεωτική εκπαίδευση. Πώς μπορεί κανείς να μιλάει για ελεύθερη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση; Ελεύθερη πρόσβαση για ποιους; Για τους κάθε χρόνο και λιγότερους μαθητές που καταφέρνουν να τελειώσουν το σχολείο;

Το σημερινό επίπεδο ανάπτυξης της παραγωγής δεν επιβάλλει όλοι οι εργαζόμενοι να έχουν ανώτατη παιδεία. Αντίθετα καθιστά αναγκαίο και δυνατό όσο ποτέ να αποκτούν όλοι οι εργαζόμενοι - ανεξάρτητα από το επάγγελμα που κάνουν - ολόπλευρη γενική μόρφωση μέσα από ένα ενιαίο για όλους δωδεκάχρονο σχολείο. Το ζητούμενο λοιπόν είναι αν όλοι οι εργαζόμενοι θα διαθέτουν το αναγκαίο στην εποχή μας υπόβαθρο γενικής μόρφωσης από το σχολείο και όχι αν θα μπουν όλοι στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

Επιπλέον, για όλα εκείνα τα επαγγέλματα για τα οποία δεν απαιτείται επιστημονική μόρφωση, οφείλουν να υπάρχουν επαγγελματικές σχολές. Πρέπει, δηλαδή, να υπάρχει ένα πλέγμα «μεταλυκειακών» δημόσιων επαγγελματικών σχολών, ώστε ο νέος να μπορεί να σπουδάζει το επάγγελμα που επιλέγει να ακολουθήσει και να μην εξαναγκάζεται σε ψευτοκαταρτίσεις επί πληρωμή, τύπου ΙΕΚ και κολεγίων της πλατείας Κάνιγγος.

Από τη στιγμή που απουσιάζουν όλα αυτά - βασική μόρφωση για όλους από το σχολείο και επαγγελματικές σχολές - το σύνθημα για ελεύθερη πρόσβαση αποσκοπεί να μετατρέψει τα δημόσια πανεπιστήμια σε ένα συνονθύλευμα ιδρυμάτων πολλών κατηγοριών, με τα περισσότερα ιδρύματα να παρέχουν υποβαθμισμένη κατάρτιση. Συνέπεια αυτής της κατάστασης θα είναι πολύ λίγοι νέοι να φοιτούν τελικά σε πραγματικά πανεπιστήμια και να αποκτούν αληθινή επιστημονική μόρφωση.

Με την ελεύθερη πρόσβαση το «ξεκαθάρισμα» μεταφέρεται στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Στοχεύει στη μετατροπή του Πανεπιστημίου και των ΤΕΙ σε κέντρα διαλογής των νέων. Δηλαδή, ας μπουν όλοι στα Πανεπιστήμια και τα Πανεπιστήμια μετά θα καθορίσουν ποιοι μπορούν να συνεχίσουν, σε ποιον τομέα, ποιοι παίρνουν πτυχίο κλπ. Οι ταξικοί διαχωρισμοί δηλαδή μεταφέρονται στο ίδιο το ίδρυμα: Προαπαιτούμενα, πολλαπλές εξετάσεις, διαγραφές λόγω ξεπεράσματος των ετών φοίτησης, μεταφορά μαθημάτων από το πρόγραμμα σπουδών στον μεταπτυχιακό κύκλο... Ετσι ώστε η μεγάλη μάζα των νέων να μην παίρνει ολοκληρωμένη και υψηλού επιπέδου επιστημονική μόρφωση.

Η πρόταση για ελεύθερη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση συνδέεται με τη λογική ότι η εκπαίδευση είναι ατομική υποχρέωση, ωφελεί μόνο το άτομο που τη λαμβάνει. Οτι, δηλαδή, η εκπαίδευση δεν είναι κοινωνική υπόθεση, για την οποία πρέπει μέσα από κοινωνικό σχεδιασμό να φροντίζει το κράτος (όπως για παράδειγμα να σχεδιάζει ότι σε τόσα χρόνια η κοινωνία χρειάζεται τόσους μηχανικούς, τόσους γιατρούς, τόσους εκπαιδευτικούς...). Εντάσσεται στη λογική που παραδίδει τη ρύθμιση του πόσοι και ποιοι θα σπουδάσουν στην αγορά με κριτήριο: όποιος έχει χρήματα σπουδάζει.

ΓΣΕΕ
Προκαλούν οι εργατοπατέρες

«Οταν πληρώσετε έστω και μια φορά στη ζωή σας την απεργία, τότε να μας υποδείξετε τι θα κάνουμε», ήταν η προκλητική απάντηση του προέδρου της ΓΣΕΕ, Γ. Παναγόπουλου, προς τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όταν πραγματοποίησαν αγωνιστική «εισβολή» στην περιφερειακή προσυνεδριακή συνδιάσκεψη της ΓΣΕΕ, το Σάββατο, στο Βόλο, απαιτώντας την κήρυξη απεργιακών κινητοποιήσεων κατά της αναθεώρησης του άρθρου 16. Η απάντησή του προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις των εκπροσώπων του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος που παραβρέθηκαν στη συνδιάσκεψη.

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ επιτέθηκε και κατά του Εργατικού Κέντρου Βόλου, επειδή η διοίκηση αποφάσισε, κάτω από την πίεση των ταξικών δυνάμεων, να προτείνει την κήρυξη απεργίας για να μην περάσει η αντιδραστική αναθεώρηση και, συνεχίζοντας το «μάθημα» υποτέλειας, ισχυρίστηκε ότι είναι απαράδεκτο ένα κίνημα, και στη συγκεκριμένη περίπτωση των φοιτητών, να στρέφεται εναντίον ενός άλλου, δηλαδή των εργαζομένων, και να ζητά την προκήρυξη απεργιών που όχι μόνο δεν ενώνει, αλλά χωρίζει το συνδικαλιστικό κίνημα και έχει αντίκτυπο στα οικονομικά των εργαζομένων! Οσον αφορά στο αίτημα που του έθεσαν οι φοιτητές για να κλείσει η Ακαδημία Εργασίας της ΓΣΕΕ, υποστήριξε: «Είναι ντροπή να ζητούν το κλείσιμο ενός σχολείου που προσφέρει υψηλού επιπέδου επιμόρφωση στους συνδικαλιστές».

Μιλώντας από το ΠΑΜΕ ο Χρ. Κατσώτης και οι πρόεδροι των Εργατικών Κέντρων Λάρισας, Τ. Τσιόγκας, και Αρτας, Ν. Γλινάτσης, κατήγγειλαν τη στάση του προέδρου της ΓΣΕΕ και γενικότερα το ρόλο του στυλοβάτη της πολιτικής ιδιωτικοποίησης της Παιδείας που ανέλαβε η πλειοψηφία της Συνομοσπονδίας, επισημαίνοντας ότι το ζήτημα της Παιδείας αφορά όλο το λαό και, κυρίως, την εργατική τάξη, που θα «πληρώσει» τις συνέπειες αυτών των αλλαγών. Και υπογράμμισαν ότι το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα θα εντείνει την πάλη για πραγματικά δημόσια Παιδεία των λαϊκών αναγκών κι όχι στην υπηρεσία του κεφαλαίου!

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΝΕΩΝ ΤΟΥ ΠΑΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Να τους κόψουμε το βήχα!

Πλούσια η συζήτηση νεολαίων εργατών, σπουδαστών και μαθητών την περασμένη Κυριακή, στο Πάντειο

Μια μεστή σε περιεχόμενο εκδήλωση, με πρωταγωνιστές νέους εργαζόμενους, σπουδαστές και μαθητές, διοργάνωσε το απόγευμα της Κυριακής στο Πάντειο η Γραμματεία Νέων του ΠΑΜΕ, βάζοντας το κρίσιμο ζήτημα της Παιδείας στο επίκεντρο του προβληματισμού και της δράσης της νεολαίας. Η εκδήλωση, στην οποία παραβρέθηκαν και δεκάδες συνδικαλιστές από τα ταξικά σωματεία της Αθήνας, αποτέλεσε το αποκορύφωμα μιας πλατιάς εξόρμησης της Γραμματείας Νέων σε χώρους δουλιάς και κατάρτισης και, παράλληλα, την πρώτη από μια σειρά πρωτοβουλίες για το κρίσιμο ζήτημα της Παιδείας.

Μέσα από τις τοποθετήσεις αναδείχτηκε η αναγκαιότητα οι εργαζόμενοι και τα ταξικά τους συνδικάτα να «κόψουν το βήχα» στο κεφάλαιο και τα κόμματά του, που με τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις και την αναθεώρηση του άρθρου 16 στοχεύουν στην ακόμα μεγαλύτερη προσαρμογή της Παιδείας στις κερδοσκοπικές ανάγκες των επιχειρήσεων. Απαραίτητη προϋπόθεση, η μαζικοποίηση των συνδικάτων με νεολαίους εργαζόμενους, η ενίσχυση της ταξικής γραμμής στο συνδικαλιστικό κίνημα.

Εκ μέρους της Εκτελεστικής Γραμματείας του ΠΑΜΕ στην εκδήλωση χαιρέτισε ο Γιώργος Μαυρίκος, σημειώνοντας ανάμεσα σε άλλα ότι η Παιδεία αποτελούσε πάντοτε κρίσιμο ζήτημα στο πεδίο της ταξικής πάλης. Σήμερα, πρόσθεσε, αυτή η διαπάλη βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. «Μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι» κατέληξε, αναδεικνύοντας τη δύναμη των κινητοποιήσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη, τη δράση του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, αλλά και την καθοριστικής σημασίας παρέμβαση από την πλευρά της πολιτικής πρωτοπορίας της εργατικής τάξης, του ΚΚΕ.

Πλούσια εμπειρία από κάθε χώρο

Παίρνοντας πρώτη το λόγο η Ειρήνη Βασίλαρου, μέλος της προσωρινής διοίκησης του Συνδικάτου Εργατοϋπαλλήλων Τηλεπικοινωνιών - Πληροφορικής Ν. Αττικής, σημείωσε ότι η επίθεση στην εκπαίδευση είναι παράλληλη με εκείνη στις εργασιακές σχέσεις και το Ασφαλιστικό, γεγονός που αποδεικνύει τις πραγματικές στοχεύσεις του κεφαλαίου. Ο Νίκος Λάππας, πρόεδρος του ΣΥΣΔΙΕΚ, αναφέρθηκε στις κοινές πρωτοβουλίες που σχεδιάζουν άμεσα οι σπουδαστές με τη Γραμματεία Νέων του ΠΑΜΕ για τα ζητήματα της κατάρτισης, ενώ η Ειρήνη Αθανασιάδου, μέλος της Επιτροπής Νέων του Συνδέσμου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Αθήνας, αναφέρθηκε στο δυσβάσταχτο κόστος που έχει για την εργατική οικογένεια η εκπαίδευση των παιδιών της.

Ο Αντρέας Σοφιανός, εκ μέρους του ΣΑΣΑ, τόνισε ότι το μαθητικό κίνημα με τους αγώνες του προβάλλει το σχολείο που έχει πραγματικά ανάγκη, κόντρα στην τρομοκρατία και τη συκοφάντηση των κινητοποιήσεων. Η Σούλα Λαμπούδη, μέλος της Γραμματείας Γυναικών του ΠΑΜΕ και δασκάλα, τόνισε ότι η μόρφωση είναι δύναμη για την εργατική τάξη και γι' αυτό ακριβώς προσπαθούν να της τη στερήσουν. Ενώ ο Παύλος Αλεξανδράκης, μέλος της Επιτροπής Νέων του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας, είπε ότι οι νέοι οικοδόμοι μπαίνουν ακόμα πιο ζεστά στη μάχη της ενημέρωσης και κινητοποίησης του κλάδου.

Την εκδήλωση έκλεισαν με τις τοποθετήσεις τους ο Θανάσης Κανιάρης, εκ μέρους του ΕΣΥΝ και η Βάσω Γιαμπούρα, από το Σύλλογο Σπουδαστών ΑΕΝ. Ο πρώτος αναφέρθηκε στη σημασία της αγωνιστικής στάσης ζωής σε όλα τα μέτωπα και η δεύτερη στις ιδιαιτερότητες της ναυτικής εκπαίδευσης και στην προσπάθεια ιδιωτικοποίησής της με το νόμο που τον περασμένο Φλεβάρη πυροδότησε τις απεργιακές κινητοποιήσεις των ναυτεργατών.

Απαιτείται όξυνση της πάλης των σπουδαστών

Ομιλία του Θέμη Γκιώνη, Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ στην Καβάλα

Μία ζωντανή συζήτηση με θέμα τις πολιτικές εξελίξεις στην ανώτατη εκπαίδευση και στο περιεχόμενο σπουδών έγινε το περασμένο Σάββατο στην Καβάλα μεταξύ σπουδαστών του ΤΕΙ Καβάλας και του Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ Θέμη Γκιώνη κατά την εκδήλωση, που διοργάνωσε το ΝΣ Καβάλας της ΚΝΕ, με θέμα «Οι αγώνες του σήμερα κι η προοπτική τους». «Οι αγώνες που συντελούνται στο χώρο της Παιδείας είναι ελπιδοφόροι τόσο για την ανατροπή των νέων μέτρων όσο και συνολικότερα για την αντίσταση της νέας γενιάς, παρά το "φιάσκο" της πρότασης μομφής του ΠΑΣΟΚ», υπογράμμισε ο Θέμης Γκιώνης, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ, σημειώνοντας πως «οι αγώνες αυτοί πρέπει να συνεχιστούν και να κλιμακωθούν το επόμενο διάστημα και στα ΤΕΙ μέσα κι έξω από τα αμφιθέατρα. Να οξυνθεί η πάλη των σπουδαστών και να πλατύνει ακόμα περισσότερο η συζήτηση κι ενημέρωση των σπουδαστών και του λαού», υπογράμμισε. Στη συνέχεια ο Γραμματέας του ΚΣ ανέπτυξε την πρόταση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για την Παιδεία και για την ανάπτυξη της πάλης του λαϊκού κινήματος. Αναφέρθηκε, τέλος, στην τρίμηνη καμπάνια για την Παιδεία, που έχει κηρύξει το ΚΚΕ.

ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ
Ο φιλόλογος που έγινε διαφημιστής...

«Ας πάρουμε το παράδειγμα ενός νέου, ο οποίος έχει ολοκληρώσει φιλολογικές σπουδές, όπως τον ενδιέφερε, με την προοπτική να γίνει καθηγητής φιλολογίας. Επειδή στο επάγγελμα αυτό δε βρίσκει απασχόληση (πολλοί απόφοιτοι και λίγες θέσεις εργασίας), στρέφεται αναγκαστικά αλλού για αναζήτηση εργασίας. Μπορεί λοιπόν να αναζητήσει εργασία ως υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων, να γίνει δημοσιογράφος, να ασχοληθεί με τις εκδόσεις βιβλίων, να γίνει διαφημιστής κλπ. Ας υποθέσουμε π.χ. ότι θέλει να ασχοληθεί με τις δημόσιες σχέσεις, γιατί έχει επικοινωνιακές δεξιότητες, κοινωνικότητα, γνωρίζει ξένες γλώσσες και έχει ενδιαφέρον για το αντικείμενο. Φυσικά θα αξιοποιήσει τις γενικές επιστημονικές γνώσεις του βασικού του πτυχίου και μπορεί να προχωρήσει σε μεταπτυχιακές σπουδές ή να επιδιώξει κάποια επιμόρφωση ή σχετική κατάρτιση στον τομέα των Δημοσίων Σχέσεων». (Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός Γ' Γυμνασίου, «Σχεδιάζοντας το επαγγελματικό μου μέλλον...», σελίδα 18).

Με ένα πολύ καλό παράδειγμα το βιβλίο προπαγανδίζει με επιτυχημένο τρόπο την προσπάθεια να εξαλείψουν την όποια σύνδεση του πτυχίου από το δικαίωμα στη δουλιά. Η αντιστοιχία πτυχίου και επαγγέλματος εμφανίζεται ως αναχρονιστική και διαφημίζεται η περίφημη αλλαγή επαγγελμάτων. Ετσι, ο νέος που σπούδασε φιλόλογος, επειδή υπάρχουν πολλοί απόφοιτοι και σύμφωνα με το βιβλίο υπάρχουν λίγες θέσεις εργασίας στα σχολεία, μπορεί να αξιοποιήσει τις δεξιότητές του, να στραφεί στην κατάρτιση και επανακατάρτιση και τελικά να «πετύχει».

Ετσι, στο μάθημα προβάλλονται ως διέξοδος για τους μαθητές οι ψεύτικες ελπίδες και όνειρα για εργασία μέσα από το δρόμο της κατάρτισης. Τα οφέλη από μία τέτοια προσέγγιση είναι διπλά. Από τη μια, για ακόμα μια φορά, αναπαράγεται η προπαγάνδα ότι η ανεργία είναι υπόθεση του ατόμου και από την άλλη η προπαγάνδα της ΕΕ του μεγάλου κεφαλαίου ότι η «διά βίου κατάρτιση» είναι ο τρόπος αντιμετώπισης της ανεργίας, την οποία σύμφωνα με αυτούς τη δημιουργεί η έλλειψη επαρκούς σύνδεσης μεταξύ εκπαίδευσης και «αγοράς». Ανοίγει έτσι και στις συνειδήσεις των μαθητών ο δρόμος για τη νομιμοποίηση των αλλαγών που επιχειρούνται στην Παιδεία, αφού αυτή την περιβόητη σύνδεση επαγγέλλονται. Και τελικά αποκρύπτεται ο ρόλος αυτής ακριβώς της «αγοράς» για την ανεργία, για το κυνήγι δεξιοτήτων και μεροκάματου μέσα σε συνθήκες αβεβαιότητας και ελαστικών εργασιακών σχέσεων που θα γνωρίσουν μετά τις σπουδές τους οι μαθητές.

Εκδήλωση - συζήτηση με θέμα «Με ποια Παιδεία θα καλυφθούν οι ανάγκες μόρφωσης του ελληνικού λαού; Με ποια οικονομική ανάπτυξη θα καλυφθούν οι ανάγκες της λαϊκής οικογένειας;» συνδιοργανώνουν το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, το Σωματείο Εργαζομένων στη ΔΕΗ «Ο Σπάρτακος», το Σωματείο Εργαζομένων Δημοτικής Επιχείρησης Καταρρακτών και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Γυμνασίου και του Αθλητικού Γυμνασίου Εδεσσας, αύριο, Τετάρτη 7 του Φλεβάρη, στις 6 μ.μ., στο Δημοτικό Πολιτιστικό Κέντρο (Βαρόσι) Εδεσσας. Θα μιλήσει ο Γιάννης Νοτάκης, μέλος της Γραμματείας του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών.

ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Ούτε βήμα πίσω από τις διεκδικήσεις μας!

Νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την Πέμπτη στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις

Πανό με αιτήματα για την Παιδεία κρέμασαν στον αγώνα στο ΟΑΚΑ την Κυριακή φοιτητές και σπουδαστές
Πανό με αιτήματα για την Παιδεία κρέμασαν στον αγώνα στο ΟΑΚΑ την Κυριακή φοιτητές και σπουδαστές
«Θα συνεχίσουμε. Θα κλιμακώσουμε. Δεν πάμε ούτε βήμα πίσω από τις διεκδικήσεις μας. Δεν πάμε ούτε βήμα πίσω από τις διεκδικήσεις όλων αυτών των μηνών. Ο αγώνας μας φτάνει μακριά».

Αυτή είναι η απάντηση φοιτητών και σπουδαστών, όπως διατυπώθηκε και σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου των συλλόγων, στις μεθοδεύσεις συκοφάντησης και αποκλιμάκωσης των αγώνων τους από την κυβέρνηση, το ΠΑΣΟΚ και τους «πρόθυμους συνεργάτες» τους.

Φοιτητές, σπουδαστές και εκπαιδευτικοί προχωρούν σε νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την Πέμπτη, 8 Φλεβάρη, στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια. Αύριο, Τετάρτη, 7 Φλεβάρη, φοιτητές και σπουδαστές θα συναντηθούν στις 5 μ.μ. στο Θησείο και θα προχωρήσουν σε εξόρμηση - πορεία με μουσικά και άλλα πρωτότυπα δρώμενα. Ακόμα, προσανατολίζονται σε διήμερο πανελλαδικής πανεκπαιδευτικής αγωνιστικής δραστηριότητας, ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 και το νέο νόμο - πλαίσιο, στις 14 και 15 Φλεβάρη.

Ηδη, τελούν υπό κατάληψη περισσότερα από 300 τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ πανελλαδικά. Στην Αθήνα, χτες σε νέο γύρο καταλήψεων και κινητοποιήσεων προχώρησαν με αποφάσεις των γενικών τους συνελεύσεων 12 φοιτητικοί και 2 σπουδαστικοί σύλλογοι, ενώ σήμερα και αύριο είναι προγραμματισμένες συνελεύσεις σε 12 φοιτητικούς συλλόγους στην Αθήνα.

Ενταση των κινητοποιήσεων

Οπως σημείωσε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Θεοδόσης Μπενάτος, από το Σύλλογο Φοιτητών Γεωπονικής, «όσοι παρακολούθησαν τη συζήτηση στη Βουλή κατάλαβαν από τις φραστικές αντιπαραθέσεις στη Βουλή ανάμεσα στη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ ότι ο καυγάς τους τελείωνε εκεί ακριβώς που αρχίζουν τα μεγάλα προβλήματα των φοιτητών, των σπουδαστών και της νεολαίας. Εκεί ακριβώς που αρχίζουν οι σπουδές επί πληρωμή, οι γνώσεις με το κομμάτι. Οι φραστικές αντιπαραθέσεις τους τελείωναν εκεί ακριβώς που αρχίζει η ζωή και οι σπουδές λάστιχο που μας ετοιμάζουν. Τελειώνει ο καυγάς τους εκεί ακριβώς που αρχίζει η ανώτατη εκπαίδευση υποταγμένη στο κεφάλαιο. Γιατί από εκεί και πέρα υπάρχει μια μεγάλη συναίνεση που έχει αποτυπωθεί τα τελευταία χρόνια. Είναι αποφασισμένοι να προωθήσουν τα ίδια μέτρα, είναι αποφασισμένοι να προωθήσουν την ίδια πολιτική».

Φοιτητές και σπουδαστές εντείνουν τις κινητοποιήσεις, ανανεώνουν τις καταλήψεις και τις αγωνιστικές αποφάσεις, συμμετέχουν σε κοινές συσκέψεις με εργατικά σωματεία, προγραμματίζουν καθημερινές πολύμορφες κινητοποιήσεις. Καταστρώνουν σχέδια εξορμήσεων σε γειτονιές, σε αγορές, σε χώρους δουλιάς. Η ΠΟΣΔΕΠ έχει προκηρύξει απεργιακή κινητοποίηση διαρκείας, με πενθήμερες επαναλαμβανόμενες απεργίες, που ξεκίνησαν χτες. Οι πανεπιστημιακοί συμμετέχουν στα συλλαλητήρια της Πέμπτης, καθώς και στο παλλαϊκό συλλαλητήριο στις 15 Φλεβάρη. Ακόμα, η ΟΛΜΕ προκήρυξε εικοσιτετράωρες απεργίες για τις 15 και 27 Φλεβάρη.

Στη Βόρεια Ελλάδα

Δεκάδες γενικές συνελεύσεις πραγματοποιούνται αυτές τις μέρες στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της Βόρειας Ελλάδας, κλιμακώνοντας τον αγώνα κατά της αναθεώρησης του άρθρου 16 και της εμπορευματοποίησης της Παιδείας. Συμβολική κατάληψη του Κεντρικού Σεισμολογικού Σταθμού πραγματοποίησαν χτες το πρωί για μία ώρα οι φοιτητές του φοιτητικού συλλόγου Γεωλογίας του ΑΠΘ. Μαζική και μαχητική πορεία πραγματοποίησαν στην Κοζάνη οι σπουδαστές των σχολών του ΤΕΙ αμέσως μετά τη γενική συνέλευση, όπου ανανεώθηκε η απόφαση της κατάληψης. Συλλαλητήρια έχουν οριστεί στη Θεσσαλονίκη την Τετάρτη 7 Φλεβάρη, στις 12 μ., συγκέντρωση στο Πολυτεχνείο, με απόφαση του Συντονιστικού Φοιτητικών και Σπουδαστικών Συλλόγων. Στην Κοζάνη, την Τετάρτη, στις 12 μ., στην κεντρική πλατεία, με απόφαση των γενικών συνελεύσεων των σπουδαστικών συλλόγων ΣΔΟ και ΣΤΕΦ. Επίσης, στη Φλώρινα σε κινητοποίηση καλεί η ΠΚΣ και το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Φλώρινας την Τετάρτη 7 Φλεβάρη, στη 1 μ.μ., στην πλατεία. Ενώ την Πέμπτη 8 Φλεβάρη συλλαλητήρια έχουν οριστεί στην Καβάλα, στις 12 μ., στους Κήπους, με απόφαση των γενικών συνελεύσεων ΣΔΟ και ΣΤΕΦ, και στις Σέρρες, στις 5 μ.μ., συγκέντρωση στην πλατεία Ελευθερίας.

  • Συλλαλητήρια την Πέμπτη προγραμματίζονται ακόμα στα Γιάννενα (στις 12 το μεσημέρι στην Ακαδημία) και στην Κέρκυρα (στις 12 το μεσημέρι στην Πρυτανεία).
Πρωτοβουλίες οργάνωσης του αγώνα

Κάλεσμα στους εκπαιδευτικούς να λάβουν πρωτοβουλίες οργάνωσης του αγώνα ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και τα μέτρα ιδιωτικοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης και να συγκρουστούν με το σύνολο των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην Παιδεία και την Εργασία, απευθύνουν οι εκπαιδευτικοί του ΠΑΜΕ. Τονίζουν την ανάγκη μαζικής συμμετοχής στις απεργίες των καθηγητών σημειώνοντας ότι ο αγώνας πρέπει να ενταθεί, να πάρει παλλαϊκά χαρακτηριστικά και να δοθεί ταξικός προσανατολισμός, για τη διεκδίκηση λύσεων προς όφελος του λαού.

Οι μαθητές

Να προχωρήσουν σε γενικές συνελεύσεις και να συμμετέχουν με όλους τους τρόπους στον αγώνα για δημόσια και δωρεάν Παιδεία καλεί τα πενταμελή και τα δεκαπενταμελή το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) μετά από σύσκεψη που πραγματοποίησε στην αίθουσα του Συνδικάτου Οικοδόμων Θεσσαλονίκης το περασμένο Σάββατο (3/2/07). Το ΣΑΣΘ σχεδιάζει για το επόμενο διάστημα, καταλήψεις των σχολείων από τις 12 Φλεβάρη και πορεία στις 15 Φλεβάρη, στη 1 μ.μ., συγκέντρωση στο Αγαλμα Βενιζέλου. Κλείσιμο δρόμων στις 16 Φλεβάρη μπροστά στα σχολεία και εκδηλώσεις ανά σχολείο μαζί με καθηγητές, γονείς, φοιτητές για το άρθρο 16 στα τέλη Φλεβάρη. Συντονίζει τη δράση του με τους φοιτητικούς και σπουδαστικούς συλλόγους, και τους εργαζόμενους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ