Τετάρτη 7 Φλεβάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ερωτήματα & Απαντήσεις

Πώς μπορούν να λυθούν τα σοβαρά προβλήματα που εμφανίζονται στην εκπαίδευση των παιδιών των μεταναστών;

Την ίδια στιγμή που περισσεύουν στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τα προγράμματα που προσφέρονται δήθεν ενάντια στο ρατσισμό, την ξενοφοβία, τα προγράμματα που δήθεν καλλιεργούν το σεβασμό στη διαφορετικότητα... την ίδια στιγμή, ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών μεταναστών που ζουν σήμερα στη χώρα μας δεν πηγαίνουν καν στο σχολείο ή δεν καταφέρνουν να το ολοκληρώσουν. Ακόμα όμως και για τα παιδιά των μεταναστών που παραμένουν και φοιτούν στο σχολείο τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα.

Η εμπειρία (στο εσωτερικό και το εξωτερικό) έχει δείξει ότι τα «διαπολιτισμικά» σχολεία τονίζουν περισσότερο τις διαφορές και γκετοποιούν τα παιδιά των μεταναστών, καθώς όλοι γνωρίζουν ότι σ' αυτά τα σχολεία πάνε κάποια... άλλα παιδιά. Τόσο αυτά τα σχολεία όσο και οι «τάξεις υποδοχής», όπου υπάρχουν, δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα. Τα περισσότερα παιδιά μεταναστών πάνε σε κοινά σχολεία, χωρίς όμως να έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες προϋποθέσεις για τη φοίτησή τους σε αυτά.

Το πρώτο και βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά των μεταναστών στο σχολείο είναι το γλωσσικό. Τα παιδιά των μεταναστών δε μαθαίνουν τη μητρική τους γλώσσα και καθώς η γλώσσα είναι το πρωταρχικό εργαλείο για την ανάπτυξη της σκέψης, μη μαθαίνοντας τη μητρική τους γλώσσα, δεν εξελίσσεται η σκέψη τους. Μπαίνοντας στα κοινά σχολεία, ούτε τη δικιά τους γλώσσα μαθαίνουν, ούτε την ελληνική μπορούν να κατανοήσουν με την ευχέρεια που αντικειμενικά έχουν τα Ελληνόπουλα. Ετσι δημιουργούνται τεράστια προβλήματα τόσο για τους ίδιους, αλλά και τους συμμαθητές τους (σε περιπτώσεις που τα παιδιά των μεταναστών είναι πλειοψηφία, «μένει πίσω» όλη η τάξη).

Γίνεται κατανοητό, λοιπόν, ότι είναι μεν απαραίτητη η φοίτηση των παιδιών των μεταναστών σε κοινά σχολεία με τα Ελληνόπουλα (όχι να πετιούνται σε σχολεία - γκέτο), αλλά, παράλληλα με το κοινό πρόγραμμα του σχολείου, είναι απαραίτητο να διδάσκονται τη μητρική τους γλώσσα, την ιστορία της πρώτης τους πατρίδας. Χρειάζεται, ακόμα, να παίρνονται και συμπληρωματικά μέτρα για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σ' αυτά τα παιδιά. Από ένα τέτοιο σχολείο πρέπει να λείπει εντελώς η θρησκεία, που αποτελεί έναν από τους κατεξοχήν παράγοντες διαφοροποίησης. Στόχος αυτού του σχολείου θα είναι να κατανοούν όλα τα παιδιά τα κοινά προβλήματα της τάξης τους (γιατί η πλειοψηφία τους, μεταναστόπουλα κι Ελληνόπουλα, είναι παιδιά της εργατικής τάξης).

Τέτοιου τύπου μέτρα για την εκπαίδευση των παιδιών των μεταναστών πρέπει να συμβαδίζουν και με μέτρα που θα δίνουν λύσεις στα προβλήματα διαβίωσης των μεταναστών: Αντιμετώπιση προβλημάτων στη διαδικασία αδειοδότησης παραμονής και εργασίας, σταθερή εργασία και ίση μεταχείριση των μεταναστών στην εργασία, μέτρα για τη λαϊκή στέγη κ.ο.κ. Γιατί, φυσικά, όσο καλό και να είναι το σχολείο, ένα παιδί που θα αναγκάζεται να δουλεύει παράλληλα ή να μελετά σε ένα δωμάτιο με δέκα νοματαίους μέσα... δε θα μπορέσει να παρακολουθήσει το σχολείο.

Εκδήλωση - συζήτηση με θέμα την αναθεώρηση του άρθρου 16 και τις εξελίξεις στο χώρο της Παιδείας διοργανώνει ο Σύλλογος Γυναικών Πεύκων την Τετάρτη, στις 7 μ.μ., στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Πεύκων Νομού Θεσσαλονίκης. Θα εισηγηθούν τα μέλη της Επιτροπής Κατά της Αναθεώρησης του άρθρου 16 Γιώργος Τσακλίδης, μέλος της ΔΕ της ΠΟΣΔΕΠ, και Σούλα Πετρίδου, από το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών Θεσσαλονίκης.

Να διευρυνθεί το μέτωπο του αγώνα

Motion Team

Σε συζήτηση για το πώς μπορεί να γίνει πιο αποτελεσματικός ο αγώνας για δημόσια δωρεάν Παιδεία εξελίχθηκε η εκδήλωση που διοργάνωσε χθες το απόγευμα η Οργάνωση Σπουδάζουσας Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ στο αμφιθέατρο της Νομικής του ΑΠΘ. Την κεντρική ομιλία έκανε ο Δημήτρης Παπατολίδης, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ. Συμμετείχαν μαζικά οι φοιτητές που αυτήν την περίοδο δίνουν καθημερινά τη μάχη, μέσα από πολύμορφες δράσεις και κινητοποιήσεις, για να μην περάσουν οι αντιδραστικές αλλαγές στην εκπαίδευση. Τόσο από τον εισηγητή, όσο και από τους ίδιους τους φοιτητές, σημειώθηκε η αναγκαιότητα ο αγώνας αυτός να δυναμώσει και να κλιμακωθεί συντονισμένα με το εργατικό λαϊκό κίνημα, να γίνει υπόθεση όλου του λαού.

«Η εκπαίδευση σήμερα είναι το εργαστήρι των επιδιώξεων της άρχουσας τάξης για το αύριο», σημείωσε ο ομιλητής αναφερόμενος στον ταξικό χαρακτήρα του προβλήματος της Παιδείας και των αλλαγών που προωθούνται. «Από αυτήν τη σκοπιά για το ΚΚΕ και την ΚΝΕ - πρόσθεσε - ήταν και παραμένει πάντα θεμελιακό στοιχείο της πολιτικής μας όχι απλά η στήριξη των αγώνων που αντιστρατεύονται την πολιτική του κεφαλαίου, αλλά η ολόπλευρη συμμετοχή στην οργάνωση, την προετοιμασία και την ανάπτυξή τους».

Ο Δ. Παπατολίδης αναφέρθηκε συνολικότερα στους αγώνες για το δικαίωμα στη μόρφωση της νεολαίας και του λαού, σημειώνοντας πως αποτέλεσαν ειδικά στη χώρα μας και ιστορικά σοβαρό πεδίο ανάπτυξης οξυμένων ταξικών συγκρούσεων.

Και κατέληξε εκτιμώντας πως αν οι αγώνες που εξελίσσονται σήμερα είχαν μεγαλύτερη ένταση αρκετό καιρόν πριν, δηλαδή από τότε που κατατέθηκαν οι προτάσεις της Μπολόνια, «σήμερα θα ήμασταν σε ακόμη καλύτερη θέση, θα έμπαιναν πιο ισχυρά εμπόδια στην υλοποίηση των πολιτικών του κεφαλαίου που με ευλάβεια υπηρετούν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ».

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σε κοινό βηματισμό σπουδαστές, φοιτητές, εργάτες

Τον κοινό βηματισμό τους διερευνούν οι φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι Θεσσαλονίκης μαζί με τα εργατικά συνδικάτα της περιοχής για τη μαζικοποίηση και το δυνάμωμα του αγώνα για δημόσια και δωρεάν Παιδεία, παίρνοντας πρωτοβουλίες συντονισμένων δραστηριοτήτων, όπως ανακοινώθηκε χτες το πρωί στην κοινή συνέντευξη Τύπου του Συντονιστικού Φοιτητικών - Σπουδαστικών Συλλόγων, του ΕΚΘ, του ΕΣΔΕΠ, της ΕΔΟΘ, της ΕΝΙΘ, σωματείων του ΠΑΜΕ κι άλλων μαζικών φορέων. Οι φοιτητές κάλεσαν στο σημερινό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο, στις 12 μ.μ., έξω από το Πολυτεχνείο.

Η Ζ. Σκούφα, εκ μέρους του Συντονιστικού Φοιτητικών Συλλόγων, σημείωσε ότι οι φοιτητικοί σύλλογοι βρίσκονται σε διαρκή προσπάθεια συντονισμού με τους εργαζόμενους, με στόχο τη δημιουργία ενός πανεκπαιδευτικού μετώπου φοιτητών - εργαζομένων. Και κάλεσε τα συνδικάτα να παλέψουν για την κήρυξη απεργίας στις 15 και κυρίως στις 22 Φλεβάρη.

Ως εκπρόσωπος του ΕΚΘ μίλησε ο Σ. Ζαριανόπουλος, μέλος της Γραμματείας του ΠΑΜΕ, ο οποίος σημείωσε μεταξύ άλλων πως το ΕΚΘ οφείλει να προχωρήσει στην πράξη τις αποφάσεις του για υπεράσπιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης και την πάλη για ενιαίο δημόσιο, δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα. Ως μέλος της Γραμματείας του ΠΑΜΕ ανέπτυξε τη θέση του ΠΑΜΕ, υπογραμμίζοντας ότι «ο αγώνας πρέπει να συνεχιστεί στα γεμάτα από τα σωματεία και το ΕΚΘ». Οι εξουσιοδοτημένοι εκπρόσωποι του ΕΣΔΕΠ, της ΕΔΟΘ και των άλλων μαζικών φορέων δήλωσαν ότι στέκονται στο πλευρό των φοιτητών.

Ο ΕΣΔΕΠ (Ενιαίος Σύλλογος Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού) του ΑΠΘ ανακοίνωσε πως μετά από γενική συνέλευση (5/2/07) αποφάσισε να προχωρήσει σε πενθήμερη απεργία και να συγκαλέσει γενική συνέλευση στις 12 Φλεβάρη.

Στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου έγιναν και δύο καταγγελίες από την πλευρά των φοιτητικών συλλόγων. Η μία έγινε από τη Συντονιστική Επιτροπή Κατάληψης Ιατρικής του ΑΠΘ κι αφορούσε στα ψευδή δημοσιεύματα γνωστής εφημερίδας της Θεσσαλονίκης, η οποία - όπως υπογραμμίζει η Συντονιστική Επιτροπή Κατάληψης της Ιατρικής - εξαπέλυσε «αναλήθειες και ανακρίβειες» για τους φοιτητές της Ιατρικής, που υπερασπίστηκαν την απόφαση του συλλόγου τους για κατάληψη κόντρα σε καθηγητές της Ιατρικής, οι οποίοι δε σέβονται την απόφαση του φοιτητικού συλλόγου και διεξάγουν «κρυφά» μαθήματα. Τέλος, φοιτητές από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας κατήγγειλαν την αντιδημοκρατική νοοτροπία της Συγκλήτου του ΠΑΜΑΚ και της ΔΑΠ- ΝΔΦΚ, πλειοψηφούσας παράταξης του συλλόγου φοιτητών του ΠΑΜΑΚ, και ζήτησαν συμπαράσταση.

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Για τους συμβασιούχους στην καθαριότητα

Το θέμα των απαράδεκτων συμβάσεων εργασίας των καθαριστών και καθαριστριών δημόσιων σχολείων και τον εμπαιγμό που υφίστανται αυτοί οι εργαζόμενοι - όπως και χιλιάδες άλλοι συμβασιούχοι - ανέδειξε το ΚΚΕ, με Επίκαιρη Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας και τον υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.

Στην Επίκαιρη Ερώτηση η βουλευτής του ΚΚΕ Ελπίδα Παντελάκη υπογραμμίζει ότι οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα των δημόσιων σχολείων βρίσκονται σε κινητοποιήσεις και «ο εμπαιγμός, όπως και χιλιάδων άλλων συμβασιούχων, συνεχίζεται και από τη σημερινή κυβέρνηση της ΝΔ, όπως πριν από εκείνες του ΠΑΣΟΚ». Σημειώνει ακόμη: «Το υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοίνωσε τη μετατροπή των συμβάσεων σε αορίστου χρόνου συνολικά 7.826 καθαριστριών και καθαριστών. Οι υπόλοιποι 3.976 εργαζόμενοι που απασχολούνται στο ίδιο αντικείμενο εργασίας θα είναι με συμβάσεις έργου και σύμφωνα με απόφαση της διυπουργικής επιτροπής, με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, 55/98 (άρθρο 21, παράγραφος 1), "απαγορεύεται η συνέχιση ή ανανέωση των συμβάσεών τους". Επιπλέον, από αυτούς που η σύμβασή τους μετατρέπεται σε αορίστου χρόνου μόνο για τους 5.542 αποφασίστηκε η σύσταση οργανικών θέσεων πλήρους απασχόλησης ενώ 2.282 θα είναι με μερική απασχόληση, από τους οποίους το 30% (1.951) θα δουλεύουν από μισή μέχρι τέσσερις ώρες την ημέρα».

Ακόμα, τονίζει: «Ο διαχωρισμός εργαζομένων, που παρέχουν την ίδια εργασία, σε δυο, τρεις ή παραπάνω κατηγορίες, είναι απαράδεκτη τακτική. Εκτός των άλλων αρνητικών θα έχει σοβαρότατες επιπτώσεις για τους εργαζόμενους στην καθαριότητα που όχι μόνο θα αμείβονται με ψίχουλα αλλά θα αντιμετωπίσουν πολύ μεγάλο πρόβλημα και με τη συμπλήρωση των απαραίτητων ενσήμων για τη συνταξιοδότησή τους».

Το ΚΚΕ ζητά να καταργηθούν όλες οι απαράδεκτες συμβάσεις (έργου, ορισμένου χρόνου, κλπ.) και να μονιμοποιηθούν όλες οι καθαρίστριες χωρίς νομικά τερτίπια, όρους και προϋποθέσεις, με πλήρη εργασιακά (7ωρο, 35ωρο, 5ήμερο) και ασφαλιστικά δικαιώματα. Ενταξη στα βαριά και ανθυγιεινά όλων αυτών που εργάζονται στην καθαριότητα χωρίς εργασιακούς, μισθολογικούς διαχωρισμούς αλλά και πρόσληψη επιπλέον μόνιμου προσωπικού σε κάθε σχολική μονάδα για ουσιαστική και σωστή αντιμετώπιση των αναγκών υγιεινής λειτουργίας των σχολείων και όχι όπως γίνεται σήμερα. Ακόμα, ζητά να καλυφθεί η μισθοδοσία τους από το υπουργείο Παιδείας και όχι από τρίτους (π.χ., δήμους) και το συνυπολογισμό όλων των χρόνων προϋπηρεσίας τους.

ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ
Με κέρματα μαθαίνεται η Ιστορία;

«Μιγκέλ ντε Θερβάντες, ο συγγραφέας του Δον Κιχώτη - Η Μαριάνα, προσωποποίηση της Γαλλικής Δημοκρατίας - Λεπτομέρεια από τη «γέννηση της Αφροδίτης του Μποτιτσέλι - Η κουκουβάγια από αρχαίο Αθηναϊκό νόμισμα. Αντιστοιχίζω τα κέρματα του ευρώ με τις χώρες κυκλοφορίας τους» (Ιστορία Στ' Δημοτικού, τετράδιο εργασιών σελίδα 51).

Ετσι διδάσκεται η ιστορία στα βιβλία της Στ' Δημοτικού. Μέσα από ασκήσεις, όπως η παραπάνω, που ζητά από τους μαθητές να αντιστοιχίσουν τις εικόνες του ευρώ από διάφορες χώρες με τις εικόνες που αποτυπώνουν, στο πνεύμα της περιβόητης διαθεματικότητας, θεωρούν οι δημιουργοί τους ότι καλλιεργείται η ιστορική κρίση του μαθητή σε ένα βιβλίο, το οποίο λίγη σχέση έχει τελικά με τη διδασκαλία της Ιστορίας. Στο αντίστοιχο κεφάλαιο του βιβλίου, η φωτογραφία ενός κέρματος ευρώ δεσπόζει στη σελίδα που αναφέρεται στην Ευρωπαϊκή Ενωση με τη λεζάντα «το ευρώ αποτελεί το ενιαίο νόμισμα της Ευρωπαϊκής Ενωσης από την 1.1.2002». «Οι χώρες - μέλη της ΕΕ προσπαθούν να χαράζουν ενιαία εξωτερική πολιτική και να λειτουργούν συλλογικά σε μια σειρά θεμάτων όπως η ειρήνη, ο πολιτισμός, το περιβάλλον», αναφέρεται στο κείμενο, χωρίς περαιτέρω αναφορές στον πολιτικό και οικονομικό της ρόλο.

Ευρώ στα Μαθηματικά, ευρώ στη Γλώσσα, ευρώ και στην Ιστορία για να εμπεδώσουν από μικροί οι μαθητές την έννοια του χρήματος, αποδεικνύοντας ότι και τα νέα βιβλία είναι στραμμένα στην καλλιέργεια δεξιοτήτων αντί για μόρφωση. Γιατί το να μάθουν τα παιδιά να ξεχωρίζουν τα κέρματα και τα χαρτονομίσματα είναι καλλιέργεια δεξιότητας και όχι γνώση.

Το ζητούμενο, προκειμένου το σχολείο να γίνει πραγματικά ζωντανό, να κινήσει το ενδιαφέρον, να τονώσει τη δημιουργικότητα των μαθητών δεν είναι η απλή παρουσίαση μιας πλευράς της πραγματικότητας (κυρίως την πιο χυδαία) με σκοπό την αποδοχή της από πολύ νωρίς ως φυσικής, αλλά η ενεργητική προσέγγιση των κοινωνικών φαινομένων που βιώνουν τα παιδιά. Και όσον αφορά την Ιστορία, ζητούμενο για τη διαμόρφωση προσωπικοτήτων ικανών να κρίνουν και να βγάζουν συμπεράσματα είναι η διδασκαλία της πραγματικής Ιστορίας, των λόγων που οδηγούν στα διάφορα γεγονότα και όχι η απόκρυψη και το ξαναγράψιμο της Ιστορίας, έτσι όπως συμφέρει σήμερα αλλά και πάντα το μεγάλο κεφάλαιο.

ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Αγωνιστικές πρωτοβουλίες από γονείς, εργαζόμενους, μαθητές

Συγκέντρωση στην πλατεία Κοραή εξήγγειλαν για την Πέμπτη 15 Φλεβάρη, στις 6.30 το απόγευμα, γονείς, μαθητές και 18 σωματεία εργαζομένων του Πειραιά, που συσπειρώνονται ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 και διεκδικούν ενιαία δημόσια και δωρεάν Παιδεία για όλους. Πρόκειται για μία από τις πολύμορφες αγωνιστικές πρωτοβουλίες, που αποφάσισαν από κοινού μετά από σύσκεψη η Ομοσπονδία Γονέων Πειραιά, Σύλλογοι Γονέων, Ενώσεις Συλλόγων Γονέων Ε' Διαμερίσματος, Κερατσινίου, Νίκαιας, Περάματος, το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Πειραιά, Γυναικείοι Σύλλογοι, το Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά, η ΠΕΜΕΝ, ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, το Συνδικάτο Οικοδόμων, τα Σωματεία Ελαιουργοσαπουνοποιών, Λογιστών, Ιματισμού, Ηλεκτρολόγων Πλοίων, Αμμοβολιστών, Μηχανικών Συντηρητών, Επισιτισμού, Εμποροϋπαλλήλων, Αερίων Οξυγόνου, Ρυμουλκών, Ιδιωτικής Υγείας, Καθαριστριών, AEG, Ναυπηγοξυλουργών.

Οι εκπρόσωποι των παραπάνω φορέων αποφάσισαν να αναπτύξουν πολύμορφες αγωνιστικές πρωτοβουλίες και κινητοποιήσεις σε όλους τους δήμους του Πειραιά, τη βδομάδα 16-22 Φλεβάρη και να συμμετάσχουν στην παλλαϊκή συγκέντρωση στην Αθήνα τη μέρα που θα ψηφιστεί η αναθεώρηση του άρθρου 16 στη Βουλή. «Ο βασικός στόχος της κατάργησης του άρθρου 16 του Συντάγματος και της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι τα δημόσια ΑΕΙ - ΤΕΙ που θα πρέπει να εξομοιωθούν με τα ιδιωτικά: Να μετατραπούν σε χώρους όπου θα αλωνίζουν οι επιχειρήσεις, να λειτουργούν ανταγωνιστικά και αυτοχρηματοδοτούμενα με δίδακτρα και άλλα εισπρακτικά μέτρα και να επιλέγουν τους φοιτητές με βάση το πορτοφόλι τους όπως γίνεται στις ΗΠΑ και άλλες χώρες της ΕΕ», αναφέρουν, τονίζοντας ότι «οι επιπτώσεις της προωθούμενης αναθεώρησης θα φανούν σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης. Αλλωστε, σημειώνουν, δεν είναι κάτι διαφορετικό το "αποκεντρωμένο" σχολείο, δηλαδή ταξικά διαφοροποιημένο σχολείο, ανοιχτό στην επιχειρηματική δραστηριότητα και στους στόχους κερδοφορίας των τοπικών επιχειρήσεων».

ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Στη Σιβιτανίδειο σήμερα η Αλ. Παπαρήγα

Στο πλαίσιο της καμπάνιας - συζήτησης που αναπτύσσει το ΚΚΕ για την Παιδεία, η ΓΓ της ΚΕ του Κόμματος, Αλέκα Παπαρήγα, θα πραγματοποιήσει τις ακόλουθες δραστηριότητες:

Σήμερα Τετάρτη

  • Στις 10 π.μ. περιοδεία στο σχολικό συγκρότημα της Σιβιτανιδείου (Θεσσαλονίκης 151, έναντι Σταθμού ΗΣΑΠ Καλλιθέας). Η περιοδεία περιλαμβάνει συζήτηση με το Σύλλογο των καθηγητών και ομιλία σε συγκέντρωση μαθητών.

Την Παρασκευή 9/2

  • Στις 6 μ.μ. ομιλία σε εκδήλωση της ΚΟΑ με θέμα: «Οι θέσεις του ΚΚΕ για την Παιδεία και οι θεωρίες για την αυτοτέλεια, την αυτονομία και την αποκέντρωση της εκπαίδευσης». Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα Οικονομίδου της Νομικής Σχολής (1ος όροφος).

Την Κυριακή 11/2

  • Στις 6 μ.μ. ομιλία σε εκδήλωση - συζήτηση της ΚΟΑ με θέμα: «Οι θέσεις του ΚΚΕ για την επαγγελματική μόρφωση» στην αίθουσα εκδηλώσεων της ΚΟΑ (Θεμιστοκλέους και Πανεπιστημίου).
ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Ανυποχώρητος αγώνας για δημόσια Παιδεία

Νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στην Αθήνα αύριο στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια, στη Θεσσαλονίκη σήμερα στις 12 το μεσημέρι στο Πολυτεχνείο

Με αιτήματα αιχμής να μην αναθεωρηθεί το άρθρο 16 και να μην κατατεθεί ο νέος νόμος - πλαίσιο, φοιτητές και σπουδαστές εντείνουν την αγωνιστική τους δραστηριότητα. Χωρίς εφησυχασμό και επανάπαυση, ανανεώνουν τις αποφάσεις των γενικών τους συνελεύσεων για συνέχιση των καταλήψεων και των κινητοποιήσεων, δεν υποχωρούν από τις διεκδικήσεις τους. Καταδικάζουν όλα τα μέτρα ιδιωτικοποίησης της Παιδείας που προωθεί η κυβέρνηση, με τη συναίνεση του ΠΑΣΟΚ, πιστοί και οι δύο στις κατευθύνσεις που από κοινού υπογράφουν στην ΕΕ.

Τα αιτήματα διεκδίκησης δημόσιας και δωρεάν ανώτατης εκπαίδευσης στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών και όχι των επιχειρήσεων, θα επαναλάβουν δυναμικά αύριο φοιτητές, σπουδαστές και εκπαιδευτικοί, με νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο, στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια. Στη Θεσσαλονίκη, συλλαλητήριο διοργανώνεται σήμερα, στις 12 το μεσημέρι με συγκέντρωση στο Πολυτεχνείο.

Παράλληλα, φοιτητές και σπουδαστές εντείνουν τις καθημερινές πολύμορφες αγωνιστικές δραστηριότητες. Με μπλοκάρισμα της επιχειρηματικής λειτουργίας των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Με εξορμήσεις σε αγορές, σταθμούς μέσων μαζικής μεταφοράς, γειτονιές, χώρους δουλιάς, προγραμματίζουν κοινές πρωτοβουλίες και συσκέψεις με εργατικά σωματεία. Στόχος τους, να «βγει» ο αγώνας έξω από τις σχολές, να φτάσει σε κάθε λαϊκή γειτονιά, σε κάθε εργατική συνοικία, σε κάθε εργοστάσιο, μαγαζί και γραφείο. Για να φτάσει πλατιά το κάλεσμα σε παλλαϊκό αγώνα για την Παιδεία που έχουν ανάγκη ο λαός και η νεολαία. Στο πλαίσιο αυτό, σήμερα, στις 5 το απόγευμα, φοιτητικοί σύλλογοι θα ξεκινήσουν από το σταθμό του Θησείου μαζική εξόρμηση - πορεία στους δρόμους της Αθήνας, με μουσική και άλλα δρώμενα.

Ακόμα, φοιτητές και σπουδαστές προσανατολίζονται σε διήμερο πανελλαδικής πανεκπαιδευτικής αγωνιστικής δραστηριότητας στις 14 και 15 Φλεβάρη.

Οι πανεπιστημιακοί συμμετέχουν στο αυριανό συλλαλητήριο, ενώ από τη Δευτέρα έχουν ξεκινήσει οι απεργιακές κινητοποιήσεις διαρκείας που κήρυξε η ΠΟΣΔΕΠ. Η ΟΛΜΕ έχει κηρύξει για αύριο δίωρη στάση εργασίας (για τη Θεσσαλονίκη η δίωρη στάση προγραμματίζεται για σήμερα), και δυο εικοσιτετράωρες απεργίες στις 15 και τις 27 Φλεβάρη. Η ΔΟΕ κήρυξε για αύριο δίωρη διευκολυντική στάση εργασίας για τη συμμετοχή στο συλλαλητήριο.

Σε άλλες πόλεις

Συλλαλητήρια διοργανώνονται σήμερα και αύριο σε πολλές πόλεις. Συγκεκριμένα, σήμερα συλλαλητήρια πραγματοποιούνται στις 12 το μεσημέρι στην Κομοτηνή (πλατεία), στην Αλεξανδρούπολη (δημαρχείο), στην Κοζάνη (πλατεία), Φλώρινα (πλατεία). Αύριο, Πέμπτη συλλαλητήρια διοργανώνονται στην Καβάλα, στις 12 το μεσημέρι, στους Κήπους, στις Σέρρες, στις 5 μ.μ. στην πλατεία Ελευθερίας, στα Γιάννενα στις 12 το μεσημέρι στην Ακαδημία, στην Κέρκυρα, στις 12 το μεσημέρι στην Πρυτανεία.

  • Με ανακοίνωσή της η Νομαρχιακή Αγωνιστική Συνεργασία Μυτιλήνης «στέκεται αλληλέγγυα στο κίνημα των μαθητών, των φοιτητών, των εκπαιδευτικών, των πανεπιστημιακών, των γονιών, οι οποίοι συνεχίζουν τον αγώνα υπέρ μιας Παιδείας δωρεάν σ' όλες τις βαθμίδες, Παιδεία στην υπηρεσία του λαού και όχι των επιχειρήσεων».
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΘΗΝΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Το Σάββατο στο Γκάζι...

Την πρωτοχρονιάτικη πίτα θα κόψει η Οργάνωση Αθήνας της ΚΝΕ, το Σάββατο 10 Φλεβάρη, στις 9.30 μ.μ. στην Τεχνόπολη στο Γκάζι (Πειραιώς 100, είσοδος από Περσεφόνης, αίθουσα Δ7 - «Κωνσταντίνος Καβάφης»). Θα ακολουθήσει γλέντι με ζωντανή μουσική, σε μελωδίες λαϊκές, ρεμπέτικες και παραδοσιακές και στη συνέχεια τη μουσική σκυτάλη θα πάρει DJ. Η είσοδος είναι 5 ευρώ (συμπεριλαμβάνεται φαγητό).

Δε σεβάστηκαν ούτε τις αποφάσεις των συγκλήτων

Ανακοίνωση της ΔΗΠΑΚ για την απόφαση της Συνόδου των Πρυτάνεων

«Η κατά πλειοψηφία απόφαση της Συνόδου των Πρυτάνεων αποδεικνύει για άλλη μια φορά πως οι πρυτάνεις είναι μακριά από τα πραγματικά προβλήματα των ΑΕΙ, ότι αποτελούν διαχρονικά την προέκταση της κυβερνητικής πολιτικής στην Ανώτατη Εκπαίδευση και ότι σταθερά πλαγιοκοπούν το πανεπιστημιακό κίνημα στον αγώνα του για δημόσιο και δωρεάν Πανεπιστήμιο», τονίζει σε ανακοίνωσή της η Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση (ΔΗΠΑΚ) πανεπιστημιακών.

Και η ΔΗΠΑΚ συνεχίζει λέγοντας για τους πρυτάνεις: «Ειδικά αυτή τη φορά και στην πιο κρίσιμη φάση των κινητοποιήσεων ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16, αφού κατά δήλωσή τους οι τοποθετήσεις της υπουργού "ξεπέρασαν τις προσδοκίες τους", ξεπέρασαν κι αυτοί με τη σειρά τους τις προσδοκίες της κυβέρνησης υποκλινόμενοι, μέσα από μια καλοστημένη παράσταση, στις κυβερνητικές επιλογές και υιοθετώντας πλήρως τις κυβερνητικές συκοφαντίες ενάντια στο πανεπιστημιακό κίνημα.

Δυστυχώς, δε σεβάστηκαν ούτε υπερασπίστηκαν τις αποφάσεις των συγκλήτων των Πανεπιστημίων που εκπροσωπούν, οι οποίες είναι σαφείς και κατηγορηματικές και ζητούν τη μη αναθεώρηση του άρθρου 16 και την απόσυρση του προσχεδίου του νέου νόμου -πλαισίου.

Αντί γι' αυτό δέχτηκαν να ενταχθούν στον όμιλο των πρόθυμων απολογητών της κυβερνητικής πολιτικής και να συμβάλουν στην παραπλάνηση του ελληνικού λαού, που επιχειρεί η κυβέρνηση συστηματικά, ότι αυτοί που κινητοποιούνται είναι οι βολεμένοι και ασήμαντες μειοψηφίες, αντιστρέφοντας την πραγματική κατάσταση που επικρατεί μέσα στα Πανεπιστήμια».

Η ΔΗΠΑΚ καταλήγει στην ανακοίνωσή της τονίζοντας ότι «το θέμα της στάσης των πρυτάνεων είναι ιδιαιτέρως σοβαρό, γιατί είναι εκλεγμένοι από τους πανεπιστημιακούς φορείς, οι οποίοι αυτή τη στιγμή με αδιαμφισβήτητες πλειοψηφίες δίνουν τη μάχη ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του δημόσιου Πανεπιστημίου και ενάντια στις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της Διακήρυξης της Μπολόνια, για να μην ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια, για μια Παιδεία στην υπηρεσία των πραγματικών κοινωνικών αναγκών και όχι των δυνάμεων της αγοράς και του κεφαλαίου.

Οι πρυτάνεις, αφού δέχτηκαν να γίνουν φερέφωνα της κυβερνητικής πολιτικής, δεν εκπροσωπούν πλέον μέσα στα Πανεπιστήμια κανέναν άλλον παρά μόνον την κυβέρνηση και τις μειοψηφίες του ΔΕΠ που διαγκωνίζονται στους κυβερνητικούς διαδρόμους».

ΕΣΑΚ ΔΕΕ
Αναγκαία η άμεση απάντηση

Στο Σεπτέμβρη παραπέμπει η ΠΑΣΚ, επικαλούμενη «αλλαγή του πολιτικού σκηνικού»...

Στην προσπάθεια της πλειοψηφίας στο ΔΣ της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) να μεταθέσει την απάντηση του κλάδου στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στις ελληνικές καλένδες, απαντά η ΕΣΑΚ ΔΕΕ, προβάλλοντας την αναγκαιότητα άμεσης οργάνωσης αγώνων με παλλαϊκό χαρακτήρα και προσανατολισμό τη διεκδίκηση μιας πραγματικά δημόσιας δωρεάν Παιδείας προς όφελος του λαού.

Κατά τη χτεσινή συνεδρίαση για το πρόγραμμα δράσης του κλάδου, ο εκπρόσωπος της ΕΣΑΚ ΔΕΕ τόνισε ότι απαιτείται άμεσα να προχωρήσουν οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε κινητοποιήσεις, για την κατάδειξη των συνεπειών της αναθεώρησης του άρθρου 16 στο σύνολο της εκπαίδευσης, να προβάλει ο κλάδος την αντίθεση στο νόμο - πλαίσιο για τα πανεπιστήμια, να καταδικάσει συνολικά τη συνταγματική αναθεώρηση που χτυπά δικαιώματα, τα πορίσματα του ΕΣΥΠ που προβλέπουν ακόμα μεγαλύτερη ταξική διαφοροποίηση στα σχολεία και πολλαπλασιασμό εξετάσεων, να αντιταχθεί στη θεσμοθέτηση της αξιολόγησης, στο σημερινό περιεχόμενο της μόρφωσης και να διεκδικήσει τα θεσμικά, οικονομικά, εργασιακά και ασφαλιστικά του αιτήματα.

Από την πλευρά της, η ΠΑΣΚ, επικαλούμενη και αλλαγή στο πολιτικό σκηνικό μετά την πρόταση μομφής και αποχώρηση του ΠΑΣΟΚ από τη διαδικασία αναθεώρησης, πρότεινε περιφερειακές συσκέψεις, προκειμένου να διαμορφωθούν συνθήκες σύγκρουσης από το Σεπτέμβρη και συμμετοχή στις κινητοποιήσεις που έχουν εξαγγελθεί ενάντια στην αναθεώρηση. Η ΔΑΚΕ ζήτησε προσφυγή στις γενικές συνελεύσεις των τοπικών Συλλόγων, χωρίς όμως να διαμορφωθεί απεργιακή πρόταση από το διοικητικό συμβούλιο της Ομοσπονδίας. Το ΔΣ της ΔΟΕ θα αποφασίσει τις επόμενες μέρες για το πρόγραμμα δράσης του κλάδου.

Για τις κινητοποιήσεις των φοιτητών

Αρμόδιοι, βέβαια, να μιλήσουν για τις κινητοποιήσεις τους είναι πρώτα - πρώτα οι ίδιοι οι φοιτητές, οι οποίοι μάς δείχνουν πλέον καθημερινά ότι αποτελούν ένα ζωντανό κομμάτι του ελληνικού λαού, ότι συνειδητοποιούν πως θα είναι οι αυριανοί εργαζόμενοι και γι' αυτό αγωνίζονται μαζί με τους τωρινούς, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις λογής - λογής αντιεκπαιδευτικές και αντεργατικές «μεταρρυθμίσεις». Τούτο το σημείωμα γράφτηκε, λοιπόν, ως ένας χαιρετισμός σ' αυτούς που βρίσκονται τώρα στην πρώτη γραμμή του κοινού αγώνα και όχι σαν μια προσπάθεια υποκατάστασής τους. Γράφτηκε δε και με την ελπίδα ότι όλο και περισσότεροι συνάδελφοι καθηγητές θα πλαισιώσουν αυτόν τον αγώνα...

Μετά την πρωτόγνωρη, για τα τελευταία χρόνια, άνοδο του πανεπιστημιακού κινήματος την περασμένη άνοιξη, μετά τις μεγάλες απεργίες των δασκάλων και εκείνες των καθηγητών το περασμένο φθινόπωρο, οι φοιτητές κλιμακώνουν λοιπόν τις κινητοποιήσεις τους. Γιατί; Μήπως επειδή είναι ανεύθυνοι και παράλογοι; Αυτό τουλάχιστον δηλώνουν ή υπονοούν κάποιοι πρόθυμοι συμβουλάτορές τους (υπουργοί, πρυτάνεις, κλπ.) καθώς και οι ποικίλοι «πολλαπλασιαστές» της αντικινηματικής προπαγάνδας. Εμφανίζονται σαν «φίλοι» και, εντελώς «φιλικά», τονίζουν στους φοιτητές τις «ζημιές» που θα υποστούν αν συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους, αν δεν επανέλθουν στην τάξη και τη φρονιμάδα: Θα χάσουν ώρες μαθημάτων και εργαστηρίων, εξεταστικές περιόδους κ.ο.κ., με αποτέλεσμα να παρατείνεται η διάρκεια των σπουδών τους και να μεγαλώνει η οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών τους... Αλλά αυτοί οι συμβουλάτορες δεν αρκούνται να επισείουν τις πιθανές «ζημιές». Φροντίζουν και να τις επιβάλλουν στους φοιτητές, αρνούμενοι την παράταση του εξαμηνιαίου προγράμματος για την απαραίτητη ολοκλήρωση των μαθημάτων, αρνούμενοι τη χρονική διευθέτηση της εξεταστικής περιόδου και άλλα σχετικά...

Γνωρίζουν, λοιπόν, οι φοιτητές τον κίνδυνο που διατρέχουν. Τον γνωρίζουν και, παρά τις «συμβουλές», τον αποδέχονται. Για δύο λόγους: Πρώτον, διότι θέλουν να υπερασπίσουν το δημόσιο συμφέρον, τη δημόσια και δωρεάν Παιδεία, αψηφώντας το όποιο προσωπικό κόστος. Δεύτερον, διότι σκέφτονται το καλώς εννοούμενο μακροπρόθεσμο συμφέρον τους, ως αυριανών πτυχιούχων και εργαζομένων. Διαβλέπουν ότι οι επαπειλούμενες μεταρρυθμίσεις του εκπαιδευτικού συστήματος αποτελούν προανάκρουσμα και μέρος ευρύτερων και δυσμενέστερων αλλαγών, που στοχεύουν στην κατάργηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, των δημοκρατικών ελευθεριών, της ίδιας της ανθρώπινης υπόστασης. Διαβλέπουν ότι οι μεταρρυθμίσεις, οι οποίες πάνε να μετατρέψουν τα πανεπιστήμια σε επιχειρήσεις, στοχεύουν επίσης να μετατρέψουν τις επιχειρήσεις (και τα πανεπιστήμια) σε αναρίθμητα Γκουαντάναμο, στοχεύουν τελικά να μετατρέψουν τους ανθρώπους σε άβουλα ή στυγνά ρομποτάκια και τη ζωή σε ένα διαρκές κάτεργο...

Αυτές ακριβώς τις επαπειλούμενες «διά βίου» ζημιές βάζουν οι φοιτητές μπροστά στο χάσιμο, μέσα στον αγώνα, μιας εξεταστικής περιόδου ή ενός εξαμήνου. Βεβαίως, το χάσιμο είναι χάσιμο και οι κινητοποιήσεις πρέπει να περιλαμβάνουν τη σαφή διεκδίκηση: Να μη χαθεί κανένα μάθημα, καμιά εξεταστική, κανένα εξάμηνο. Ομως, απέναντι στην ιδιοτέλεια και την αναλγησία των ιθυνόντων (νυν ή πρώην ή επίδοξων πρωθυπουργών, υπουργών, κάποιων πρυτάνεων και πρωτίστως των κεφαλαιοκρατών), επείγει ο αγώνας, η αντίσταση. Για να αποτραπούν τα χειρότερα. Αλλά και για να γίνει μια νέα αρχή στους αγώνες για καλύτερο μέλλον. Για έναν κόσμο δίκαιο, ειρηνικό, ανθρώπινο... με μια λέξη: Σοσιαλιστικό. Που θα έρθει κάποτε, αργά ή γρήγορα. Ισως αργά και βασανιστικά, αν τώρα κερδίσουν εύκολα τη μάχη οι δυνάμεις της οπισθοδρόμησης, δηλαδή εκείνοι που θέλουν να μας γυρίσουν στον εργασιακό και εκπαιδευτικό Μεσαίωνα... Αντιθέτως, θα έρθει πιο γρήγορα αυτός ο νέος κόσμος, αν κερδίσουν τούτη τη μάχη οι δυνάμεις που αντιπαλεύουν την οπισθοδρόμηση. Θα έρθει οπωσδήποτε, ακόμα και αν η οπισθοδρόμηση «νικήσει» τώρα χάρη στην υπεροπλία των ιθυνόντων και των λοιπών υποστηριχτών της. Σημασία έχει οι δυνάμεις της αντίστασης (και της αυριανής αντεπίθεσης) να δίνουν τούτη τη μάχη αποφασιστικά και θαρραλέα. Ετσι ώστε, ακόμα κι αν ψηφίσει η Βουλή την αναθεώρηση του άρθρου 16 και το νέο νόμο - πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση, η νίκη των εν λόγω ιθυνόντων να είναι «πύρρειος νίκη», δηλαδή κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτό που προσδοκούσαν... Τι προσδοκούσαν; Να περάσουν τις συνταγματικές αναθεωρήσεις και τους νέους νόμους σαν να ήταν μεγάλα κατορθώματα, «μη κερδοσκοπικά», ωφέλιμα για τους πάντες, δηλαδή συγκαλύπτοντας τον αντιλαϊκό τους χαρακτήρα. Προσδοκούσαν να τα περάσουν με το λαό «στη γωνία», απαθή και άβουλο, ώστε να λένε μετέπειτα πως έπραξαν σύμφωνα με την «εκπεφρασμένη λαϊκή βούληση» και να προχωρήσουν σε νέες αντιλαϊκές «καινοτομίες»... Τώρα, όμως, ο λαός κινητοποιείται. Οι φοιτητές, οι εκπαιδευτικοί, όλοι οι εργαζόμενοι απαιτούν: Παιδεία πραγματικά δημόσια και δωρεάν. Και εφόσον ο λαός κινητοποιείται, η ελπίδα μένει ζωντανή: ΟΧΙ, οι δούρειοι ίπποι των μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων, οι έμποροι της γνώσης και οι νόμοι τους ΔΕ ΘΑ ΠΕΡΑΣΟΥΝ!


Μιχάλης ΦΡΑΓΚΟΜΙΧΕΛΑΚΗΣ
Επίκουρος καθηγητής στο Πολυτεχνείο Κρήτης



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ