ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Μάρτη 2010
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΜΙΛΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ
Χρυσοφόρα αποτελέσματα και το 2009

Αγγιξαν το 1 δισ. ευρώ τα καθαρά κέρδη του ομίλου τον προηγούμενο χρόνο

Eurokinissi

Το 1 δισ. ευρώ άγγιξαν τα καθαρά κέρδη του ομίλου της Εθνικής Τράπεζας και το 2009, για να επιβεβαιωθεί και από αυτό το στοιχείο ότι η κρίση δεν αφορά όλους. Να επιβεβαιωθεί ότι χτυπά βάναυσα τα λαϊκά στρώματα, ενώ αντίθετα τα ισχυρά τμήματα της οικονομικής ολιγαρχίας βγαίνουν ενισχυμένα. Τα χρυσοφόρα αποτελέσματα που κατέγραψε το τραπεζικό κεφάλαιο και το 2009 καταδεικνύουν και το βαθιά ταξικό χαρακτήρα των μέτρων που πήρε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και το δίχτυ προστασίας που όρθωσε η ίδια προς τις μεγάλες μονοπωλιακές επιχειρήσεις της χώρας.

Σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση της Εθνικής Τράπεζας, τα καθαρά κέρδη του Ομίλου (περιλαμβάνονται θυγατρικές εταιρείες σε Τουρκία, Βαλκάνια, Κύπρο) ανήλθαν το 2009 στα 971 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας κάμψη κατά 37% σε σχέση με το 2008. Οπως εξηγεί μάλιστα η ίδια η τράπεζα, η υποχώρηση των καθαρών κερδών το 2009 οφείλεται στις μεγάλες προβλέψεις για κάλυψη επισφαλειών που έγιναν σε όλες τις εταιρείες του ομίλου. Αντίθετα, τα οργανικά κέρδη - προ προβλέψεων και φόρων - εκτινάχθηκαν στα 2,6 δισ. ευρώ! σημειώνοντας αύξηση 2% σε σχέση με το 2008!!!

Η κερδοφορία του ομίλου της Εθνικής στηρίχθηκε για μία ακόμη χρονιά στην τοκογλυφική πολιτική και ειδικότερα στο άνοιγμα της διαφοράς μεταξύ επιτοκίων καταθέσεων και χορηγήσεων. Οπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, τα έσοδα κατέγραψαν αύξηση 6% κυρίως λόγω της περαιτέρω ενίσχυσης του επιτοκιακού αποτελέσματος! Η διαφορά μεταξύ των επιτοκίων χορηγήσεων προς τα επιτόκια καταθέσεων αυξήθηκε κατά 10% σε σχέση με το 2008 και κατά 5% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο. Οι λειτουργικές δαπάνες αυξήθηκαν κατά 5%.

Στο τέλος του 2009 το ενεργητικό του ομίλου της τράπεζας σημείωσε αύξηση κατά 12% και ανήλθε στα 113,4 δισ. ευρώ (έναντι 101,3 δισ. ευρώ το 2008). Οι χορηγήσεις αυξήθηκαν κατά 8% και ανήλθαν στα 71,6 δισ. ευρώ και οι καταθέσεις στα 71,2 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 5%. Η καθαρή θέση του ομίλου διαμορφώθηκε στα 8,5 δισ. ευρώ και σημείωσε αύξηση 42%.

Να σημειώσουμε ότι μόνο η Εθνική Τράπεζα και μόνο την τελευταία πενταετία, μια πενταετία σκλήρυνσης της πολιτικής λιτότητας σε βάρος των εργαζομένων, εμφάνισε επίσημα καθαρά κέρδη της τάξης των 5,71 δισεκατομμυρίων ευρώ!!!

«ΑΓΟΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ»
Κόβουν τα δρομολόγια OLYMPIC και AEGEAN

Τεράστιες οι ευθύνες του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ που με την πολιτική του ευνόησε την ιδιωτικοποίηση της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ

Οι τεράστιες ευθύνες που έχουν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ που προχώρησαν στο ξεπούλημα της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ, αλλά και του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ, που με τη στάση του ευνόησε την διαδικασία των ιδιωτικοποιήσεων συνολικά και του αερομεταφορέα ειδικότερα έρχονται στην επιφάνεια, μετά την αποκάλυψη ότι τα θεωρούμενα άγονα δρομολόγια, μένουν χωρίς αεροπορική συγκοινωνία. Οπως έγινε γνωστό, οι εταιρείες OLYMPIC AIR και AEGEAN AIRLINES, εγκαταλείπουν τις εσωτερικές, «άγονες αεροπορικές γραμμές», δείχνοντας ότι η κοινωνική τους «ευαισθησία», για την οποία τόσο ντόρο έκαναν αυτόν τον καιρό, έχει πολύ «κοντά ποδάρια». Οι εταιρείες συντονίζονται ήδη ενόψει της κοινής μελλοντικής πορείας τους, εγκαταλείποντας ταυτόχρονα και κάθε πρόσχημα, παρότι εκκρεμεί η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Οι δύο εταιρείες, που μέχρι χτες έδιναν «αερομαχίες» μεταξύ τους για να αποκτήσουν το δικαίωμα της - επιδοτούμενης - εξυπηρέτησης των άγονων γραμμών, άλλαξαν τακτική μετά τη συμφωνία για την ενοποίησή τους. Εκριναν προφανώς ότι δεν είναι όλες οι γραμμές συμφέρουσες, ή ότι μπορεί να τις επαναδιεκδικήσουν στο μέλλον με ακόμη καλύτερους οικονομικούς όρους, βασιζόμενες στην προωθούμενη κοινή κυριαρχία τους στους «αιθέρες».

Η τακτική τους επιβεβαιώνει για άλλη μια φορά τον βαθιά αντιλαϊκό χαρακτήρα της πολιτικής ξεπουλήματος του εθνικού αερομεταφορέα, που υλοποίησε η κυβέρνηση της ΝΔ και στήριξε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Το πρόβλημα που προκύπτει για πολλές περιοχές της χώρας, για τις οποίες είναι ζωτικής σημασίας η αεροπορική σύνδεση, ανησύχησε και την κυβέρνηση, η οποία όμως δεν έχει καμία πρόθεση να παρέμβει εναντίον των εταιριών και να δώσει λύση στην αεροπορική σύνδεση των νησιών. Η «λύση» βρέθηκε με το να μεταθέσει την ευθύνη παρέμβασης στην... Επιτροπή Ανταγωνισμού, φροντίζοντας να περιορίσει εκ των προτέρων τις όποιες συνέπειες. Σε επιστολή του προς την Επιτροπή, ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Ν. Σηφουνάκης, σημειώνει ότι οι δυο εταιρείες «προβαίνουν άμεσα σε διακοπές γραμμών του εσωτερικού, παρά τη δέσμευσή τους να εκτελέσουν αυτά τα δρομολόγια» και παρακαλεί την Επιτροπή να ασκήσει «τα δέοντα εντός των ορίων της αρμοδιότητάς σας ώστε, έως ότου και εάν εγκριθεί η σχεδιαζόμενη συγχώνευση, οι δυο εταιρείες να λειτουργούν ανεξάρτητα, χωρίς συντονισμό των δραστηριοτήτων τους».

Ενάντια στην πολιτική της ιδιωτικοποίησης της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ, από την πρώτη στιγμή και με απόλυτη συνέπεια είχε σταθεί μόνο το ΚΚΕ, που πάντα εξηγούσε ότι η στάση του καθενός απέναντι στο επιχειρούμενο έγκλημα δεν ήταν ούτε η τιμή, ούτε το ποιος θα εμφανιζόταν ως υποψήφιος αγοραστής. Το ΚΚΕ από την πρώτη στιγμή κάλεσε τους εργαζόμενους στις αερομεταφορές να οργανώσουν την πάλη τους αποφασιστικά, διεκδικώντας κοινωνικοποίηση όλων των εταιρειών στις αερομεταφορές και συγκρότηση ενιαίου αποκλειστικά κρατικού φορέα, στο πλαίσιο της λαϊκής εξουσίας και οικονομίας. Μόνο έτσι μπορούν να διασφαλιστούν τα σύγχρονα εργασιακά τους δικαιώματα, οι φθηνές και οι ασφαλείς αερομεταφορές, προς όφελος του λαού και της χώρας.

ΠΕΤΡΕΛΑΙΑΓΩΓΟΣ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
Εργο «εθνικής σημασίας» η μπίζνα των πετρελαϊκών εταιρειών

Στον πρόεδρο της Βουλής για διαβούλευση κατατέθηκαν βασικά σημεία του νομοσχεδίου για την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, με το οποίο ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα απαλλοτριώσεων και χρήσης γης κατά μήκος της διαδρομής του. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, σε απόλυτη ταύτιση με την προηγούμενη της ΝΔ και προς το συμφέρον των ενεργειακών κολοσσών, στοχεύοντας στη γρήγορη κατασκευή του έργου, με το νομοσχέδιο χαρακτηρίζει τον αγωγό «έργο μείζονος εθνικής σημασίας, προφανώς δημόσιας ωφέλειας και γενικά δημόσιου συμφέροντος». Με την ψευδεπίγραφη αυτή παραδοχή, αφού το έργο συμφέρει και θα εξυπηρετήσει αποκλειστικά τα συμφέροντα των πετρελαϊκών εταιρειών και των συνεταίρων τους, δίνεται η δυνατότητα σε όλους αυτούς να εξασφαλίσουν ότι δε θα αντιμετωπίσουν κανένα πρόσκομμα στην υλοποίηση του έργου τους.

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται οι όροι χρήσης γης και δόμησης στα σημεία γύρω από τον αγωγό και η διενέργεια απαλλοτριώσεων υπέρ του ελληνικού δημοσίου - με αποζημίωση από την εταιρεία του έργου - για τυχόν επιπλέον εκτάσεις που θα χρειαστούν για ορισμένες εγκαταστάσεις (π.χ. αντλιοστάσια). Η ακριβής διαδρομή του αγωγού θα οριστεί με υπουργική απόφαση, μετά από την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου. Είναι πάντως ενδεικτικό ότι για το ιδιωτικό έργο του αγωγού υιοθετείται, σύμφωνα με την παραδοχή του υπουργείου, το ίδιο θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώθηκε για το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου!

Σύμφωνα με το νόμο, η αποζημίωση για τη γη που δε θα μπορούν να χρησιμοποιούν ακώλυτα οι ιδιοκτήτες της, ορίζεται στο 25% της αγοραίας αξίας, η οποία θα καθορίζεται από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας. Προβλέπεται ωστόσο η προσφυγή στο Μονομελές Πρωτοδικείο για τυχόν διαφορές. Ανάλογα θα αποζημιωθούν όσοι υποστούν ζημιές από την έλευση του αγωγού. Κατά των πράξεων απαλλοτρίωσης θα αποφαίνεται σε σύντομες προθεσμίες το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Στη διεθνή εταιρεία του έργου, «Trans Balkan Pipeline Oil Company», παρέχεται η δυνατότητα χρήσης δημοτικών και κοινοτικών εκτάσεων χωρίς αποζημίωση. Προβλέπεται και η παραχώρηση τμημάτων του αιγιαλού και του δικαιώματος εγκατάστασης στον θαλάσσιο πυθμένα. Παρεκκλίσεις προβλέπονται και στους όρους δόμησης για τις αναγκαίες εγκαταστάσεις.

Το επόμενο βήμα θα είναι το νομοσχέδιο για τη Συμφωνία Διέλευσης, που δεν έχει τεθεί ακόμη σε διαπραγμάτευση.

ΕΛΛΑΔΑ - ΑΜΠΟΥ ΝΤΑΜΠΙ
Στις κρίσεις υπάρχουν οι «ευκαιρίες»

Επαφές με πολυμελή αντιπροσωπεία του Αμπού Ντάμπι είχαν χτες κυβερνητικά στελέχη, στο περιθώριο επιχειρηματικής συνάντησης Ελλάδας - Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων στην Αθήνα. Η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λ. Κατσέλη, η οποία μίλησε στην εκδήλωση, έκανε λόγο για «ευκαιρία που θα αποφέρει αμοιβαία οφέλη και στις δύο χώρες, σε δύσκολες στιγμές». Από την πλευρά τους τα Εμιράτα, και ιδίως το Αμπού Ντάμπι, ενδιαφέρονται επίσης να ενδυναμώσουν τις επιχειρηματικές σχέσεις τους, πολύ περισσότερο που τους προσφέρονται συμφωνίες όπως της εξαγοράς του 75% των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από την «Αbu Dhabi Μar» με «πανωπροίκι» από την κυβέρνηση σε χρήμα και νέες παραγγελίες, επιβεβαιώνοντας ότι χρήμα για το μεγάλο κεφάλαιο υπάρχει.

Στη συνάντηση της Λ. Κατσέλη με την αντιπροσωπεία του Αμπού Ντάμπι, εκφράστηκε το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για «συνεργασία» σε τρεις τομείς: Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Λιμάνια και υποδομές. Πολιτισμός και τουρισμός. Με τον ειδικό απεσταλμένο της κυβέρνησης του Αμπού Ντάμπι και υφυπουργό Εξωτερικών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων συναντήθηκε και η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τ. Μπιρμπίλη. Συζητήθηκαν θέματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, με έμφαση στη διερεύνηση επενδυτικών ευκαιριών για το Αμπού Ντάμπι στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με την υπουργό Οικονομίας, ο διμερής όγκος εμπορικών συναλλαγών με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αυξήθηκε το 2008 κατά 14,69% σε σχέση με το 2007. Την ίδια περίοδο οι ελληνικές εξαγωγές προς τα Εμιράτα αυξήθηκαν κατά 9,5%. Περισσότερες από 140 επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων δραστηριοποιούνται στα Εμιράτα, στο εμπόριο, τη ναυτιλία, τις υπηρεσίες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ