ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 15 Απρίλη 2003
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Πόνος αβάσταχτος, ανείπωτος

Σε κλίμα οδύνης, αβάσταχτου και ανείπωτου πόνου, έγιναν χτες οι κηδείες των 21 μαθητών που τόσο άδικα, μέσα σε μια στιγμή, πέρασαν από τη ζωή στο θάνατο. Μακροχώρι, Καβάσιλα, Σταυρός, Διαβατό, Νικομήδεια, Κουλούρα, Ξεχασμένη. Κάθε χωριό και θρήνος. Ο νομός Ημαθίας βυθίστηκε στο πένθος. Εκατοντάδες κάτοικοι στάθηκαν στο πλευρό των απαρηγόρητων γονιών, των συγγενών.

Ολη την ημέρα οι καμπάνες ηχούσαν πένθιμα στις εκκλησίες των Δήμων Αποστόλου Παύλου και Αντιγονιδών. Οι κάτοικοι στο Μακροχώρι είπαν το στερνό «αντίο» σε 11 παιδιά, στα Καβάσιλα σε 3, στο Σταυρό σε 2, στη Νικομήδεια σε 2, στο Διαβατό σε 1, στην Κουλούρα σε 1, στην Ξεχασμένη σε 1. Μα πώς να αποχαιρετίσεις τα 16χρονα παιδιά;

Στις κηδείες, παρέστησαν και αντιπροσωπείες της ΝΕ Ημαθίας του ΚΚΕ και της Επιτροπής Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

Σήμερα όπως και χτες δε θα λειτουργήσουν τα σχολεία. Οι δεκάδες ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί, εθελοντές ιδιώτες γιατροί, που από την πρώτη στιγμή έσπευσαν στα δημαρχεία, προκειμένου να συμπαρασταθούν και να βοηθήσουν τόσο τους συγγενείς των θυμάτων, όσο και τους συμμαθητές τους, θα βρίσκονται στο χωριό όλη τη βδομάδα, πραγματοποιώντας επισκέψεις σε σπίτια και σχολεία.

Το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Θεσσαλονίκης αποχαιρετά κι αυτό τα αδικοχαμένα παιδιά με μια υπόσχεση: «Θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για έναν καλύτερο κόσμο - ειρηνικό, ένα καλύτερο σχολείο, όπως κι αυτά το ονειρεύτηκαν».

Οι κηδείες έγιναν με δημόσια δαπάνη. Σε αυτές έσπευσαν να παραστούν και εκπρόσωποι της κυβέρνησης. Αυτό όμως δεν απαλύνει τον πόνο, δεν απαντά στο τεράστιο ΓΙΑΤΙ.

ΣΤΗΝ ΚΟΙΛΑΔΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ
Ο χάρος «καρτερούσε» τη νιότη!

21 νεκροί μαθητές και 35 τραυματίες σε σύγκρουση νταλίκας με τουριστικό λεωφορείο

Η μία σειρά των καθισμάτων «θερίστηκε», στην κυριολεξία, από τις πλάκες νοβοπάν

Motion Team

Η μία σειρά των καθισμάτων «θερίστηκε», στην κυριολεξία, από τις πλάκες νοβοπάν
Το φονικότερο τροχαίο δυστύχημα, που έγινε ποτέ στη χώρα μας, είχε θύματα μικρά παιδιά!

Προχτές Κυριακή, στις 19:20 μ.μ. στην Κοιλάδα των Τεμπών, σκοτώθηκαν 21 μαθητές και 26 τραυματίστηκαν, οι 6 σοβαρά. Στο ίδιο τροχαίο δυστύχημα τραυματίστηκαν άλλοι 9 συνάνθρωποί μας.

Το «μεγάλο κακό» έγινε, όταν νταλίκα πέρασε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας - έτσι ανακοινώνει η Αστυνομία - και συγκρούστηκε με τουριστικό λεωφορείο, στο οποίο επέβαιναν 49 μαθητές της Α΄ Τάξης του Λυκείου Μακροχωρίου Ημαθίας και τρεις καθηγητές - συνοδοί, που επέστρεφαν από τριήμερη σχολική εκδρομή που είχαν πραγματοποιήσει στην Αθήνα. Πάνω στο λεωφορείο, που βρέθηκε στα βράχια με κομμένη την αριστερή πλευρά του, στραπατσαρισμένη την οροφή του και διαλυμένο το εσωτερικό του, έπεσαν, διαδοχικά, τρία ΙΧ αυτοκίνητα, τα οποία διαλύθηκαν κι άρπαξαν φωτιά. Οι επιβαίνοντες, ευτυχώς, πρόλαβαν και τα εγκατέλειψαν τραυματισμένοι.

Με τη σύγκρουση, το φορτίο της νταλίκας - κατεργασμένη ξυλεία σε μορφή «πλακών» «έφυγε» με δύναμη και, λειτουργώντας σαν λαιμητόμος, έκοψε τις λαμαρίνες του λεωφορείου, αφαιρώντας ζωές μαθητών.

Οι σκηνές που ακολούθησαν θύμιζαν εικόνες από τους βομβαρδισμούς των Αμερικανών στο Ιράκ. Μέσα στο λεωφορείο κι έξω στο δρόμο, κείτονταν πτώματα παιδιών. Οι φωνές των τραυματιών, ακούγονταν σπαραχτικές στο σκοτάδι της κοιλάδας. Η προσπάθεια απεγκλωβισμού των θυμάτων και μεταφοράς τους στα νοσοκομεία καθυστέρησε λίγο, καθώς τα σωστικά συνεργεία δυσκολεύονταν να προσεγγίσουν, λόγω της μεγάλης κίνησης οχημάτων στο χώρο του δυστυχήματος.

Το μοιραίο λεωφορείο

Motion Team

Το μοιραίο λεωφορείο
Η επόμενη μάχη δόθηκε στα νοσοκομεία της Λάρισας - στο Νομαρχιακό, κυρίως, αλλά και Πανεπιστημιακό - και στο νοσοκομείο Κατερίνης, όπου μεταφέρθηκαν τα θύματα. Την ώρα που οι γιατροί και το νοσηλευτικό προσωπικό έδιναν μάχες για τη σωτηρία των τραυματιών, καταφέροντας να γλιτώσουν πολλές ζωές, κυβερνητικοί αρμόδιοι, που έφταναν στα νοσοκομεία - στη Λάρισα βρέθηκαν οι υπουργοί Παιδείας Π. Ευθυμίου και Δημόσιας Τάξης Μ. Χρυσοχοΐδης, ο υφυπουργός Υγείας Εκ. Νασιώκας κι ο υφυπουργός Παιδείας Δ. Γκεσούλης - δεν έχαναν την ευκαιρία να κάνουν δηλώσεις στα ΜΜΕ, εκφράζοντας τα συλλυπητήριά τους στους συγγενείς των θυμάτων.

Κι ενώ τα «λόγια παρηγοριάς» ακούγονταν συνεχώς - ανάμεσα στους εκ του μακρόθεν «παρηγορητές» ο πρωθυπουργός, ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης κι ο αρχιεπίσκοπος - οι συγγενείς ζούσαν ένα αναπάντεχο Γολγοθά και μια πρόωρη σταύρωση. Ολοφύρονταν μέσα στο αμφιθέατρο του νοσοκομείου, άλλοι περιμένοντας να κάνουν αναγνώριση των νεκρών παιδιών τους στο νεκροτομείο κι άλλοι αγωνιώντας για τους τραυματίες.

Ολη η νύχτα ένα συνεχές μαρτύριο. Και σαν ήρθε το πρωί αρχίσαμε όλοι να συνειδητοποιούμε το μέγεθος της καταστροφής και της απώλειας...

Eurokinissi

Δία, γιατί δε μίλησες;

Μια φωνή μέσα μου, φωνάζει: Σίγησε.

Τώρα που όλοι μιλούν, εσύ μη μιλάς.

Τώρα που όλοι κατηγορούν, εσύ μην κατηγορείς.

Τώρα που όλοι εκτονώνονται, εσύ μην εκτονώνεσαι.

Ούρλιαξε, χωρίς φωνή.

Κλάψε, χωρίς δάκρυα.

Πένθα, χωρίς πλερέζες.

Κάνω προσπάθεια να σιωπήσω.

Να μην πω για το θάμπωμα των ματιών στη θέα των ξεσχισμένων κορμιών μικρών παιδιών, που κείτονταν άψυχα στην κοιλάδα των Τεμπών.

Να μην ομολογήσω πως δεν μπόρεσα ν' αντέξω την οσμή του θανάτου.

Να μην παραδεχτώ πως έπαψα να λειτουργώ σαν δημοσιογράφος και δε θέλησα να κάνω ρεπορτάζ, μετρώντας τον αριθμό των άσπρων φερέτρων.

Να μη φανερώσω το θυμό μου σαν άκουα τις ανούσιες και ψεύτικες δηλώσεις των υπουργών και των άλλων αρμοδίων έξω από το νοσοκομείο.

Να μην εκμυστηρευτώ την ντροπή μου, σαν έβλεπα τις τηλεοπτικές κάμερες να σημαδεύουν τα κλαμένα πρόσωπα των χαροκαμένων μανάδων, όπως ακριβώς σημάδευαν οι κάννες των αμερικάνικων τανκς τους δημοσιογράφους στο ξενοδοχείο «Παλεστάιν» της Βαγδάτης.

Δεν τα καταφέρνω να σιωπήσω, γιατί είναι πολλά που θέλω να πω.

Θέλω στο «γιατί Θεέ μου» μιας εφημερίδας, να προσθέσω και το «γιατί πρωθυπουργέ». Διότι αυτός και οι προκάτοχοί του ευθύνονται που δεν ανοίχτηκε ακόμα ο νέος δρόμος στα Τέμπη και που σε πάρα πολλά διαστήματα της μιας και μοναδικής κεντρικής Εθνικής Οδού της Ελλάδας δεν υπάρχουν διαχωριστικά διαζώματα, ώστε ν' αποφεύγονται οι θανατηφόρες μετωπικές συγκρούσεις. Και δεν είναι τυχαίο που, πριν από λίγα χρόνια, στο ίδιο μέρος σκοτώθηκαν, σε τροχαίο δυστύχημα, επτά νέοι άνθρωποι, οπαδοί του ΠΑΟΚ.

Θέλω να πω ΟΧΙ στις βεβιασμένες και πρόχειρες προτάσεις για κατάργηση των σχολικών εκδρομών, διαφωνώντας, όμως ταυτόχρονα, με το να γίνονται αυτές οι εκδρομές για να αυξάνεται η νεανική πελατεία στα μαγαζιά που τραγουδούν η Βίσση και η Βανδή.

Α πειθαρχώντας, λοιπόν, στη φωνή της συνείδησης, μιλώ. Για να καταραστώ τον Δία, που, κοιτώντας από την κορφή του Ολύμπου, έβλεπε τον Χάροντα να μπαίνει στην κοιλάδα και δεν ειδοποίησε τους μελλοθάνατους. Και για να παρακαλέσω τα παιδιά μας ν' απαλλάξουν από τα καθήκοντά τους τους φταίχτες πρωθυπουργούς και ν' αλλάξουν τον κόσμο, για να σώσουν τις ζωές τους...


Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ

Ποιος φταίει για τα φορτηγά - καρμανιόλες;

Το κεφάλαιο χρειάζεται γρήγορες και φτηνές μεταφορές προϊόντων

Ποιος μετατρέπει σε κινούμενο θάνατο τα φορτηγά αυτοκίνητα; Πώς κυκλοφορούν στις εθνικές οδούς τα Σαββατοκύριακα αφού οι οδηγοί προβλέπεται να εργάζονται πενθήμερο; Πώς διασφαλίζεται η ασφαλής φόρτωση και μετακίνησή τους; Είναι ορισμένα ερωτήματα που αν απαντηθούν θα αποκαλύψουν τους υπεύθυνους και του νέου τραγικού πολύνεκρου δυστυχήματος που έγινε το βράδυ της Κυριακής στην Κοιλάδα των Τεμπών.

Ο 43χρονος Δημήτρης Ντόλας, πατέρας δύο παιδιών, οδηγός του φορτηγού, ξεκίνησε από τον Εβρο με προορισμό την Αθήνα, φορτωμένος με ξυλεία. Κουβαλούσε προϊόντα του εργοστασίου «Ακρίτας» των αδελφών Σαράντη, που λειτουργεί στον Εβρο, περίπου 15 χιλιόμετρα έξω από τις Φέρες στο δρόμο προς το Σουφλί. Το φορτηγό, που οδηγούσε ως υπάλληλος, πέρασε τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ) το Γενάρη του 2003 και κρίθηκε κατάλληλο.

Το τραγικό δυστύχημα στέκεται η αφορμή για να αναδυθούν στην επιφάνεια ορισμένες παράμετροι των συνθηκών μέσα στις οποίες γίνεται καθημερινά το μεταφορικό έργο στη χώρα μας. Και να αποκαλυφθούν οι υπεύθυνοι-εγκληματίες, που δεν είναι άλλοι από τους μηχανισμούς του κράτους, δηλαδή η κυβέρνηση.

  • Πόσο κατάλληλο και ασφαλές μπορεί άραγε να είναι ένα όχημα όταν εισάγεται μεταχειρισμένο από άλλες ευρωπαϊκές χώρες διότι εκεί συμπλήρωσε το όριο χρήσης του, επισκευάζεται και στη συνέχεια ξαναμπαίνει στην κυκλοφορία; Και τέτοια είναι τα περισσότερα φορτηγά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στη χώρα μας
  • Κινδύνους, όμως, δημιουργούν και οι συνθήκες εργασίας των οδηγών. «Ο Ελληνας οδηγός είναι ο πιο κακομεταχειρισμένος, ο πιο κακοπληρωμένος, κι άγρια εκμεταλλευόμενος σε Βαλκάνια και Ευρώπη», δήλωσε στο «Ρ» ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του Συνδικάτου Επαγγελματιών Οδηγών Μακεδονίας-Θράκης «Ο Ερμής». Και πρόσθεσε: «Καταγγέλλουμε τόσο καιρό και λέμε ότι πρέπει να ελεγχόμαστε για τα ωράριά μας, τις ημέρες εργασίας, τα επικίνδυνα φορτία που κουβαλάμε και τα επικίνδυνα οχήματα που οδηγούμε. Εμείς οι ίδιοι ζητούμε να γίνονται έλεγχοι, να τηρούνται οι νόμοι». Και εξηγεί πως αυτό δε συμβαίνει και έτσι αναγκάζονται οι οδηγοί, κάτω από την πίεση των εργοδοτών-ιδιοκτητών να παίζουν κάθε μέρα τη ζωή τους και τη ζωή των άλλων κορόνα-γράμματα
  • Σύμφωνα με τα όσα είπε στο «Ρ» ο Μ. Παπαδόπουλος, οι οδηγοί δεν επιτρέπεται να δουλεύουν Σαββατοκύριακο. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με ειδική άδεια, την οποία κατά περίπτωση και μόνον αν συντρέχει σοβαρός λόγος θα εκδώσει η Επιθεώρηση Εργασίας, διότι διαφορετικά καταστρατηγείται το πενθήμερο
  • Οι οδηγοί πρέπει να δουλεύουν 8ωρο και σε συγκεκριμένες συνθήκες. Δηλαδή 4,5 ώρες οδήγηση, 1 ώρα ανάπαυση και 2,5 ώρες οδήγηση. Η διαπίστωση τήρησης του ωραρίου μπορεί να γίνει από τον έλεγχο του ταχογράφου. Σε περίπτωση παραβίασης, ο οδηγός, εκτός από το πρόστιμο, τιμωρείται και με 5 βαθμούς στο πόιντ σίστεμ.

Ομως, κανένας δεν ελέγχει και κανένας δεν εφαρμόζει τα προβλεπόμενα. Ετσι και οι εργοδότες αλωνίζουν. Προσλαμβάνουν οδηγούς με μισθούς χαμηλότερους από τη Συλλογική Σύμβαση, τους τρέχουν να βγάλουν γρήγορα τα δρομολόγια και πολλές φορές με υπέρβαρο φορτίο και, στο τέλος, τους δίνουν μπόνους αποδοτικότητας... Γιατί το κεφάλαιο χρειάζεται γρήγορες και φτηνές μεταφορές των προϊόντων.

Οι νεκροί και οι τραυματίες

Οι 21 νεκροί μαθητές είναι:

1. Αγγελίνα Ολγα

2. Αθανασιάδης Ανδρέας

3. Γάτου Ευαγγελία

4. Θαλαλλαίος Κώστας

5. Κανελλόπουλος Σταύρος

6. Καστίδου Ιωάννα

7. Κοσμίδης Δημήτρης

8. Μαρκαντάρας Θανάσης

9. Μήτσκας Γιώργος

10. Μουρατίδης Παναγιώτης

11. Ούστα Περιστέρα

12. Παναγιωτίδης Σάββας

13. Παπαδόπουλος Βασίλης

14. Παυλίδου Αναστασία

15. Σίγκας Δημήτρης

16. Σταματέλου Χριστίνα

17. Σταφυλίδου Γεσθημανή

18. Τραπενζαλή Γεωργία

19. Τριανταφυλλίδης Γιάννης

20. Τσολερίδης Ηλίας

21. Ψαλίδα Ευανθία

Οι 26 τραυματίες μαθητές είναι:

1. Ανάστου Ανθή

2. Αντωνιάδης Σταύρος

3. Αντωνόπουλος Ανέστης

4. Γκαμπεντάβας Ιορδάνης

5. Καντζίκης Δημήτρης

6. Καρυπόγλου Γιώργος

7. Κούφα Κων/να

8. Λιακόπουλος Δημήτρης

9. Λιακόπουλος Διονύσης

10. Λιακόπουλος Στέφανος

11. Λιόσου Σοφία

12. Λοβάδα Σοφία

13. Μαρκαντάρας Εμμανουήλ

14. Μιόγλος Αλέξης

15. Μπακάλη Ελευθερία

16. Παπαδόπουλος Γιάννης

17. Παπαδοπούλου Ειρήνη

18. Παπαδοπούλου Ελένη

19. Παπαδοπούλου Ολυμπία

20. Παπαϊωάννου Κων/να

21. Πλωμαρίδου Ιωάννα

22. Πουλατσίδου Αρετή

23. Ταγκαλίδου Καλλιόπη

24. Τοσουνίδης Χαράλαμπος

25. Τραγανούλος Αριστοτέλης

26. Τσάμη Ζωή

Οι άλλοι τραυματίες είναι:

1. Μαυρομιχάλης Κώστας, 56 ετών, κάτοικος Βέροιας, οδηγός τουριστικού λεωφορείου.

2. Γκέκας Δημήτρης, Λυκειάρχης.

3. Αγγελίδης Θανάσης, καθηγητής.

4. Τσόγκα Παναγιώτα, καθηγήτρια.

5. Ναούμ Δημήτρης, οδηγός 1ου ΙΧ. αυτοκινήτου.

6. Κυρτσαλάκης Γιώργος, οδηγός 2ου ΙΧ. αυτοκινήτου.

7. Μουταφίδης Πέτρος, επιβάτης, 3ου ΙΧ. αυτοκινήτου.

8. Βούλγαρη Χαρούλα, επιβάτης 1ου ΙΧ. αυτοκινήτου.

9. Ντόλας Δημήτρης, 43 ετών, οδηγός της νταλίκας.

Συλλυπητήρια της Αλέκας Παπαρήγα

Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, έστειλε στους Δήμους Αποστόλου Απύλου και Αντιγονιδών Ημαθίας το ακόλουθο τηλεγράφημα προς τις οικογένειες των μαθητών:

«Εκφράζω την οδύνη μου για τον άδικο χαμό των παιδιών σας. Εύχομαι από βάθους κουράγιο στις οικογένειες των νεκρών».

  • Τη βαθιά θλίψη και οδύνη της για τον άδικο χαμό των 21 μαθητών εκφράζει η ΚΝΕ, με ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του Κεντρικού Συμβουλίου. Εκφράζει, επίσης, τα πιο θερμά της συλλυπητήρια στις οικογένειες των παιδιών, στους φίλους και συμμαθητές τους.
«Αντίο» σύντροφε...

Ανάμεσα στα 21 παιδιά, που τόσο άδικα και τραγικά έφυγαν από τη ζωή, ήταν και ο Σταύρος Κανελόπουλος. Πριν λίγους μήνες είχε αποφασίσει να τραβήξει το δρόμο του οργανωμένου αγώνα, μέσα από τις γραμμές της ΚΝΕ. Οι σύντροφοί του στην Οργάνωση Κεντροδυτικής Μακεδονίας, θα τον θυμούνται με αγάπη.

Κρατείται ο οδηγός της νταλίκας

Την κατηγορία της ανθρωποκτονίας κατά συρροή από ενδεχόμενο δόλο αντιμετωπίζει ο οδηγός της νταλίκας Δ. Ντόλας, ο οποίος αργά χτες το απόγευμα οδηγήθηκε στον εισαγγελέα. Ζήτησε και πήρε προθεσμία μέχρι την Τετάρτη για να απολογηθεί και οδηγήθηκε ξανά στα κρατητήρια της Αστυνομικής Διεύθυνσης Λάρισας.

Με έγγραφό του που απέστειλε στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ε. Κρουσταλάκης, ζήτησε η έρευνα για τον εντοπισμό των ευθυνών να μην περιοριστεί στον οδηγό της νταλίκας, αλλά αντιθέτως να επεκταθεί σε όλους τους φορείς που μπορεί να έχουν άμεση ή έμμεση ευθύνη. Ζητά συγκεκριμένα να ερευνηθεί το ενδεχόμενο να εμπλέκονται στο δυστύχημα και άλλα πρόσωπα, όπως οι ιδιοκτήτες της νταλίκας, φορτωτές, άτομα που ανήκουν στον κρατικό μηχανισμό και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για ενέργειες (έλεγχοι κλπ.) που παρέλειψαν να προβούν. Σχετικά με τις ποινικές ευθύνες των ενεχόμενων στο δυστύχημα, ο Ε. Κρουσταλάκης αναφέρει ότι θα πρέπει να διερευνηθεί, αν συντρέχει και η περίπτωση ενδεχόμενου δόλου. Τέλος, ζήτησε η ανάκριση και η πραγματογνωμοσύνη να περατωθούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

Βδομάδα πένθους στα σχολεία

Με ενός λεπτού σιγή χτες και σήμερα οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί σε όλη τη χώρα συμμετέχουν στο πένθος των οικογενειών των αδικοχαμένων μαθητών. Με απόφαση του υπουργείου Παιδείας, οι σημαίες στα σχολεία και τις υπηρεσίες του υπουργείου θα κυματίζουν μεσίστιες όλη τη βδομάδα. Επίσης, δύο ώρες του χτεσινού και σημερινού προγράμματος θα αφιερωθούν σε συζήτηση με τους μαθητές για την ψυχολογική υποστήριξή τους και την απόδοση της οφειλόμενης τιμής στους συμμαθητές τους που χάθηκαν.

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ με ανακοίνωσή του εκφράζει τη βαθιά οδύνη του συνόλου του εκπαιδευτικού κόσμου, αλλά και «την οργή του για την αδυναμία του κράτους να κατασκευάσει σε ολόκληρη τη χώρα ένα σύγχρονο κι ασφαλές οδικό δίκτυο».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ