ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Σεπτέμβρη 2006
Σελ. /32
Φλαμένκο και ρώσικη ρουλέτα!

Ξεκινάω, αναγκαστικά, με μια διόρθωση. Η Ταινία «13 Τζαμετί», του 26χονου Γεωργιανού σκηνοθέτη Γκέλα Μπαμπλουάνι, που γράψαμε την περασμένη Πέμπτη (21 - 9 - 06), σήμερα, τελικά, βγαίνει στις αίθουσες. Για όποιον θυμάται την κριτική, δεν υπάρχει πρόβλημα. Για όποιον την ξέχασε ή δεν τη διάβασε, πρέπει να πούμε, ότι ανεπιφύλακτα τη συστήνουμε! Πρόκειται για μια εξαιρετική ταινία.

Ευτυχώς, λοιπόν, που υπάρχει το «13 Τζαμετί», και η τελευταία ταινία, που δεν είναι ακριβώς ταινία, του Κάρλος Σάουρα, «Iberia», μια μουσική και χορευτική πανδαισία, γιατί οι υπόλοιπες ταινίες, είναι πολύ κάτω από τη βάση!

Το τρισδιάστατο κινούμενο σχέδιο τρόμου «Το Τερατόσπιτο», του Τζιλ Κέναν, διαθέτει αξιοπρόσεχτη τεχνική, αλλά είναι ...θρίλερ! Κρίμα! Το «Miami Vice», του Μάικλ Μαν, δεν ξεπερνάει το σχήμα μιας, ακόμα, τυπικής αστυνομικής ταινίας! Οι «10 Βάρκες», του Ρολφ Ντε Χέερ, κάτι θέλουν να πουν, αλλά δεν ξεπερνάνε τα όρια της προσπάθειας. Ακολουθεί, χωρίς να αναστατώνει κανέναν, το «νεανικό» μιούζικαλ, «Στα Βήματα του Πάθους», της Αν Φλέτσερ. Και τέλος η ... αεροπορική (Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος) ταινία «Σε Χαμηλή Πτήση», του Τόνι Μπιλ, για την οποία, όμως, δεν έχουμε άποψη, αφού δεν έγινε δημοσιογραφική προβολή.

ΓΚΕΛΑ ΜΠΑΜΠΛΟΥΑΝΙ
13 Τζαμετί

Δε θα επαναλάβουμε τα θετικά σχόλια, που κάναμε για την ταινία, την περασμένη Πέμπτη. Θα πούμε, απλώς, πως ευτυχώς υπάρχει το «13 Τζαμετί», γιατί η βδομάδα που τρέχουμε είναι πολύ αχαμνή! Με εξαίρεση, όπως γράψαμε στην εισαγωγή, την ταινία του Σάουρα.

Χρήμα, χρήμα, χρήμα και το πιστόλι στον κρόταφο! Από μια έως τέσσερις σφαίρες στο εξάσφαιρο! Για να πολλαπλασιάζεται η αγωνία. Για να δικαιώνεται ο σαδισμός. Για να τιμωρείται, ακόμα περισσότερο, το θύμα! Ο απόλυτος εξευτελισμός. Η απόλυτη αλλοτρίωση του ανθρώπου.

Σκληρή η ταινία. Οπως η εποχή μας. Εξαιρετικός ρεαλισμός σε ασπρόμαυρη φωτογραφία. Εξαιρετικοί ηθοποιοί, ευρηματικοί χώροι, ατμόσφαιρα. Μια ταινία που απαιτεί τη συμμετοχή του θεατή.

Παίζουν: Τζορτζ Μπαμπλουάνι, Φιλίπ Πασόν, Ορελιέν Ρεσουάν, Πασκάλ Μπονγκάρντ, Σεργκέ Τσαμπόν, Αγκουστίν Λεγκράντ, Φρανσουά Ριμπού.

ΚΑΡΛΟΣ ΣΑΟΥΡΑ
Iberia

Βλέποντας την ταινία, ζήλεψα τους Ισπανούς. Παρ' όλα τα δεινά που πέρασαν, μακρόχρονες δικτατορίες, βασιλείες, αιματηρότατος εμφύλιος πόλεμος, εγκλωβισμός στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ενωση, στιγμή δεν έπαψαν να διεκδικούν μια θέση, μια εθνική θέση, στον ήλιο!

Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας εντάσσεται και η ταινία του Σάουρα, «Iberia». Δεν πρέπει, βέβαια, να ξεχνάμε, πως μιλάμε για μια μεγάλη δύναμη. Μια αυτοκρατορία με αποικίες, κλπ., κλπ! Με μια γλώσσα, που μιλιέται από εκατομμύρια ανθρώπους. Ούτε, βέβαια, να ξεχνάμε τον Πικάσο, τον Θερβάντες, τον Λόρκα, τον Γκόγια, τον Γκάδες. Και, κυρίως, να μην ξεχνάμε το πλούσιο επαναστατικό της κίνημα!

Γράφω στον πρόλογο ότι η«ταινία, (που) δεν είναι ακριβώς ταινία», γιατί δεν έχει αυτό που λέμε ιστορία. Αρχή, μέση και τέλος. Ενα κεντρικό θέμα, που πάνω του θα πλεχτεί ένας ιστός από τις αγωνίες και τους προβληματισμούς του δημιουργού. Η ταινία «Iberia» είναι χορός, μουσική, αίσθημα! Τίποτα περισσότερο!

Τίποτα; Οχι, ακριβώς! Είναι και κινηματογράφος. Χωρίς διαλόγους, χωρίς κάποιος να κάνει κάτι σε κάποιον, χωρίς μια υπόθεση να ξεκινάει από το τίποτα και να εξελίσσεται, όμως, είναι ο κινηματογράφος! Ο Σάουρα παλιός γνώριμος μουσικών θεμάτων (Κάρμεν) βαθύς γνώστης της μουσικής, κυρίως της εθνικής ισπανικής μουσικής, με το καταπληκτικό ντεκουπάρισμα (επιλογή της θέσης της μηχανής και διάρκειας των πλάνων), καταφέρνει να ζωντανέψει τη μουσική και το χορό, αυτές οι δυο θαυμάσιες μορφές τέχνης, να πούνε όσα δεν μπορεί να πει η ιστορία της ταινίας που, όπως είπαμε, δεν υπάρχει!

Ο Σάουρα, με αφορμή το κλασικό μουσικό κομμάτι του συνθέτη Ισαάκ Αλμπένιθ, τη σουίτα για πιάνο «Iberia», που γράφηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, με ξεναγό τον ευρηματικό φακό του, με εξαιρετική αισθητική, με πάθος και με φαντασία, πιάνει τον θεατή από το χέρι, από την καρδιά για την ακρίβεια, και τον ταξιδεύει σχεδόν σε ολόκληρη την Ισπανία! Στη διαδρομή αυτού του ταξιδιού, μέσα στο χώρο και το χρόνο, ο θεατής θα συναντήσει το φλαμέγκο σε διάφορες δημιουργικές παραλλαγές! Θα το συναντήσει σαν γνήσιο φλαμέγκο, σαν κλασικό χορό, σαν μοντέρνο χορό. Και όλα αυτά χωρίς να ξεκολλήσει ο φακός από το στούντιο.

Κάποιος, ίσως, πει «εντάξει η ταινία, αλλά για την τηλεόραση»! Δε θα συμφωνήσω μαζί του, γιατί η μεγάλη οθόνη έχει τέτοιες δυνατότητες που κανένα home cinema δεν μπορεί να τις αντικαταστήσει! Η μαγεία του κινηματογράφου φυλακίζεται στα λίγα τετραγωνικά. Η 7η τέχνη θέλει το δικό της χώρο, για να αποδώσει. Η ταινία του Σάουρα σε οποιαδήποτε τηλεοπτική οθόνη θα πάθει ασφυξία!

Στο σινεμά, λοιπόν! Εκεί που οι θεατές μοιράζονται τις ανάσες τους. Εκεί που τα αγγίγματα μεγαλώνουν την ανατριχίλα! Στο σινεμά, για να δείτε πώς μπορεί ένας μικρός κλειστός χώρος, με τη γλώσσα του κινηματογράφου, με τη φαντασία, τη γνώση, το πάθος, την αγάπη για το εθνικό, γι' αυτό που λέμε ρίζες, ταυτότητα, να μεγαλώσει τόσο όσο ολόκληρη η ιβηρική χερσόνησος! Και να δείτε ακόμα πώς και η μουσική και ο χορός διηγούνται ιστορίες, ανταλλάσσουν διαλόγους, εκφράζουν πλήρη νοήματα.

Στο σινεμά για να δείτε θαυμάσιους Ισπανούς καλλιτέχνες! Τον Αντόνιο Κανάλες, την Αΐντα Γκομέζ, την Σάρα Μπαράς, την Εστρέγια Μορέντε, τον Ενρίκε Μορέντε, τον Μανόλο Σανλουκάρ, κ.ά.

ΤΖΙΛ ΚΕΝΑΝ
Το Τερατόσπιτο

Πρώτα τους βγάζεις το καπέλο! Παραδέχεσαι πως βρίσκονται στα χνάρια μιας καινούριας ανακάλυψης. Ενός καινούριου μέσου ανανέωσης της κινηματογραφικής εικόνας. Ενός μέσου που θα έχει περισσότερες δυνατότητες από αυτές που διαθέτει σήμερα ο κινηματογράφος. Ενός μέσου που θα μπορεί να διηγείται δυσκολότερες ιστορίες από αυτές που διηγήθηκε μέχρι σήμερα ο κινηματογράφος. Ενός μέσου που θα κάνει ακόμα πιο αληθοφανή τη διήγηση...

Μιλάω για τη χρήση του υπολογιστή, τη δυνατότητα της ψηφιακής εικόνας. Η οποία παίρνει μια ανθρώπινη κίνηση που, εκ των πραγμάτων, έχει «περιορισμένες» δυνατότητες και λειτουργίες, και με τη χρήση του υπολογιστή, τη βάζει σε ένα καρτούν ή σε μια πλαστική κούκλα και της επιτρέπει να «φτιάχνει αγίους». Οι ήρωες της ψηφιακής ταινίας πηδάνε, πετάνε, στροβιλίζονται, συνθλίβονται, καίγονται και ανασταίνονται...

Τέλος πάντων! «Το Τερατόσπιτο», του Τζιλ Κέναν, είναι μερικές σκηνές από τον κινηματογράφο του μέλλοντος! Οπου οι ήρωες θα μπορούν να κάνουν απίθανα πράγματα. Μερικά από τα οποία βλέπουμε στη συγκεκριμένη ταινία! Ενα ανθρωπόμορφο σπίτι, ένα τερατόσπιτο, να αντιδρά ωσάν άνθρωπος, ωσάν τέρας καλύτερα. Να λουφάζει, να αφουγκράζεται, να θυμώνει, να επιτίθεται, να καταπίνει ανθρώπους, να τιμωρεί! Και παράλληλα να «αισθάνεται». Να πονάει, να βογκάει, να εγκαταλείπει!

Ομως, η τεχνική από μόνη της, χωρίς το περιεχόμενο, είναι ένα άδειο σεντόνι! Ενα σεντόνι που δεν έχει ανθρώπινη μυρουδιά, ερωτικό ιδρώτα, ιστορίες πάθους, για να σου διηγηθεί! Είναι μια κατσαρόλα άδεια!

«Το Τερατόσπιτο» διηγείται μια χαζή και τρομακτική ιστορία. (Η ταινία, σε καμία περίπτωση δεν ενδείκνυται για παιδιά). Ενα παράξενο σπίτι «καταπίνει» όποιον και ό,τι το πλησιάζει. Τελικά, το σπίτι είναι μια πεθαμένη γυναίκα που ο άντρας της την κρατάει στο εσωτερικό του σπιτιού από αδυναμία να την αποχωριστεί! Γεια σου Γιάννη, κουκιά σπέρνω!..

Ακούγονται οι φωνές: Στιβ Μπουσεμί, Μάγκι Γκίλενχαλ, Κάθλιν Τέρνερ, Νικ Κάνον.

ΡΑΛΦ ΝΤΕ ΧΕΕΡ
10 βάρκες

«10 βάρκες» του Ραλφ ντε Χέερ
«10 βάρκες» του Ραλφ ντε Χέερ
Αφού έπεσαν πάνω τους και τους εξαφάνισαν, σήμερα, που δεν έχουν μείνει παρά «μερικά - ακίνδυνα - δείγματα», φτιάχνουμε ταινίες, για τον πολιτισμό τους και τις παραδόσεις τους! Μιλάμε για τους ιθαγενείς της Αυστραλίας. Για μια από τις εκατοντάδες φυλές, που δέχτηκαν την επίθεση των κατακτητών και των καταπατητών. Τη φυλή Γιόλνγκου. Τη μια από τις ελάχιστες φυλές, που κατάφεραν να επιβιώσουν μέχρι σήμερα. (Βέβαια, σήμερα, η φυλή Γιόλνγκου έχει «ενσωματωθεί» και έχει πάθει άλλου είδους εξαφάνιση)!

Ο Ολλανδός σκηνοθέτης Ραλφ ντε Χέερ (ζει και εργάζεται στην Αυστραλία), στηριζόμενος στις φωτογραφίες, που τράβηξε ο ανθρωπολόγος Ντόναλντ Τόμσον, έφτιαξε μια απρόσωπη και ακίνδυνη ταινία! Χρησιμοποιώντας μάλλον ερασιτέχνες ηθοποιούς, γύρισε μια σχολική ηθογραφία. Μια αναφορά στα «παλιά» τα χρόνια και στον τρόπο που οι Γιόλνγκου ήρθαν σε επαφή με τις πρώτες τους εμπειρίες. Τις πρώτες συγκρούσεις με άλλες φυλές. Τη ζήλια, τον «έρωτα».

Η ιστορία, υποτίθεται, συμβαίνει 1.000 χρόνια πριν! Ενας νεαρός μαύρος νιώθει μια ιδιαίτερη έλξη για μια από τις τρεις γυναίκες του μεγαλύτερου αδελφού του. Η έλξη αυτή είναι κόντρα στους άγραφους νόμους της φυλής η οποία, βέβαια, αναστατώνεται. Ενας γέρος σοφός, για να συνετίσει τον νέο, του αφηγείται (και μας αφηγείται) έναν «αρχαίο θρύλο» που αναφερόταν σε έναν απαγορευμένο έρωτα. Εναν απαγορευμένο έρωτα, διανθισμένο με μαγείες, με εκδίκηση, με λατρείες και προκαταλήψεις.

Βλέποντας την ταινία, διαρκώς ερχόταν στο νου μου η γνωστή ρήση, «άλλα λόγια ν' αγαπιόμαστε». Τελικά, αν δε διάβαζα στο Ιντερνετ, δε θα μάθαινα τίποτα για τους Γιόλνγκου! Τότε, γιατί γυρίστηκε; Για το φολκλορικό της υπόθεσης; Ισως!

Παίζουν: Κρουσό Κούρνταλ, Τζέιμι Γκουλπιλίλ, Ρίτσαρντ Μπιριμπίριν, Πίτερ Μινιγκουλούλου.

ΑΝ ΦΛΕΣΕΡ
Στα βήματα του πάθους

«Στα βήματα του πάθους» της Αν Φλέσερ
«Στα βήματα του πάθους» της Αν Φλέσερ
Οποιος, για όποιους λόγους, δει «Τα Βήματα του Πάθους», πρέπει, για να εξιλεωθεί, να πάει αμέσως να δει και την ταινία του Σάουρα, «Iberia». Και οι δύο ταινίες έχουν για θέμα τους το χορό. Ομως, η ταινία του Σάουρα χορεύει, ενώ η ταινία της Φλέσερ χοροπηδάει!

Αν εξαιρέσεις δύο καλές στιγμές, η μία πάνω στην ταράτσα και η άλλη στο τέλος της ταινίας, όπου φάνηκε ότι υπήρχε χορογράφος, όλο το άλλο έργο ήταν ο οποιοσδήποτε χορός, στο οποιοδήποτε κλαμπ της Αθήνας. Νεολαία που χτυπιέται, χωρίς λόγο, στην πίστα. Και, σκεφτείτε, η σκηνοθέτης είναι η ίδια χορογράφος!

Και να πεις πως η Αμερική πάει πίσω στο χορό. Ιδιαίτερα στο μοντέρνο χορό! Οχι! Διαθέτει εκπληκτικά μπαλέτα. Ομως, οι δημιουργοί των «Βημάτων», φαίνεται, είχαν αλλού το μυαλό τους. Στο ταμείο! Ανοιξαν, λοιπόν, το συνταγολόγιο και έβαλαν τα γνωστά υλικά: μια πλεξούδα επίπλαστης γλυκανάλατης ηθικοπλαστικής ιστοριούλας, ευανάγνωστη ακόμα και από αγράμματους κινηματογραφικά, μερικά ρυθμικά μουσικά κομμάτια, δυο κουταλιές της σούπας έρωτα, άλλες δυο «κακούργα κοινωνία», πέντε - έξι φλούδες παρεξήγησης, δυο τρεις ταξικές νύξεις, τα ανακάτεψαν όλα μαζί και έτοιμο το «φαστ φουντ».

Θα τσιμπήσει η νεολαία; Μπορεί! Αλλά θα φύγει, το λιγότερο, απογοητευμένη από την αίθουσα, αφού η ταινία δεν ικανοποιεί κανένα γούστο. Οσο και να ψάξει κάποιος, ο πιο καλοπροαίρετος, και δηλώνω πως είμαι ένας απ' αυτούς, δε θα βρει ούτε μια καλλιτεχνική δικαιολογία για τη δημιουργία της ταινίας. Ούτε καν αυτή της εμπορικότητας. Στο MTV και στο MAD tv βλέπεις ρυθμική και χορευτική «επανάσταση». Εδώ μιλάμε για κατηχητικό των μορμόνων...

Παίζουν: Τσάνινγκ Ταϊτούμ, Τζίνα Ντάουν, Ρέιτσελ Γκρίφιθς.

ΜΑΪΚΛ ΜΑΝ
Miami Vice

Αν δεν έχεις κάτι νέο να πεις καλύτερα να σωπαίνεις! Η Τέχνη δε συγχωρεί τις επαναλήψεις. Μπορεί η ιστορία να σου χρεώσει ιδιοτέλεια. Να σε κατατάξει στους εμπόρους. Και, τέλος, να σε απαξιώσει.

Βλέποντας την ταινία «Miami Vice», δε θα βρεις ούτε ένα καρέ που να πεις ότι δεν το έχεις ξαναδεί! Είναι όλα τόσο προβλέψιμα που, παρ' όλο το θόρυβο από το πιστολίδι, που κατά διαστήματα ακούγεται, πλήττεις. Πλήττεις ανυπόφορα.

Δυο πράκτορες του τμήματος ηθών, από «ευτυχή συγκυρία», προάγονται σε κυνηγούς εμπόρων ναρκωτικών. Αδέκαστοι όπως είναι, από την προϋπηρεσία στις πόρνες και τους νταβαντζήδες, υποθέτω, δεν το βάζουν κάτω και συγκρούονται ακόμα και με τα συναισθήματά τους!

Στο τέλος, βέβαια, όπως γίνεται σε όλες αυτής της ποιότητας τις ταινίες, οι καλοί θα νικήσουν τους κακούς. Το αγόρι θα πάρει το κορίτσι και θα ζήσουν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα. Στο «Miami Vice», το κορίτσι θα φυγαδευτεί στην Κούβα, απ' όπου κατάγεται, αν δεν κάνω λάθος! (Εδώ ο αντικουβανισμός είναι πολύ διακριτικός, είναι αλήθεια. Το μόνο κακό, που λένε για την Κούβα, είναι πως το κορίτσι, και ο ανεπιθύμητος Αμερικανός πράκτορας, θα «μπούνε» στο νησί με τη βοήθεια ενός εκτελωνιστή, ξάδερφου της κοπέλας. Θα περάσουν ένα θαυμάσιο ερωτικό σαββατοκύριακο, σε ένα πολυτελέστατο σπίτι, και θα επιστρέψουν στην Αμερική. Τίποτα περισσότερο! Να τους ευχαριστήσουμε, για τη «διακριτικότητα»;)!

Βέβαια, ακούς κάτι κουβέντες, για τεράστια φορτία κοκαΐνης, για διασυνδέσεις των εμπόρων με την πολιτική και την αστυνομία, αλλά τόσο «στο βάθος», που δε δίνεις και μεγάλη σημασία. Δεν τα πιστεύεις κιόλας, έτσι όπως απλοϊκά λέγονται και όπως απλοϊκά δείχνονται!

Κανένας, ωστόσο, δε θα αρνηθεί πως ο σκηνοθέτης έχει δυνατότητες. Αν ήταν σοβαρότερος, και αν διάλεγε σοβαρότερα θέματα, ίσως να τον παίρναμε και εμείς στα σοβαρά. Αφού δείχνει να διαθέτει τις κατάλληλες γνώσεις να αφηγηθεί κινηματογραφικά μια ιστορία. Γιατί, ακόμα και σε ετούτη την άνευρη «υπόθεση», πότε - πότε πετυχαίνει ατμόσφαιρα, δημιουργεί ένταση!

Παίζουν: Κόλιν Φάρελ («Μεγαλέξανδρος»), Τζέιμι Φοξ, Γκονγκ Λι («Αντίο Παλλακίδα μου»), Ναόμι Χάρις, Κιάραν Χιντς.

ΤΟΝΙ ΜΠΙΛ
Σε χαμηλή πτήση

Κάποια γραφεία διανομής, κυρίως τα μικρά, δεν μπορούν να εξασφαλίσουν έγκαιρα τις κόπιες και δυσκολεύονται να παρουσιάσουν τις ταινίες τους στις δημοσιογραφικές προβολές. Αλλα αδυνατούν να πληρώσουν το κόστος μιας τέτοιας προβολής! Πάντως, αρκετές φορές, η δουλιά μας γίνεται μετ' εμποδίων.

Η ταινία «Σε Χαμηλή Πτήση» δεν παίχτηκε στους δημοσιογράφους. Βέβαια, μας κάλεσαν σε μια «πρεμιέρα», όμως, ποιος μπορεί να τρέχει στις πρεμιέρες; Οι οποίες, επιπλέον, γίνονται και σε ώρες που όλοι μας έχουμε άλλες επαγγελματικές ασχολίες.

Τι λέει, λοιπόν, η «Χαμηλή Πτήση»; Αλήθεια, δεν ξέρω τι λέει. Γι' αυτό θα σας πω τι λέει το «δελτίο Τύπου» των εισαγωγέων γι' αυτή. Η ταινία, λοιπόν, αναφέρεται στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Και ιδιαίτερα στην είσοδο της Αμερικής σε αυτόν (1917). Οταν κάποιοι Αμερικανοί, από διάφορα σημεία της χώρας, εντάχτηκαν εθελοντικά, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, στην υπηρεσία των συμμάχων, 38 από αυτούς σκέφτηκαν να ...πετάξουν! Η ομάδα τους έμεινε στην ιστορία σαν «Lafayette Escadrille». Και είναι οι πρώτοι πιλότοι στην παγκόσμια ιστορία!

Οι δημιουργοί της ταινίας ισχυρίζονται πως στάθηκαν πιστοί στην αληθινή ιστορία. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια περιπέτεια που βασίζεται σε κάποια αληθινά περιστατικά. Ξέρετε, πρόκειται για μια ακόμα αμερικανική υπερβολή, που κύριο στοιχείο της είναι ο ηρωισμός των ...ηρώων της.

Παίζουν: Τζέιμς Φράνκο, Μάρτιν Χέντερσον, Ζαν Ρενό, Τζένιφερ Ντέκερ, Τόνι Μπιλ, Ντιν Ντέβιλ, Μαρκ Φράιτμαν, κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ