ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Ιούλη 1996
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Αναπροσανατολισμός με την πλάτη γυρισμένη στους ανέργους

Στον "αστερισμό" της "Λευκής Βίβλου", της διά βίου κατάρτισης και της "ενεργητικής επιδότησης της ανεργίας" κινείται πια ο ΟΑΕΔ, που μετατρέπεται γοργά σε οργανισμό στήριξης των εργοδοτών

"Ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) είναι το κύριο όργανο εφαρμογής της κυβερνητικής πολιτικής για την απασχόληση και αποβλέπει στην εξασφάλιση των αναγκαίων προϋποθέσεων για τη γρήγορη προσαρμογή της προσφοράς εργασίας προς τις απαιτήσεις της ζήτησης, σε αρμονία με το εκάστοτε Πρόγραμμα Οικονομικής Ανάπτυξης της χώρας".

Το παραπάνω απόσπασμα, από έκδοση του ΟΑΕΔ για το "σήμερα και το αύριο" του Οργανισμού, αποτυπώνει με σαφήνεια την απόλυτη εξάρτησή του από τις κυβερνητικές κατευθύνσεις για τη διαχείριση και αξιοποίηση των χρημάτων που προέρχονται από τις εισφορές των εργαζομένων και των εργοδοτών (σαν προέκταση του εργατικού μισθού λογίζονται οι τελευταίες), τα οποία αποτελούν και το κύριο έσοδο του ΟΑΕΔ.

Με δεδομένο ότι η κυβερνητική πολιτική και στον τομέα της απασχόλησης στρέφεται όλο και πιο δραστικά στη χρηματοδότηση των εργοδοτών για τη δημιουργία "κινήτρων" αύξησης της απασχόλησης και στην απορρόφηση των κονδυλίων που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ενωση για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, είναι επόμενο ότι και ο Οργανισμός κινείται σε αυτά τα πλαίσια. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι το πρόσφατο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας για την ενίσχυση δήθεν της απασχόλησης,το οποίο αφορά σε μεγάλο βαθμό και τον ΟΑΕΔ, καταρτίστηκε από ομάδες εργασίας ή "συνεργεία" - όπως συνηθίζει να τα ονομάζει ο υπουργός Ε. Γιαννόπουλος - του ΟΑΕΔ, υπό την άμεση και καθοριστική εποπτεία του διοικητή του Ρ. Σπυρόπουλου.

Δεν είναι λοιπόν υπερβολή να χαρακτηριστεί ο ΟΑΕΔ ένα "μελίσσι" που σφύζει από δραστηριότητα στην προσπάθειά του να οικοδομήσει μια νέα "πολιτική απασχόλησης" με βάση τα νέα δεδομένα της ...κατάρτισης και προπαντός της "ευελιξίας στην αγορά εργασίας" και της "Λευκής Βίβλου", όπως ανοιχτά υποστηρίζουν σε αρθρογραφία τους στελέχη του Οργανισμού.

Ο Οργανισμός Απασχολήσεως και Ασφαλίσεως Ανεργίας ιδρύθηκε το 1954 με το ΝΔ 2961/1954 και μετονομάστηκε σε Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού με το ΝΔ 212/1969. Ο ΟΑΕΔ είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, "αυτόνομος" τυπικά Οργανισμός υπό την εποπτεία του υπουργείου Εργασίας. Χρόνια τώρα επιτελεί ένα έργο ενίσχυσης των ανέργων, το οποίο σαφώς μπορεί να βελτιωθεί.

Σήμερα όμως δίνεται βάρος στην αλλαγή του προσανατολισμού του, με τη βοήθεια και της νομοθετικής "στήριξης" που φροντίζει να παρέχει η κυβέρνηση. Η αλλαγή στον προσανατολισμό του ΟΑΕΔ δεν είναι υποκειμενική διαπίστωση. Ο ίδιος ο Οργανισμός αναφέρει στα επίσημα έγγραφά του: "... σημαντικοί εξωγενείς παράγοντες και αλλαγές έχουν μεταβάλει τη συνολική διάρθρωση και εικόνα του οργανισμού. Εχουν διαφοροποιηθεί δραστικά τα στοιχεία του "σήμερα" και του "αύριο" του ΟΑΕΔ, ώστε να ανταποκρίνεται με μεγαλύτερη αμεσότητα και αποτελεσματικότητα στις απαιτήσεις της ελληνικής αγοράς εργασίας".

Μάλιστα αυτή η προσπάθεια, που από τα αρμόδια στελέχη του ΟΑΕΔ ερμηνεύεται σαν κίνηση μεγαλύτερης ανταπόκρισης στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας..., συγκεντρώνει και τη συναίνεση της συντριπτικής πλειοψηφίας των μελών του ΔΣ σε μια σειρά αποφάσεις, ανεξάρτητα από το φορέα που εκπροσωπούν αυτά τα μέλη. Το γεγονός αυτό είναι στοιχείο που χρησιμοποιούν ανώτερα στελέχη του ΟΑΕΔ για να προβάλλουν την επιτυχία της συνεργασίας των "κοινωνικών εταίρων"! Συνεργασία, που θεωρούν ιδιαίτερα σημαντική για τη λειτουργία του Οργανισμού.

Ενα παράδειγμα αυτής της συναίνεσης και του χαρακτήρα της είναι ότι την τελευταία φορά που συζητήθηκε ένα ιδιαίτερα σοβαρό ζήτημα για τους επιδοτούμενους άνεργους, μόνο ένα μέλος του ΔΣ (ο ένας από τους τρεις εκπροσώπους των εργαζομένων που προέρχεται από την ΕΣΑΚ) διαφώνησε με την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου. Η απόφαση αυτή διευκρίνιζε ότι την αύξηση του επιδόματος ανεργίας κατά 10%,η οποία πραγματοποιήθηκε το Σεπτέμβρη του 1995, τη δικαιούνταν μόνο όσοι επιδοτούνταν από 1.9.1995! Για τους ήδη επιδοτούμενους άνεργους δεν έγινε αναπροσαρμογή του επιδόματος! Ετσι για ένα διάστημα δυο άνεργοι με παρόμοιες προϋποθέσεις επιδότησης, εισπράττανε διαφορετικό ποσό με βάση την ημερολογιακή διάκριση ένταξης στο Ταμείο Ανεργίας! Αυτή η τακτική συνεχίζεται ακόμα, κάθε φορά που αναπροσαρμόζεται το επίδομα ανεργίας.

Με τα λεφτά των εργαζομένων

Ο προϋπολογισμός του ΟΑΕΔ για το 1996 έχει καταρτιστεί, αλλά τα 220 δισ. δραχμές για την ενίσχυση των εργοδοτών ορίζεται να δοθούν έτσι κι αλλιώς από το δικό του ταμείο

Τα έσοδα του ΟΑΕΔ προέρχονται κατά κύριο λόγο από τις εισφορές των εργαζομένων, αλλά και των εργοδοτών, οι οποίες όμως συνυπολογίζονται στο περιβόητο "κόστος εργασίας", το οποίο αν και στην Ελλάδα είναι χαμηλότερο από τις άλλες χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι βιομήχανοι επιδιώκουν πολύπλευρα να το μειώσουν, με το πρόσχημα της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας.

Επίσης ο Οργανισμός επιχορηγείται σε ένα μικρό ποσοστό από τον κρατικό προϋπολογισμό και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ αξιοποιεί και επιδοτήσεις του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου. Στα πλαίσια του ΟΑΕΔ έχουν συσταθεί δυο λογαριασμοί. Ο ΕΚΛΑ και ο ΕΛΠΕΚΕ,για την ανεργία και την επαγγελματική εκπαίδευση αντίστοιχα, οι οποίοι απορροφούν ειδικές εισφορές που καταβάλλουν εργαζόμενοι και εργοδότες.

Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ για το 1996, τα έσοδά του αναμένονταν να είναι περίπου 343 δισ. δραχμές έναντι των 296,5 δισ. δραχμών που είχαν προϋπολογιστεί το 1995. (Η μη ύπαρξη απολογισμού αφήνει αδιευκρίνιστο πόσα χρήματα, πώς και πού, δόθηκαν για κάθε τομέα το 1995).Η αύξηση των 46,5 δισ. δραχμών, που υπολογίστηκε σε 8% από τη διοίκηση του ΟΑΕΔ, έχει να κάνει με την αύξηση κατά 7% της κρατικής επιχορήγησης, όπως προβλέπει ο κρατικός προϋπολογισμός, αλλά και από την προσδοκία της διοίκησης του Οργανισμού ότι θα αυξηθεί η επιχορήγηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κατά 44%!Λίγες μέρες, όμως, μετά την ψήφιση του προϋπολογισμού οι προσδοκίες διαλύθηκαν.Το ΔΣ του ΟΑΕΔ αναπροσάρμοσε τον Προϋπολογισμό του μετά τη γνωστοποίηση από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας ότι αντί για τα αναμενόμενα 83 δισ. δραχμές θα δοθούν μόνο τα 57 δισ. δραχμές!

Η κρατική επιδότηση προς τον ΟΑΕΔ είναι περισσότερο φορέας προβλημάτων, παρά ενίσχυσης (έστω και μικρής) του έργου του. Πολλά από τα χρήματα δίνονται για κάλυψη προγραμμάτων που έχουν θεσπίσει άλλοι φορείς. Ετσι, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας επιχορηγεί τον ΟΑΕΔ και για το πρόγραμμα επιδότησης επιχειρήσεων σε παραμεθόριες περιοχές. Πριν λίγους μήνες ο ΟΑΕΔ αναγκάστηκε να "παγώσει" τη συνέχιση του προγράμματος, επειδή το υπουργείο δεν έδινε τα απαραίτητα κονδύλια και ο Οργανισμός αναγκαζόταν να επιδοτεί τις επιχειρήσεις με τα χρήματα των εργαζομένων!Μετά από παρεμβάσεις, δόθηκαν 3 δισ. δραχμές, ώστε να συνεχιστεί το πρόγραμμα. Παρ' όλα αυτά οφείλονται ακόμα περισσότερα χρήματα στον ΟΑΕΔ για τον ίδιο λόγο από προηγούμενα χρόνια!

Καθυστερήσεις όμως παρατηρούνται και στις επιδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ενωση,όπου παρατηρείται ροή "σταγονόμετρου" προς τα ταμεία του ΟΑΕΔ για πολλά προγράμματα. Από την άλλη ο Οργανισμός καταβάλλει κανονικά την εθνική συμμετοχή του 25% για τα προγράμματα που εκτελεί.

Ο ΟΑΕΔ ζητούσε αύξηση της επιδότησής του για να καλυφθεί η κρατική συμμετοχή του 25% στα κοινοτικά προγράμματα, η οποία δε δόθηκε στον Οργανισμό τα προηγούμενα χρόνια, η συμμετοχή στα προγράμματα κοινωνικού αποκλεισμού και υψηλών θυλάκων ανεργίας, που επίσης δε δόθηκε, η συμμετοχή για τα τεχνικά έργα που χρηματοδοτούσε το Α Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και τα οποία δε χρηματοδοτούνται πια από την Ευρωπαϊκή Ενωση!

Σύμφωνα με το νέο προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ, οι δαπάνες για "ανεργία - στράτευση - αφερεγγυότητα" θα είναι 156,5 δισ. δραχμές, έναντι 130,5 δισ. δραχμών που είχαν προϋπολογιστεί το 1995. Για την "απασχόληση" προβλέπονται 36,4 δισ. δραχμές, έναντι 29,1 δισ. δραχμών το 1995. Για την "εκπαίδευση" 28,5 δισ. δραχμές, έναντι 21,2 δισ. δραχμών το 1995. Για "παροχές πρόνοιας" 4,8 δισ. δραχμές, έναντι 3,7 δισ. δραχμών. Για τους λογαριασμούς ΕΛΠΕΚΕ - ΕΚΛΑ 31,2 δισ. δραχμές έναντι 28,9 δραχμών. Ειδικά για αυτούς τους λογαριασμούς προβλέπεται να διατεθούν, αναλυτικά, 16,1 δισ. δραχμές για τον ΕΛΠΕΚΕ και 15,1 δισ. για τον ΕΚΛΑ (Ειδικός Λογαριασμός Καταπολέμησης Ανεργίας). Επίσης οι συνολικές δαπάνες επαγγελματικής κατάρτισης υπολογίζονται σε 38,9 δισ. δραχμές.

Πάντως, το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας για τη δήθεν ενίσχυση της απασχόλησης προβλέπει ότι ο ΟΑΕΔ θα πρέπει να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του κόστους των νέων μέτρων επιδότησης των εργοδοτών, το οποίο προβλέπεται να φτάσει τα 220 δισ. δραχμές. Από αυτά τα χρήματα ο ΟΑΕΔ καλείται να δώσει τα 160 δισ. δραχμές, τα οποία αντιστοιχούν στο ποσό που θα διατεθεί για την ανεργία, τη στράτευση και την αφερεγγυότητα!

Ο προϋπολογισμός του ΟΑΕΔ συζητήθηκε στη συνεδρίαση του ΔΣ του Οργανισμού στις 27 και στις 28 Φλεβάρη. Οπως και τις προηγούμενες φορές, έτσι και φέτος δεν υπήρξε απολογισμός για την προηγούμενη χρονιά. Ο διοικητής του ΟΑΕΔ Ρ. Σπυρόπουλος είχε αποδώσει τη μη κατάθεση απολογισμού στα στενά περιθώρια χρόνου. Εχει σημασία όμως να παρατηρηθεί ότι το 1995 υπήρξε, σύμφωνα με προφορική ενημέρωση προς τα μέλη του ΔΣ του ΟΑΕΔ τον περασμένο Ιούλη, απόκλιση σε σημαντικό βαθμό στα προϋπολογιζόμενα έσοδα. Ενδεικτικά είναι τα παρακάτω στοιχεία: Στον προϋπολογισμό του 1995 του ΟΑΕΔ αναφέρονταν ως έσοδα του Οργανισμού από τον κρατικό προϋπολογισμό 9 δισ. δραχμές και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 5,5 δισ. δραχμές. Τελικά δόθηκαν στον Οργανισμό 6 εκατ. δραχμές! Από την Ευρωπαϊκή Ενωση αναμένονταν 39,5 δισ. δραχμές, δόθηκαν ...500 εκατ. δραχμές!

Νομοσχέδιο ανατροπών

Το περιβόητο και ψευδεπίγραφο νομοσχέδιο για την ενίσχυση της απασχόλησης παρεμβαίνει καθοριστικά σε μια σειρά λειτουργίες του ΟΑΕΔ, ο οποίος καλείται να εφαρμόσει τα νέα αντεργατικά μέτρα

Ολόκληρο το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας για την ενίσχυση της απασχόλησης και της επαγγελματικής κατάρτισης, το οποίο μπαίνει για ψήφιση στη Βουλή την Τρίτη, παραπέμπει σε αλλαγές που πρέπει να συντελεστούν στον ΟΑΕΔ, με απώτερο στόχο την ανατροπή του συστήματος της όποιας στήριξης παρέχεται σήμερα στον άνεργο και το οποίο η "Λευκή Βίβλος" κρίνει "ασύμφορο".

Σημαντική είναι η αλλαγή στο σύστημα επιδότησης της ανεργίας. Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, η επιδότηση της ανεργίας είναι πλέον απλώς μια από τις "επιλογές" που έχει ο άνεργος, ο οποίος εγγράφεται στο μητρώο ανέργων και δικαιούται επιδότησης. Μια επιλογή, όμως υπό αίρεση, αν - λέει - ο άνεργος δε δεχτεί την όποια δουλιά που τυχόν θα του προσφερθεί! Με τη θέσπιση των "μεριδίων ανεργίας και κατάρτισης" πριμοδοτείται η αναζήτηση εργασίας από τον ίδιο τον άνεργο, ο οποίος έχει την ελπίδα να εργαστεί για ένα μικρό διάστημα πριν επιστρέψει στην ανεργία, αφού παραχωρήσει το επίδομά του στον εργοδότη.

Με το νομοσχέδιο ενοποιούνται επίσης οι δυο λογαριασμοί, ΕΚΛΑ και ΕΛΠΕΚΕ, οι οποίοι λειτουργούν στα πλαίσια του ΟΑΕΔ. Οι πόροι των λογαριασμών θα διατίθενται σε προγράμματα απασχόλησης και κατάρτισης και θα διαχειρίζονται από επιτροπή, στην οποία θα προεδρεύει ο διοικητής του ΟΑΕΔ. Η εξαίρεση των αποφάσεων της επιτροπής από τον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχει τη δική της σημασία.

Η ανάπτυξη ολοκληρωμένου μηχανογραφικού συστήματος προσφοράς και ζήτησης θέσεων εργασίας στον ΟΑΕΔ είναι μια ακόμα ρύθμιση που έχει μάλιστα πολυδιαφημιστεί από τη διοίκηση του ΟΑΕΔ.

Ενδιαφέρον έχει το άρθρο 4 του νομοσχεδίου, το οποίο τιτλοφορείται "συμψηφισμός επιδομάτων ανεργίας με προγράμματα κατάρτισης - απασχόλησης και παραγραφή αξίωσης για επιδότηση ανεργίας". Ο τίτλος φαίνεται να τα λέει όλα και έχει να κάνει με τη μεταφορά των πόρων της επιδότησης της ανεργίας στην απασχόληση - κατάρτιση, όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου.

Η δυνατότητα του διοικητή του ΟΑΕΔ να αναθέτει ή να συνεργάζεται με επιχειρήσεις και άλλους φορείς, για την υλοποίηση προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων και εργαζομένων, είναι μια ακόμα ρύθμιση που προβλέπει το νομοσχέδιο. Η ρύθμιση αυτή είναι στενά συνδεδεμένη με την υποχρέωση που θα επιβληθεί στον ΟΑΕΔ να επιχορηγεί επιχειρήσεις για την προώθηση της απασχόλησης, ανεξάρτητα από το αν κάποιος άνεργος χρησιμοποιήσει ή όχι το "μερίδιο εργασίας" του. Με συναφή άρθρα θεσμοθετούνται και διάφορα προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης, που έτσι κι αλλιώς υλοποιούσε ο Οργανισμός.

Ρύθμιση - "βόμβα" στα θεμέλια του ασφαλιστικού συστήματος και ταυτόχρονη υπόκλιση - έστω δειλά στην αρχή - στις απαιτήσεις των βιομηχάνων αποτελεί το άρθρο 11, σύμφωνα με το οποίο ο ΟΑΕΔ υποχρεούται να διαθέσει 3,8 δισ. δραχμές για να επιχορηγήσει το μη μισθολογικό κόστος. Δηλαδή να καλύπτει την καταβολή μεγάλου μέρους των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών! Ταυτόχρονα προβλέπεται η παραγραφή των εργοδοτικών και εργατικών εισφορών προς το ΙΚΑ για ένα μήνα για κάθε πρόσληψη στα πλαίσια αυτής της ρύθμισης! Το νομοσχέδιο προτείνει αλλαγές και στη σύνθεση του ΔΣ του ΟΑΕΔ. Πρόεδρος θα είναι ο διοικητής του Οργανισμού. Θα συμμετέχουν επίσης πέντε ακόμα εκπρόσωποι της κυβέρνησης, τέσσερις εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ, δυο των εργαζομένων στον Οργανισμό και πέντε εκπρόσωποι των εργοδοτών.

Κατήφορος μακράς διάρκειας στα επιδόματα

Η προτελευταία αναπροσαρμογή του επιδόματος ανεργίας έγινε το Σεπτέμβρη του 1995, επί υπουργίας Στ. Τζουμάκα,κατά 10%,όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια. Εκείνη η αναπροσαρμογή είχε συνοδευτεί με την υπόσχεση ότι αρκετά σύντομα θα γινόταν νέα αύξηση. Μάλιστα ο διοικητής του ΟΑΕΔ εμφανιζόταν τότε αρκετά αισιόδοξος, κάνοντας λόγο για διαμόρφωση του βασικού ημερήσιου επιδόματος ανεργίας στο 70% περίπου του βασικού μεροκάματου του ανειδίκευτου εργάτη, μέσα στο 1997.

Χρειάστηκε να γίνει ανασχηματισμός, ώστε να ανακινηθεί ξανά το θέμα της αύξησης του επιδόματος. Τότε όμως ξεχάστηκαν οι εξαγγελίες περί δραστικής αύξησης. Η νέα αναπροσαρμογή του επιδόματος κατά 10% ισχύει από την 1 Ιούλη. Σύμφωνα με αυτή, το βασικό ημερήσιο επίδομα ανεργίας διαμορφώθηκε στις 2.836 δραχμές από 2.578 δραχμές και έφτασε στο 49.2% του ημερομίσθιου ανειδίκευτου εργάτη. Αυξήθηκε δηλαδή κατά 258 δραχμές. Αξίζει να σημειωθεί ότι το επίδομα ανεργίας έφτασε στο 66,6% του βασικού μεροκάματου το 1989 και από τότε είναι συνεχώς πτωτική η τάση του. Μόνη εξαίρεση το 1993, όπου από 40% αυξήθηκε στο 50%.Μετά και από αυτή την αναλαμπή άρχισε ξανά ο κατήφορος.

Η αντίληψη που κυριαρχεί στον ΟΑΕΔ τώρα, και προβάλλεται με σθένος, είναι η ανάγκη ενίσχυσης της λεγόμενης "ενεργητικής επιδότησης", σε αντιδιαστολή με την "παθητική επιδότηση"... Ετσι, όπως προβλέπει και το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, ο άνεργος θα αξιοποιεί τα "μερίδια εργασίας και κατάρτισης". Μετά από αυτό δεν απέχει πολύ η ώρα όπου η "κλασική" επιδότηση της ανεργίας θα αποτελέσει παρελθόν και τυπικά.

Αυτή η κατεύθυνση συμβαδίζει και με τις χαρακτηριστικές δηλώσεις του πρωθυπουργού Κ. Σημίτη,κατά τη διάρκεια της συζήτησης προ ημερήσιας διάταξης για την ανεργία στη Βουλή, μετά από πρωτοβουλία του ΚΚΕ.Ανάμεσα στα άλλα ο πρωθυπουργός είχε πει τότε ότι "οι άνεργοι έχουν μερικές φορές περισσότερα κίνητρα να μείνουν άνεργοι παρά να εργαστούν"!Προφανώς εννοούσε το ημερήσιο επίδομα των 2.836 δρχ., το οποίο κατά τη γνώμη του αρκεί για να ζήσει ένας άνεργος τόσο άνετα, ώστε να μη θέλει να ξαναδουλέψει! Οι πρόσθετες "κορόνες" του υπέρ της "ευέλικτης μετακίνησης" των εργαζομένων και ενάντια "στην εμμονή σε ξεπερασμένες μορφές απασχόλησης" είναι χωρίς αμφισβήτηση αναφορές που επηρεάζουν καθοριστικά τόσο την πορεία του ΟΑΕΔ όσο και την τύχη του συστήματος επιδότησης της ανεργίας.

ΛΕΖΑΝΤΕΣ

Καταργούνται ουσιαστικά τα επιδόματα ανεργίας, όχι όμως και οι "ουρές" των ανέργων

Οι άνεργοι πολλαπλασιάζονται αλλά ο ΟΑΕΔ τους γυρίζει όλο και πιο επιδεικτικά την πλάτη

Προγράμματα επί προγραμμάτων...

Το εκπαιδευτικό έργο του ΟΑΕΔ είναι πολύχρονο και σημαντικό. Πολύ περισσότερο, που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε πριν μπει στη ζωή μας η επαγγελματική κατάρτιση των κοινοτικών προγραμμάτων με ό,τι αυτή εξυπηρετεί.

Ξεχωριστό ενδιαφέρον για τον ΟΑΕΔ - κάτι που αποτελεί και συστατικό στοιχείο της μεταστροφής του - έχουν τα προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης,τα οποία αναβαθμίζονται, αλλά και απορροφούν σημαντικό μέρος των πόρων του, με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, το οποίο διοχετεύει στους εργοδότες 220 δισ. δραχμές μόνο το 1996, με το πρόσχημα της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας με την παράλληλη αξιοποίηση του διαβόητου συστήματος των "μεριδίων εργασίας και εκπαίδευσης".

Προκειμένου να εκτελέσει και απευθείας προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης, ο ΟΑΕΔ μετέτρεψε τις εκπαιδευτικές μονάδες του σε Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης.Στο πρόγραμμα του Οργανισμού, είναι η υλοποίηση προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης για ανέργους, προγράμματα εξειδίκευσης για τους απόφοιτους των σχολών μαθητείας του ΟΑΕΔ και των Τεχνικών Επαγγελματικών Σχολών του υπουργείου Παιδείας, προγράμματα επιμόρφωσης αυτοαπασχολούμενων. Επίσης, ειδικά προγράμματα θέλει να εφαρμόσει ο ΟΑΕΔ στους "θύλακες υψηλής ανεργίας", όπως βαφτίστηκαν οι πόλεις με ιδιαίτερα μεγάλο ποσοστό ανεργίας, ενώ βάρος δίνει και στα προγράμματα ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης - τα πλέον αδιαφανή προγράμματα - τα οποία και ενισχύει μέσω των διατάξεων του νομοσχεδίου για τη δήθεν ενίσχυση της απασχόλησης.

Στα παραπάνω πλαίσια, ο ΟΑΕΔ συμμετέχει ενεργά σε μια σειρά από κοινοτικά προγράμματα, όπως τα "Λεονάρντο ντα Βίτσι", "Οριζον", "Γιούθσταρτ" και "Αντάπτ". Στα πλαίσια αυτών των προγραμμάτων, εκτελούνται αρκετά υποπρογράμματα, για διαφορετικές κατηγορίες εργαζομένων.

Τα κείμενα έγραψε:

Ο Γιώργος ΦΛΩΡΑΤΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ