Κυριακή 21 Ιούλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Νομοσχέδιο ανατροπών

Το περιβόητο και ψευδεπίγραφο νομοσχέδιο για την ενίσχυση της απασχόλησης παρεμβαίνει καθοριστικά σε μια σειρά λειτουργίες του ΟΑΕΔ, ο οποίος καλείται να εφαρμόσει τα νέα αντεργατικά μέτρα

Ολόκληρο το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας για την ενίσχυση της απασχόλησης και της επαγγελματικής κατάρτισης, το οποίο μπαίνει για ψήφιση στη Βουλή την Τρίτη, παραπέμπει σε αλλαγές που πρέπει να συντελεστούν στον ΟΑΕΔ, με απώτερο στόχο την ανατροπή του συστήματος της όποιας στήριξης παρέχεται σήμερα στον άνεργο και το οποίο η "Λευκή Βίβλος" κρίνει "ασύμφορο".

Σημαντική είναι η αλλαγή στο σύστημα επιδότησης της ανεργίας. Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, η επιδότηση της ανεργίας είναι πλέον απλώς μια από τις "επιλογές" που έχει ο άνεργος, ο οποίος εγγράφεται στο μητρώο ανέργων και δικαιούται επιδότησης. Μια επιλογή, όμως υπό αίρεση, αν - λέει - ο άνεργος δε δεχτεί την όποια δουλιά που τυχόν θα του προσφερθεί! Με τη θέσπιση των "μεριδίων ανεργίας και κατάρτισης" πριμοδοτείται η αναζήτηση εργασίας από τον ίδιο τον άνεργο, ο οποίος έχει την ελπίδα να εργαστεί για ένα μικρό διάστημα πριν επιστρέψει στην ανεργία, αφού παραχωρήσει το επίδομά του στον εργοδότη.

Με το νομοσχέδιο ενοποιούνται επίσης οι δυο λογαριασμοί, ΕΚΛΑ και ΕΛΠΕΚΕ, οι οποίοι λειτουργούν στα πλαίσια του ΟΑΕΔ. Οι πόροι των λογαριασμών θα διατίθενται σε προγράμματα απασχόλησης και κατάρτισης και θα διαχειρίζονται από επιτροπή, στην οποία θα προεδρεύει ο διοικητής του ΟΑΕΔ. Η εξαίρεση των αποφάσεων της επιτροπής από τον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχει τη δική της σημασία.

Η ανάπτυξη ολοκληρωμένου μηχανογραφικού συστήματος προσφοράς και ζήτησης θέσεων εργασίας στον ΟΑΕΔ είναι μια ακόμα ρύθμιση που έχει μάλιστα πολυδιαφημιστεί από τη διοίκηση του ΟΑΕΔ.

Ενδιαφέρον έχει το άρθρο 4 του νομοσχεδίου, το οποίο τιτλοφορείται "συμψηφισμός επιδομάτων ανεργίας με προγράμματα κατάρτισης - απασχόλησης και παραγραφή αξίωσης για επιδότηση ανεργίας". Ο τίτλος φαίνεται να τα λέει όλα και έχει να κάνει με τη μεταφορά των πόρων της επιδότησης της ανεργίας στην απασχόληση - κατάρτιση, όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου.

Η δυνατότητα του διοικητή του ΟΑΕΔ να αναθέτει ή να συνεργάζεται με επιχειρήσεις και άλλους φορείς, για την υλοποίηση προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης ανέργων και εργαζομένων, είναι μια ακόμα ρύθμιση που προβλέπει το νομοσχέδιο. Η ρύθμιση αυτή είναι στενά συνδεδεμένη με την υποχρέωση που θα επιβληθεί στον ΟΑΕΔ να επιχορηγεί επιχειρήσεις για την προώθηση της απασχόλησης, ανεξάρτητα από το αν κάποιος άνεργος χρησιμοποιήσει ή όχι το "μερίδιο εργασίας" του. Με συναφή άρθρα θεσμοθετούνται και διάφορα προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης, που έτσι κι αλλιώς υλοποιούσε ο Οργανισμός.

Ρύθμιση - "βόμβα" στα θεμέλια του ασφαλιστικού συστήματος και ταυτόχρονη υπόκλιση - έστω δειλά στην αρχή - στις απαιτήσεις των βιομηχάνων αποτελεί το άρθρο 11, σύμφωνα με το οποίο ο ΟΑΕΔ υποχρεούται να διαθέσει 3,8 δισ. δραχμές για να επιχορηγήσει το μη μισθολογικό κόστος. Δηλαδή να καλύπτει την καταβολή μεγάλου μέρους των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών! Ταυτόχρονα προβλέπεται η παραγραφή των εργοδοτικών και εργατικών εισφορών προς το ΙΚΑ για ένα μήνα για κάθε πρόσληψη στα πλαίσια αυτής της ρύθμισης! Το νομοσχέδιο προτείνει αλλαγές και στη σύνθεση του ΔΣ του ΟΑΕΔ. Πρόεδρος θα είναι ο διοικητής του Οργανισμού. Θα συμμετέχουν επίσης πέντε ακόμα εκπρόσωποι της κυβέρνησης, τέσσερις εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ, δυο των εργαζομένων στον Οργανισμό και πέντε εκπρόσωποι των εργοδοτών.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ