ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Νοέμβρη 1998
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΡΑΤΙΚΑ ΕΣΟΔΑ
Κλιμακώνεται η φοροαφαίμαξη των λαϊκών εισοδημάτων

Πρόσθετους φόρους ύψους 500 δισ. δραχμών, καλούνται να πληρώσουν τα συνήθη υποζύγια του προϋπολογισμού, με τη μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας κλπ.

Ακόμη πιο βαθιά ετοιμάζεται να βάλει η κυβέρνηση το χέρι της στις τσέπες των εργαζομένων και των πλατιών λαϊκών στρωμάτων, καθώς με τον κρατικό προϋπολογισμό 1999 προσθέτει στην πλάτη τους και νέα φορολογικά βάρη. Με πρόσχημα την εκπλήρωση των στόχων της ΟΝΕ, η κυβέρνηση συνέταξε έναν ακόμη φορομπηχτικό προϋπολογισμό, με τον οποίο επιδιώκει να αυξήσει τα έσοδα του κράτους από φόρους κατά 500 δισ. δραχμές. Το γεγονός ότι η κυβέρνηση δεν επιβάλλει νέους φόρους, για να εξασφαλίσει την αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά μισό τρισ. δραχμές, δεν έχει καμιά απολύτως σημασία. Αυτό που έχει σημασία, είναι πως και πάλι το μάρμαρο καλούνται να πληρώσουν τα συνήθη υποζύγια του προϋπολογισμού, δηλαδή οι μισθωτοί και συνταξιούχοι. Μόνο η μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας και η διατήρηση του αφορολόγητου ορίου στα ίδια επίπεδα θα στοιχίσει στους φορολογούμενους περίπου 160 δισ. δραχμές!

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με όσα προβλέπει ο προϋπολογισμός, τα συνολικά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού του 1999 προβλέπεται να φτάσουν τα 10.030 δισ. δρχ. έναντι εκτιμήσεων 9.450 δισ. δρχ. του έτους 1998, δηλαδή θα σημειώσουν αύξηση κατά 580 δισ. δρχ. ή ποσοστό 6,1%.Τα φορολογικά έσοδα προβλέπεται να αυξηθούν κατά 498,5 δισ. δρχ. ή 5,8% και να ανέλθουν σε 9.088,5 δισ. δρχ. έναντι 8.590 δισ. δρχ. που εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν φέτος. Και μόνο το γεγονός το ότι ποσοστό αύξησης των φορολογικών εσόδων το υπολογίζουν σε 5,8% σε σχέση με την πρόβλεψη της κυβέρνησης για πληθωρισμό 2,5%, δείχνει τις φορομπηχτικές προθέσεις της κυβέρνησης.

Οι βασικότατες πηγές εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού 1999, είναι:

  • Οι άμεσοι φόροι,που προβλέπεται να φτάσουν τα 3.474 δισ. δρχ. σημειώνοντας αύξηση κατά 214,5 δισ. δρχ. ή ποσοστό 6,6%.Ειδικότερα, τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων προβλέπεται να αυξηθούν κατά 4,3% και να φτάσουν τα 1.441 δισ. δρχ. έναντι 1.381 δισ. δρχ. φέτος. Τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων προβλέπεται να φτάσουν τα 968 δισ. δρχ., σημειώνοντας αύξηση 3,8% σε σχέση με φέτος. Τα έσοδα από τις ειδικές κατηγορίες φόρου εισοδήματος (καταθέσεις, τίτλοι) προβλέπεται να φτάσουν τα 486,5 δισ. δρχ., σημειώνοντας αύξηση κατά 42,7 δισ. δρχ. ή ποσοστό 9,6% σε σχέση με φέτος.
  • Οι έμμεσοι φόροι,που προβλέπεται να φτάσουν τα 5.614,5 δισ. δρχ., σημειώνοντας αύξηση κατά 284 δισ. δρχ. ή ποσοστό 5,3%.Από το σύνολο των φόρων αυτών, οι φόροι συναλλαγών θα ανέλθουν 3.550,5 δισ. δρχ. (αύξηση 8,5%), ενώ οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης στα 1.894 δισ. δρχ. (μείωση 0,7%). Ας σημειωθεί ότι στα παραπάνω ποσά έχει συνυπολογιστεί και η αρνητική επίδραση της μείωσης των συντελεστών των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στις βενζίνες, στο πετρέλαιο θέρμανσης, στα επιβατικά αυτοκίνητα και του συντελεστή ΦΠΑ στα τιμολόγια της ΔΕΗ. Ειδικότερα, τα έσοδα από τον ΦΠΑ προβλέπεται να φτάσουν τα 3.000 δισ. δρχ. και θα είναι αυξημένα έναντι του 1998 κατά 235 δισ. δρχ. ή ποσοστό 8,5%.

Σε ό,τι αφορά τους φόρους κατανάλωσης: από τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης οχημάτων προβλέπεται να εισπραχθούν 105 δισ. δρχ. έναντι 158,3 δισ. δρχ. του έτους 1998, λόγω των πρόσφατων αλλαγών στο φορολογικό καθεστώς των οχημάτων. Τα έσοδα από τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης καυσίμων προβλέπεται να φτάσουν τα 886 δισ. δρχ. έναντι 882,8 δισ. δρχ. του 1998 και θα αυξηθούν κατά 3,2 δισ. δρχ. ή ποσοστό 0,4%.Θα είναι δηλαδή σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το 1998 εξαιτίας των μειώσεων των συντελεστών φόρων στις βενζίνες και το πετρέλαιο θέρμανσης που έγιναν το 1998.

ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ
Πάνω από 7 τρισ. για τοκοχρεολύσια

Ασφυκτικά περιορισμένα τα κονδύλια κοινωνικού χαρακτήρα. Κυβερνητικές αλχημείες για να αποκρύψουν το μέγεθος της αντιλαϊκότητας της κατανομής κονδυλίων. Οι τραπεζίτες οι φανερά κερδισμένοι

Ιδιαίτερα ενδεικτικός για το χαρακτήρα της κυβερνητικής πολιτικής και τις συνέπειες που αυτή έχει σε διάφορους τομείς, είναι ο τρόπος που "μοιράζονται" τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού στα διάφορα υπουργεία. Το σύνολο των δαπανών, μαζί με τα χρεολύσια του δημοσίου χρέους, για λόγους που συνδέονται με την επίτευξη των στόχων της ΟΝΕ, ορίστηκε για το 1999 στα 14,8 τρισεκατομμύρια δραχμές, ποσό που είναι αυξημένο κατά 5,3% σε σχέση με την εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού.

Σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, πριν προχωρήσει κανείς στην ανάλυση των στοιχείων του προϋπολογισμού για την επόμενη χρονιά, είναι αναγκαίες δύο παρατηρήσεις. Η πρώτη έχει να κάνει με το βαθμό υλοποίησης του προϋπολογισμού που έφερε στη Βουλή η κυβέρνηση πέρσι τέτοια εποχή. Τα σχετικά στοιχεία φαίνονται στον πίνακα στη στήλη με την ένδειξη "1998 πρόβλεψη". Είναι φανερό πως το 1998 η κυβέρνηση περιόρισε σε σημαντικό βαθμό ακόμα και τα κουτσουρεμένα κονδύλια που δημοσιοποιούσε πέρσι ότι θα χορηγηθούν σε υπουργεία που διαχειρίζονται κονδύλια κοινωνικού χαρακτήρα. Ιδιαίτερα προκλητική είναι η περικοπή πάνω από 70 δισ. δρχ. από το υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας,περίπου 32 δισ. δρχ. από τα κονδύλια του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων,10 δισ. δρχ. από το υπουργείο Γεωργίας και μικρότερα ποσά για το υπουργείο Παιδείας,τις συντάξεις διαφόρων φορέων κλπ. Την ίδια στιγμή σημειώθηκε υπέρβαση 500 δισεκατομμυρίων δραχμών για την πληρωμή χρεολυσίων, 115 δισ. δραχμών στα κονδύλια του υπουργείου Οικονομικών κλπ.

Η δεύτερη παρατήρηση είναι άμεσα συνδεδεμένη με την προηγούμενη. Στο βαθμό, δηλαδή, που τα κονδύλια που χορηγήθηκαν φέτος είναι αισθητά "ψαλιδισμένα" από εκείνα που η ίδια η κυβέρνηση θεωρούσε αναγκαία πέρσι, οποιαδήποτε εξέλιξη των κονδυλίων αυτών την επόμενη χρονιά δίνει ψευδή εικόνα, όταν συγκριθούν με το υποτιμημένο επίπεδο των φετινών χορηγήσεων. Είναι για παράδειγμα χαρακτηριστικό ότι ενώ σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία οι δαπάνες για το υπουργείο Υγείας - Πρόνοιας την επόμενη χρονιά αναμένεται ν' αυξηθούν 4,6% και να φτάσουν τα 950,3 δισ. δρχ. το ποσό αυτό είναι μικρότερο ακόμα και από εκείνο που η κυβέρνηση προέβλεπε ότι θα δοθεί φέτος, αφού ο προϋπολογισμός μίλαγε για κονδύλι 979,3 δισ. δρχ.

Το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών και το 1999 το καταβροχθίζουν οι δαπάνες για χρεολύσια και τόκους που πληρώνονται για την εξόφληση του χρέους της χώρας. Είναι ποσά που με τη μια ή την άλλη μορφή μεταφέρονται από τα δημόσια ταμεία στα θησαυροφυλάκια των τραπεζιτών, οι οποίοι μάλιστα έχουν αναλάβει και επίσημα το ρόλο του διαχειριστή του δημόσιου χρέους. Στο σχετικό πίνακα εμφανίζονται μόνο τα χρεολύσια (3,7 τρισ. δρχ.) που αποτελούν το 25,2% των συνολικών δαπανών του Τακτικού Προϋπολογισμού. Στο ποσό αυτό πρέπει να προστεθούν ακόμα περί τα 3,4 τρισεκατομμύρια από τα κονδύλια που εμφανίζονται στο υπουργείο Οικονομικών και αποτελούν την πληρωμή τόκων για το δημόσιο χρέος. Συνολικά δηλαδή, από το σύνολο των κρατικών εσόδων το 1999, τουλάχιστον 7,1 τρισ. ή ποσοστό 70,8% αποτελούν πληρωμές τοκοχρεολυσίων.

Από εκεί και πέρα είναι φανερό ότι τα ποσά στα περισσότερα από τα υπουργεία που έχουν σχέση με τα λεγόμενα κοινωνικά κονδύλια, κινούνται στο όριο της μιζέριας και του ακόμα μεγαλύτερου περιορισμού της κάλυψης στοιχειωδών αναγκών. Κραυγαλέες περιπτώσεις οι δαπάνες των υπουργείων Υγείας - Πρόνοιας και του Εργασίας - Κοινωνικών Ασφαλίσεων, όπου στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν καν αυξήσεις, αν συνυπολογίσει κανείς τι προβλεπόταν να χορηγηθεί φέτος. Παράλληλα, σημειώνεται ότι οι δαπάνες για την Παιδεία πέρσι αποτελούσαν το 7,9% των δαπανών και φέτος "πέφτουν" στο 7,5%, ενώ οι δαπάνες του υπουργείου Υγείας από 7,3% "πάνε" στο 6,4% των δαπανών και του υπουργείου Εργασίας - Κοινωνικής Πρόνοιας από 7,9% στο 7,2%.

ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
Το ξεπούλημα στην ημερήσια διάταξη

Τα πιο δυναμικά και κερδοφόρα περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου εκποίησε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 1998, ενώ υπόσχεται να ολοκληρώσει το έγκλημα μέσα στο 1999

Με φρενήρεις ρυθμούς σκοπεύει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να συνεχίσει την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας - των πιο κερδοφόρων και δυναμικών της μονάδων - και το 1999, παράλληλα με τη διάλυση των εργασιακών σχέσεων και του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.

Ηδη αρμόδιοι από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας αφήνουν να "διαρρεύσει" ότι εκτός από τις λεγόμενες 8 παρεμβάσεις "διαρθρωτικού χαρακτήρα", για τις οποίες έχει αναλάβει δεσμεύσεις απέναντι στην ΕΕ να πραγματοποιήσει το 1999, σχεδιάζει να βγάλει στο Χρηματιστήριο και νέα πακέτα μετοχών του ΟΤΕ (μέχρι 10%) και των "Ελληνικών Πετρελαίων" (νέο πακέτο 15%). Οπως υποστηρίζουν παράγοντες του υπουργείου, τα δύο αυτά πακέτα θα αποτελέσουν τα αποφασιστικά όπλα στήριξης των εσόδων του νέου προϋπολογισμού. Μέχρι το Μάρτη του 1999 αναμένεται να ολοκληρωθεί η δεύτερη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της Ιονικής, ενώ τις επόμενες μέρες το υπουργείο Οικονομικών πρόκειται να πουλήσει ένα νέο πακέτο μετοχών της Εθνικής Τράπεζας που έχει στα χέρια του.

Χτες ο Γ. Παπαντωνίου γνωστοποίησε και τα αποτελέσματα της ληστρικής επιδρομής κατά της δημόσιας περιουσίας. Συνολικά εισπράχθηκαν 1.139 δισ. δραχμές, τα οποία διατέθηκαν για "αγορά" χρέους.

Σύμφωνα με τη χτεσινή εισήγηση Παπαντωνίου από τις 22 "διαρθρωτικές παρεμβάσεις" που είχε δεσμευτεί να υλοποιήσει η ελληνική κυβέρνηση το Μάρτη του 1998 (ήταν το αντίτιμο της αποδοχής της δραχμής στο Μηχανισμό Συναλλαγματικών Ισοτιμιών) μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί οι 11, ενώ μέχρι το τέλος του 1998 θα πραγματοποιηθούν άλλες τρεις.

Οι 11 που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί είναι οι ακόλουθες:

  • Τράπεζα Μακεδονίας - Θράκης (ιδιωτικοποιήθηκε τον Απρίλη του 1998).
  • Νόμος για την "Ολυμπιακή Αεροπορία" (ψηφίστηκε τον Απρίλη του 1998).
  • "Ελληνικά Πετρέλαια" (πουλήθηκε 23% του μετοχικού κεφαλαίου τον Ιούνιο).
  • Τράπεζα Κρήτης (ιδιωτικοποιήθηκε τον Ιούνιο).
  • Τράπεζα Κεντρικής Ελλάδος (ιδιωτικοποιήθηκε τον Ιούλιο).
  • Νόμος για τις εργασιακές σχέσεις (ψηφίστηκε τον Ιούλιο).
  • Πρόγραμμα "εξυγίανσης" των ΕΛΤΑ (εγκρίθηκε τον Ιούλιο και το σχετικό νομοσχέδιο συζητείται στη Βουλή).
  • Πρόγραμμα "εξυγίανσης" του ΟΑΣΑ, της ΕΘΕΛ, των ΗΛΠΑΠ και του ΗΣΑΠ (εγκρίθηκε το Σεπτέμβρη και το σχετικό νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή για ψήφιση μέσα στο Νοέμβρη).
  • Πρόγραμμα "εξυγίανσης" του ΟΣΕ (εγκρίθηκε το Σεπτέμβρη και το νομοσχέδιο κατατίθεται στη Βουλή για ψήφιση τον Νοέμβρη).
  • Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών (ιδιωτικοποιήθηκαν το Σεπτέμβρη).
  • Τρίτη φάση ιδιωτικοποίησης του ΟΤΕ (ολοκληρώθηκε το Νοέμβρη).
Μεγαλύτερη αποφασιστικότητα ζητά η ΝΔ

Σκληρότερα μέτρα από αυτά που η κυβέρνηση προωθεί μέσω του προϋπολογισμού απαιτεί η ΝΔ. Με ανακοίνωσή της κάνει λόγο για "πλασματικό προϋπολογισμό που στηρίζεται αποκλειστικά σε αλχημείες και στη διαιώνιση της φορολογικής επιδρομής των τελευταίων ετών" και "πιστοποιεί τη σπατάλη, αναγνωρίζει τη διάλυση του κράτους και παραγνωρίζει τελείως την αναπτυξιακή διάσταση της οικονομικής πολιτικής". Επισημαίνει ότι η ΝΔ πιστεύει στην ΟΝΕ και στην ανάγκη να μετάσχουμε σε αυτήν ως ισότιμα μέλη και διευκρινίζει ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει "παρά μόνο με προώθηση των διαρθρωτικών τομών, με γενναίες αποκρατικοποιήσεις, με περιστολή των δημοσίων δαπανών, με εξυγίανση της δημόσιας διοίκησης", κάνοντας σαφή την ταύτιση της πολιτικής της με αυτή που η κυβέρνηση προωθεί.

Ο ΣΥΝ

Για "προϋπολογισμό λιτότητας, φορολογικής αφαίμαξης κυρίως των εισοδημάτων από εργασία και εκτεταμένων εκποιήσεων επιχειρήσεων και περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, που γίνονται κυρίως με ταμειακά και εισπρακτικά κριτήρια" κάνει λόγο ο ΣΥΝ με ανακοίνωσή του. Προσθέτει πως "με τις πολιτικές αυτές (σ. σ. που, ωστόσο, εφαρμόζονται στο όνομα της ένταξης στην ΟΝΕ που υποστηρίζει και ο ΣΥΝ...) τα δημοσιονομικά ελλείμματα γίνονται κοινωνικά ελλείμματα που πλήττουν την παιδεία, την υγεία, την κοινωνική προστασία, την ποιότητα ζωής και το περιβάλλον".

Το ΔΗΚΚΙ

"Προϋπολογισμό λιτότητας και κοινωνικής αναλγησίας που αδιαφορεί για τους ανθρώπους και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας", χαρακτηρίζει τον προϋπολογισμό του '99 ο πρόεδρος του ΔΗΚΚΙ, Δ. Τσοβόλας.Υπογραμμίζει ότι η "νέα περιοριστική εισοδηματική πολιτική και η μη τιμαριθμοποίηση των αφορολόγητων ποσών και των φορολογικών κλιμακίων θα μειώσει για δέκατη συνεχή χρονιά ακόμη περισσότερο το πραγματικό εισόδημα των πλατιών λαϊκών στρωμάτων". Ο πρόεδρος του ΔΗΚΚΙ, αφού υπονοεί ότι η... πρώτη καλή εννιαετία του ΠΑΣΟΚ δεν είχε επίπτωση στα λαϊκά εισοδήματα, καταγγέλλει την κυβέρνηση ότι "στο όνομα της προσέγγισης των ονομαστικών οικονομικών δεικτών του Μάαστριχτ, θυσιάζει την προοπτική ανάπτυξης της ελληνικής κοινωνίας".

"Ψαλιδίζεται" κι άλλο ο πολιτισμός

Μόνο σε ονομαστικά και όχι σε πραγματικά ποσά, εμφανίζεται απειροελάχιστα αυξημένος ο Τακτικός Προϋπολογισμός του υπουργείου Πολιτισμού για το 1999. Το περσινό 39 δισ.έγινε για το 1999 40, 8 δισ.Αλλά, αν αυτό το ποσό αποπληθωριστεί και συνεκτιμηθεί με την κατακόρυφη πτώση των δημοσίων επενδύσεων, το μέλλον διακρίνεται δυσοίωνο, δεδομένου ότι από το πρόγραμμα των Δημοσίων Επενδύσεων, που τιτλοφορείται "Τουρισμός - Μουσεία - Μνημεία" τροφοδοτείται το έργο κομβικών υπηρεσιών του ΥΠΠΟ, όπως η Αρχαιολογική Υπηρεσία. Εδώ, λοιπόν, το περσινό 39, 1 δισ.,που, σύμφωνα με τα έντυπα του υπουργείου Οικονομικών, απορροφήθηκε, για το 1999 μεταμορφώθηκε σε 23,1 δισ.Αλλά από τα 23, 1 δισ. ουδείς γνωρίζει πόσα τελικά θα καταλήξουν σε έργο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, αφού φέτος αναγκάστηκε να περιορίσει το πρόγραμμά της σε 6 δισ. περίπου, που κι αυτά της δόθηκαν λίγο πριν την κατάθεση του Προϋπολογισμού για το 1999. Αραγε πρόλαβαν και να απορροφηθούν;

Με άλλα λόγια, το 1999 το ΥΠΠΟ συμμετέχει στο Γενικό Κρατικό Προϋπολογισμό με ποσοστό 0,3% έναντι του περσινού 0,4%.Προσθέτοντας το πόσο του Τακτικού Προϋπολογισμού με εκείνο των Δημοσίων Επενδύσεων το άθροισμα είναι 64 δισ.,που αποπληθωρισμένο, σύμφωνα με την ευοίωνη και υπό αμφισβήτηση κυβερνητική πρόβλεψη για πληθωρισμό στο 2,5%, γίνεται 62,7 δισ.,έναντι 60,9 που ήταν για το 1998.

Οι δυσοίωνες προβλέψεις του φετινού τακτικού προϋπολογισμού αρχίζουν από τους πρώτους κωδικούς, όπου εμφανίζονται μειωμένες οι βασικές αποδοχές των τακτικών και εκτάκτων υπαλλήλων.Στη δεύτερη μάλιστα κατηγορία εγγράφεται 1,5 δισ. έναντι 2,3 δισ. που δόθηκαν το 1998.Δηλαδή το 1999 το ΥΠΠΟ θα παραγάγει έργο με λιγότερους εργαζόμενους, άρα και λιγότερο έργο.

Μηδενικός είναι ο κωδικός για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γεωργικούς, βιοτεχνικούς, βιομηχανικούς και τουριστικούς οργανισμούς. Ιδρύματα και φορείς που είναι, ακόμα τουλάχιστον,ΝΠΔΔ επιχορηγούνται με 600 εκ. έναντι 595 εκ. το 1998. Αλλά τα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου θα πάρουν 6,9 δισ.,αφού προστέθηκαν και νέοι φορείς, όπως το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης και η Οπερα Δωματίου Θεσσαλονίκης. Πάντως, ορισμένα ποσά στην πραγματικότητα διπλασιάζονται. Λ. χ για το Μέγαρο Μουσικής ο τακτικός προϋπολογισμός προβλέπει 1,95 δισ., ενώ κατά πάγια τακτική επιχορηγείται και από Δημόσιες Επενδύσεις και από το ΛΟΤΤΟ.

Σημειώνουμε ότι στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων δεν εγγράφεται κανένα ποσό για απαλλοτριώσεις, συντήρηση έργων τέχνης, μελέτες και έρευνες.Αν συνυπολογίσουμε την πτώση του συνολικού ποσού και το γεγονός ότι στις Δημόσιες Επενδύσεις συμμετέχουν γενικώς και αορίστως Νομικά Πρόσωπα, καθώς και ο Τουρισμός, ίσως πρέπει να ανησυχούμε σοβαρά και για τα μνημεία.

Σε ρόλο φοροεισπράκτορα η Αυτοδιοίκηση

Χαμηλότερες, τελικά, κι απ' τις πλέον απαισιόδοξες προβλέψεις, θα είναι οι επιχορηγήσεις της Αυτοδιοίκησης από τον κρατικό προϋπολογισμό. Στο όνομα του προγράμματος σύγκλισης η Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση θα χάσει - επιπλέον του 1 τρισ. που έχουν αρπάξει οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις από τα ταμεία της - άλλα 170 δισ., ενώ η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση δε θα εισπράξει ούτε το αρχικά προβλεπόμενο 0,68%, αλλά μόνο 0,53%, δηλαδή όλα κι όλα 90 δισ. για 54 νομαρχίες! Την ίδια στιγμή μέσα από την εισηγητική έκθεση, η κυβέρνηση κάνει καθαρό πως η Αυτοδιοίκηση πρέπει όλο και περισσότερο να στρέφεται για την άντληση των εσόδων της σε τοπικούς φόρους και τέλη.

Για τις νομαρχίες, μία και μόνο ματιά στον προϋπολογισμό αρκεί για να διαπιστώσει κανείς την κλοπή των πόρων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Με βάση τα ποσοστά φόρων που καθορίζει το νομοσχέδιο για τα οικονομικά των νομαρχιών, που συζητείται σήμερα στη Βουλή, και σύμφωνα με τα νούμερα του προϋπολογισμού, θα έπρεπε το 1999 η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση να χρηματοδοτηθεί από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) με το ποσό των 109,6 δισ. δρχ. ωστόσο, ο προϋπολογισμός ορίζει ότι οι νομαρχίες έχουν να λαμβάνουν από τους ΚΑΠ για το 1999 το ποσό των 90 δισ. δρχ.!

Ετσι, η κυβέρνηση παρακρατά αυθαίρετα 19,8 δισ. δρχ., παρουσιάζοντας έτσι, πριν καν ψηφιστεί το νομοσχέδιο, μία τεράστια "τρύπα". Το ποσό που θα πάρουν τελικά οι νομαρχίες αντιστοιχεί στο 0,53% επί του συνόλου του προϋπολογισμού.

Στην Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση, με βάση τον προϋπολογισμό, οι αυθαίρετα παρακρατημένοι πόροι για τον επόμενο χρόνο ανέρχονται σε 170,5 δισ. δρχ. Συγκεκριμένα, το 1999 από το Φόρο Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων παρακρατά 86,75 δισ. δρχ. Από το Φόρο Εισοδήματος προηγουμένων ετών παρακρατά για την ίδια χρονιά 27,75 δισ. δρχ. και από το φόρο των τόκων καταθέσεων παρακρατά 56 δισ. δρχ.

Συνολικά στην περίοδο 1990-1999 οι παρακρατημένοι πόροι από τους θεσμοθετημένους, υπέρ της Αυτοδιοίκησης, πόρους (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι) ανέρχονται σε 1,275 τρισ. δρχ. Ποσό που προκύπτει ακόμα κι αν υπολογιστούν τα χρήματα που θα δοθούν, υποτίθεται ως "προίκα", στους νέους δήμους.

Πρέπει ακόμα να επισημάνουμε ότι η περιβόητη "προίκα Καποδίστρια", τα κονδύλια δηλαδή που θα δοθούν στους νέους δήμους ως "ενίσχυση" προέρχονται από τα παρακρατημένα ποσά των ίδιων των δήμων.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
"Λούστρο" στη μιζέρια

Στα ίδια μίζερα επίπεδα, σε σύγκριση με τις τεράστιες ανάγκες χρηματοδότησης του αγροτικού τομέα, παρουσιάζονται και για το 1999 οι προβλεπόμενες δαπάνες του υπουργείου Γεωργίας.

Αν και ονομαστικά οι δαπάνες εμφανίζονται αυξημένες κατά 4,8% όσον αφορά τις εγγυήσεις για τη γεωργία (επιδοτήσεις της ΕΕ για την αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή), σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αντισταθμίσουν τις μεγάλες εισοδηματικές απώλειες των αγροτοκτηνοτρόφων από τη μείωση των αγροτικών τιμών που επιβάλλουν τα επιτελεία των Βρυξελλών και τη ραγδαία αύξηση του κόστους παραγωγής μετά την υποτίμηση της δραχμής.

Οσον αφορά τις δαπάνες για τις επενδύσεις στον αγροτικό τομέα, αυτές παρουσιάζονται "φουσκωμένες", λόγω του γεγονότος ότι το 1999 είναι ο τελευταίος χρόνος του Λειτουργικού Προγράμματος του Β Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης (Β Πακέτο Ντελόρ) και στο χρόνο αυτό ολοκληρώνονται τα έργα που είχαν ξεκινήσει την προηγούμενη τετραετία. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι το κονδύλι αυτό σε μεγάλο μέρος του κάθε άλλο παρά επενδυτικές δαπάνες για έργα υποδομής αφορά, αφού συμπεριλαμβάνονται και οι δαπάνες για προγράμματα όπως εκείνο της πρόωρης συνταξιοδότησης με εγκατάλειψη των καλλιεργειών, οι εξισωτικές αποζημιώσεις και άλλα τέτοια.

Αντίθετα μειωμένο κατά 4,2% είναι το κονδύλι που αφορά τις αγροτικές συντάξεις του ΟΓΑ και τις αποζημιώσεις που δίνονται μέσω του ΕΛΓΑ για τις καταστροφές στην αγροτική παραγωγή. Επίσης στα πλαίσια πάντα της δημιουργίας εντυπώσεων προβλέπεται ότι το κονδύλι για την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα αυξάνεται σε 12 δισ. το 1999 από 9 δισ. το 1998. Δηλαδή μια "τρύπα στο νερό", πάλι.

ΓΣΕΕ
"Δεν είναι ό,τι καλύτερο"

Την κριτική ότι η "δημοσιοποίηση" του κρατικού προϋπολογισμού "δεν είναι ό,τι καλύτερο περίμεναν οι εργαζόμενοι"... ασκεί η ΓΣΕΕ σε ανακοίνωσή της, στην οποία επισημαίνει ότι "η πολιτική σύγκλισης συνοδεύεται από περιορισμό των αυξήσεων για μισθούς και συντάξεις, διαιωνίζει το υπάρχον άδικο φορολογικό σύστημα και δεν υπάρχουν ουσιαστικές αυξήσεις για τα κονδύλια που συνδέονται με την άσκηση κοινωνικής πολιτικής".

Η ΓΣΕΕ επανέρχεται στα αιτήματα για αύξηση του αφορολόγητου ορίου μισθωτών και συνταξιούχων στο ύψος των αποδοχών ανειδίκευτου εργάτη. Στην τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας. Διαπιστώνει επίσης ότι δεν αντιμετωπίζονται προβλήματα που έχουν να κάνουν με την ανεργία και την ανακούφιση των ανέργων. Οσο για την "αύξηση" του 2%, η ΓΣΕΕ "θεωρεί" ότι "επιχειρείται μείωση" των εισοδημάτων εργαζομένων και συνταξιούχων.

Καλεί επίσης τους εργαζόμενους σε αγωνιστική ετοιμότητα για την 24ωρη απεργία.

Στα 2,2 τρισ. το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

Στο ποσό των 2.195 δισ. δρχ. προβλέπεται να ανέλθουν το 1999 οι πληρωμές για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, έναντι 1.875 δισ. δρχ. που εκτιμάται ότι θα φτάσουν φέτος. Το συνολικό ύψος του ορίου πληρωμών προβλέπεται δηλαδή να αυξηθεί σε σχέση με φέτος κατά 17,1% ή 320 δισ. δρχ.

Το συνολικό ύψος που καθορίστηκε για το 1999 κατανέμεται σε 1.700 δισ. δρχ. για την προώθηση των έργων που συγχρηματοδοτούνται από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ), ποσά τα οποία θα μοιραστούν στους διάφορους μεγαλοεπιχειρηματίες που εμπλέκονται στα μεγάλα έργα και σε 495 δισ. δρχ. για την προώθηση των έργων που χρηματοδοτούνται μόνο από εθνικούς πόρους. Από το συνολικό όριο πληρωμών ορίστηκε αποθεματικό 11 δισ. δρχ.

Τα έσοδα του ΠΔΕ προβλέπεται να ανέλθουν συνολικά σε 1.060 δισ. δρχ. έναντι 910 δισ. δρχ. που εκτιμάται ότι θα ανέλθουν φέτος, σημειώνοντας αύξηση κατά 16,5%.Η κύρια πηγή χρηματοδότησης του ΠΔΕ θα είναι τα Διαρθρωτικά Ταμεία, αφού τα έσοδα από την ΕΕ προβλέπεται να ανέλθουν σε 1.030 δισ. δρχ. έναντι 890 δισ. δρχ. φέτος, σημειώνοντας αύξηση 15,7%.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ