Μπλόκα σήμερα σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας. Την Κυριακή η πανελλαδική συνάντηση Συντονιστικών Αγώνα από όλη τη χώρα. Στις "τηλεδιασκέψεις" αναζητά τρόπο εκτόνωσης το υπουργείο ενώ ενεργοποιείται το "Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας"
"Μπλόκα" σε κεντρικούς δρόμους στήνουν σήμερα οι μαθητές στην Αθήνα και στον Πειραιά, στο πλαίσιο της απόφασης που πήραν οι εκπρόσωποι των Συντονιστικών Αγώνα από διάφορες περιοχές της Αθήνας από τις 13 Δεκέμβρη. Στο μεταξύ, το υπουργείο Παιδείας συνεχίζει με "τηλεδιασκέψεις" την "πληροφόρηση" των μαθητών για τη "μεταρρύθμιση", χωρίς όμως να πείθει τους μαθητές που δηλώνουν ανυποχώρητοι. Χτες, πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη με μαθητές σχολείων της Αλεξανδρούπολης, Τρίπολης και Αγίου Στεφάνου Αττικής.Το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας με ανακοίνωσή του χαιρετίζει τους χιλιάδες μαθητές που συμμετείχαν στην πανεργατική - παλλαϊκή κινητοποίηση την Τρίτη, 15 Δεκέμβρη. "Συνεχίζουμε μέχρι τη νίκη! Οι νόμοι Σημίτη - Αρσένη θα καταργηθούν!", δηλώνει το Συντονιστικό και καλεί στην πανελλαδική Συνάντηση που θα γίνει την Κυριακή 20 Δεκέμβρη στην Αθήνα όπου εκπρόσωποι μαθητών από όλη τη χώρα θα αποφασίσουν μαζί πώς θα συνεχίσουν τον αγώνα τους συντονισμένα και πανελλαδικά.
Οι κινητοποιήσεις και τα "μπλόκα" που έχουν αποφασιστεί στην Αθήνα για σήμερα το πρωί είναι τα εξής:
Στο μεταξύ, σε μια ύστατη προσπάθεια της κυβέρνησης να εξασφαλίσει ευρεία κοινωνική "συναίνεση" στην αντιεκπαιδευτική της πολιτική, συγκαλείται στις 16 και 17 Γενάρη η ολομέλεια του "Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας", όπως ανακοινώνει με ανακοίνωσή του ο πρόεδρος του Συμβουλίου Ιω. Πανάρετος. Από την πλευρά τους και η ΝΔ και ο ΣΥΝ που συμμετέχουν σε αυτό μαζί με τα υπόλοιπα κόμματα και μια ακόμα σειρά φορέων, εκπαιδευτικών και μη, φαίνονται διατεθειμένοι να "δώσουν ένα χεράκι" ώστε να εκτονωθεί η "κρίση" στην παιδεία, αφού έχουν ήδη προτείνει αναστολή - διορθωτικές αλλαγές οι οποίες δεν αγγίζουν τον αντιδραστικής έμπνευσης κορμό του Νόμου. Εξάλλου ο πρόεδρος του ΣΥΝ είχε ζητήσει την ενεργοποίηση του ΕΣΥΠ (το οποίο από το 1995 που θεσμοθετήθηκε δε λειτούργησε ποτέ) ενώ στην πρόταση νόμου που κατέθεσε η ΝΔ στη Βουλή ζητά τη δημιουργία ανάλογης φυσιογνωμίας οργάνου για διάλογο.
Σύμφωνα πάντως με την ανακοίνωση, η ημερήσια διάταξη του ΕΣΥΠ θα είναι "Η παιδεία και οι προοπτικές της, όπως αυτές διαμορφώνονται μετά τις πρόσφατες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα".
Οι μαθητές πάντως δηλώνουν αποφασισμένοι να αναζητήσουν τη λύση, που είναι η ανατροπή της "μεταρρύθμισης" και η καθιέρωση ενιαίου 12χρονου δημόσιου και δωρεάν σχολείου για όλους, μέσα στους δρόμους του αγώνα.
Ειδικότερα απαιτούν: Ενα σχολείο σύγχρονο, δημόσιο και δωρεάν για όλους, που θα αναπτύσσει την κριτική σκέψη, θα δίνει σύγχρονες γνώσεις και εφόδια για όλους. ΟΧΙ στο Λύκειο - εξεταστικό κέντρο για τα ΑΕΙ - ΤΕΙ. Να καταργηθούν οι Πανελλήνιες Εξετάσεις του Αρσένη στη Β και Γ Λυκείου, αποσύνδεση του Λυκείου από το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ. ΟΧΙ στην κατάργηση των μετεξεταστέων. Ολα τα βιβλία δωρεάν (τα ξενόγλωσσα και της ειδικότητας). Μαζικούς διορισμούς από την επετηρίδα. ΟΧΙ στην ποινικοποίηση των μαθητικών αγώνων, οι μαθητικές εκλογές να γίνονται ενιαία.
Επίσης διεκδικούν: Μόρφωση για όλους τους μαθητές δίχως διακρίσεις, βιβλία και προγράμματα σύγχρονα, κατανοητά, δίχως ανούσιες λεπτομέρειες, που να βοηθούν στην απόκτηση κριτικής σκέψης για τον κόσμο και τη ζωή. Σχολείο, που να ολοκληρώνει τη μόρφωσή τους χωρίς φροντιστήρια ή άλλη εξωσχολική βοήθεια. Κατάργηση των ΙΕΚ και δημιουργία συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης μέσα στη δημόσια δωρεάν παιδεία. 15% του προϋπολογισμού για την παιδεία. ΟΧΙ στην ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ - ΤΕΙ.
Και κατάφεραν να "νικήσουν" αμφοτέρους τους αντιπάλους, αποδεικνύοντας την ωριμότητά τους κι απαντώντας σ' εκείνους που θεωρούν τους σημερινούς νέους ως τη γενιά του "χαβαλέ", του ατομισμού, της αδράνειας, της αποϊδεολογικοποίησης, της απολιτικοποίησης και της άγνοιας. Τον μεν υπουργό κατάφεραν να τον "ξεγυμνώσουν" από επιχειρήματα υπέρ της "μεταρρύθμισης", το δε "μέσον" να μετατρέψουν από "χαζό κουτί" του αποπροσανατολισμού, σε βήμα παράθεσης των επιχειρημάτων τους και ανάδειξης των προτάσεών τους για τη λύση του εκπαιδευτικού προβλήματος.
***
Από τη μια, έναν εκπρόσωπο της εξουσίας, αγκυλωμένο σε μια κυβερνητική αντιεκπαιδευτική πολιτική επιλογή, από την υλοποίηση της οποίας γνωρίζει ότι εξαρτάται η αποδοχή του από τα μεγάλα συμφέροντα που νέμονται και το χώρο της εκπαίδευσης, άρα και το πολιτικό του παρόν και μέλλον. Ο Γεράσιμος Αρσένης εμφανίστηκε ως ολιγόνους, ολιγόπιστος και πείσμων υπουργός Παιδείας, ως δύσλαλος, δυσήκοος, δύσθυμος, δυσμαθής, γλίσχρος σε επιχειρήματα συνομιλητής και γνοφερών προθέσεων "παιδονόμος".
Από την άλλη, τους εκπροσώπους των μαθητών των "μπλόκων", ο λόγος των οποίων αναδείκνυε την αύρα της νιότης και την αλήθεια των επιχειρημάτων. Δεκαεξάχρονοι και δεκαεφτάχρονοι μαθητές, εύστροφοι στη σκέψη και εύστοχοι στις παρεμβάσεις, ευφραδείς στο λόγο και ευσύνοπτοι στα συμπεράσματα, εύτολμοι στις προτάσεις και εύτακτοι στην ουσία του διαλόγου. (Αλήθεια, πόσο "γηρασμένοι" και δυστυχείς είναι μερικοί που έσπευσαν ν' αποδώσουν στη συμπεριφορά των μαθητών προς τον υπουργό το στοιχείο της ασέβειας, λες και δεν αποτελεί η ασέβεια των "επαναστατών της μόρφωσης", έναντι των "κλειδοκρατόρων της γνώσης", την ενδεικνυόμενη συμπεριφορά των αγωνιστών του μέλλοντος προς τους "κλώνους" του παρελθόντος!).
***
Τον ανταγωνισμό της "εκπαιδευτικής αγοράς" στην Ευρώπη της ΟΝΕ και στην εποχή της παγκοσμιοποίησης του καπιταλισμού, επικαλέστηκε ο υπουργός για να δικαιολογήσει τους ταξικούς φραγμούς που θέτει η "μεταρρύθμιση", αποκλείοντας τους φτωχούς κι αδυνάτους από την εκπαίδευση και την Παιδεία. Οι μαθητές του απάντησαν πως δε θεωρούν τη γνώση και τη μόρφωση εμπορικό προϊόν, αλλά κοινωνικό αγαθό που το δικαιούνται όλοι. Διακωμώδησαν την "εκσυγχρονιστική" του αντίληψη περί ανταγωνισμού, αναφέροντας χαρακτηριστικά παραδείγματα, που δείχνουν την αθλιότητα των σχολείων τους, τις ελλείψεις σε υποδομή, βιβλία και εκπαιδευτικούς και ανέπτυξαν την αντίθεσή τους στην προοπτική μετατροπής τους σε "ρομπότ" συλλογής και εκπομπής άχρηστων γνώσεων, προβάλλοντας την πρότασή τους για 12χρονο υποχρεωτικό δημόσιο σχολείο πολύπλευρων γνώσεων, ουσιαστικής μόρφωσης και πολιτιστικής διαμόρφωσης ανθρώπινων συνειδήσεων και χαρακτήρων.
***
Δυστυχώς γι' αυτόν, ο υπουργός Παιδείας θα αναγκαστεί να ξαναπεί εκείνο το "Δυστυχώς, χάσαμε". Αλλά, ας πρόσεχε...
Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ
Σκοταδιστικό παραλήρημα από τον αρχιεπίσκοπο, ενάντια στις κινητοποιήσεις στο χώρο της Παιδείας. Τη χαρά του για την υποστήριξη, εξέφρασε ο υπουργός Παιδείας
Απέκλεισε ο υπουργός Παιδείας, με δήλωσή του χτες στη Βουλή, την πιθανότητα αλλαγής της εξεταστέας ύλης των εξετάσεων. Οπως είπε, η ύλη έχει ήδη μειωθεί αρκετά και "αν υπάρχει κάποιο θέμα ίσως να συζητηθεί και να δούμε με ποιο τρόπο, πιο αποτελεσματικό, οι καθηγητές θα προσεγγίσουν τη διδακτέα ύλη".
Ο Γερ. Αρσένης είπε ότι, κατά τη διάρκεια "τηλεδιάσκεψης", του ζήτησαν οι μαθητές να μειωθεί η ύλη, αλλά τους απάντησε ότι "ήδη με υπουργική απόφαση στις 30 Οκτώβρη έχει μειωθεί η εξεταστέα ύλη, μείωση που είναι επαρκής". Αποκαλύπτοντας τις πραγματικές του επιδιώξεις για το "διάλογο", είπε ότι αυτός δε γίνεται "για να αποφασίσουμε για αλλαγές, αλλά για να κατανοήσουμε τα προβλήματα, που τυχόν υπάρχουν από την εφαρμογή της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και να πάρουμε τα κατάλληλα μέτρα. Δε θέλω όμως να δημιουργήσω την εντύπωση ότι επίκεινται αλλαγές.
Ευμενώς αποδέχτηκε, όπως ήταν φυσικό, ο υπουργός Παιδείας τη στήριξη που του παρέσχε ο πολυπράγμων αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος για τις καταλήψεις, "λέγοντας ότι και αυτός συμμερίζεται τη δική μου ανησυχία για την αναταραχή που υπάρχει στην Παιδεία με τις καταλήψεις". Σε χτεσινές δηλώσεις του, ο αρχιεπίσκοπος, σταθερά προσηλωμένος στη γραμμή του "Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών", άφησε να εννοηθεί ότι μπορεί να "πάει" τους νέους, αρκεί όμως αυτοί να μην κάνουν καταλήψεις... Ανάμεσα σε άλλα, κάλεσε τους μαθητές να μην "παρασύρονται από ανεύθυνους δημαγωγούς, που κρύβουν πίσω από τα δήθεν συμφέροντα των παιδιών τη δική τους ανικανότητα", χαρακτήρισε τα αιτήματα των μαθητών "αήθη αιτήματα για λιγότερη μάθηση" και κάλεσε τους γονείς να μην "παρασύρονται και να υποστηρίζουν πρακτικές που διδάσκουν στα παιδιά την ανυπακοή προς τους νόμους, την ασέβεια προς την έννομη τάξη, την αδιαφορία για την ξένη περιουσία, την ασυδοσία και τις ύβρεις".
Χτες στην Επιτροπή Μορφωτικών προσήλθαν εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ, της ΔΟΕ και των αναπληρωτών και ανέπτυξαν τις θέσεις τους κυρίως για το θέμα της απορρόφησης των αναπληρωτών.
Ενώ διογκώνονται οι αντιδράσεις, η πλειοψηφία της ΠΑΣΚ ζήτησε διάλογο με το υπουργείο Παιδείας για επιμέρους ζητήματα του νόμου. Η ΔΕΕ δηλώνει ότι δε νομιμοποιεί με την παρουσία της το διάλογο - απάτη
Βλέποντας το υπουργείο Παιδείας ότι αποτυγχάνουν οι προσπάθειες που έχουν καταβάλει, είτε μέσω του αυταρχισμού είτε μέσω της εντατικοποίησης του κομματικού μηχανισμού αλλά και των διοικητικών μηχανισμών (προϊστάμενοι, σχολικοί σύμβουλοι κλπ.) προκειμένου να εκτονώσει, να ανακόψει ή να περιορίσει το κίνημα που αναπτύσσεται, ρίχνει ένα ακόμα αποπροσανατολιστικό πυροτέχνημα περί δήθεν διαλόγου, σε μια προσπάθεια να βρει συνένοχους στην εφαρμογή του νόμου 2525 (η τελευταία συνάντηση έγινε στις 24/7/97).
Ετσι, το υπουργείο Παιδείας με έγγραφό του στις 8 του Δεκέμβρη προς τη ΔΟΕ προτείνει να αρχίσει διάλογο μαζί της στο "πλαίσιο εφαρμογής" του νόμου, ζητώντας ούτε λίγο ούτε πολύ να συζητήσουν "πώς θα εφαρμοστεί καλύτερα ο νόμος".
Οπως καταγγέλλει η ΔΕΕ, χείρα βοηθείας και σανίδα σωτηρίας στην κυβέρνηση μπροστά στις ογκούμενες κινητοποιήσεις έδωσε συνειδητά η κυβερνητική πλειοψηφία της ΠΑΣΚ με σχετικό από 30/11 έγγραφό της, με το οποίο ζητούσε άμεση συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Η ΠΑΣΚ ζήτησε από το ΔΣ της ΔΟΕ εξουσιοδότηση για να ορίσει το χρόνο του διαλόγου, η ΔΑΚΕ συμφώνησε με το διάλογο, όχι όμως αυτή τη χρονική στιγμή, ενώ στο ίδιο πλαίσιο κινήθηκε και η παράταξη του "ΣΥΝ".
Με αφορμή αυτή την εξέλιξη η ΔΕΕ τονίζει:
"Οταν, κύρια αιτήματα της πρόσφατης Γενικής Συνέλευσης του κλάδου είναι κατάργηση του νόμου 2525, επαναφορά της επετηρίδας και μαζικοί διορισμοί, η κατηγορηματική αντίθεση στην ιδεολογική χειραγώγηση που προωθείται μέσω της επαναφοράς της έκθεσης - αστυνόμευσης των εκπαιδευτικών, η 2χρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, 12χρονο υποχρεωτικό βασικό σχολείο, τα σύγχρονα ενιαία αναλυτικά προγράμματα, το 15% για την παιδεία, η υπεράσπιση και διεύρυνση της ενιαίας δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης και η ποιοτική αναβάθμισή της, η οικονομική και επιστημονική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών κλπ.
Οταν, η κυβέρνηση επιμένει στην εφαρμογή της εκπαιδευτικής αντιμεταρρύθμισης και όλο και πιο πλατιά στρώματα των μαθητών - γονιών - εκπαιδευτικών κλπ. κατανοούν στην πράξη τον αντιεκπαιδευτικό της χαρακτήρα και το κίνημα που σήμερα βρίσκεται σε έξαρση, ολοένα και θα μεγαλώνει, το ΔΣ της ΔΟΕ δεν έχει παρά να πει όχι στο στημένο διάλογο - παγίδα, απαιτώντας ταυτόχρονα την ικανοποίηση των αιτημάτων του κλάδου". Η ΔΕΕ από την πλευρά της δηλώνει ότι δε θα νομιμοποιήσει με την παρουσία της το διάλογο - απάτη.
Μια "κακοστημένη παράσταση στο στόχο διάλυσης της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης, με συνδρομή της ΟΝΕ", χαρακτηρίζει ο σχολικός σύμβουλος Γ. Βαγενάς τα όσα έγιναν στη διάρκεια του διημέρου που έγινε στις 14 και 15 Δεκέμβρη, με θέμα την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Η συγκεκριμένη ημερίδα μάλιστα χρησιμοποιήθηκε από το υπουργείο Παιδείας σαν δείγμα διαλόγου με τους εκπαιδευτικούς.
Ο σχολικός σύμβουλος αναφέρεται ιδιαίτερα στα λόγια του Αγγλου προσκεκλημένου, ο οποίος, όπως τονίζει, ήταν ιδιαίτερα αποκαλυπτικός: "Στη χώρα μου (Αγγλία) το σχολείο ανήκει σε ιδιώτες ή στην κοινότητα. Η κοινότητα διορίζει και απολύει το διευθυντή κι αυτός διορίζει κι απολύει τους εκπαιδευτικούς. Υπάρχει ο θεσμός του επιθεωρητή και γίνεται αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών και πριμοδοτούνται τα καλύτερα σχολεία. Από την κυβέρνηση έχει τεθεί για το 2000 ο γενικός στόχος οι μαθητές των 11 χρόνων να έχουν κατακτήσει την ικανότητα ανάγνωσης, γραφής, αρίθμησης σε ποσοστό 75%".
"Ούτε λίγο ούτε πολύ το νέο που φέρνει ο Αγγλος μάνατζερ στη χώρα μας είναι να δοθεί το σχολείο στον ιδιώτη ή στην κοινότητα. Οι μαθητές να παίρνουν κάποιες αποσπασματικές γνώσεις ανάγνωσης, γραφής, αρίθμησης, έτσι που να μην μπορούν να σκέπτονται και να ζουν κάτω από την αβεβαιότητα ότι το σχολείο τους πολύ γρήγορα πετάει έξω τους πολλούς και κρατάει μόνο τους λίγους και εκλεκτούς. Οι εκπαιδευτικοί από παιδαγωγοί να γίνουν τεχνίτες ανάγνωσης, γραφής, αρίθμησης, να ζουν σε καθεστώς μόνιμης προσωρινότητας, αβεβαιότητας και ανασφάλειας και οι γονείς να πληρώσουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο το κόστος της πολύμορφης ιδιωτικοποίησης. Να, η βαθύτερη ουσία της λεγόμενης κυβερνητικής "μεταρρύθμισης", που μέρα με τη μέρα αποκαλύπτεται όλο και περισσότερο", τονίζει ο Γ. Βαγενάς.
Καταγγέλλει επίσης ότι οι προεδρεύοντες στο διήμερο "δεν τόλμησαν ούτε να διαβάσουν" ερώτημα που αφορούσε το αν είναι στο συμφέρον της χώρας μας ο περιορισμός των αποφοίτων του Λυκείου κατά δεκάδες χιλιάδες τα επόμενα χρόνια και αν αυτό αποτελεί επιταγή της ΟΝΕ. "Αυτό δεν ταίριαζε εκεί που όλα ήταν στημένα, όπου αρνούνταν επίμονα κι αυταρχικά να δώσουν μικρόφωνο στους... ύποπτους συνέδρους, όπου τα πορίσματα ήταν έτοιμα πριν αυτό ξεκινήσει", τονίζει.
***
Αφού η εν λόγω κυρία κάνει μια αναφορά στην κατάσταση που επικρατούσε στην εκπαίδευση επί χούντας, για να αποδείξει προφανώς ότι τώρα τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα, αναμασά όλα τα προβοκατόρικα επιχειρήματα σε βάρος των αγωνιζόμενων μαθητών, οι οποίοι προβαίνουν σε "εκ του ασφαλούς βανδαλισμούς".
Επιτίθεται στις μορφές πάλης, που δημοκρατικά μέσα από γενικές συνελεύσεις αποφασίζουν οι μαθητές, επισημαίνοντας ότι τα "όνειρα δεν πραγματοποιούνται με καταλήψεις" και ομολογεί ότι η "πραγματικότητα είναι ο εφιάλτης όλων μας". Προφανώ,ς αναφέρεται στην πραγματικότητα της ελπίδας, της ενότητας και του αγώνα που διαμορφώνει το αγωνιζόμενο μαθητικό κίνημα, μαζί με τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται δίπλα τους, τις ταξικές συνδικαλιστικές δυνάμεις που αρνούνται να συμβιβαστούν και να ξεπουληθούν, όπως έχουν ήδη κάνει η κ. Αρβανίτη και οι όμοιοί της.
***
Δυστυχώς γι' αυτούς όμως, οι μαθητές ποτέ δε δέχτηκαν μαθήματα από "κουρασμένα, υποταγμένα παλικάρια" και ούτε τώρα είναι διατεθειμένοι να υποκύψουν σε κανένα κήρυγμα παραίτησης και συμβιβασμού. Συνεχίζουν και κλιμακώνουν τον αγώνα τους, συντονίζονται τοπικά και πανελλαδικά, αξιοποιούν όλες τις μορφές πάλης και έχουν ακόμη "γεμάτες τις μπαταρίες τους". Ετσι θα χαλάνε τον ύπνο σε πολλούς.
Π. Π.
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 30 χρόνια της ΚΝΕ, την Κυριακή 20 του Δεκέμβρη οι Οργανώσεις Βάσης Ελευσίνας της ΚΝΕ διοργανώνουν εκδήλωση με κεντρικό ομιλητή τον γραμματέα του ΚΣ Ν. Σοφιανό. Η εκδήλωση θα γίνει στις 6.30 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου και θα περιλαμβάνει επίσης προβολή ταινίας για τη δράση της ΚΝΕ και γλέντι. Θα προηγηθεί περιοδεία του γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ στα Λύκεια της Ελευσίνας.