ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 19 Γενάρη 2001
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΕΗ - ALSTOM
Νέες διαστάσεις στο σκάνδαλο της Πτολεμαΐδας

  Και φορολογικό σκάνδαλο με την πολυεθνική ALSTOM. Αυτή μαζί με μεικτές άλλες εταιρίες λυμαίνονται το σύνολο των ηλεκτρομηχανολογικών αναθέσεων του δημοσίου

Και σε άλλα δημόσια έργα, πέραν της ΔΕΗ, φέρεται να έχει απλώσει τα πλοκάμια της η πολυεθνική ALSTOM, που ενέχεται στο σκάνδαλο της «αναβάθμισης» της Μονάδας 2 του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού της Πτολεμαΐδας. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Ρ», στην περίπτωση της εκτέλεσης του έργου από τη συγκεκριμένη εταιρία στην Πτολεμαΐδα, πέρα από τις αρνητικές επιπτώσεις που υπήρξαν για τη ΔΕΗ, η όλη υπόθεση συνδέεται και με σκάνδαλο φοροδιαφυγής, αφού οι εκπρόσωποί της δεν έχουν πληρώσει τους σχετικούς φόρους.

Οπως αποκάλυψε την Τρίτη ο «Ρ», η διοίκηση της ΔΕΗ προχώρησε το 1999 σε απευθείας ανάθεση της... αναβάθμισης της Μονάδας 2 του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού της Πτολεμαΐδας, με στόχο την αποτελεσματικότερη λειτουργία της στη βάση της χρησιμοποίησης του λιγνίτη. Ωστόσο, εκτός από το γεγονός ότι η παράδοση του έργου καθυστέρησε και υπήρξε σημαντική υπέρβαση του προϋπολογισμού που είχε εγκριθεί, αποδείχτηκε ότι μετά την... αναβάθμιση, η Μονάδα 2 δεν μπορεί να λειτουργήσει μόνο με καύση λιγνίτη, όπως γινόταν επί 35 χρόνια. Τώρα για τη λειτουργία του απαιτείται και η καύση πετρελαίου (1 τόνο ανά ώρα λειτουργίας της Μονάδας), με αποτέλεσμα πέραν όλων των άλλων και τη συνεχή οικονομική αφαίμαξη της ΔΕΗ. Ολα τα παραπάνω, τα επιβεβαίωσε και η διοίκηση της ΔΕΗ με επιστολή της προς το «Ρ».

Το «νέο» στοιχείο που φέρνει σήμερα στην επιφάνεια ο «Ριζοσπάστης», είναι η φορολογική ασυδοσία που προσφέρουν η κυβέρνηση και το υπουργείο Οικονομικών στους ξένους οίκους που ξεκοκαλίζουν τα δημόσια έργα. Σύμφωνα με πληροφορίες μετά από τις σχετικές μεθοδεύσεις που έγιναν από την πολυεθνική, σε συνεργασία προφανώς με Ελληνες συνεργάτες τους, η ALSTOM έχει γλιτώσει μέχρι στιγμής από τους φόρους. Με βάση τις ισχύουσες διατάξεις κάθε εταιρία ή κοινοπραξία που αναλαμβάνει κάποιο έργο, είναι υποχρεωμένη να πάρει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου και να θεωρεί τα απαραίτητα Βιβλία και Στοιχεία του Φορολογικού Κώδικα, κάτι που για το έργο της Πτολεμαΐδας δεν έγινε. Πέραν τούτου οι εταιρίες αυτές, στις οποίες η κυβέρνηση προσφέρει απλόχερα διάφορες φοροαπαλλαγές, οφείλουν να πληρώνουν φόρους που υπολογίζονται με ευτελέστατους συντελεστές της τάξης του 3 και 4%. Ωστόσο, η ALSTOM σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ούτε καν αυτούς τους φόρους δεν έχει πληρώσει και οι οποίοι σε κάθε περίπτωση είναι μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια δραχμές!

Η ALSTOM ENERGY SYSTEMS SA, με μερικές ακόμα ομοειδείς πολυεθνικές εταιρίες, στην ουσία αποτελούν ένα όμιλο επιχειρήσεων που κάνουν από κοινού μπίζνες σε παγκόσμιο επίπεδο. Μαζί με εταιρίες όπως η ΤΖΕΝΕΡΑΛ ΗΛΕΚΤΡΙΚ (Αγγλίας), το ενεργειακό τμήμα της AEG (ΖΗΜΕΝΣ), την ΑΒΒ και ορισμένες άλλες, στην κυριολεξία αλωνίζουν και στη χώρα μας, έχοντας βάλει στο χέρι το σύνολο ουσιαστικά των ηλεκτρομηχανολογικών προγραμμάτων της ΔΕΗ, του φυσικού αερίου, του Μετρό, του αεροδρομίου των Σπάτων κλπ.

Ο τρόπος που το ξένο κεφάλαιο λυμαίνεται τα δημόσια έργα στη χώρα - και όχι μόνο - αποδεικνύει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο τα αποτελέσματα της εφαρμοζόμενης πολιτικής. Μιας πολιτικής που θέλει την ελληνική οικονομία όχι μόνο να αποτελεί χρυσωρυχείο κερδών για τις πολυεθνικές, αλλά που θέλει να την έχει στο περιθώριο του καταμερισμού που επιβάλλει η διεθνής οικονομική ολιγαρχία, αποικιοκρατικά εξαρτώμενη από την τεχνογνωσία των πολυεθνικών και έρμαιο των σκοπιμοτήτων που αυτές εξυπηρετούν κάθε φορά.

ΕΥΡΩΓΚΡΟΥΠ - ΕΚΟΦΙΝ
Συνεδριάζουν υπό την απειλή οικονομικής ύφεσης στις ΗΠΑ

Η πορεία του ευρώ στις διεθνείς αγορές, η προώθηση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο των αντιασφαλιστικών ρυθμίσεων, που υπονομεύουν το δημόσιο χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης, η ενιαία χρηματοοικονομική αγορά, η φορολογική εναρμόνιση και οι οικονομικές εξελίξεις στις ΗΠΑ, είναι τα βασικά θέματα που συζητούνται στις Βρυξέλλες. Χτες επρόκειτο να συνεδριάσει το Ευρωγκρούπ (συμμετέχουν οι 12 υπουργοί Οικονομικών των χωρών- μελών της ζώνης του ευρώ). Για σήμερα έχει προγραμματιστεί η σύνοδος του ΕΚΟΦΙΝ (συμμετέχουν, εκτός των 12, και οι τρεις χώρες που δε συμμετέχουν στη ζώνη του ευρώ, δηλαδή η Αγγλία, η Δανία και η Σουηδία). Τη χώρα μας θα εκπροσωπήσει στις δύο παραπάνω συνεδριάσεις ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γ. Παπαντωνίου.

Οπως προκύπτει και από το δελτίο Τύπου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, στην ατζέντα της χτεσινής συνεδρίασης του Ευρωγκρούπ κυριαρχούσε το θέμα της ενίσχυσης του ευρώ στις διεθνείς αγορές, κάτι βέβαια που ωθεί το ευρωπαϊκό νόμισμα σε σύγκρουση με το αμερικανικό δολάριο. Η ανάκαμψη του ευρώ το τελευταίο διάστημα, ως προς το δολάριο, μετά από μια μακρά περίοδο υποχώρησης της συναλλαγματικής του ισοτιμίας, έχει σταματήσει και το ευρώ έχει σταθεροποιηθεί στα 0,93-0,94 δολάρια. Στην ανακοπή της ανοδικής πορείας του ευρώ συνέβαλε και η απόφαση της Αμερικανικής Κεντρικής Τράπεζας να μειώσει το παρεμβατικό της επιτόκιο στις αγορές χρήματος. Τα νέα, πάντως, από τις ΗΠΑ δεν είναι και τα πιο ευχάριστα, καθώς αρκετοί αναλυτές εκτιμούν ότι η αμερικανική οικονομία εισέρχεται σε περίοδο ύφεσης και στασιμότητας. Οι εξελίξεις, άλλωστε, στην αμερικανική οικονομία περιέχονται στην ατζέντα των συζητήσεων του Ευρωγκρούπ.

Σύμφωνα με τηλεγραφήματα από τις Βρυξέλλες, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, που συνεδρίασε χτες, αποφάσισε να διατηρήσει αμετάβλητο το βασικό της επιτόκιο στο 4,75%, ακολουθώντας - σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές - την τακτική του «βλέποντας και κάνοντας».

Στο σημερινό πρόγραμμα του ΕΚΟΦΙΝ προβλέπεται η ανάλυση των αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής της Λισαβόνας από την πλευρά της σουηδικής προεδρίας. Πρόκειται για την προώθηση ενός ανθυγιεινού πακέτου μέτρων, που - υποτίθεται - αφορά στην ενίσχυση της απασχόλησης σε σχέση με τη γήρανση του πληθυσμού. Το δημογραφικό πρόβλημα χρησιμοποιείται σαν πολιορκητικός κριός από την ΕΕ και τις κυβερνήσεις-μέλη για το ξεθεμελίωμα του κοινωνικο-ασφαλιστικού συστήματος.

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Μια από τα ίδια οι δήμοι

Ενώ  την ερχόμενη βδομάδα θα συζητηθεί η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, καλούν παράλληλα την κυβέρνηση σε διάλογο

Με πρόσκληση διαλόγου προς το υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά και με την κατάθεση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων, η οποία θα εξεταστεί στις 26 του Γενάρη, επιδιώκουν οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αυξήσουν το ποσοστό συμμετοχής τους στις τρεις Εταιρίες Παροχής Αερίου (ΕΠΑ), αλλά και την ενεργή συμμετοχή τους στα έργα κατασκευής των δικτύων πόλης. Χωρίς να έχουν προφανώς τίποτα περισσότερο να διεκδικήσουν, η χτεσινή συνέντευξη Τύπου της Συντονιστικής Επιτροπής Περιφερειακών Εταιριών Διανομής Φυσικού Αερίου (ΠΕΔΦΑ) ταίριαζε μάλλον σε μια εθιμοτυπική συνάντηση με τους εκπροσώπους του Τύπου. Διότι, αυτά που καταγγέλλουν, οφείλονται στην κυβερνητική πολιτική, με την οποία (οι συγκεκριμένοι δήμοι) είναι απόλυτα ταυτισμένοι και υποστηρικτές της.

Οπως αναφέρθηκε από την Επιτροπή - καταγγέλλοντας την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης για έλλειψη διαλόγου - η ΠΕΔΦΑ έχει 21 έγγραφες προσκλήσεις τα τελευταία τρία χρόνια, επί του αιτήματος για καθορισμό του τρόπου και του ποσοστού συμμετοχής των δημοτικών επιχειρήσεων στη διανομή του φυσικού αερίου, αλλά το υπουργείο Ανάπτυξης δεν έχει ανταποκριθεί σε καμία. Οι δήμοι ζητούν την άμεση ενεργοποίηση του Προεδρικού Διατάγματος, με το οποίο ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη συμμετοχή των ΟΤΑ στις Εταιρείες Παροχής Αερίου (ΕΠΑ), το οποίο εκδόθηκε με πενταετή καθυστέρηση, αλλά καθυστερεί και η εφαρμογή του.

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Β. Παπαγεωργόπουλος, αναφερόμενος στο ζήτημα εξέφρασε την αγωνία των δήμων, για τη συνολική υποβάθμιση του ρόλου και των αρμοδιοτήτων τους, τα τελευταία χρόνια, ενώ σημείωσε ότι στη συμπρωτεύουσα, ο δήμος είχε επαφή με την «Italgas» και ανέπτυξε στη διοίκηση της εταιρίας το λεπτομερές πρόγραμμα για την επέκταση του δικτύου στην πόλη. Παρ' όλα αυτά, οι ιδιώτες επενδυτές προχωρούν σε συμφωνία με το ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλλάς», για εγκατάσταση δικτύου, χωρίς να έχουν ζητήσει τις απαραίτητες άδειες, ούτε καν δεν έχουν ενημερώσει το δήμο, για το εύρος και τη φύση των έργων.

Την ερχόμενη Παρασκευή συζητείται στο Πρωτοδικείο Αθηνών η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, με την οποία η ΠΕΔΦΑ ζητά να μην υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ ΔΕΠΑ και ιδιωτών για την ΕΠΑ Αττικής, έως ότου καθοριστεί η συμμετοχή των δημοτικών επιχειρήσεων.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΤΩΝ
Ελέω Χόχτιφ «απογειώνονται» οι τιμές εισιτηρίων - υπηρεσιών

«Τσουχτερές» αυξήσεις στα αεροπορικά εισιτήρια, αλλά και σε όλες τις άλλες παρεχόμενες υπηρεσίες, αναμένονται με την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου Σπάτων, λόγω των υπέρογκων τελών χρήσης που έχει αποφασίσει η κατασκευάστρια γερμανική εταιρία «Χόχτιφ».

Ηδη πολλές αεροπορικές εταιρίες, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται και η «Ολυμπιακή Αεροπορία», προσανατολίζονται σε αύξηση των εισιτηρίων τους ενόψει της λειτουργίας του νέου αεροδρομίου από την 1η Μάρτη 2001. Αξίζει να σημειωθεί ενδεικτικά ότι σήμερα η «Ολυμπιακή Αεροπορία» δαπανά περίπου 2,5 δισ. δρχ. το χρόνο για τις εγκαταστάσεις της στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, ενώ στο αεροδρόμιο Σπάτων η δαπάνη αυτή αναμένεται να ξεπεράσει τα 20 δισ. δρχ.!

Από την εταιρία «Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών» ανακοινώθηκαν οι εταιρίες που υπέγραψαν συμβάσεις παροχής υπηρεσιών στο νέο αεροδρόμιο. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται: Τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών (ΚΑΕ), ο «Γερμανός», η Αλφα Τράπεζα Πίστεως, ο ΕΟΤ, τα ΕΛΤΑ, η Εμπορική Τράπεζα, η «Ολύμπικ Κέτερινγκ», τα μικρογεύματα «Γρηγόρης», η «Μακ Ντόναλτς» κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ