ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 10 Μάρτη 2000
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΛΑΙΩΝΑΣ
Ο σκουπιδοτενεκές του Λεκανοπεδίου

Από τις εργασίες της ημερίδας. Στο βήμα ο Σπ. Χαλβατζής
Από τις εργασίες της ημερίδας. Στο βήμα ο Σπ. Χαλβατζής
«Ο Ελαιώνας προορίζεται να γίνει ο σκουπιδοτενεκές του Λεκανοπεδίου, ενώ αποτελεί μια από τις τελευταίες ελπίδες για ανάσα ζωής στο πνιγηρό κλεινόν άστυ, τη μοναδική δυνατότητα για ουσιαστική περιβαλλοντική αναβάθμιση των ξεχασμένων από την πολιτεία δυτικών περιοχών».

Οταν ακόμα και ο υποστηριζόμενος από το κυβερνητικό κόμμα δήμαρχος Αιγάλεω φτάνει να αναφέρεται στον Ελαιώνα με φράσεις σαν την προαναφερόμενη, κατανοεί ο καθένας πως τα κυβερνητικά σχέδια είναι ακόμα χειρότερα. Και πράγματι είναι. Το αποδεικνύει η ίδια η κυβερνητική πρακτική σήμερα. Η καταστροφή δεν κρύβεται, δεν μπόρεσε να κρυφτεί ούτε στη διάρκεια ημερίδας, που οργάνωσαν ο Δήμος Αιγάλεω, ο Σύνδεσμος Οργάνωσης Διαχείρισης και Ανάπτυξης του Ελαιώνα (ΣΟΔΕΑ) και ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος Δυτικής Αθήνας με τίτλο «Ελαιώνας: Από τη θεωρία στην πράξη, 20 χρόνια μετά...».

Η συζήτηση στη διάρκεια της ημερίδας ήταν άκρως αποκαλυπτική όσον αφορά το μέλλον που σχεδιάζει η κυβέρνηση για τον Ελαιώνα, αφού ο υφυπουργός Μεταφορών Αντ. Μαντέλης ούτε καν λόγω προεκλογικής περιόδου δεν προσπάθησε να «θολώσει» τα νερά γύρω από τα σχέδια της κυβέρνησης. Ετσι, λοιπόν, με τον πλέον επίσημο τρόπο, υπερασπίστηκε τα έργα που ετοιμάζει η κυβέρνηση, τα οποία είναι ο Σταθμός Μετεπιβίβασης του Μετρό, ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, το Κέντρο Μεταφορών Εμπορίου, η Επισκευαστική Ζώνη του Μετρό και ο Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων, παρουσιάζοντας βέβαια όλα αυτά ως μέτρα «ανάπτυξης» του Ελαιώνα.

Για τα παραπάνω «έργα ανάπτυξης», ο Γ. Μυστακόπουλος σημείωσε σχετικά με τις επιπτώσεις στην περιοχή: Αύξηση της κυκλοφορίας οχημάτων για τις ανάγκες των δραστηριοτήτων βιομηχανιών και βιοτεχνιών, που εγκαθίστανται κατά μήκος του Κηφισού, επιβάρυνση από τη λειτουργία του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, με τα 225 ημερησίως δρομολόγια στις ώρες αιχμής από 7 π.μ. - 11 π.μ., μετακίνηση 3.500 νταλικών από το Πρακτορείο Μεταφορών επί της Κηφισού, ενώ μέχρι σήμερα διαχεόταν σε περισσότερους δρόμους (Π. Ράλλη, Ορφέως, Λ. Αθηνών, Κηφισού) και τα 2.000 ΙΧ αυτοκίνητα των εργαζομένων εκεί, 400 αναχωρήσεις και άλλες τόσες αφίξεις από και προς όλη την Ελλάδα των λεωφορείων του Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων.

Ταυτόχρονα, ο Παν. Μπιτούνης, πρόεδρος του Αναπτυξιακού Συνδέσμου Δυτικής Αθήνας, τόνιζε, όπως και το σύνολο των συμμετασχόντων στην ημερίδα, ότι: «Ο Ελαιώνας είναι ένας από τους ελάχιστους μεγάλους χώρους, που δεν έχει "αξιοποιηθεί" ακόμα από την "ιδιωτική πρωτοβουλία". Αποτελεί, δηλαδή, μία δυνατότητα οικολογικής και οικονομικής ανάπτυξης για την περιοχή, που δεν πρέπει να χαθεί», ενώ υπογράμμισε ακόμη: «Καταλαβαίνουμε ότι κάπου πρέπει να γίνουν όλα αυτά τα πράγματα. Δε θα ανοίξω τώρα τη συζήτηση, γιατί σώνει και καλά πρέπει όλα να γίνονται δυτικά και τίποτα βόρεια ή νότια. Αλλά δεν μπορούμε να καταλάβουμε, γιατί, μετά την Επισκευαστική Βάση του ΜΕΤΡΟ, το Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, θα πρέπει να υποδεχτούμε και το σταθμό όλων των υπεραστικών λεωφορείων».

Ο Π. Βακαλόπουλος, επίτιμος πρόεδρος του ΣΟΔΑΕ και δημοτικός σύμβουλος Ταύρου, τόνισε στην παρέμβασή του ότι το μεγαλύτερο βάρος για τη σωτηρία του Ελαιώνα πέφτει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ξεκαθαρίζοντας, ταυτόχρονα, ότι αποτελεί καθαρά ζήτημα αγωνιστικής διεκδίκησης. Αναφερόμενος στην ομιλία του υπουργού Μεταφορών, είπε: «Θα 'λεγε κανείς ότι ο υπουργός αναφέρεται σε κάποια ιδεατή χώρα, όπου όλα είναι πολιτισμός. Προσπαθεί να μας πείσει ότι ο σταθμός του ΜΕΤΡΟ δε θα επηρεάσει το περιβάλλον, επειδή θα είναι υψηλής αισθητικής κτίριο. Ποιος κοροϊδεύει ποιον;».

Μιλώντας στο «Ρ», σχετικά με τα συμπεράσματα της προχτεσινής ημερίδας, ο Π. Βακαλόπουλος υπογράμμισε ότι «η κυβέρνηση βγήκε για άλλη μια φορά εκτεθειμένη, λόγω της ασυνέπειάς της στο ζήτημα του Ελαιώνα. Αυτό φάνηκε από το σύνολο των ομιλητών, οι οποίοι επισήμαναν και τις ευθύνες του αρμόδιου υπουργού Κ. Λαλιώτη, τόσο για την καθυστέρηση πραγμάτωσης δικών του εξαγγελιών, όσο και για τη μη αποδοχή των προτάσεων της ΤΑ».

Στην προχτεσινή ημερίδα συμμετείχαν πολλοί ακόμα εκπρόσωποι της ΤΑ, επιστημονικών φορέων και κομμάτων.

Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για το τριήμερο

Τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα εφαρμοστούν το τριήμερο της Αποκριάς ανακοίνωσε χτες η Τροχαία.

Σήμερα θα παραχωρηθεί μια επιπλέον λωρίδα της αντίθετης κυκλοφορίας στο ρεύμα εξόδου στη Νέα Εθνική Οδό Αθήνας -Κορίνθου από τη διασταύρωση Δαφνίου (10η χιλιομετρική θέση) και μέχρι τα διόδια της Ελευσίνας (26,7η χιλιομετρική θέση), από τις δυο το μεσημέρι μέχρι τις εννέα το βράδυ. Οι ίδιες ρυθμίσεις θα ισχύσουν το Σάββατο από τις εφτά το πρωί μέχρι τις δυο το μεσημέρι, την Κυριακή από τις οκτώ το πρωί μέχρι τη μια το μεσημέρι και την Καθαρά Δευτέρα από τις εφτά το πρωί μέχρι τη μια το μεσημέρι. Κυκλοφοριακές παρεμβάσεις θα γίνουν στους βασικούς οδικούς κόμβους Δαφνίου, διυλιστηρίων, Ασπροπύργου, Μαγούλας, καθώς και σε σημεία όπου εκτελούνται έργα.

Κατά τη διάρκεια της επιστροφής θα παραχωρηθεί μια επιπλέον λωρίδα της αντίθετης κυκλοφορίας στο ρεύμα εισόδου από τα διόδια Ελευσίνας προς και μέχρι τη διασταύρωση Δαφνίου, την Κυριακή από τις δυο το μεσημέρι μέχρι τις δέκα το βράδυ και την Καθαρά Δευτέρα από τη μια το μεσημέρι μέχρι τις δέκα το βράδυ.

Στη Νέα Εθνική Οδό Αθήνας - Λαμίας, τις ίδιες μέρες και ώρες θα γίνουν παρεμβάσεις στους βασικούς οδικούς κόμβους: Απομάχων (9ο χιλιόμετρο), Ν. Κηφισιάς (15,7ο χλμ), γέφυρα Βαρυμπόμπης (18ο χλμ), γέφυρα Κρυονερίου (21,5 χλμ) και σε άλλα ευαίσθητα σημεία.

Στο Σταυρό Αγ. Παρασκευής θα πραγματοποιηθεί μονοδρόμηση του ανισόπεδου κόμβου ανάλογα με τον κυκλοφοριακό φόρτο. Στη λεωφόρο Βάρης - Κορωπίου θα παραχωρηθεί μια επιπλέον λωρίδα της αντίθετης κυκλοφορίας από τη συμβολή της με την οδό Καλύμνου μέχρι την εκκλησία της Βάρης, ανάλογα με τον κυκλοφοριακό φόρτο. Στη λεωφόρο Δημοκρατίας στο Πέραμα θα δοθεί μια επιπλέον λωρίδα της αντίθετης κυκλοφορίας από διασταύρωσή της με την οδό Κ. Βάρναλη προς και μέχρι το πορθμείο, ανάλογα με τον κυκλοφοριακό φόρτο.

Η Τροχαία τονίζει ότι οι οδηγοί πρέπει να τηρούν τους κανόνες κυκλοφορίας, να αποφεύγουν τη χρήση αλκοόλ όταν πρόκειται να ταξιδέψουν και να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και ψύχραιμοι κατά την οδήγηση. Επίσης να χρησιμοποιούν τις ζώνες ασφαλείας και τα κράνη και να τοποθετούν τα παιδιά στα πίσω καθίσματα.

ΣΠΥΡΟΣ ΧΑΛΒΑΤΖΗΣ
Δίνουν προτεραιότητα στο μεγάλο κεφάλαιο

«Ο Ελαιώνας όπως και άλλοι ελεύθεροι χώροι, γίνεται μέσον εξυπηρέτησης του μεγάλου κεφαλαίου. Το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε από ταξική σκοπιά όλα αυτά τα χρόνια. Ολες οι παρεμβάσεις γίνονται προς όφελος των μεγάλων συμφερόντων και σε βλάβη του συλλογικού συμφέροντος. Και τα προβλήματα καθημερινά οξύνονται, αφού κυριαρχεί αυτή η λογική».

Αυτό τόνισε ο Σπ. Χαλβατζής, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, κατά τη διάρκεια της παρέμβασής του στην ημερίδα, υπογραμμίζοντας ότι η περίπτωση του Ελαιώνα αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της στρεβλής οικονομικής, πολεοδομικής, περιβαλλοντικής εξέλιξης της Αθήνας και της ευρύτερης περιοχής.

Ο Σπ. Χαλβατζής επισήμανε ότι το πρόβλημα του Ελαιώνα σχετίζεται άμεσα με το «μέγα θέμα των ελεύθερων χώρων στην Αττική και με τις γενικότερες παρεμβάσεις που γίνονται», όπως τα στρατόπεδα που δίδονται προς αξιοποίηση - τσιμεντοποίηση, με το πάρκο Ελευθερίας και την καταστροφή του, με άλλους ελεύθερους χώρους που καταστρέφονται για χρήση υπερτοπικών κέντρων και με τους λίγους εναπομείναντες χώρους να θυσιάζονται στο βωμό της Ολυμπιάδας του 2004, είτε να απειλούνται από κάποιους που τους εποφθαλμιούν για τη μετατροπή τους σε χώρους στάθμευσης μετά την κατασκευή του ΜΕΤΡΟ.

«Το κύριο είναι, επισήμανε ο Σπ. Χαλβατζής, ότι για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων προτεραιότητα δίδεται, μέχρι σήμερα, στα οφέλη του μεγάλου κεφαλαίου και πάντα σε βάρος του συμφέροντος του κοινωνικού συνόλου».

Οι προτάσεις του ΚΚΕ

Ο Σπ. Χαλβατζής κατέθεσε τις προτάσεις του ΚΚΕ, τονίζοντας ότι το κύριο που απουσιάζει «είναι η πολιτική βούληση από την κυβέρνηση, για την αντιμετώπιση του προβλήματος σε φιλολαϊκή κατεύθυνση». Συγκεκριμένα, το ΚΚΕ προτείνει για τον Ελαιώνα:

Να έχει κυριαρχία και σε ενιαίους χώρους το πράσινο. Οι μελέτες του ΤΕΕ έλεγαν ότι την πρώτη δεκαετία θα έφτανε στο 54% της περιοχής.

Αμεσα να μετεγκατασταθούν οι οχλούσες βιομηχανίες και άλλες εγκαταστάσεις μέσα σε 7 χρόνια, χωρίς περιθώρια άλλων παρατάσεων. Μέχρι τότε να ληφθούν άμεσα μέτρα για τον αποτελεσματικό περιορισμό των αερίων, υγρών και στερεών ρύπων που παράγουν.

Να επιβληθούν μέτρα υψηλής αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, σε όσες εγκαταστάσεις, χαμηλής όχλησης, θα παραμείνουν.

Δίκαιη χωροταξική κατανομή και των ενιαίων χώρων πρασίνου, αλλά και των οχλουσών χρήσεων, ανάμεσα στους δήμους, στους οποίους υπάγεται διοικητικά ο Ελαιώνας.

Συγκέντρωση των άλλων βιομηχανιών και βιοτεχνιών σε άλλους οργανωμένους πυρήνες.

Αμεση προετοιμασία των ΒΙΠΑ και ΒΙΟΠΑ που θα τις φιλοξενήσουν, σύμφωνα και με τις προβλέψεις του ΠΔ 84/84.

Να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων στις επιχειρήσεις που πρέπει να μεταφερθούν.

Φορέας ανάπλασης του Ελαιώνα να είναι ο διαδημοτικός σύνδεσμος, με συμμετοχή του Δήμου Αθηναίων και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.

Ταυτόχρονα να καταργηθεί η Αναπτυξιακή Εταιρία Ελαιώνα και να ληφθούν μέτρα άμεσης εφαρμογής που θα αποτρέψουν νέες επιβαρύνσεις.

Να απαγορευτεί άμεσα κάθε πράξη μεταβίβασης. Οι συντελούμενες μέχρι και σήμερα αγοραπωλησίες, ροκανίζουν συστηματικά τις εναπομείνασες ελεύθερες εκτάσεις.

Να εφαρμοστεί το δικαίωμα Προτίμησης του Δημοσίου στις αγοραπωλησίες.

Να καταργηθεί στο σύνολό του το Διάταγμα Μάνου.

Να αρθεί ο χαρακτηρισμός του Ελαιώνα ως Ζώνη Ελεγχόμενης Ανάπτυξης, που δίδει τη νομική ευχέρεια στον εκάστοτε ΥΠΕΧΩΔΕ να ασκεί παρεμβάσεις ερήμην της ΤΑ.

Να δεσμευτούν οι υπάρχοντες δημόσιοι χώροι, ως χώροι πρασίνου και κατά ένα μικρό ποσοστό για άλλες κοινωφελείς χρήσεις.

Να αποδεσμευτεί η υπόθεση από τη λογική της αυτοχρηματοδότησης, δηλαδή, από τις δυνάμεις της αγοράς, οι οποίες αποσκοπούν σε υπερκέρδη.

Τέλος, βασική πηγή κάλυψης των δαπανών να είναι ο κρατικός προϋπολογισμός, μαζί με κονδύλια από τα διαφημιζόμενα Κοινοτικά Πακέτα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ