ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Δεκέμβρη 2006
Σελ. /32
Ταινίες για όλα τα γούστα!

Τι βδομάδα κι αυτή! Οι νέες ταινίες φτάνουν στις εννιά! Μοιάζουν τόσο στην ποσότητα όσο και στην ποιότητα, με τα γιορτινά πανέρια που απλώνονται ετούτες τις ημέρες στους διάφορους εμπορικούς δρόμους! Εχει «πράγμα», για όλα τα γούστα! Γιορτές έχουμε. Κανένας «πελάτης» δεν πρέπει να μας ξεφύγει!

Θα ξεκινήσουμε με την πιο αξιόλογη... παραγωγή της εβδομάδας. Η ταινία του Τομ Τίκβερ, «Το Αρωμα: Η ιστορία ενός δολοφόνου», είναι σχεδόν αψεγάδιαστη κινηματογραφικά, αλλά μπάζει στα ζητήματα της κοινωνικής υπευθυνότητας και των στόχων. Πρόκειται για την περιπέτεια ενός μοναχικού δολοφόνου (περίπου σαν αυτόν του Ιπσουιτς). Πολύ καλός κινηματογράφος, επίσης, και με πρωτότυπο θέμα, είναι η ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν, «The Prestige». Πρόκειται για τον εξοντωτικό πόλεμο για την «πρωτιά» δυο μάγων - διασκεδαστών στις αρχές του περασμένου αιώνα! Καλύτερη θεματολογικά, αλλά υποδεέστερη, από τις δυο προηγούμενες, κινηματογραφικά, είναι η ταινία του Κιμ Ρόσι Στούαρτ «Ανάμεσα». Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα ρεαλιστικό οικογενειακό - κοινωνικό δράμα!

Πριν περάσουμε στα παιδικά θα κάνουμε μια στάση στην επιθεωρησιακή ελληνική ταινία «Straight story». Υποτίθεται ότι σατιρίζει τις συμπεριφορές και τις υπερβολές των ομοφυλόφιλων. Στην ουσία, η ταινία άκριτα συναινεί μαζί τους σε όλα τα επίπεδα!

Και τώρα, ζήτω τα παιδιά! Πρώτα η «Μικρόπολις», του Φιλίπ Γκαλντερόν. Ο αγώνας και η αγωνία των μικρόζωων (μυρμήγκια, κ.ά.) για επιβίωση! Στη συνέχεια η εξαιρετική ταινία με κούκλες (μαριονέτες) του Αντερς Ρόνοου - Κλάρλουντ, «Strings, το νόημα της ζωής». Ενα μεσαιωνικό αντιπολεμικό παραμύθι! Τρίτη παιδική ταινία «Το σκυλί Που σταμάτησε τον Πόλεμο» του Αντρέ Μελανσόν! Ο θάνατος ενός σκυλιού στέκεται η αφορμή για τα παιδιά μιας κωμόπολης να σταματήσουν τα πολεμικά παιχνίδια.

Δυο ακόμα παιδικές ταινίες. Το χαζοχαρούμενο «Ο Αθρουρ και οι Μινιμόι» (ένας 10χρονος εμποδίζει την κατεδάφιση του σπιτιού της γιαγιάς του) και το επίσης χαζοχαρούμενο, «Σαρλότ η Αραχνούλα» (μια ...αραχνούλα που σώζει από τη σφαγή ένα γουρουνάκι).

ΤΟΜ ΤΙΚΒΕΡ
Το άρωμα: Η ιστορία ενός δολοφόνου

Ντάστιν Χόφμαν και Μπεν Γουίσο
Ντάστιν Χόφμαν και Μπεν Γουίσο
Το βιβλίο του Πάτρικ Ζίσκιντ, στο οποίο στηρίζεται η ταινία, πούλησε, λένε, πάνω από 15.000.000 αντίτυπα! Σας λέει τίποτα ο αριθμός; Εμένα, δε μου λέει! Εχω δει και χειρότερα! Βέβαια, δεν έχω διαβάσει το βιβλίο και δεν ξέρω αν είναι και αυτό το ίδιο, όπως η ταινία, ανεύθυνο! Αν και στο βιβλίο η προσπάθεια για εντυπωσιασμό τρώει τη λογική και την ουσία, όπως συμβαίνει στην ταινία!

«Το Αρωμα: Η ιστορία ενός δολοφόνου», του Τομ Τίκβερ, είναι σχεδόν άψογο κινηματογραφικά. Είναι αυτό που λέμε θαυμάσιος κινηματογράφος. Σωστές θέσεις της μηχανής, εξαιρετικό ντεκουπάζ (ανάλυση πλάνων, κινηματογραφική αφήγηση), γρήγορο και λειτουργικό μοντάζ, εξαιρετικά σε σχέδια και σε χρώματα κοστούμια, πολύ καλά και εντυπωσιακά ντεκόρ, ατμόσφαιρα, μουσικές, ήχοι, ερμηνείες! Πρόκειται, για μια πολύ σοβαρή δουλιά! Ομως...

Ομως, η ταινία δεν έχει σαφείς στόχους και καθαρούς προσανατολισμούς. Και επειδή το θέμα της βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού, κινδυνεύει να διαβαστεί λάθος και να γίνει, ενδεχομένως, άλλοθι για κάποιες άρρωστες περιπτώσεις, όπως αυτή του Ιπσουιτς, για παράδειγμα (σε εξέλιξη βρίσκεται η υπόθεση του εκεί «αντεροβγάλτη»).

Στις αρχές του 18ου αιώνα, στην ψαραγορά του Παρισιού, μέσα στη βρώμα και τη δυστυχία, γεννιέται από μια δυστυχισμένη και φτωχή μάνα που σκότωσε τα τέσσερα προηγούμενα παιδιά της, ένας χαρισματικός νέος! Ο νεαρός έχει το εξαιρετικό «χάρισμα» να συλλαμβάνει όλες τις μυρουδιές, που κυκλοφορούν γύρω μας. Κυρίως τις σπάνιες μυρουδιές, τις οποίες δεν μπορούμε να μυρίσουμε εμείς οι μη χαρισματικοί!

Μέχρις εδώ κανένας ψόγος! Ομως, ο νεαρός, μεγαλώνοντας στραβά και καταπιεσμένα, δεν καλλιεργεί καμία ηθική μέσα του. Στο άρρωστο και μονόπλευρο μυαλό του ιδανικοποιεί την αναζήτηση της εξαιρετικής, της σπάνιας μυρουδιάς και τρέχει σαν στραβός προς ανακάλυψή της! Τυχαία τη συναντά στη μυρουδιά ενός γυναικείου κορμιού! Στο τέλειο, βέβαια, υπάρχει πάντα το τελειότερο! Ο νεαρός μετά το πρώτο γυναικείο μυρωδάτο κορμί, συναντά ένα δεύτερο πιο μυρωδάτο, μετά ένα τρίτο, ένα τέταρτο! Προσπαθεί, να εγκλωβίσει την τέλεια μυρουδιά. Να την «αποστάξει», όπως κάνει με τα αρώματα!

Καθώς καταλαβαίνετε, ο «χαρισματικός» αυτός νέος, δεν έχει κανέναν ενδοιασμό να σκοτώσει! Η μυρουδιά είναι γι' αυτόν το ζητούμενο! Το κορίτσια θυσιάζονται για τις έρευνές του! Και καθώς είναι «εκλεκτικός» σκοτώνει ό,τι πιο όμορφο κυκλοφορεί γύρω του. Κάποια στιγμή οι έρευνές του αποδίδουν! Το ομορφότερο απόσταγμα γυναικείας μυρουδιάς (και ομορφιάς) βρίσκεται κλεισμένο σε ένα μπουκάλι. Στην τσέπη του κρατάει το ομορφότερο άρωμα του κόσμου. Εκεί, σε αυτό ακριβώς το σημείο συλλαμβάνεται!

Δε θα σας πω το τέλος, το οποίο είναι τελείως ανθρωποφαγικό. Θα σας πω, όμως, ότι η ταινία έπεσε θύμα του ήρωά της. Ταυτίστηκε μαζί του στην αναζήτηση της ιδανικής μυρουδιάς και αδιαφόρησε για τον τρόπο που χρησιμοποίησε στο ταξίδι μέσα στις μυρουδιές και τις ομορφιές! Τόσο αυτή η ίδια, όσο και ο ήρωάς της δε δικαιολόγησαν δραματουργικά το πάθος τους! Σε καμία στιγμή κανένας από τους δυο δεν είχε συναίσθηση του τι θυσιάζει, τι δολοφονεί, τι εξαφανίζει, για να φτάσει αυτός στο «απόσταγμα».

Ο αμοραλισμός όταν δε δικαιολογείται δραματουργικά, παραμένει απλώς αμοραλισμός. Και, φυσικό, είναι να μην αποσπά εκτίμηση. Το έργο τέχνης που δε δικαιολογεί τον αμοραλισμό του, δεν είναι παρά ένα αμοράλ έργο και σαν τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί! Κρίμα, γιατί στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχουν τόσα καλά και γερά στοιχεία! Η αναζήτηση της ιδανικής μυρουδιάς είναι ένας στόχος! Χωρίς ηθική πήγε χαμένος! Η ιστορική καταγραφή, το δουλεμπόριο, η θέση της γυναίκας, η εκκλησία, η εκδίκηση της πολιτείας στο σωφρονισμό κλπ, ελλείψει βάρους πήγαν και αυτά χαμένα, παρότι υπάρχουν στην ταινία. Την οποία, όμως, παρ' όλα αυτά σας συστήνω να δείτε! Γιατί διαθέτει κινηματογραφική μαγεία. Και φαντασία!

Παίζουν: Μπεν Γουίσο, Ντάστιν Χόφμαν, Αλαν Ρίμαν, Ρέιτσελ Χερντ Γουντ.

ΚΡΙΣΤΟΦΕΡ ΝΟΛΑΝ
The prestige

Και εδώ θα μιλήσουμε για καλό κινηματογράφο! Για ατμόσφαιρα! Για μια δύναμη, που ενώ είσαι καρφωμένος στην πολυθρόνα του κινηματογράφου, νιώθεις να σου βάζει φτερούγες και να σε κάνει να πετάς. Νιώθεις να σε μεταφέρει σε έναν «άλλον κόσμο». Στον κόσμο της ταινίας! Και αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο. Και καθόλου ευκαταφρόνητο, βέβαια!

Στη Βρετανία των αρχών του περασμένου αιώνα, δυο μάγοι - διασκεδαστές ανταγωνίζονται με όλα τα θεμιτά και αθέμιτα μέσα, ποιος θα ξεπεράσει τον άλλον. Αυτός ο ανταγωνισμός, όπως συμβαίνει και με τους εξοπλισμούς, και με τον πόλεμο, δεν έχει τελειωμό! Στο τέλος, θα φτάσουν στην τραγωδία!

Ο φακός του Κρίστοφερ Νόλαν, με φαντασία και ευρηματικότητα, με δύναμη και στοχασμό, επικεντρώνεται στα δυο αυτά πρόσωπα και προσπαθεί να σκάψει στις ψυχές τους, για να ανακαλύψει τις βαθύτερες αιτίες που τυφλώνουν τους δυο ήρωες και τους οδηγούν, με μαθηματική ακρίβεια, στην καταστροφή. Μια καταστροφή, την οποία, παρότι τη βλέπουν να έρχεται, τυφλωμένοι από τα πάθη τους και τους εγωισμούς τους, από τις αδυναμίες τους, δεν έχουν την ικανότητα να την αποφύγουν.

Και αυτή η ταινία, ωστόσο, δεν μπόρεσε να ξεπεράσει τον εαυτό της! Ενθουσιάστηκε από τα ευρήματά της, από τα πλούσια ντεκόρ, από τα «κόλπα» των μάγων, και έχασε το στόχο της. Που ήταν, που έπρεπε να ήταν, η απληστία, ο εγωισμός, η νίκη για τη νίκη, η πρωτιά!

Δε λέω πως δεν υπάρχουν όλα τα παραπάνω. Υπάρχουν! Ομως, σε πολλές στιγμές της ταινίας, το «θέαμα» ήταν σε μεγαλύτερες από τις επιτρεπτές δόσεις. Με αποτέλεσμα να αποπροσανατολίζεται ο θεατής. Να φεύγει από την αναζήτηση των ψυχολογικών αναζητήσεων και να ικανοποιείται με τη δράση και την ένταση.

Παίζουν: Χιου Τζάκμαν, Κρίστιαν Μπέιλ, Μάικλ Κέιν, Σκάρλετ Γιόχανσον.

ΚΙΜ ΡΟΣΙ ΣΤΟΥΑΡΤ
Ανάμεσα

Ετούτη η ταινία είναι σεμνή! Δε μεγαλοπιάνεται με ακριβό κινηματογράφο, με τράβελινγκ, με γερανούς, με φωτισμούς και πλούσια ντεκόρ. Είναι ανθρώπινη! Και, φυσικά, ασχολείται με ένα ρεαλιστικό και καθημερινό θέμα. Με έναν ρεαλιστικό και «καθημερινό» τρόπο.

Ενας νεαρός πατέρας προσπαθεί να τα φέρει βόλτα με τη δουλιά και με την ανατροφή των δυο ανήλικων παιδιών του. Και σχεδόν τα καταφέρνει! Ωστόσο, εκεί που πάει να ηρεμήσει και να ισορροπήσει, εμφανίζεται από το πουθενά η νεαρή γυναίκα του, που τους έχει εγκαταλείψει, και τους αναστατώνει!

Κάθε φορά εκείνος τη συγχωρεί και κάθε φορά εκείνη, υπακούοντας στις αδυναμίες της, τους ξαναφεύγει. Η ταινία, με αξιοπρόσεκτη τρυφερότητα, με λογική και χαμηλούς τόνους, ασχολείται με μια από τις πολλές επιστροφές. Η ψυχή του θεατή τρέμει, μαζί βέβαια και η ψυχή της οικογένειας, για την τελική έκβαση της απόπειρας. Θα μείνει αυτή τη φορά; Θα «ξανακολλήσει» η οικογένεια;

Αν δεν πληγώνεστε, χρονιάρες μέρες, για να δείτε την ιστορία του διπλανού σας, τη δική σας ιστορία ίσως, τότε δείτε την ταινία. Θα κερδίσετε από την αλήθεια της. Από την τρυφερότητά της. Σε καμία περίπτωση δεν προσπαθεί να σας ξεγελάσει, να σας κολακέψει, να σας πάρει το εισιτήριο. Είναι ειλικρινής και ρεαλιστική μέχρι το τέλος!

Παίζουν: Κιμ Ρόσι Στούαρτ, Μπάρμπορα Μπομπούλοβα, Αλεσάντρο Μόρας.

Ταινίες για παιδιά
... κάθε ηλικίας

«Μικρόπολις»
«Μικρόπολις»
Ο κινηματογράφος, το εμπορικό μέρος του κινηματογράφου, σε καμία περίπτωση δε θα άφηνε να πάνε χαμένα τα Χριστούγεννα και οι διακοπές των παιδιών από τα σχολεία! Ετσι φτιάχνει και ταινίες χριστουγεννιάτικες! Ταινίες ευκολοχώνευτες και γλυκόγευστες, όπως τα μελομακάρονα!

Πότε πότε φτιάχνει και καμία καλή χριστουγεννιάτικη ταινία, όπως για παράδειγμα αυτή του Aντερς Ρόνοου - Κλάρλουντ, «Strings, το νόημα της ζωής»,η οποία αναφέρεται σε ένα μεσαιωνικό παραμύθι! Βέβαια, η ταινία δεν είναι καθόλου χριστουγεννιάτικη, βγαίνει όμως τα Χριστούγεννα! Και χάνει, έτσι, μέρος από την αξία της, αφού παρουσιάζεται σαν γιορτινή ή καθαρά παιδική ταινία. Στην ουσία, όμως, έχουμε να κάνουμε με ένα εξαιρετικό καλλιτεχνικό επίτευγμα. Στη θέση των ηθοποιών ή των «συμβατών» καρτούν, εδώ «μιλάνε» οι κούκλες (μαριονέτες). Οι οποίες είναι εκφραστικότατες, αν και λίγο άγριες για παιδιά!

Δεύτερη χριστουγεννιάτικη ταινία, η οποία θα παίζεται μαζί με το «Strings, το νόημα της ζωής», είναι «Το σκυλί που σταμάτησε τον πόλεμο», του Αντρέ Μελανσόν. Πρόκειται για μια αντιπολεμική ταινία για παιδιά, που παίζεται από παιδιά!

Ακολουθεί το ντοκιμαντέρ «Μικρόπολις», του Φιλίπ Καλντερόν. Ενα εκατ. τερμίτες δουλεύουν ασταμάτητα για να επιβιώσουν. Και ξαφνικά έρχεται η καταστροφή! Μια καταιγίδα πλημμυρίζει τον «πύργο» τους. Από τις ανοιχτές πληγές, που άφησε η καταιγίδα στο κατάλυμα των τερμιτών, εισβάλουν σαρκοβόρα μυρμήγκια. Η επιβίωση, πια, γίνεται προβληματική. Στην ταινία «παίζουν» αληθινά έντομα...

«Ο Αρθουρ και οι Μινιμόι»
«Ο Αρθουρ και οι Μινιμόι»
Η ταινία του Γκάρι Γουίνικ, «Σαρλότ η Αρχοντούλα», είναι μια καθαρή αλλά άγευστη χριστουγεννιάτικη πουτίγκα! Μια έξυπνη αραχνούλα σώζει ένα μικρό γουρουνάκι από τη σφαγή! Στην ταινία παίζουν άνθρωποι, ζώα ζωντανά και ζώα καμωμένα στο κομπιούτερ!

Τέλος, έχουμε και τη μεταγλωττισμένη στα ελληνικά ταινία του Λικ Μπέσον, «Ο Aρθουρ και οι Μινιμόι». Πρόκειται για την ιστορία ενός επίμονου 10χρονου αγοριού, που εμποδίζει την κατεδάφιση του σπιτιού της γιαγιάς του από τους κακούς! Εδώ έχουμε κινηματογραφική συνύπαρξη ανθρώπων και καρτούν.

«Σαρλότ, η Αρχοντοπούλα»
«Σαρλότ, η Αρχοντοπούλα»
«Strings, το νόημα της ζωής»
«Strings, το νόημα της ζωής»
«Το σκυλί που σταμάτησε τον πόλεμο»
«Το σκυλί που σταμάτησε τον πόλεμο»
ΕΦΗ ΜΟΥΡΙΚΗ - ΒΛΑΔΙΜΗΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ
Straight Story

Να ξεκινήσουμε λέγοντας πως έχουμε να κάνουμε με ταλαντούχους ανθρώπους! Πρώτα οι ηθοποιοί, με πρώτον τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, που παίζει τον έναν από τους δυο ομοφυλόφιλους.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή! Ξεκινώντας η ταινία, λες πως, επιτέλους, η σάτιρα θα παίξει τον καταλυτικό ρόλο της. Θα εμφανίσει και θα χτυπήσει τις υπερβολές, απ' όπου αυτές και αν προέρχονται! Θα ζητήσει απ' όλους σοβαρότητα και σύνεση! Και κυρίως θα ζητήσει από την κοινωνία, στο σύνολό της, να δει και να εξετάσει, απ' όλες τις παραμέτρους, το ζήτημα της ομοφυλοφιλίας. Οπως, άλλωστε, εξετάζει ή πρέπει να εξετάζει, όλες τις ερωτικές συμπεριφορές και να φροντίζει, για την ευτυχία των μελών της!

Δυστυχώς, όμως! Αλλες οι ανάγκες της ζωής και της τέχνης και άλλες οι επιταγές του εισιτηρίου. Οι οποίες εισιτηριακές επιταγές, τελικά, καθορίζουν και το τελικό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα! Οι δημιουργοί του «Straight Story», ενώ ξεκίνησαν κριτικά, προς όλες τις κατευθύνσεις, έριξαν τόνους νερό στο κρασί τους. Στο τέλος η ταινία τους κατέληξε, σε αυτό που, υποτίθεται, ξεκίνησε να σατιρίζει και τελικά έγειρε στο ένα πλάι! Εγινε και αυτή μια ομοφυλόφιλη και επιφανειακή καρικατούρα. Μια καρικατούρα η οποία, επιπόλαια και ανεύθυνα, δε διστάζει, όταν μπορεί και όπως μπορεί, να προσηλυτίζει ή στην καλύτερη περίπτωση να λέει, «γιατί όχι»! Που σημαίνει, ναι!

Ομως, ακόμα και η χοντρή κωμωδία, δεν μπορεί να λέει, έτσι άκριτα, «γιατί όχι», σε ένα μεγάλο κοινωνικό ζήτημα, το οποίο μάλιστα, βρίσκεται σε... εξέλιξη. Σε ένα ζήτημα που σχεδόν μόλις τώρα άνοιξε, για να βρει τις σύγχρονες ρυθμίσεις που αναζητά, και επιβάλλεται να δοθούν! Δεν είναι βέβαια της ώρας, ούτε της στήλης, να αναλύσει το ζήτημα των ομοφυλόφιλων ερωτικών σχέσεων, των αιτιών που οδηγούν μια μερίδα των ανθρώπων σε «πλάγιες» ερωτικές συμπεριφορές. Ομως, δεν μπορούμε να μένουμε απαθείς, κανένας δεν μπορεί να μένει απαθής, μπροστά στα φαινόμενα της υπερβολής, της κακογουστιάς, της ανευθυνότητας, ιδιαίτερα όπως αυτή εκφράζεται μέσα από την τηλεόραση ή την κινηματογραφική επιθεώρηση, μπροστά στα φαινόμενα που μπήκαν τόσο βίαια στην καθημερινή ζωή μας, φαινόμενα που αναπαράγει και προσπαθεί να επιβάλει και η ταινία!

Το «Straight Story» για εμπορικούς λόγους, για να κολακέψει όλους τους θεατές, για να δείχνει «προοδευτικό» και «φιλελεύθερο», γιατί δεν ήθελε να κακοκαρδίσει κανέναν, έχασε την ταυτότητά του, την ηθική του, σε τελευταία ανάλυση! Ενώ ξέρει με «ποιον είναι» και «τι προτείνει», δεν το κάνει καθαρό στο πανί. Αντιλαμβάνεστε ότι μιλάμε για μια τραβεστί ιστορία! «Straight or not Straight», παιδιά, για να ξέρουμε και εμείς τι να κάνουμε! Και μην πείτε «ό,τι σας αρέσει»! Αυτό το ξέρουμε! Εσάς τι σας αρέσει, για να καταλάβουμε και τι, τελικά, λέτε με το ερμαφρόδιτο πόνημά σας!

Παίζουν: Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Ανθιμος Ανανιάδης, Κανελλίνα Μενούτη, Μένη Κωνσταντινίδου, Χρήστος Γιάναρης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ