ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 8 Μάρτη 2007
Σελ. /32
Δεν υπάρχουν αθώες ταινίες...

...ούτε αθώοι δημιουργοί!

Πέντε οι νέες ταινίες της βδομάδας. Ανάμεσά τους η πολυσυζητημένη και πολυβραβευμένη στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης ταινία της Αγγελικής Αντωνίου, «Eduart». Ενα καυτό θέμα, που όμως αντιμετωπίστηκε από τη σκηνοθέτιδα με θρησκευτική αντίληψη και σκοπιμότητες! (Αλβανός μετανάστης «ωριμάζει» από το δύσκολο και περιπετειώδες «της ζωής του ταξίδειον»)! «Ο Συνταγματάρχης», του Λοράν Ερμπιέ (σενάριο Κώστας Γαβράς - Ζαν Κλοντ Γκουρμπέργκ, παραγωγή Μισέλ Ρέι Γαβρά), καταπιάνεται με τον εθνικοαπελευθερωτικό πόλεμο της Αλγερίας και παραποιεί - σκόπιμα βέβαια - την ιστορική πραγματικότητα! Θύτες και θύματα στο ίδιο τσουβάλι!

Η Κίνα επιμένει ...αυτοκρατορικά! Ο Φενγκ Σιάογκανγκλ με το «Δείπνο Δολοφόνων» απειλεί το Χόλιγουντ! Ενα ακόμα «ιστορικό» αυτοκρατορικό δράμα. Μια άρτια κατασκευή και μια, εξίσου, άρτια αισθητική! Στον αντίποδα η ταινία της Αντρέα Αρνολντ «Red Road». Αυτή ασχολείται με τις «ψυχές» των απλών ανθρώπων, αλλά, από σπόντα ή και καθόλου, δυστυχώς, και με τις κάμερες που μας παρακολουθούν! Χαμηλοί τόνοι, μικρή παραγωγή.

Αφησα τελευταίους τους αιματοβαμμένους και φασιστικούς «300», του Ζακ Σνάιντερ, οι οποίοι, με την κακογουστιά τους και τον χυδαίο βιασμό της ιστορίας, εξόργισαν ακόμα και τον υπουργό Πολιτισμού κ. Μεϊμαράκη, όταν τους είδε στο πρόσφατο φεστιβάλ του Βερολίνου! Και λέω ακόμα και τον κ. Μεϊμαράκη, γιατί η κυβέρνηση Καραμανλή ακριβώς σε τέτοιου είδους κινηματογραφικές συμπαραγωγές στοχεύει. Μην περιμένετε, βέβαια, να αλλάξουν ρότα. Ανειλημμένες υποχρεώσεις εκτελούν!

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Eduart

Τα πολιτικά συμπεράσματα στα οποία θα καταλήξει ο δημιουργός με το έργο του, έχουν να κάνουν με το πόσο βαθιά έχει κατανοήσει το θέμα του. Και, βέβαια, με ποια φιλοσοφικά κριτήρια το κατανόησε. Σε άλλα συμπεράσματα θα φτάσει ο δημιουργός που ερευνά τον κόσμο με την υλιστική αντίληψη και σε άλλα αυτός που τον ερευνά με τη μεταφυσική αντίληψη. Η Αγγελική Αντωνίου, δυστυχώς, διάλεξε τη δεύτερη μέθοδο, με αποτέλεσμα η σοβαρή σκηνοθετικά δουλιά της να μένει μετέωρη. Ο «Eduart» δεν πείθει!

Νεαρός μετανάστης - κλεφτρόνι γυροφέρνει στα μπαρ με τους ομοφυλόφιλους της Αθήνας, όπου συχνάζουν και οι φίλοι του οι επιβήτορες Αλβανοί. (Αυτός δηλώνει πως δε «γουστάρει» σεξουαλικές επαφές με τέτοιους. Οποιος, όμως, δε «γουστάρει», λέει η λογική, δεν έχει και φίλους που «γουστάρουν». Ας είναι!). Κάποια μέρα, λοιπόν, ο νεαρός, που δε γουστάρει, ενδίδει! Φεύγει από το μπαρ με κάποιον μεσήλικα. Ο οποίος την άλλη μέρα βρίσκεται σκοτωμένος...

Λίγες μέρες αργότερα, σε ένα μπλόκο της αστυνομίας, ο νεαρός λαθρομετανάστης συλλαμβάνεται και αποστέλλεται πίσω στην Αλβανία. Εκεί, αμέσως μόλις πατήσει το πόδι του, συλλαμβάνεται από τις αλβανικές αρχές, για κάποια κλοπή που έκανε πριν φύγει για την Ελλάδα (τον κατήγγειλε ο πατέρας του). Κλοπή, η οποία στάθηκε η αφορμή να διώξουν τη μητέρα του από την εργασία της. Περνάει δικαστήριο και φυλακίζεται.

Στις αλβανικές φυλακές, τις οποίες η Αντωνίου περιγράφει σαν μεσαιωνικές (μπορεί και να είναι, δε θα διαφωνήσω), ο Eduart, ανάμεσα στα άλλα, βιάζεται σεξουαλικά από συγκρατούμενούς του! (Και στην Ελλάδα, και στη Γερμανία, βιάζονται στις φυλακές, επίσης). Μετά (και) απ' αυτό το συμβάν είναι έτοιμος, πια, να εκραγεί. Τότε ακριβώς, τελείως συμπτωματικά, πριν γίνει Πάσαρης, ας πούμε, εμφανίζεται ο από μηχανής θεός, όπως γίνεται στις τραγωδίες. Πολιτισμένος γιατρός Γερμανός ισοβίτης, ο οποίος ακούει κλασική μουσική, σε αντίθεση με τον τριτοκοσμικό Eduart που ακούει κουρελορόκ, και ο οποίος με τη φώτιση του «Θεού», που του «δόθηκε» η ευκαιρία να γνωρίσει στις φυλακές, έχει μετανιώσει για τα εγκλήματά του (πούλαγε ληγμένα φάρμακα στην Αλβανία από τα οποία υπήρξαν πολλοί θάνατοι), γίνεται καταλύτης! Σαν καλός Σαμαρείτης που είναι, πια, σήμερα (προσφέρει τις ιατρικές υπηρεσίες του στους κρατουμένους, οι οποίοι χωρίς αυτόν θα πέθαιναν σαν τα ζώα), μυεί τον Eduart στη συγχώρεση και στην καλοσύνη.(Μέχρι και η Βίβλος επιστρατεύεται). Η «αλλαγή» στο κλεφτρόνι είναι τέτοιας ποιότητας, που μόλις βγει από τη φυλακή... Δυστυχώς, δεν πρέπει να σας αποκαλύψω το τέλος! Αν μου επιτρεπόταν, θα κατανοούσατε καλύτερα την άποψή μου.

Η φόρμα της ταινίας φαίνεται να είναι ρεαλιστική. Εστω και με αδυναμίες! (Πολλές σκηνές περισσότερο πλησιάζουν στην ηθογραφία). Η ταινία, αυτή καθαυτή, όμως, δεν είναι ρεαλιστική! Γιατί η ιστορία της, παρότι βασίζεται σε αληθινά περιστατικά, ο πραγματικός Eduart βρίσκεται κρατούμενους στις ελληνικές φυλακές, ψευτίζει! Ο ρεαλισμός, όπως γνωρίζετε, δεν επιτρέπει ψευτιές! Ούτε στη φόρμα ούτε, βέβαια, στο περιεχόμενο. Θέλει «πιστή», με «πιστές» και καλαίσθητες εικόνες, μεταφορά της αντικειμενικής πραγματικότητας.

Η αντικειμενική πραγματικότητα δεν είναι αυτή που μας δείχνει η ταινία! Το κλεφτρόνι δεν έγινε από μόνο του κλεφτρόνι. Η μετάνοια, που σε οδηγεί στο «θεό», δεν είναι πραγματική μετάνοια, είναι φυγή! Και βέβαια υπάρχουν τέτοια παραδείγματα. Κάποιοι κρατούμενοι, ίσως, κατέφυγαν στο «Θεό» (εγώ, βέβαια, δεν έχω ακούσει για κανέναν τέτοιον). Η πραγματική «μετάνοια», όμως, αυτή που πραγματικά σε κάνει άνθρωπο, όπως φαίνεται να έγινε ο Eduart, έρχεται μόνον όταν κατανοήσεις και ερμηνεύσεις τις αιτίες που σε οδήγησαν στο έγκλημα. Πράγμα που σε καμία στιγμή δεν έκανε ο «Eduart» (η ταινία, δηλαδή).

Η Αντωνίου «αγνόησε» τελείως τους πολιτικούς και οικονομικούς λόγους, που δημιούργησαν αυτό το χάος στα Βαλκάνια και στον κόσμο! Κυρίως, αγνόησε τους υπεύθυνους για τη σημερινή τραγωδία. Την Αμερική, την ΕΕ, τους Γερμανούς... Περισσότερο έδειξε να την απασχολεί η περιπέτεια. Παρότι, όπου η ίδια έκρινε ότι αυτό θα τη διευκόλυνε, δε δίστασε να κάνει ωμό και χυδαίο αντικομμουνισμό (ο «κακός» πατέρας του Eduart, ο οποίος, τελικά, με τον «κακό» «σταλινικό» χαρακτήρα του, τον έκανε κλεφτρόνι και μετά τον πρόδωσε και από πάνω, ήταν κομμουνιστής). Επίσης, δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητη η ευνοϊκή μεταχείριση του Γερμανού. Του μοναδικού «καλού» στην ταινία! Οι Βαλκάνιοι είναι καθάρματα και άξεστοι. Οι Ευρωπαίοι, ακόμα και οι εγκληματίες, φιλόμουσοι και ευαίσθητοι. (Οι κινηματογραφικές δουλιές της Αντωνίου χρηματοδοτούνται από το γερμανικό κράτος).

Οι σκοπιμότητες δεν κάνουν ποτέ καλό στην Τέχνη. Αντίθετα, μειώνουν ή εξαφανίζουν τις όποιες αρετές υπάρχουν στο καλλιτεχνικό έργο. Στην περίπτωση του «Eduart», οι σκοπιμότητες της Αντωνίου, τον μείωσαν! Και αδίκησαν, κατά κάποιον τρόπο, και την ίδια, που κανένας δεν αμφισβητεί τις ικανότητές της.

Παίζουν: Εσχρέφ Ντουρμισί, Αντρέ Χενικέ, Ερμέλα Τέλι, Ντρισίμ Χέεπα, Αντριάν Αζιρί, Μάνος Βακούσης, κ.ά.

ΛΟΡΕΝ ΕΡΜΠΙΕ
Συνταγματάρχης

Ο κριτικός και ο θεατής, πρωτίστως, δεν είναι υποχρεωμένοι και δεν μπορούν να μπουν στο κεφάλι του δημιουργού για να βρούνε την αλήθεια. Να μάθουν, δηλαδή, τι τον έσπρωξε να κάνει το συγκεκριμένο έργο με τον συγκεκριμένο τρόπο. Και οι δυο, κριτικός και θεατής, τελικά, στέκονται στο ίδιο το έργο και αυτό εξετάζουν. Μέσα από αυτό, βέβαια, βγάζουν και άλλα, πιο ...προσωπικά, συμπεράσματα.

Ως γνωστόν, η Γαλλία πήγε στην Αλγερία και όχι η Αλγερία στη Γαλλία! Η οποία Γαλλία, με όλα τα μέσα και με όλους τους τρόπους, δημιούργησε ένα καθεστώς εκεί. Ενα καθεστώς που βόλευε τα συμφέροντά της. Κάποια στιγμή αυτό το καθεστώς, μέσα στον άνεμο των απελευθερωτικών και κοινωνικών κινημάτων, αμφισβητήθηκε. Ο αλγερινός λαός ζήτησε τη χώρα του πίσω. Αυτό το λογικό αίτημα αμέσως ονομάστηκε τρομοκρατία από τη Γαλλία. Αυτό που κάνει σήμερα η Αμερική, η Γαλλία και η ΕΕ στο Ιράκ και αλλού...

Στο όνομα, λοιπόν, της τρομοκρατίας η γη βάφτηκε κόκκινη. Χιλιάδες άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, περιουσίες καταστράφηκαν. Στο τέλος η Αλγερία απέκτησε, κατά κάποιον τρόπο, την εθνική της ανεξαρτησία. Λέμε κατά κάποιον τρόπο, γιατί στην εθνική ανεξαρτησία, για να είναι πραγματική, πρέπει να συμπεριληφθεί και η κοινωνική και η πολιτική ανεξαρτησία. Πράγμα που δε συνέβη στην Αλγερία.

Τέλος πάντων. Η ταινία του Λορέν Ερμπιέ, έχοντας σαν φόντο την παραπάνω ιστορία, την επαναστατημένη Αλγερία του 1956, προσπαθεί να «μάθει» τους λόγους που ένας συνταγματάρχης, ο οποίος σκότωνε ασύστολα στην Αλγερία, δολοφονήθηκε μερικά χρόνια αργότερα στο Παρίσι. Μέσα από αυτή την προσχηματική έρευνα, δίνεται η δυνατότητα στο σκηνοθέτη (συν-σεναριογράφος - και συν-υπεύθυνος - είναι ο «δικός» μας Κώστας Γαβράς, η γυναίκα του είναι παραγωγός της ταινίας) με δήθεν φιλελεύθερο και πολύ συναισθηματικό τρόπο να εξομοιώσει το θύτη με το θύμα. Θεωρεί και τους δυο, τον Γάλλο αποικιοκράτη και τον Αλγερινό επαναστάτη, το ίδιο βίαιους και το ίδιο εγκληματίες. Προσπαθεί να εξομοιώσει τον εισβολέα, ο οποίος επιτίθεται και δολοφονεί, για να διατηρήσει τα προνόμιά του, με τον ξεσηκωμένο ντόπιο που ζητάει το αυτονόητο. Να πάρει πίσω το σπίτι του. Γιατί και οι δυο, λέει, χρησιμοποιούν το ίδιο μέσο για να επιτύχουν το σκοπό τους. Τη βία. Δε μας λέει, βέβαια, πώς αλλιώς μπορεί να γίνει. ΄Η, μάλλον, μας λέει: Να αποδεχτούμε την πραγματικότητα. Με κάποιες, μικρές φυσικά, παραχωρήσεις. Πονηροί αποικιοκράτες δημιουργοί!..

Τέτοιες ταινίες, βέβαια, δεν είναι καλλιτεχνικά έργα. Είναι έργα σκοπιμότητας και σαν τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζονται. Στη συγκεκριμένη ταινία δεν κρατήθηκε ούτε η απαραίτητη, σε παρόμοιες περιπτώσεις, σοβαρότητα. Η Γαλλίδα στρατιωτικός, που διεξάγει τις έρευνες, η οποία φαίνεται ότι βγήκε από φιγουρίνι του Πιερ Γκαρντέν, αντιδρά σαν ηρωίδα τριτοκοσμικού τηλεοπτικού σίριαλ. Ο δε νεαρός Γάλλος αξιωματικός, που δίνει νομική κάλυψη και ενίοτε δολοφονεί και αυτός δίπλα στον συνταγματάρχη, αυθαίρετα βαφτίστηκε αριστερός, για να υπάρξει άλλοθι και για να εκτεθούν και οι Γάλλοι αριστεροί για τα αποικιοκρατικά εγκλήματα της Γαλλίας.

Η χρησιμότητα της ταινίας βρίσκεται στο γεγονός ότι μας βοηθάει να δούμε τα μέσα με τα οποία προσπαθούν να αλλοιώσουν και να διαστρέψουν την ιστορία. Και, από σπόντα, βέβαια, για τις όποιες αλήθειες τους ξεφεύγουν! Α, να μην το ξεχάσω, γιατί έχει και αυτό τη σημασία του! Στην προβολή της ταινίας στο πρόσφατο φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης ήρθε ειδικά από την Αθήνα και παραβρέθηκε, μόνον σε αυτή, ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας! Τι να πω!

Παίζουν: Ολιβιέ Γκουρμέ, Ρομπενσόν Στεβενέν, Σεσίλ ντε Φρανς, Σαρλ Αζναβούρ.

ΑΝΤΡΕΑ ΑΡΝΟΛΝΤ
Red road

Η Τζάκι είναι αστυνομικίνα και εργάζεται στα μόνιτορ, που αναμεταδίδουν εικόνες από τις κάμερες, οι οποίες είναι στημένες στους δρόμους της Γλασκόβης! Οχι, μην πάει ο νους σας στο ...κακό! Η ταινία, δεν ασχολείται με τέτοιες πολυτέλειες! Δεν την απασχολεί η παρακολούθηση των πολιτών, τα προσωπικά δεδομένα, η επίσημη παρανομία. Αυτή έχει αλλού το μυαλό της. Στο θρίλερ! Εγώ, πάντως, σε όλη τη διάρκεια της ταινίας έφριττα με την παρακολούθηση. Οι κάμερες δεν αφήνουν σπιθαμή χωρίς έλεγχο. Ζουμάρουν, απομακρύνονται, στρίβουν, χώνονται μέσα στα σπίτια, στα αυτοκίνητα, σε παίρνουν στο κατόπι. Με αυτή την ...οπτική έχει ενδιαφέρον η ταινία.

Ας υποθέσουμε τώρα ότι εσείς δε νοιάζεστε για τα παραπάνω (κακώς, βέβαια). Ή τα αφήνετε στην άκρη (και πάλι κακώς) και θέλετε να παρακολουθήσετε την ταινία, χωρίς να βάζετε τέτοια ζητήματα (τρεις φορές κακώς). Θέλετε να δείτε απλώς την ιστορία της. Να θεωρήσετε τις κάμερες απλώς ντεκόρ. Τότε θα βρείτε την περίπτωση της Τζάκι, της αστυνομικίνας, αρκετά ενδιαφέρουσα. Γιατί η ταινία διαθέτει σασπένς. Σε αυτό συμβάλλει το «κρυφό» της κάμερας (θέλω δε θέλω εκεί πηγαίνει το θέμα). Συμβάλλει το γεγονός πως τα θύματα της παρακολούθησης, είναι ανυποψίαστα ότι τα παρακολουθούν.

Κάποια μέρα η αστυνομικίνα βλέπει στο μόνιτορ έναν άνθρωπο από το παρελθόν της. Κάποιον άνθρωπο που δεν επιθυμούσε να δει! Τον παίρνει, λοιπόν, στο κατόπι. Από τη θέση της κατευθύνει τις κάμερες, και το «θύμα» βρίσκεται μέσα στα πλοκάμια της. Μαθαίνει κάθε του κίνηση και τον παγιδεύει.

Η ταινία χωρίς να βάζει μεγάλα ζητήματα παρακολουθείται με ενδιαφέρον. Εχει πλοκή. Και αγωνία. Πολύ καλή ατμόσφαιρα, κι ας είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της σκηνοθέτιδας. Κύριο στοιχείο της είναι ο αισθησιασμός και ο έρωτας. Και, βέβαια, η μοναξιά των ανθρώπων.

Παίζουν: Κέιτ Ντίκι, Τόνι Κοιυράν, Μάρτιν Κόμπστον, Νάταλι Πρες.

ΦΕΝΓΚ ΣΙΑΟΓΚΑΝΓΚ
Δείπνο δολοφόνων

Η Κίνα, ακόμα και στον ευαίσθητο τομέα της τέχνης, αποφάσισε φαίνεται, δυστυχώς, να λειτουργήσει σαν μια οποιαδήποτε καπιταλιστική υπερδύναμη. Στο πνεύμα αυτής της λογικής, δε διστάζει να μετατρέψει τη λεπτή και καλαίσθητη κουλτούρα αιώνων σε εμπορικά προϊόντα! Μια τέτοια περίπτωση είναι και η ταινία τουΦενγκ Σιάογκανγκ «Δείπνο Δολοφόνων».

Η ταινία θυμίζει τις «λαμπρές» μέρες του Χόλιγουντ (Μπεν Χουρ). Οπου το θέαμα έσπαζε τις οθόνες! Οπου ο θεατής έτριβε τα μάτια του από τη χλιδή και τον πλούτο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, και με τη βοήθεια της τεχνολογίας, που έχει στο μεταξύ εξελιχθεί, η Αμερική, πια, σήμερα μοιάζει τριτοκοσμική χώρα. Η Κίνα από μακριά φωνάζει: Εγώ είμαι, πια, εδώ!

Κανένας, βέβαια, δε θα 'χε αντίρρηση, αν αυτό το «εδώ είμαι εγώ», συνοδευόταν και από το ανάλογο περιεχόμενο. Αν η οθόνη γέμιζε από τις ατέλειωτες εποποιίες του κινέζικου λαού από την τόσο ενδιαφέρουσα και μακρόχρονη ιστορία του. Αντίθετα, όλη αυτή η βιομηχανική πυγμή σπαταλιέται σε ανούσια θέματα. Σε έρωτες και εκδικητικές ίντριγκες των παλιών Κινέζων αυτοκρατόρων.

Ακόρεστη αυτοκράτειρα ορέγεται τον θετό γιο της και την εξουσία, βεβαίως. Οταν πέθανε ο άντρας της παντρεύεται τον κουνιάδο της, ο οποίος έχει σκοτώσει τον αδερφό του και άντρα της. Στο τέλος της ταινίας η οθόνη θα γεμίσει εκδίκηση, αίματα και πτώματα! Προς τι όλα αυτά; Α, φυσικά, για να ακουστεί το κινέζικο «εγώ είμαι εδώ»!

Δεν μπορούμε, πάντως, να μην παρατηρήσουμε πως ο κινέζικος σοσιαλισμός, ο όποιος σοσιαλισμός, έχει αφήσει τα σημάδια του και πάνω στην κινηματογραφική παραγωγή της μεγάλης αυτής χώρας. Η ταινία, παρότι έχει γίνει με απόλυτες εμπορικές προδιαγραφές, δεν παραλείπει να δείξει και τις καλλιτεχνικές και αισθητικές αρετές της. Και εδώ πρέπει να ομολογήσουμε ότι η Κίνα υπερτερεί της Αμερικής και όποιας άλλης εθνικής κινηματογραφικής δύναμης. Το τελικό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, εξαιρώντας το περιεχόμενο (αν μπορεί να γίνει αυτό), είναι άψογο!

Παίζουν: Ζιζί Ζανγκ, Γκε Γου, Ντάνιελ Γου, Ζου Σουν.

ΖΑΚ ΣΝΑΪΝΤΕΡ
300

Αν η ταινία δε μας «αφορούσε», έστω από σπόντα, η αρχαία Σπάρτη είναι μέρος της ιστορίας μας, θα έφτανε ένα ουστ από δω, μόνον!

Τώρα, χωρίς να μπω στην περιπέτεια της κριτικής αποτίμησης, δεν υπάρχουν τέτοια περιθώρια άλλωστε, θα παρατηρήσω απλώς πως με τρομάζει ο ανταγωνισμός του μέλλοντος. Δεν μπορώ να φανταστώ μέχρι ποιου σημείου μπορεί να φτάσει η αυθαιρεσία και ο φασισμός της εικόνας! Φοβάμαι πως αν δεν τους εμποδίσουμε, στο πολύ άμεσο μέλλον, οι έμποροι της τέχνης, θα φτάσουν στις ανθρωποθυσίες! Σε κάθε προβολή, για να έχει πιο ενδιαφέρον το θέαμα, θα σφάζεται και από ένας θεατής. Αργότερα δυο και στη συνέχεια ομαδικές εκτελέσεις.

Κάποιοι φιλελεύθεροι και νεοφιλελεύθεροι θα πουν, «εντάξει, μωρέ, καρτούν είναι! Μια ταινία που αντέγραψε εικονογραφημένη σε εφημερίδες και περιοδικά διήγηση». Και τι σημαίνει αυτό, κύριοι; Το τελικό αποτέλεσμα βλάπτει λιγότερο την αισθητική μας και τα νεύρα μας; Κατά τη γνώμη σας όλη αυτή η βία, έστω και αν αγγίζει τα όρια του κωμικού, λέτε να μην προσβάλλει το υποσυνείδητό μας; Λέτε να μη δημιουργεί «υπόστρωμα» που πάνω του θα «κολλήσει» η κακογουστιά, η χυδαιότητα και το αίμα;

Μακριά από τους 300, λοιπόν. Αφήστε τους να τους φάει ο Ξέρξης. Αυτοί που παριστάνουν τους Σπαρτιάτες δεν έχουν καμιά σχέση με τη Σπάρτη. Ούτε, βέβαια, με ανθρώπους. Αυτοί και οι δημιουργοί τους είναι από άγνωστες φυλές άγνωστων εποχών. Οι οποίες φυλές, τελικά, θα τους εξαφανίσει η ιστορία και ο πολιτισμός!

Παίζουν: Τζέραλντ Μπάτλερ, Ντέιβιντ Γουένχαμ, Λένα Χίντεϊ, Ντομινίκ Γουέστ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ