ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Οχτώβρη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΕ
Σχέδια επί χάρτου

Στο διοικητικό και οικονομικό τομέα περιορίζονται πλέον οι ευθύνες της Γενικής Διευθύντριας του «Ελληνικού Φεστιβάλ ΑΕ», με απόφαση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου κατά την πρώτη του συνεδρίαση, προχτές το απόγευμα. Παρά την υποβάθμιση του ρόλου με τη συρρίκνωση των αρμοδιοτήτων της κραταιάς, για ένα χρόνο στο Φεστιβάλ, Βαρβάρας Μπελεζίνη, φαίνεται ότι υπάρχουν «κύκλοι» που επιθυμούν την έστω και με αυτό τον τρόπο παρουσία της στο Φεστιβάλ. `Η μήπως αυτό επιβάλλεται εξαιτίας της τριετούς σύμβασής της;

Στη συνεδρίαση αυτή με πρόεδρο τον Περικλή Κούκο, αντιπρόεδρο τον Γιώργο Βουλγαράκη και μέλη τον Βασίλειο Ζαφειρόπουλο, την Μαριλένα Γεωργιάδου, την Λόλα Νταϊφά, την Ειρήνη Φραγκιαδάκη και τον Πολυχρόνη Πολυχρονόπουλο, ορίστηκε γραμματέας του Συμβουλίου η Βασιλική Αλεξίου.

Οπως είχε ανακοινωθεί στην κοινή συνέντευξη Τύπου των Υπουργών Ανάπτυξης και Πολιτισμού, οι αρμοδιότητες που αφορούν στο Φεστιβάλ εκχωρήθηκαν στον πρόεδρο του ΔΣ Περικλή Κούκο. Οι αρμοδιότητες αφορούν στη γενική ευθύνη του καλλιτεχνικού σχεδιασμού του Φεστιβάλ, καθώς και στην υλοποίηση του προγραμματισμού των εκδηλώσεών του, στην προβολή του Φεστιβάλ και στην επικοινωνία με τον Τύπο, καθώς και η εκπροσώπηση του Φεστιβάλ σε όλα τα θέματα που έχουν σχέση με τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό.

Στη διάρκεια της τετράωρης συνεδρίασης, ο Περικλής Κούκος ανέπτυξε την καλλιτεχνική κατεύθυνση του Ελληνικού Φεστιβάλ, που πρέπει να έχει αυτό: «Εγκαιρος προγραμματισμός με συγκεκριμένη διάρκεια και φυσιογνωμία στους τομείς της μουσικής, του θεάτρου και του χορού, που είναι βασική προϋπόθεση για την υψηλή ποιότητα των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ και για την προβολή και διαφήμισή του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συνεργασία με Φεστιβάλ και πολιτιστικούς φορείς του εξωτερικού στο πλαίσιο ανταλλαγής υψηλού επιπέδου πολιτιστικών εκδηλώσεων. Αξιοποίηση των ελληνικών πολιτιστικών οργανισμών και φορέων (Πολιτιστική Ολυμπιάδα, Οργανισμοί Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Ελληνική Ραδιοφωνία - Τηλεόραση, Εθνική Λυρική Σκηνή, Κρατικές Ορχήστρες, Κρατικά Θέατρα κτλ.) και στην ανάπτυξη της σχέσης πολιτισμού και τουρισμού, στην οποία στηρίζεται το Φεστιβάλ. Συνεργασία με τους πολιτιστικούς οργανισμούς και τα φεστιβάλ της περιφέρειας σε κοινές πολιτιστικές δράσεις που θα αναπτύξουν την πολιτιστική ζωή της χώρας. Στήριξη της ελληνικής δημιουργίας και στην προώθηση των ελληνικών καλλιτεχνικών δυνάμεων στο εξωτερικό και στην περιφέρεια».

Ομως, το πραγματικό πρόβλημα του Φεστιβάλ Αθηνών βρίσκεται στο γενικό προσανατολισμό του, ο οποίος υπηρετεί σε γενικές γραμμές ιδεολογικά και πολιτικά συμφέροντα, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί και πεδίο εξυπηρέτησης οικονομικών και μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων. Βέβαια, ο χρόνος θα δείξει. Θεωρητικά και στο παρελθόν είχαν ανακοινωθεί μέτρα και προθέσεις χωρίς αποτέλεσμα. Η ικανότητα των προσώπων, οι σχεδιασμοί και οι προθέσεις δεν αρκούν πάντα, όταν έχουν να αναμετρηθούν και να συγκρουστούν με μηχανισμούς και συμφέροντα.

52η ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΦΡΑΓΚΦΟΥΡΤΗΣ
... Μετέωρο βήμα της λογοτεχνίας μας

(Της απεσταλμένης μας Αριστούλας ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ ).-

Οσο πλησιάζει το τέλος της 52ης Εκθέσεως Βιβλίου στη Φραγκφούρτη, όλο και περισσότερο προβάλλουν οι μεγάλες, πολύπλευρες και πολύπλοκες δυσκολίες που εμποδίζουν την ελληνική λογοτεχνία να κατακτήσει μια - μικρή έστω - θέση στην ευρωπαϊκή βιβλιαγορά. Στην αγορά των άλλων ηπείρων τα πράγματα είναι έως και τραγικά.

Την ώρα που στη Γερμανία «υστερικά» εκδίδεται και διαβάζεται μαζικά ο Αμερικανός Χάρι Πόρτερ, όσοι από τους Ελληνες εκδότες προσπαθούν να πουλήσουν κάποιο βιβλίο Ελληνα συγγραφέα σε Γερμανούς ή άλλους ξένους εκδότες σκοντάφτουν σε ορατά και αόρατα «τείχη».

Το καίριο πρόβλημα αναδείχτηκε ανάγλυφα και από τις δύο χτεσινές παρουσιάσεις συγγραφέων που οργάνωσε το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου. Το πρωί η παρουσίαση αφορούσε τον Θανάση Βαλτινό. Ο Θανάσης Βαλτινός είναι από τους «τυχερούς» κατά κάποιο τρόπο συγγραφείς μας, αφού έχουν εκδοθεί στο παρελθόν στη Γερμανία «Η κάθοδος των 9», το «Συναξάρι του Ανδρέα Κορδοπάτη» (από τις εκδόσεις «Romiosini» χάρη στον ελληνομαθή εκδότη του), ο «Γύψος» και ο «Εθισμός νικοτίνης» (σε ανθολογία ελληνικών διηγημάτων). Το έργο του Θ. Βαλτινού παρουσίασαν ο δημοσιογράφος της «Ντόιτσε Βέλε» Σπύρος Μοσκόβου και ο διπλωμάτης και μεταφραστής Ουλφ - Ντίστερ Κλεμ. Η παρουσίαση περιστράφηκε κυρίως στα έργα «Συναξάρι του Ανδρέα Κορδοπάτη» (μυθιστορεί τα χρόνια του εμφυλίου), «Τα φτερά της μπεκάτσας» (μεταφράστηκε στα γερμανικά, αλλά δεν έχει εκδοθεί). Ο Θ. Βαλτινός επισήμανε την ανάγκη συνεχούς, πολλαπλής προσπάθειας των ελληνικών αρμόδιων φορέων και με την ευκαιρία του 2001 και μετά για να αναστραφεί η «προδιαγεγραμμένη» κακή «μοίρα» της λογοτεχνίας μας στο εξωτερικό.

Από τον μεταφραστή Ο. Ντ. Κλεμ σημειώθηκαν οι επιτυχείς μεταφράσεις Ελλήνων στις δεκαετίες του '60 και '70 (Μυριβίλης, Καρκαβίτσας) και το αναγνωστικό ενδιαφέρον των Γερμανών τότε, αλλά και η σημερινή αδιαφορία τους για την ελληνική λογοτεχνία, παρότι μαζικά κάνουν διακοπές στην Ελλάδα.

Το απόγευμα επίσης, στο θεατράκι του ελληνικού περιπτέρου, παρουσιάστηκε ο πιο αγαπημένος συγγραφέας των Ελληνοπαίδων. Ο Ευγένιος Τριβιζάς(φωτό), καλότυχος εκδοτικά στην Αγγλία όπου ζει, της οποίας ένας οίκος ενέταξε ένα παιδικό έργο του σε μια έκδοση με «δέκα κλασικά» έργα της παγκόσμιας παιδικής λογοτεχνίας. Στη Γερμανία κυκλοφορούν τα «Τρία μικρά λυκάκια» και μεταφράζεται «Ο Πήγασος και το γαϊδουράκι».

Το έργο του Ε. Τριβιζά παρουσίασαν οι Αγγλοι πανεπιστημιακοί καθηγητές Τζ. Κ. Ντέιβις και Γ. Μ. Ράσελ. Ο πρώτος υπογράμμισε ότι η «πολυεπίπεδη» γραφή του Ε. Τριβιζά ελκύει παιδιά και ενήλικες, με τη χιουμοριστική προσέγγιση όλων των κινδύνων, φόβων και απειλών των παιδιών και την ανατροπή της καθημερινότητας. Ο δεύτερος τόνισε ότι τα έργα του Ε. Τριβιζά αποτελούν «αξιοσημείωτη εξέλιξη στην παγκόσμια παιδική λογοτεχνία» από έναν «μυθοπλάστη που δημιουργεί νέο μυθικό σύμπαν, ανατρέποντας ή δίνοντας νέο νόημα στους παραδοσιακούς μύθους».

Σήμερα θα παρουσιαστούν οι συγγραφείς Δημήτρης Νόλλας, Ερση Σωτηροπούλου και Ζυράννα Ζατέλη.

Νέο «πυροτέχνημα» για την Πολιτιστική Ολυμπιάδα

Συνεχίζονται τα «πυροτεχνήματα» για την Πολιτιστική Ολυμπιάδα. Αυτή τη φορά ήταν η σειρά της Βέροιας να αποτελέσει «βήμα» υπουργικών εξαγγελιών για χρηματοδοτήσεις δισεκατομμυρίων προς την περιφέρεια, αν όμως πρώτα οι προτάσεις που κατατεθούν πληρούν το «σαφέστατο» κριτήριο του «ολυμπιακού ιδεώδους»...

Η παραπάνω εξαγγελία έγινε από τον υπουργό Πολιτισμού Θ. Πάγκαλο, κατά τη διάρκεια της συνάντησης δημάρχων και καλλιτεχνικών διευθυντών των πόλεων - κέντρων που συμμετέχουν στο Εθνικό Πολιτιστικό Δίκτυο Πόλεων του υπουργείου Πολιτισμού, που έγινε στη Βέροια την περασμένη Κυριακή.

Οι συμμετέχοντες τόνισαν το «μεγάλο ρόλο που μπορεί να παίξει το Δίκτυο στη διοργάνωση της Ολυμπιάδας, με αφορμή τη δήλωση του υπουργού Πολιτισμού ότι θα διατεθούν 20 δισεκατομμύρια για χρηματοδότηση προτάσεων της περιφέρειας, με σημείο αναφοράς τα ολυμπιακά ιδεώδη».

Υπενθυμίζουμε ότι η Πολιτιστική Ολυμπιάδα ξεκινά τυπικά με τη νέα χρονιά, με πρόγραμμα που δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη, ενώ συγχρόνως δεν αποτέλεσε αντικείμενο διαλόγου με τον κόσμο της τέχνης. Δεδομένων των παραπάνω, ο υπουργός μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να εξαγγέλλει οτιδήποτε, διευρύνοντας το χάος και την ασάφεια του θεσμού.

Σε ό,τι αφορά το ίδιο το Δίκτυο φαίνεται πως τα προβλήματά του δεν μπόρεσαν να «κρυφτούν» ούτε κατά την παρουσία του υπουργού. Αν και εντέχνως διατυπωμένα, προκύπτει ότι η κτιριακή υποδομή των πόλεων σε σχέση με τον πολιτισμό δεν επαρκεί - όπου δεν είναι ανύπαρκτη - ενώ ήδη το Δίκτυο ευνοεί την ύπαρξη Κέντρων «δύο ταχυτήτων».

Τα Κέντρα ζήτησαν την «αναπροσαρμογή των επιχορηγήσεων», η οποία ωστόσο θα γίνει μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του έργου των Κέντρων από το Γραφείο του Δικτύου Πόλεων του ΥΠΠΟ. Μετά από όλα αυτά, η εκτίμηση ότι το ΥΠΠΟ δεν καθυστερεί τις χρηματοδοτήσεις προς τα Κέντρα επέχει τη θέση της λεπτομέρειας. Να σημειωθεί ότι τα Κέντρα ζητούν την αναβάθμιση του γραφείου σε Διεύθυνση.

Στο Κάιρο με «Ζορμπά»

Τον «Ζορμπά», το περίφημο μπαλέτο του Μ. Θεοδωράκη, παρουσιάζει το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής , για τρεις βραδιές, από χτες μέχρι και αύριο, στην Οπερα του Καΐρου, σε χορογραφία Λόρκα Μασίν. Χορεύουν οι: Κυριάκος Κοσμίδης, Γιώργος Μελογιαννίδης, Στράτος Παπανούσης, Αλίνα Στεριανού, Σύνθια Φρυδά, κ.ά.

Ο «Ζορμπάς» είναι ένα συμφωνικό μπαλέτο που γράφτηκε το 1987 κατόπιν παραγγελίας της Οπερας της Βερόνας. Εκτοτε έχει παρουσιαστεί σε πολλές χώρες. Πηγή έμπνευσης του συνθέτη στάθηκε το περίφημο έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά».

Συνέλευση των τραγουδιστών

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ενωσης Τραγουδιστών Ελλάδας καλεί τα μέλη του σωματείου σε Εκλογοαπολογιστική Γενική Συνέλευση τη Δευτέρα (23/10), στις 2μ.μ., στο κέντρο «Σταθμός» (Μαυρομματαίων 22, Πεδίο Αρεως).

Ελληνικές και ισπανικές μελωδίες

Τη Δευτέρα 23 του Οκτώβρη ο Μάνος Χατζιδάκις θα γιόρταζε τα 75α γενέθλιά του. Στη μνήμη του συνθέτη είναι αφιερωμένη η συναυλία που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα (8.30μμ), στην αίθουσα «Δημ. Μητρόπουλου» του Μεγάρου Μουσικής, υπό τη διεύθυνση του Δημήτρη Μαραγκόπουλου και ερμηνευτές την πιανίστα Ντόρα Μπακοπούλου και τον Ανδρέα Καρακότα (τραγούδι).

Την ίδια μέρα και ώρα, στην αίθουσα Φίλων του ΜΜ, θα δώσει συναυλία η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, με μαέστρο τον Ανδρέα Πυλαρινό. Θα παρουσιάσει «Ισπανικές Μελωδίες» των Ραβέλ, Ντε Φάλια, Ρίμσκι Κόρσακοφ, αλλά και ισπανικά τραγούδια «θαρθουέλες», ερμηνευμένες από την Ισπανίδα σοπράνο Πιλάρ Χουράδο. Συμπράττει η πιανίστα Ροσαλία Παρέχα. Η συναυλία τελεί υπό την αιγίδα της Ισπανικής Πρεσβείας.

Η δικαστική διαμάχη μεταξύ του Στράτου Τζώρτζογλου και της Μιράντας Κουνελάκη που εκκρεμούσε εδώ και κάποια χρόνια, έληξε υπέρ της Μιράντας Κουνελάκη. Η ηθοποιός δικαιώθηκε οικονομικά και ηθικά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ