Τον «κώδωνα κινδύνου» για την εξαφάνιση των θερινών σινεμά, κρούει για μια ακόμη φορά η Πανελλήνια Ενωση Επαγγελματιών Θερινών Κινηματογράφων (ΠΕΕΘΚ). Αφορμή έδωσε ο Νόμος «Περί Εμπορικών Μισθώσεων» που λήγει στις 31/12/2000, ανάβοντας έτσι το «πράσινο» φως στην εξαφάνισή τους.
«Τα θερινά σινεμά θα εξαφανιστούν», τονίζει στην ανακοίνωσή της η ΠΕΕΘΚ «και στις θέσεις τους θα ανεγερθούν πολυώροφα τσιμεντένια κτίρια (γκαράζ, σούπερ μάρκετ) και τα θερινά σινεμά θα μείνουν μόνο στην ιστορία». Πέρυσι, μετά από κινητοποιήσεις, δόθηκε από τα αρμόδια υπουργεία, παράταση του Νόμου «Περί Εμπορικών Μισθώσεων», για μία σεζόν. Ομως, με τη λήξη της παράτασης στις 31/12/2000, «οι οικοπεδούχοι ετοιμάζονται να κάνουν αγωγές εξώσεων στους επαγγελματίες κινηματογραφιστές, στην καρδιά του χειμώνα, και έχουν έτοιμες τις μπουλντόζες, να σαρώσουν τα θερινά σινεμά».
Η ΠΕΕΘΚ ζητά από τα αρμόδια υπουργεία «παράταση του Νόμου «Περί Εμπορικών Μισθώσεων» τουλάχιστον για μια πενταετία, και στο χρονικό αυτό διάστημα, τα υπουργεία Ανάπτυξης, ΥΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού, σε συνεργασία με τους δήμους, να βρουν τρόπο πώς θα σωθούν για πάντα τα θερινά σινεμά».
«Ο θερινός κινηματογράφος», καταλήγει η ανακοίνωση, «είναι ένα όνειρο, δικαίωμα στο όνειρο αυτό έχουν όλοι οι Ελληνες πολίτες. Μη σβήνετε το όνειρο που λέγεται "Θερινός κινηματογράφος"!. Είναι πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας. Είναι μια ιστορία 90 χρόνων».
Γραμμένο το 1665, το αιρετικό αυτό κείμενο του Μολιέρου, συνάντησε την αντίδραση των συντηρητικών κύκλων της εποχής -οι οποίοι είχαν ήδη εξεγερθεί ένα χρόνο νωρίτερα εξαιτίας του Ταρτούφου - και παρά την εισπρακτική επιτυχία που γνώρισε, αποσύρθηκε βιαστικά από το ρεπερτόριο της Comedie Francaise. Χρειάστηκαν περίπου 300 χρόνια για να ξανακερδίσει το στοίχημα της καταξίωσης.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Νικήτα Μιλιβόγιεβιτς, σημειώνει: «Ο Ντον Ζουάν... Κατακτητής, βλάσφημος, υβριστής, απατεώνας, εγκληματίας, υποκριτής, εγωιστής, ταχυδακτυλουργός, ιππότης, δαίμονας, άγγελος καταστροφής - άγγελος ηδονής, μάρτυρας του πάθους. Τι είναι από όλα αυτά ο Ντον Ζουάν σήμερα; Στον 17ο αιώνα τον επονομάζουν Διάβολο της Κακίας και του Σκότους. Οι Ρομαντικοί του 19ου αιώνα, τον συγχωρούν βλέποντας σ' αυτόν έναν επαναστάτη ενάντια στις κατεστημένες κοινωνικές συνθήκες. Στο τέλος του 20ού αιώνα, ποιος είναι ο Ντον Ζουάν; Πώς είναι τώρα, στην εποχή της γρήγορης ευχαρίστησης, σε έναν υποκριτικό κόσμο όπου έπαψε να ισχύει οποιοσδήποτε ηθικός κανόνας; Σε μια κοινωνία που τη χαρακτηρίζουν τα κούφια λόγια και η ασύλληπτη βιαιότητα, όπου δεν υπάρχουν πια ούτε ντροπή, ούτε αμαρτία, ούτε κόλαση, η συνείδηση είναι περιττή: αμφιβάλλουμε για τον ίδιο τον κριτή, όπως και για την κρίση του. Σε έναν κόσμο που τα ηνία τα κρατούν οι τσαρλατάνοι, η υποκρισία είναι η κύρια ψυχολογική πάθηση, μια μόδα...».
Ο Φερνάντο Τρουέμπα, ένας από τους πιο αξιόλογους και συνεπείς δημιουργούς του ισπανικού κινηματογράφου, γύρισε την πρώτη του ταινία «Οπερα πρίμα» το 1980. Με το «Μπελ επόκ» (1992), κέρδισε το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας και γνώρισε παγκόσμια επιτυχία. Το «Κορίτσι των ονείρων σου» είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία όλων των εποχών στην Ισπανία.
Είναι 1938 και ο ισπανικός εμφύλιος μαίνεται. Η κινηματογραφική βιομηχανία της χώρας έχει χωριστεί κι αυτή σε δύο στρατόπεδα, με τα στούντιο της Μαδρίτης να ανταγωνίζονται της Βαρκελώνης. Στα πλαίσια της συνεργασίας του Φράνκο με τον Χίτλερ, οι Γερμανοί προσκαλούν μια ομάδα δημιουργών στο Βερολίνο, για να γυρίσουν το δημοφιλές μουσικό δράμα «Το κορίτσι των ονείρων σου» σε δύο κινηματογραφικές εκδοχές, μια στα ισπανικά και μια στα γερμανικά. Σύντομα, όμως, οι καλλιτέχνες ανακαλύπτουν ότι ήρθαν από τον έναν πόλεμο στον άλλο και ότι η φιλοξενία που δείχνει ο υπουργός προπαγάνδας, έχει περισσότερο να κάνει με τα θέλγητρα της πρωταγωνίστριας. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Πενέλοπε Κρουζ, Λόλες Λεόν, Χόρθε Σανθ, Ρόσα Μαρία Σαρδά, Χάνα Σιγκούλα κ.ά.
Ογδόντα οχτώ ευρήματα από τις ανασκαφές για την κατασκευή του Μετρό στην Ακρόπολη θα εκτεθούν στον ομώνυμο σταθμό, ο οποίος επιχειρείται να καταστεί ο ομορφότερος του Μετρό. Από αυτά, τα 55 θα είναι αντίγραφα και τα 33 πρωτότυπα.
Πρόκειται κυρίως για ταφικά και οικιστικά αντικείμενα, (πήλινα αγγεία καθημερινής χρήσης, παιχνίδια κ.ά.) που τα πιο παλιά χρονολογούνται από τους προϊστορικούς χρόνους.
Στο σταθμό θα φιλοξενηθούν και αντίγραφα των Γλυπτών του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, ενώ θα υπάρχει και στρωματογραφία κατά το πρότυπο του σταθμού του Συντάγματος.
Το καθεστώς φύλαξης των εκθεμάτων θα είναι το ίδιο με αυτό που ισχύει και στους άλλους σταθμούς - δηλαδή θα είναι ευθύνης της «Αττικό Μετρό» - και σε περίπτωση βανδαλισμού τα εκθέματα θα αποσύρονται.
Διεθνές φεστιβάλ και συμπόσιο για την τέχνη και την τεχνολογία με θέμα «Νεοτεχνολογισμοί», θα πραγματοποιηθεί (3-9/11) στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (Πειραιώς), στο Κέντρο Τέχνης και Νέων Τεχνολογιών «Φούρνος» και στην Ελληνοαμερικανική Ενωση. Οπως αναφέρθηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, «κύριος στόχος του φεστιβάλ είναι η δημιουργία νέων συνεργασιών, κοινών προτάσεων και ηλεκτρονικού δικτύου υποστήριξης των ποικίλων πολιτιστικών δυνατοτήτων που παρέχει η ψηφιακή τεχνολογία. Επίσης, η ενεργοποίηση σχέσεων και ευρύτερων δικτύων μεταξύ των καλλιτεχνών, βιομηχανίας, εκπαίδευσης των πολιτιστικών κέντρων και του κοινού για την ανάπτυξη ψηφιακού πολιτισμού».
Οι εκδηλώσεις περιλαμβάνουν: Διεθνή έκθεση (ΑΣΚΤ). Διεθνές συμπόσιο (3, 4, 5/11, ΑΣΚΤ). Προβολές βίντεο αρτ (ΑΣΚΤ). Στην Ελληνοαμερικανική Ενωση θα δημιουργηθεί χώρος ελεύθερης πρόσβασης, όπου το κοινό μετατρέπεται σε βασικό δημιουργό του έργου (4-9/11). Στο «Φούρνο» (5-9/11) καλλιτέχνες θα λειτουργούν, όλη την ημέρα, ανοιχτό εργαστήρι με σκοπό τη δημιουργία ιστοσελίδων. Στους παραπάνω χώρους θα πραγματοποιηθούν και παράλληλες εκδηλώσεις.