ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Ιούνη 2001
Σελ. /64
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τελευταίο αντίο

Εναν από τους τελευταίους μεγάλους, μιας μεγάλης γενιάς που γέννησε ταλέντα, τον Ντίνο Ηλιόπουλο, συνόδεψαν χτες το πρωί στην τελευταία του κατοικία, στο Α` Νεκροταφείο. Ανθρωποι που τον αγάπησαν, συγγενείς, φίλοι και ομότεχνοί του είπαν το τελευταίο «αντίο» στον αξιαγάπητο ηθοποιό, που έφυγε από κοντά μας την περασμένη Δευτέρα, στα 88 του χρόνια. Ανάμεσά τους, η γυναίκα του και οι δυο πολυαγαπημένες του κόρες. Ενα ζεστό χειροκρότημα ήταν το ύστατο «χαίρε» στον γλυκύτατο άνθρωπο, στον εξαίρετο κωμικό, που μας χάρισε αμέτρητα «ταξίδια» ευθυμίας, μα και συγκίνησης. Διδάσκοντας ήθος, αξιοπρέπεια, σεβασμό στη μακρά καλλιτεχνική του πορεία, υπηρέτησε με ιδιαίτερη σεμνότητα, αλλά και πολύ μεγάλο πάθος τη μεγάλη αγάπη του, την Τέχνη. Σε αυτόν τον «σεμνό εργάτη» του θεάτρου και του κινηματογράφου αναφέρθηκε, αποχαιρετώντας τον, η πρόεδρος του ΣΕΗ, Αννα Φόνσου, στο μοναδικό επικήδειο λόγο. Και θυμήθηκε τα λόγια του: «Το να πάψεις να ζεις, δεν είναι και τόσο σπουδαίο. Το τραγικό είναι να πάψεις να αγαπάς». Αυτή την αγάπη ο Ντ. Ηλιόπουλος τη μοιράστηκε για περισσότερο από μισό αιώνα με το κοινό του. Αυτή η αγάπη τον συντροφεύει στο τελευταίο του ταξίδι.

Μνημεία, ιστορικοί τόποι και προστασία

Με την πραγματοποίηση, προχτές το απόγευμα, στο Πολυτεχνείο, της ημερίδας με θέμα «Προστασία μνημείων και ιστορικών τόπων» γιόρτασαν την Παγκόσμια Μέρα Περιβάλλοντος το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ και το Ελληνικό τμήμα του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών (ICOMOS). Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης «Τύπος και Μνημεία» στο Πολυτεχνείο.

Ο πρόεδρος του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, Ι. Πολύζος, σημείωσε πως η εκδήλωση «εντάσσεται» στις κινητοποιήσεις των μαζικών φορέων στο κτήμα Θων και στο Γουδί που πραγματοποιούνταν την ίδια ώρα και αναφέρθηκε στη συνεχιζόμενη αύξηση των καταστροφικών επεμβάσεων και συνεπειών στο περιβάλλον.

Ο πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος του ICOMOS, Ν. Αγριαντώνης, αναφερόμενος στο Μαραθώνα είπε πως εκεί «παίζεται σοβαρό παιχνίδι και παίζεται και η σοβαρότητα, αποτελεσματικότητα και αξιοπιστία» των μη κυβερνητικών περιβαλλοντικών φορέων.

Η αντιπρόεδρος της ΕΣΗΕΑ, Φάνη Πετραλιά, αναφέρθηκε στην πολιτική προστασίας των μνημείων από την Κυβέρνηση του Βουνού. Η αρχιτέκτων Λ. Μάρθα μίλησε εκ μέρους της ομάδας αρχιτεκτόνων του ICOMOS που επεξεργάστηκαν το θέμα της προστασίας των ιστορικών τόπων (Μ. Αναγνώστου, Β. Μποζινάκη, Δ. Τσολάκη) παρουσιάζοντας το παγιωμένο νομικό πλαίσιο και τα κριτήρια κατηγοριοποίησης των μνημείων.

Ο δημοσιογράφος Α. Καρκαγιάννης σημείωσε ότι τα ΜΜΕ είναι «αναπτυξιόπληκτα» και οι δημοσιογράφοι «αναπτυξιοπαράφρονες» και ιδιαίτερα η τηλεόραση, η οποία δεν ασχολείται με τις αρχαιότητες και το περιβάλλον. Επίσης, χαρακτήρισε σαθρά και γελοία τα επιχειρήματα των υπουργών ΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού για το Μαραθώνα.

Ο δημοσιογράφος Νίκος Καραντηνός σημείωσε πως η αναφορά στα μνημεία δεν έλειψε από τον ελληνικό Τύπο από τις απαρχές του ακόμη, καθώς και από τον Τύπο της Αντίστασης, που με κάθε ευκαιρία αποκάλυπτε τις καταστροφές της πολιτιστικής κληρονομιάς από τους κατακτητές. Κατήγγειλε επίσης την αδιαφορία του κράτους για μνημεία αγώνα και θυσίας που ανήκουν στην πολιτιστική κληρονομιά του λαού, φέρνοντας για παράδειγμα το Σκοπευτήριο της Καισαριανής.

Ο αρχιτέκτονας και ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ Δ. Ζήβας μίλησε για τη νομοθεσία και το σχεδιασμό ως προς την προστασία των μνημείων, συμπεραίνοντας πως το σχετικό νομικό οπλοστάσιο του κράτους είναι επαρκές σε αντίθεση με την πολιτική βούληση για την εφαρμογή του.

Ο αρχιτέκτονας και αναπληρωτής καθηγητής του ΕΜΠ Μ. Κορρές αναφέρθηκε στην ένταξη της αρχιτεκτονικής στο τοπίο φέρνοντας κωμικοτραγικά παραδείγματα για τον τρόπο που προσλαμβάνεται αυτή η διαδικασία από τη νεοελληνική πολεοδομική αντίληψη όπως αυτή εκφράζεται στις Κυκλάδες.

Τέλος, η Μ. Μαντουβάλου, αρχιτέκτων και αναπληρώτρια καθηγήτρια του ΕΜΠ, μίλησε για την αστική ανάπτυξη και τον πολεοδομικό σχεδιασμό, υπογραμμίζοντας πως στην περίπτωση των Ολυμπιακών έργων η κυβέρνηση δεν κάλεσε την επιστημονική κοινότητα να καταθέσει τις προτάσεις της.

Ο ελληνικός κινηματογράφος σήμερα

Την ετήσια έρευνα για την εικόνα του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου παρουσίασε χτες, για τρίτη συνεχή χρονιά, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Σύμφωνα με την έρευνα, η οποία διεξήχθη σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα και Καβάλα, μεταξύ 1.019 ατόμων από 18-55 ετών και των δύο φύλων, όλων των τάξεων, επιβεβαιώνεται από τη μια η σταθερή άνοδος προσέλευσης του κοινού στις αίθουσες όπου προβάλλονται ελληνικές ταινίες (1,4 εκατομμύρια θεατές την περίοδο 2000-2001 έναντι 500.000 το 1998-1999), αλλά και το ότι η περσινή «έκρηξη» των 2,3 εκατομμυρίων εισιτηρίων οφείλεται κατά πολύ στην ταινία «Safe sex», γεγονός που θα πρέπει μάλλον να ανησυχεί το ΕΚΚ.

Στα κριτήρια επιλογής για την παρακολούθηση μιας ταινίας εξακολουθούν να προηγούνται αυτά των ηθοποιών που εμφανίζονται, η θεματολογία και το είδος της ταινίας (με τις περιπέτειες να έρχονται πρώτες) και το σενάριο. Αξιοσημείωτη πτώση εμφανίζει η κινηματογραφική κριτική ως κριτήριο επιλογής, ποιοτικό στοιχείο που επίσης είναι άξιο προβληματισμού.

Το ίδιο το ΕΚΚ μάλλον πρέπει να χαίρεται, αφού σύμφωνα με την έρευνα έχει την «ευλογία» του κοινού στις επιλογές του. Αυτοί που πίστευαν ότι το ΕΚΚ δεν είναι αξιοκρατικό στις επιλογές του μειώθηκαν από το 21% το 1998 στο 4% το 2001. Το 25% πιστεύει φέτος ότι το ΕΚΚ χρηματοδοτεί «καλές ταινίες», ενώ αυτό το πίστευε μόνο το 12% το 1998.

Σε ό,τι αφορά το εναλλακτικό δίκτυο διανομής του ΕΚΚ, «Filmcenter», το 9% γνωρίζει την ύπαρξή του και από αυτούς, το 40% έχει θετική γνώμη για τη λειτουργία του.

Στη σκιά της Ακρόπολης

Ο Ζαν Μισέλ Ζαρ
Ο Ζαν Μισέλ Ζαρ
«Υμνος στην Ακρόπολη» τιτλοφορείται η καινούρια πρωτότυπη σύνθεση του Ζαν Μισέλ Ζαρ, που θα παρουσιαστεί στις δύο συναυλίες του διάσημου Γάλλου δημιουργού, στις 19 και 20 του Ιούνη, στο Ηρώδειο.

Στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που έδωσε στη χώρα μας ο Ζαν Μισέλ Ζαρ εξέφρασε την υποστήριξή του στο αίτημα της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα. Αναφερόμενος στις συναυλίες είπε πως δε φιλοδοξεί να πει την ιστορία του Παρθενώνα, αλλά να κάνει ένα καλλιτεχνικό, ποιητικό αφιέρωμα στον τόπο. Στην Ακρόπολη, που θυμάται το παρελθόν της. Ο Γάλλος καλλιτέχνης, εξάλλου, προσκάλεσε τους νέους να παρακολουθήσουν δωρεάν το θέαμα, στις 18/6, παραμονή του συναυλιακού του διήμερου.

Πρώτη εκτέλεση

Το έργο του Γιάννη Μαρκόπουλου «Η Συμφωνία της Ιασης», σε ποίηση Μανόλη Πρατικάκη, θα παρουσιαστεί, σε παγκόσμια πρώτη, στις 12 Ιουνίου, στο Μέγαρο Μουσικής. Θα συμμετέχουν ο τενόρος Μάριος Φραγκούλης, ο Πέτρος Γαϊτάνος, ο Mark Grauwells (φλάουτο), η Μαρία Σκούντζου (αφήγηση), η «Καμεράτα» και η Χορωδία «Fons Musicalis». Η εικαστική επιμέλεια της παράστασης ανήκει στον Αλέκο Φασιανό και η σκηνοθετική στον Ηλία Μαλανδρή. Το έργο είναι παραγγελία του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και του Ιδρύματος «Ερρίκος Ντυνάν», που είναι και ο χορηγός της παράστασης.

Αυλαία με «Ριγγολέτο»

Ενα από τα πλέον δημοφιλή έργα του λυρικού ρεπερτορίου, η όπερα «Ριγγολέτο» του Τζουζέπε Βέρντι ανοίγει τις εκδηλώσεις του «Ελληνικού Φεστιβάλ» στο Ηρώδειο, αύριο, στις 9 μ.μ. Αυτό το διάσημο έργο τόσο για την τραγική και τρυφερή ιστορία του όσο και για τα κοσμαγάπητα τραγούδια του, επέλεξε να παρουσιάσει η Εθνική Λυρική Σκηνή, συμμετέχοντας στο γιορτασμό της επετείου των 100 χρόνων από το θάνατο του κορυφαίου μουσουργού. Οι παραστάσεις, στις οποίες συμμετέχουν καταξιωμένοι καλλιτέχνες, όπως ο βαρύτονος Αλεξάντρου Αγκάκε, η υψίφωνος Ελιζαμπέτ Βιντάλ, ο τενόρος Πιέτρο Μπάλο, ο βαθύφωνος Γιώργος Παππάς, η μεσόφωνος Βικτόρια Μαϊφάτοβα, θα επαναληφθούν στις 10, 12 και 14 του Ιούνη.

Ο «Ριγγολέτο» ανεβαίνει σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού, σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου και σκηνικά - κοστούμια Σπύρου Πάτσα και διεύθυνση χορωδίας Φανής Παλαμίδη. Το ρόλο του Ριγγολέτο ερμηνεύει ο Αλεξάντρου Αγκάκε και για μια παράσταση (10/6) ο Ανούσα Γκολεζόργκι, της Τζίλντα η Ελιζαμπέτ Βιντάλ και η Μαρία Μητσοπούλου (10/6), του Δούκα ο Κιθ Ικάια - Πέρντι (8,10/6) και Χαβιέ Παλάσιος (12,14/6), του Σπαραφουτσίλε ο Γιώργος Παππάς και ο Σίλβιο - Τούλιο Φαλζόνι (14/6) κ.α. Συμμετέχουν η Ορχήστρα και Χορωδία της ΕΛΣ. Εισιτήρια προπωλούνται στα ταμεία του Φεστιβάλ (Σταδίου 4, 32.21.459) και στο Ηρώδειο (32.32.771).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ