Παρασκευή 18 Φλεβάρη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΚΕ
Κατέθεσε πρόταση νόμου για την ανάπτυξη της ΛΑΡΚΟ και τη διασφάλιση των εργαζομένων

Πρόταση νόμου για τη σωτηρία και ανάπτυξη της ΛΑΡΚΟ και των παραγωγικών δυνατοτήτων της προς όφελος των λαϊκών συμφερόντων, τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και την καταβολή του μόχθου των εργαζομένων στο 100% κατέθεσε χτες η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ.

Με την πρόταση νόμου το ΚΚΕ αποδεικνύει με συγκεκριμένα στοιχεία ότι η ΛΑΡΚΟ όχι μόνο μπορεί να ζήσει και να θρέψει τις οικογένειες των εργαζομένων της, που όλα αυτά τα χρόνια έχουν δώσει τη ζωή τους και έχουν θρηνήσει 80 νεκρούς για να την κρατήσουν όρθια, αλλά είναι χρυσωρυχείο και μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας προς όφελος του λαού.

Ταυτόχρονα, αναδεικνύει το μέγεθος του τεράστιου και διαρκούς εγκλήματος που έχουν διαπράξει διαχρονικά σε βάρος αυτού του «γίγαντα» όλες οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις για λογαριασμό των συμφερόντων εγχώριων και μη επιχειρηματικών ομίλων και με βάση τις αντιδραστικές κατευθύνσεις της ΕΕ, με τη σημερινή κυβέρνηση να έρχεται τώρα να τοποθετήσει την ταφόπλακα με την ιδιωτικοποίηση, το τεμάχισμα ή το κλείσιμό της, πετώντας τους εργαζόμενους στον δρόμο χωρίς δουλειά και πολλούς από αυτούς και χωρίς σπίτι.

Η Αιτιολογική Εκθεση

Η ΛΑΡΚΟ είναι η μοναδική επιχείρηση στην Ευρωπαϊκή Ενωση που παράγει σιδηρονικέλιο μέσα από την επεξεργασία δικών της εγχώριων μεταλλευμάτων.

Η χώρα μας έχει στο υπέδαφός της το 90% των καταγεγραμμένων κοιτασμάτων νικελίου σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Τα μεταλλεύματα αυτά είναι κοβαλτιούχα, γεγονός που τα καθιστά δυσεύρετα σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η χώρα μας έχει στο υπέδαφός της κοιτάσματα χρωμίου που μαζί με το νικέλιο είναι τα υλικά που δημιουργούν τον ανοξείδωτο χάλυβα, προϊόν τεράστιας αξίας που αξιοποιείται σε πολλές εφαρμογές και μέχρι σήμερα εισάγεται στη χώρα μας.

Στη ΛΑΡΚΟ έχουν πραγματοποιηθεί με επιτυχία: Πείραμα παραγωγής ανοξείδωτου χάλυβα. Πείραμα παραγωγής καθαρού νικελίου με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης. Πείραμα παραγωγής καθαρού νικελίου και διαχωρισμού του κοβαλτίου με τη μέθοδο της υδρομεταλλουργίας. Αυτή η μέθοδος αξιοποιείται για την παραγωγή νικελίου που προωθείται στην κατασκευή συσσωρευτών ηλεκτρικής ενέργειας.

Η ΛΑΡΚΟ παράγει σιδηρονικέλιο. Το νικέλιο που είναι ενσωματωμένο στο τελικό προϊόν αποτελεί το 20 έως 25%. Το υπόλοιπο 75 έως 80% του τελικού προϊόντος που παράγει η ΛΑΡΚΟ και είναι πρωτογενής σίδηρος με ενσωματωμένο κατά 4 έως 5% κοβάλτιο, δεν πληρώνεται διαχρονικά από τους πελάτες της. Πληρώνεται μόνο το Ni.

Η ΛΑΡΚΟ παράλληλα με την παραγωγή σιδηρονικελίου παράγει και διάφορα υποπροϊόντα, όπως είναι η σκουριά μεταλλακτών που πωλείται όλη στο εξωτερικό, αλλά και η σκουριά ηλεκτροκάμινων, που ένα μικρό κομμάτι (14%) αξιοποιείται από 3 βιομηχανίες της Λοκρίδας οι οποίες το επεξεργάζονται και το πουλούν σε εξωτερικό και εσωτερικό ως ύλη για αμμοβολή. Το υπόλοιπο αυτών των προϊόντων έπεφτε στον Ευβοϊκό και από τον Μάρτη του 2020 γίνεται χερσαία απόθεση, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί πειράματα και μπορούν να αξιοποιηθούν.

Στο εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ στη Λάρυμνα Φθιώτιδας υπάρχει η δυνατότητα αξιοποίησης των χιλιάδων κυβικών ζεστών υδάτων ανά ώρα, όπως παραδείγματος χάρη με τη μέθοδο της τηλεθέρμανσης.

Στο εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ υπάρχει μονάδα παραγωγής οξυγόνου και αζώτου, η οποία αν εκσυγχρονιστεί έχει τη δυνατότητα της πλήρους κάλυψης των αναγκών των απαιτήσεων του εργοστασίου, αλλά και της επιπλέον προώθησης ως προϊόντος πώλησης.

Η ΛΑΡΚΟ έχει στην κατοχή της δικό της λιγνιτωρυχείο που μπορεί να καλύψει στο 100% τις απαιτήσεις καύσιμης ύλης που χρειάζεται για το μείγμα επεξεργασίας και έτσι να εξοικονομηθούν δεκάδες εκατομμύρια.

Η ΛΑΡΚΟ έχει στην κατοχή της βαρύ εξοπλισμό εξόρυξης και αποκάλυψης μεταλλευμάτων, ο οποίος αυτήν τη στιγμή έχει τη δυνατότητα με την απαιτούμενη συντήρηση να καλύψει μεγάλο μέρος της παραγωγής μεταλλευμάτων στα μεταλλεία της ΛΑΡΚΟ.

Η ΛΑΡΚΟ έχει στην κατοχή της εγκαταστάσεις και εξοπλισμό μηχανολογικής και μηχανουργικής υποστήριξης σε καθημερινές εργασίες επισκευών και κατασκευών εκατομμυρίων ευρώ ανά έτος. Εδώ και πολλά έτη δεν αξιοποιούνται έχοντας αντικατασταθεί με εργολάβους.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, ως συνέχεια των προηγούμενων κυβερνήσεων και στη βάση των κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με τον νόμο 4664/2020 που ψήφισε, προώθησε την παραπέρα ιδιωτικοποίηση και εκποίηση της ΛΑΡΚΟ σε κομμάτια.

Διορίζοντας ειδική διαχείριση και υλοποιώντας 2 έτη «εκκαθάριση εν λειτουργία» δημιούργησε τους όρους που απαιτεί το κεφάλαιο για να γίνει η ΛΑΡΚΟ ελκυστική προς αυτό.

Την 1η Φλεβάρη οι υπουργοί Χρ. Σταϊκούρας, Κ. Χατζηδάκης, και Κ. Σκρέκας ανακοίνωσαν ένα εκτρωματικό κυβερνητικό σχέδιο που προβλέπει την απόλυση των εργαζομένων μέχρι το τέλος Φλεβάρη και την απομάκρυνση αυτών και των οικογενειών τους από τους εργατικούς οικισμούς, με στόχο να δώσουν τη ΛΑΡΚΟ στους επίδοξους επενδυτές «τζάμπα και κλειστή», με τους εργαζόμενους στην ανεργία, παρότι υπάρχει πρόβλεψη στον νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση ότι το εργοστάσιο «θα παραδοθεί εν λειτουργία».

Οι εργαζόμενοι και τα σωματεία τους απορρίπτουν το σχέδιο της κυβέρνησης, συνεχίζουν τον αγώνα τους και διεκδικούν:

- Να διασφαλιστεί η ενιαία και συνολική παραγωγική λειτουργία της ΛΑΡΚΟ.

- Να υπάρξουν σχέδιο και χρονοδιάγραμμα επισκευής, εκσυγχρονισμού, αύξησης της παραγωγής σε ένα ασφαλές περιβάλλον για τους εργαζόμενους.

- Να διασφαλιστούν όλες οι θέσεις εργασίας και η καταβολή του μόχθου τους στο 100%.

Η επιχειρηματολογία της κυβέρνησης και διαχρονικά των κυβερνήσεων ως προς τη λειτουργία της ΛΑΡΚΟ είναι ότι αυτή «δεν μπορεί να είναι βιώσιμη».

Σήμερα όμως πιο ξεκάθαρα παρά ποτέ είναι ορατό γιατί η ΛΑΡΚΟ εικονικά «δεν είναι βιώσιμη».

Με πρόσχημα ότι η ΛΑΡΚΟ έχει πρόστιμο για «κρατικές ενισχύσεις» έμεινε χρόνια μακριά από χρηματοδοτήσεις και δάνεια. Το γεγονός αυτό την έφερε πίσω στον εκσυγχρονισμό και στην ανάπτυξή της για να μπορεί να παραμείνει βιώσιμη.

Αυτά, σε συνδυασμό με το ότι με πολιτική απόφαση και ευθύνη διαχρονικά δεν είχαν προχωρήσει η καθετοποίηση της παραγωγής της και η παραπέρα ανάπτυξή της σύμφωνα με τις δυνατότητες που έχει, έφεραν την εικονική «μη βιώσιμη εταιρεία». Εφεραν την απαξίωση επί της ουσίας των δυνατοτήτων που έχει η χώρα μας να παράγει και να μεταποιεί τον ορυκτό της πλούτο ως τελικό προϊόν για τις ανάγκες της ελληνικής βιομηχανίας, των εργαζομένων και του ελληνικού λαού.

Με βάση την πάγια θέση μας για την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου και της ΛΑΡΚΟ πιο συγκεκριμένα, καταθέτουμε την ακόλουθη Πρόταση Νόμου.

Η Πρόταση Νόμου

ΑΡΘΡΟ

1.Α. Από τη δημοσίευση του παρόντος, το άρθρο 21 Ν. 4664/2020 όπως ισχύει καταργείται. Επίσης, καταργείται και η εξουσία του ειδικού διαχειριστή, όπως αυτή του αποδόθηκε από την απόφαση του Μονομελούς Εφετείου Αθηνών υπ' αριθμό 1407/2020 με την οποία διορίστηκε.

Β. Πράξεις του ειδικού διαχειριστή, από τον διορισμό του μέχρι και σήμερα, που αφορούν στη μείωση του μισθολογικού κόστους της επιχείρησης, δυνάμει του άρθρ. 21 παρ. 3 παρ. α' Ν. 4664/2020, ακυρώνονται.

Γ. Καταργείται κάθε απασχόληση εργαζόμενου μέσα από το καθεστώς του ενοικιαζόμενου ή του εργαζομένου της εργολαβίας ή του δελτίου παροχής υπηρεσιών σε πάγιες και διαρκείς ανάγκες της ΛΑΡΚΟ, παραγωγής, συντήρησης, καθαριότητας και φύλαξης. Οι εργαζόμενοι αυτοί ενσωματώνονται απευθείας στη ΛΑΡΚΟ με σύμβαση αορίστου χρόνου.

2. Η διοίκηση της ΛΑΡΚΟ θα ασκείται από 5μελή Εκτελεστική Επιτροπή που θα διορίζεται απευθείας με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος, αποτελούμενη από δύο (2) μηχανικούς παραγωγής, έναν (1) μηχανικό μηχανολογικής συντήρησης, έναν (1) μηχανικό ηλεκτρολογικής συντήρησης και έναν (1) οικονομολόγο, ενώ όλα τα μέλη πρέπει να έχουν τουλάχιστον 10ετή προϋπηρεσία στη ΛΑΡΚΟ. Οι αποφάσεις της Επιτροπής θα λαμβάνονται με σχετική πλειοψηφία, τα δε αξιώματα αυτής θα κατανέμονται με την ίδια ως άνω ΚΥΑ. Στις συνεδριάσεις της Επιτροπής, χωρίς δικαίωμα ψήφου, μπορούν να παρίστανται πέντε εκπρόσωποι της αντιπροσωπευτικότερης συνδικαλιστικής οργάνωσης των εργαζομένων στην επιχείρηση, ένας από κάθε χώρο εργασίας, οι οποίοι θα ορίζονται από την οργάνωση και θα γνωστοποιούνται στον Πρόεδρο της Επιτροπής.

3. Η Εκτελεστική Επιτροπή διοικεί, εκπροσωπεί την επιχείρηση έναντι τρίτων ως προς τη διεκπεραίωση των καθημερινών της συναλλαγών, τη διαχειρίζεται και μπορεί να αποφασίζει, ενδεικτικά, τη διαπραγμάτευση με τους παρόχους, προμηθευτές και εργολάβους της επιχείρησης, τη διατήρηση ή μη των πάσης φύσεως συμβάσεων της επιχείρησης ή τον περιορισμό της λειτουργίας της. Προς τον σκοπό της συνέχισης λειτουργίας της επιχείρησης και της μεγιστοποίησης του τιμήματος της μεταβίβασης, η Εκτελεστική Επιτροπή δύναται να αιτείται την έκδοση ή ανανέωση διοικητικών αδειών κάθε είδους ή και να προβαίνει σε δικαιοπραξίες αναγκαίες για τη λειτουργία της εταιρείας ή που σκοπούν στην επωφελέστερη εκμετάλλευση του ενεργητικού. Κάθε τρίμηνο η Εκτελεστική Επιτροπή είναι υποχρεωμένη να καταθέτει έκθεση ενημέρωσης πεπραγμένων στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

4. Το σύνολο των μετοχών της ΛΑΡΚΟ μεταβιβάζεται αναγκαστικά στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου. Σε αντάλλαγμα της μεταβίβασης αυτής, οι οφειλές της ΛΑΡΚΟ προς το Ελληνικό Δημόσιο διαγράφονται ή περιορίζονται. Το παθητικό της εταιρείας θα προσδιοριστεί με έκθεση εκτίμησης παθητικού που οφείλει να συντάξει εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την ανάληψη καθηκόντων, η Εκτελεστική Επιτροπή της παρ. 1 του παρόντος, η οποία κοινοποιείται στον Υπουργό Περιβάλλοντος.

5. Από τη δημοσίευση του παρόντος αναστέλλονται αυτοδικαίως όλα τα ατομικά καταδιωκτικά μέτρα των πιστωτών κατά της ΛΑΡΚΟ προς ικανοποίηση ή εκπλήρωση απαιτήσεών τους. Ιδίως απαγορεύονται η έναρξη ή συνέχιση της αναγκαστικής εκτέλεσης, η άσκηση αναγνωριστικών ή καταψηφιστικών αγωγών, η συνέχιση των δικών επ' αυτών, η άσκηση ή εκδίκαση ένδικων μέσων, η έκδοση πράξεων διοικητικής ή φορολογικής φύσεως, ή η εκτέλεσή τους σε στοιχεία της περιουσίας της ΛΑΡΚΟ. Πράξεις κατά παράβαση της ανωτέρω αναστολής είναι απολύτως άκυρες.

6. Εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της έκθεσης εκτίμησης παθητικού στον Υπουργό Περιβάλλοντος, θα καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό ποσοστό ίσο με το 30% των περιλαμβανόμενων στην ανωτέρω έκθεση οφειλών της ΛΑΡΚΟ προς τους πιστωτές, πλην του Ελληνικού Δημοσίου και της ΔΕΗ. Μέχρι το τέλος του 2022 η Εκτελεστική Επιτροπή οφείλει να διαπραγματευθεί με όλους τους πιστωτές της επιχείρησης για τον τρόπο και χρόνο εξόφλησης των απαιτήσεών τους και να υποβάλει το σχετικό αποτέλεσμα στον Υπουργό Οικονομικών, προς έγκριση και εκτέλεση. Για τη ΔΕΗ με ευθύνη του αρμόδιου Υπουργείου δημιουργείται επιτροπή που θα διερευνήσει πόσες μεγαβατώρες έχει καταναλώσει διαχρονικά η ΛΑΡΚΟ και με τι τιμή. Η κάθε περίοδος κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας θα συγκριθεί με τις ευρωπαϊκές τιμές κατανάλωσης. Εφόσον γίνει αυτό θα υπολογιστεί πόσο συνολικά θα έπρεπε να είχε πληρώσει η ΛΑΡΚΟ μέχρι σήμερα στη ΔΕΗ και πόσο έχει πληρώσει. Η διαφορά που θα προκύψει θα καταβληθεί στο 30% άμεσα, όπως σε όλους τους πιστωτές και το υπόλοιπο θα ρυθμιστεί σε χρονικό ορίζοντα.

7. Η νέα διοίκηση έχει την υποχρέωση να καταθέσει στο αρμόδιο υπουργείο και να κοινοποιήσει στη Βουλή και τους εργαζόμενους έκθεση προγραμματισμού:

Αμεσης μεγίστης παραγωγικής δυνατότητας με παράλληλο προγραμματισμό συντήρησης, επισκευών, εκσυγχρονισμού.

Πενταετές πλάνο με προοπτική η ΛΑΡΚΟ να έχει το δικό της ιδιόκτητο βαρύ εξοπλισμό εξορύξεων για όλες τις εργασίες που θα τον συντηρεί στα δικά της συνεργεία.

Πενταετές πλάνο αντικατάστασης μηχανημάτων και εγκαταστάσεων με προοπτική η ΛΑΡΚΟ να έχει ιδιόκτητες δυνατότητες κατασκευών, επισκευών και προληπτικής συντήρησης.

Πενταετές πλάνο κατασκευής μονάδας εμπλουτισμού και παραγωγής ανοξείδωτου χάλυβα, κοβαλτίου και καθαρού νικελίου.

Πενταετές πλάνο κατασκευής μονάδων αξιοποίησης όλων των υποπροϊόντων της με προοπτική αξιοποίησης της κύριας παραγωγής της και των υποπροϊόντων μέχρι την τελική μεταποίηση.

8. Η νέα διοίκηση σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες έχει την υποχρέωση μέσα σε διάστημα 6 μηνών να παρουσιάσει ειδικευμένο, αναλυτικό πρόγραμμα άμεσης προσαρμογής και συμμόρφωσης της ΛΑΡΚΟ με τον ΚΜΛΕ, τα παγκόσμια μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και τις συστάσεις των εργαζομένων. Σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες έχει την υποχρέωση εντός 6 μηνών να παρουσιάσει σχέδιο συμμόρφωσης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

9. Τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής ευθύνονται μόνο για δόλο και βαριά αμέλεια. Επίσης, δεν προσωποκρατούνται ούτε υπέχουν οποιαδήποτε αστική, ποινική ή άλλη ευθύνη για χρέη της υπό ειδική διαχείριση εταιρείας, ανεξάρτητα από τον χρόνο βεβαίωσής τους και τον χρόνο στον οποίο ανάγονται.

10. Κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη που αντίκειται στις διατάξεις του παρόντος ή αφορά σε θέματα που ρυθμίζονται από αυτό παύει να ισχύει.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ