Παρασκευή 22 Απρίλη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ - ΦΩΤΙΑ ΣΤΑ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
«Φουρτούνες» στη λαϊκή τσέπη, για να πλέουν σε «ήρεμα νερά» τα κέρδη των εφοπλιστών

Οι ναυτιλιακές εταιρείες μετακυλίουν στους επιβάτες το αυξημένο κόστος των καυσίμων, κάνοντας «Οδύσσεια» το ταξίδι από και προς τα νησιά

Eurokinissi

Ενώ το λαϊκό εισόδημα στενάζει από τους υπέρογκους λογαριασμούς σε ρεύμα και καύσιμα, από τα εκτοξευμένα νοίκια, τις ανατιμήσεις στα είδη πλατιάς κατανάλωσης κ.λπ., ένας ακόμα βραχνάς έρχεται να προστεθεί ειδικά για τους νησιώτες, και συγκεκριμένα οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και τα ναύλα.

Οι συνεχείς ανατιμήσεις τα καθιστούν σχεδόν απαγορευτικά για τις λαϊκές οικογένειες, τους νέους εργαζόμενους και τους φοιτητές, που θέλουν να μετακινηθούν από και προς τον τόπο κατοικίας τους. Αλλά και για τους επισκέπτες, όπως οι χιλιάδες ταξιδιώτες του Πάσχα, που αισθάνθηκαν αυτές τις μέρες στην τσέπη τους τις ανατιμήσεις, για λίγες μέρες ξεκούρασης σε έναν νησιωτικό προορισμό.

Η ξέφρενη κούρσα των ανατιμήσεων είχε ξεκινήσει από το φθινόπωρο, ενώ με το ξέσπασμα του ιμπεριαλιστικού πολέμου στην Ουκρανία η ανιούσα συνεχίζεται. Είναι ενδεικτικά τα παρακάτω παραδείγματα:

  • Για ταξίδι στην «προνομιακή» θέση της ...πλαστικής καρέκλας στο κατάστρωμα του πλοίου από Πειραιά για Ικαρία, το εισιτήριο τον περασμένο Αύγουστο ήταν στα 39,50 ευρώ, τον Δεκέμβρη στα 45 ευρώ και το πρώτο 10ήμερο του Μάη έχει φτάσει πλέον στα 52 ευρώ. Αύξηση 31%.
  • Από Πειραιά για Σάμο, τον Αύγουστο το εισιτήριο στο κατάστρωμα ήταν 49 ευρώ, τον Δεκέμβρη 57 ευρώ και πλέον διαμορφώνεται στα 65,50 ευρώ. Αύξηση 34%.
  • Από Πειραιά για Πάρο, από 41 ευρώ που κόστιζε το ακτοπλοϊκό εισιτήριο της οικονομικής θέσης τώρα έχει φτάσει στα 43,50 ευρώ, ενώ για τον Μάη κινείται στα 44,50 ευρώ. Αύξηση 8,5%.

Με άλλα λόγια, για να ταξιδέψει μια τετραμελής οικογένεια σε κάποιο νησί μετ' επιστροφής (χωρίς καμπίνα) και με ένα όχημα, θα πρέπει να δώσει περίπου ένα μισθό. Συγκεκριμένα, για Ικαρία 630 ευρώ, για Σάμο 690, για Πάρο 562 κ.ο.κ.

Με πανάκριβα εισιτήρια έρχονται αντιμέτωποι και οι κάτοικοι και ταξιδιώτες του Αργοσαρωνικού. Οι αυξήσεις κυμαίνονται μεταξύ 1 και 2 ευρώ, ανάλογα τον τύπο πλοίου. Για παράδειγμα, στο δρομολόγιο Πειραιάς - Αίγινα το εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 10,50 ευρώ και μαζί με ΙΧ στα 29 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετοί εργαζόμενοι κάνουν αυτήν τη διαδρομή καθημερινά. Υπολογίζοντας τις εργάσιμες μέρες του μήνα, η πρόσθετη επιβάρυνση φτάνει από 50 έως 100 ευρώ.

Ταξιδιώτες και ναυτεργάτες πληρώνουν τη λυπητερή

Την ίδια ώρα που οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επικαλούνται τις αυξήσεις στα ναυτιλιακά καύσιμα για να μετακυλήσουν τις ανατιμήσεις των ναύλων στον λαό, τις επικαλούνται και για να ζητήσουν νέα προκλητικά προνόμια σε όφελός τους. Π.χ. επιβολή ενός νέου είδους «πλαφόν» στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών, προκήρυξη επιπλέον επιδοτούμενων γραμμών, αύξηση των μισθωμάτων για τις υφιστάμενες άγονες γραμμές μονοετούς διάρκειας, προσωρινή αναστολή των υποχρεωτικών εκπτώσεων και ενίσχυση της ρευστότητας.

Παράλληλα, δεν δίστασαν τον χειμώνα να περικόψουν δρομολόγια για τη μείωση των εξόδων τους, ταλαιπωρώντας κατοίκους στη Νότια Εύβοια, στη γραμμή Ραφήνα - Μαρμάρι, στην Κρήτη και αλλού.

Γι' αυτήν την ασφυκτική κατάσταση ο «Ριζοσπάστης» συζήτησε με τον Θανάση Ευαγγελάκη, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), ο οποίος αρχικά μας θύμισε ότι οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων την περίοδο 2010 - 2019 είχαν ήδη αυξηθεί κατά 40%!

Πρόσθεσε πως «η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως και οι προηγούμενες, παρέχει πλήρη προστασία στους εφοπλιστές μέσω του αφορολόγητου πετρελαίου, άλλες φοροαπαλλαγές, τις πρόσθετες συνεχώς χρηματοδοτήσεις, όπως την περίοδο της πανδημίας, που έφτασαν τα 79 εκατομμύρια ευρώ», την ώρα μάλιστα που «η σταθερή χρονιάτικη επιδότηση που εισπράττουν έχει φτάσει τα 138 εκατ. ευρώ, ενώ θα πάρουν και 370 εκατ. ευρώ για ανανέωση στόλου από τα ΕΣΠΑ και άλλα 300 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα "Νέαρχος"»!

Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει με τις εργασιακές συνθήκες και τους μισθούς των ναυτεργατών, που διαρκώς επιδεινώνονται. Για παράδειγμα, μας λέει ο Θ. Ευαγγελάκης, «μειώνουν τις οργανικές συνθέσεις των ναυτεργατών και επιβάλλουν εξαντλητικά ωράρια, αδιαφορώντας για την υγεία μας ή και για την ασφάλεια των επιβατών, ενώ τους μισθούς τούς έχουν χρόνια τώρα καθηλωμένους».

Χαρακτηριστικό της υποταγής των πάντων στην κερδοφορία είναι και το στοιχείο που ανέφερε, ότι «ένα στα τέσσερα πλοία που δρομολογείται είναι πάνω από 30 ετών», υπονομεύοντας ακόμα παραπέρα την ασφάλεια επιβατών και ναυτεργατών.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ