Παρασκευή 22 Απρίλη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Οι δύο όψεις της «απανθρακοποίησης» των ναυτιλιακών καυσίμων

Πέρα από όσα κερδίζουν με τις απανωτές αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και το «ζεστό» χρήμα που βάζουν στην τσέπη από τις προκλητικές επιδοτήσεις των δήθεν «άγονων» γραμμών, το Μεταφορικό Ισοδύναμο, τις φοροαπαλλαγές και ένα σωρό ακόμα προνόμια που τους εξασφαλίζουν διαδοχικά οι κυβερνήσεις, οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας ακονίζουν τώρα τα μαχαίρια για το μερίδιό τους από τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης για τις «πράσινες» μπίζνες.

Η «λεία» που διεκδικούν ανέρχεται σε 2,6 δισ. έως 3 δισ. ευρώ για την ανανέωση του στόλου τους, χώρια τα άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ. Τα ποσά αυτά αναφέρθηκαν για πρώτη φορά στη μελέτη (Αύγουστος 2021) εταιρείας ναυτιλιακών και χρηματοπιστωτικών συμβούλων η οποία συντάχθηκε κατά παραγγελία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).

Στη μελέτη υπενθυμίζεται ότι «τα τελευταία χρόνια ο στόλος μειώθηκε περισσότερο από το μισό. Από τα 89 πλοία του 2011 φτάσαμε στα 43 το 2019, αριθμός που παρέμεινε ίδιος και το 2020», με το 67% των πλοίων να είναι άνω των 22 ετών και ένα στα τέσσερα άνω των 30 ετών.

Σε νεότερη μελέτη του ΙΟΒΕ, επίσης κατά παραγγελία των εφοπλιστών, που παρουσιάστηκε στις 14 Απρίλη σε ημερίδα για τη «Μετάβαση στην "πράσινη" ακτοπλοΐα», αναφέρεται εκβιαστικά ότι αν δεν δοθούν «χοντρά πακέτα» χρηματοδότησης στους ακτοπλόους εφοπλιστές για να ανανεώσουν τον στόλο τους, οι αυξήσεις στα εισιτήρια θα εκτοξευτούν ακόμα περισσότερο, το κόστος θα μετακυλίεται στα εμπορεύματα, νησιά θα μείνουν χωρίς πλοία και άλλα προκλητικά.

Ολα αυτά στο όνομα της «απανθρακοποίησης των ναυτιλιακών καυσίμων» που προβλέπει η ΕΕ στο πλαίσιο της «πράσινης μετάβασης» και η οποία αφενός φορτώνει με νέο τεράστιο κόστος τον λαό, αφετέρου γίνεται όχημα για νέο πακτωλό ενισχύσεων και διευκολύνσεων στους εφοπλιστές, συνολικά στο κεφάλαιο.

Για την ενίσχυση της κερδοφορίας τους, οι ακτοπλοϊκές αξιοποιούν το θεσμικό πλαίσιο που διαμόρφωσαν για λογαριασμό τους οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις και ο κανονισμός 3577 της ΕΕ για την «απελευθέρωση» (άρση του καμποτάζ) των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών. Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο μείωσαν τον στόλο, αποδρομολογώντας πλοία, κυρίως τα νεότερα, για να τα δρομολογήσουν σε άλλες, κερδοφόρες γραμμές στο εξωτερικό, και αφήνοντας στις εγχώριες γραμμές μερικά υπερήλικα και υποσυντήρητα πλοία.

Τώρα απαιτούν να πληρωθούν κι από πάνω για την ανανέωση του στόλου, στο όνομα της «προστασίας του περιβάλλοντος» και της «πράσινης ανάπτυξης»! Κι αυτό όταν μόνο στην περίοδο της πανδημίας οι εφοπλιστές τσέπωσαν: 370 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση 44 ενδονησιωτικών και διαπεριφερειακών γραμμών. 300 εκατ. ευρώ μέσω του προγράμματος «Νέαρχος». Αύξηση των επιδοτήσεων για τις άγονες γραμμές από 90 εκατ. σε 138 εκατ. ευρώ, ενώ απαιτούν περαιτέρω αύξηση κατά 30%. Εκτακτη οικονομική ενίσχυση 79 εκατ. ευρώ ως επιχειρήσεις που ...επλήγησαν από την πανδημία, ενώ είχε ανακοινωθεί η παραπέρα ενίσχυσή τους με άλλα 21 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2021, που προφανώς θα την έχουν εισπράξει. Χώρια τα πάνω από 150 εκατ. ευρώ της έμμεσης χρηματοδότησής τους με το Μεταφορικό Ισοδύναμο.

Ετσι, για το 2021, πριν τις νέες αυξήσεις στα εισιτήρια, η «Attica» (έχει συγχωνεύσει την «Blue Star» και άλλες) είχε αύξηση κερδών κατά 4%, στα 41,96 εκατ. από 40,39 εκατ. ευρώ το 2020. Η ΑΝΕΚ κατέγραψε αύξηση κερδών κατά 15%, στα 17 εκατ. έναντι 14,8 εκατ. το 2020. Οσο για τον όμιλο «Γκριμάλντι», που έχει συγχωνεύσει τις «Μινωικές Γραμμές», ο τζίρος του ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ και τώρα η εταιρεία εμφανίζεται να διεκδικεί και τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου, στη διαδικασία της παραπέρα ιδιωτικοποίησής τους.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ