Σάββατο 8 Οχτώβρη 2022 - Κυριακή 9 Οχτώβρη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ
Σημαίνουν συναγερμό για τη νέα επίθεση στα δικαιώματα των ναυτεργατών

Απεργιακή απάντηση, στις 9 Νοέμβρη, στο έγκλημα του νέου Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου. Σύσκεψη την Τετάρτη 12 Οκτώβρη στα γραφεία της ΠΕΜΕΝ

Πειραιάς: Από το πρόσφατο «μπλοκάρισμα» ναυτεργατών σε πλοίο για την αποπληρωμή δεδουλευμένων
Πειραιάς: Από το πρόσφατο «μπλοκάρισμα» ναυτεργατών σε πλοίο για την αποπληρωμή δεδουλευμένων
«Προμελετημένο έγκλημα» χαρακτηρίζουν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ την αναμόρφωση του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ΚΙΝΔ), που προωθεί η κυβέρνηση για να βάλει «ταφόπλακα» στις ΣΣΕ. Καλούν δε όλους τους ναυτεργάτες να αντιδράσουν μαζικά, συμμετέχοντας στην πανελλαδική πανεργατική απεργία της 9ης Νοέμβρη, ενώ παίρνουν κι άλλες πρωτοβουλίες για να οργανώσουν τον ξεσηκωμό στον κλάδο.

Στο πλαίσιο αυτό απαιτούν «άμεσα να συνεδριάσει η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ, να απαντήσουμε στην επιθετικότητα κυβέρνησης - εφοπλιστών με απεργιακές κινητοποιήσεις μέσα στον Οκτώβρη» και ταυτόχρονα «προετοιμάζουμε καθημερινά την 24ωρη πανελλαδική πανεργατική απεργία για τις 9 Νοέμβρη». Για την προετοιμασία των κινητοποιήσεων τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία διοργανώνουν σύσκεψη την Τετάρτη 12 Οκτώβρη στις 11 το πρωί στα γραφεία της ΠΕΜΕΝ.

Οπως αναδεικνύουν τα Σωματεία, ο ΚΙΝΔ «στοχεύει στην ενσωμάτωση όλων των αντεργατικών νόμων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων, όπως ο Ν.4714/2020, που επιδιώκει την κατάργηση των ΣΣΕ, της Κοινωνικής Ασφάλισης, των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων».

Κι αυτά την ίδια στιγμή που οι εφοπλιστές αρνούνται να ανανεώσουν τη ΣΣΕ στα ποντοπόρα πλοία από το 2010, δεν διστάζουν ακόμα και τα ελάχιστα που προβλέπονται να μην τα εφαρμόζουν, όπως σε ακτοπλοΐα - πορθμεία, μειώνουν τις οργανικές συνθέσεις, υπονομεύοντας την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής.

Τα ταξικά σωματεία, που δίνουν τη μάχη καθημερινά στα βαπόρια ενάντια στην εφοπλιστική επίθεση, διεκδικούν αυξήσεις, παλεύουν ενάντια στην απληρωσιά, όπως με την επιτυχημένη κινητοποίηση στον καταπέλτη του πλοίου «Κύδων», αναγκάζοντας την εργοδοσία να εξοφλήσει τα δεδουλευμένα, καλούν σε κλιμάκωση της πάλης ενάντια στη συντριβή των ΣΣΕ.

Με εφοπλιστική «ευλογία» η αντιδραστική αναμόρφωση του Κώδικα

Πιο συγκεκριμένα, σε σχέση με την αναμόρφωση του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου που προωθεί η κυβέρνηση, πρόκειται για διαδικασία που είναι σε εξέλιξη από τον Μάρτη του 2021 και υπό την επίβλεψη των εφοπλιστών, όπως επιβεβαιώνεται από τη σύνθεση της Επιτροπής που έχει αναλάβει την αναμόρφωση, καθώς αποτελείται από στελέχη της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και των άλλων εφοπλιστικών Ενώσεων, νομικούς, στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας κ.ά.

Από τη μέχρι τώρα αποσπασματική ενημέρωση που έχει γίνει προς τα ναυτεργατικά σωματεία προκύπτει ότι εκεί που στοχεύει καταρχάς η αναμόρφωση είναι οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Γι' αυτό, στο υπό αναμόρφωση άρθρο 162 προβλέπεται ότι πλέον «η Σύμβαση ναυτολόγησης, οι όροι εργασίας και τα δικαιώματα του ναυτικού ρυθμίζονται από τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας 2006» (MLC).

Πρόκειται για τη σύμβαση που ψηφίστηκε το 2012 από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και βέβαια τον ΣΥΡΙΖΑ. Η MLC ενσωματώθηκε στο εγχώριο Δίκαιο με τον νόμο 4078/2012 και καθορίζει τα «ελάχιστα στάνταρ» στις εργασιακές σχέσεις, όρους και συνθήκες αμοιβής με βάση τα «διεθνώς κρατούντα», δηλαδή μισθολόγια πείνας που υπογράφει η εργοδοτική Διεθνής Ομοσπονδία Μεταφορών (ITF). Υπονομεύει, με δυο λόγια, θεμελιώδεις κατακτήσεις των ναυτεργατών, προδιαγράφει το τσάκισμα των ΣΣΕ, ενώ νομιμοποιεί το σύγχρονο δουλεμπόριο των ναυτικών πρακτορείων. Εν ολίγοις, πατάει στην πρόκληση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που αρνείται να υπογράψει ΣΣΕ από το 2010.

Επιπλέον, στον ΚΙΝΔ θα ενσωματωθούν όλες οι κατάπτυστες ρυθμίσεις που έχουν ψηφιστεί μέχρι τώρα σε βάρος των ναυτεργατών, με πιο εμβληματικές αυτές που περιλαμβάνει ο νόμος 4714/2020, που κι αυτός στο πλαίσιο της MLC βάζει ταφόπλακα στην κλαδική ΣΣΕ ποντοπόρων, απαλλάσσει τους εφοπλιστές από ασφαλιστικές εισφορές, επιφέρει σαρωτικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις, στις οργανικές συνθέσεις και κάνει ευθεία παρέμβαση στα εσωτερικά ζητήματα των ναυτεργατικών σωματείων.

Μέσα από μια τέτοια «αναμόρφωση» η κυβέρνηση επιδιώκει, όπως έλεγε από την πρώτη μέρα συγκρότησης της επιτροπής αναμόρφωσης ο υπουργός Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκης, «τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού πλοίου». Διευκρίνιζε δε για τον ΚΙΝΔ ότι «οι αδυναμίες του είναι εμφανείς, με πιο χαρακτηριστική τη μη συμμόρφωσή του με διεθνείς συμβάσεις που έχουν θεσπισθεί», δηλαδή στο «ξήλωμα» των ΣΣΕ και των όποιων κατοχυρωμένων συγκροτημένων ναυτεργατικών δικαιωμάτων. Επιπλέον συμπλήρωνε πως «η αναμόρφωση του ΚΙΝΔ αποτελεί την κορωνίδα των νομοθετικών παρεμβάσεων που καλούμαστε να υλοποιήσουμε»...

Απάντηση οι απεργιακές κινητοποιήσεις

«Συντονίζουμε τη δράση μας με όλους τους εργαζόμενους, διεκδικώντας ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς και στις συντάξεις, για ΣΣΕ που κατοχυρώνουν σταθερή δουλειά με δικαιώματα, για ρεύμα και βασικά αγαθά φτηνά για τον λαό», τονίζεται από τα σωματεία καλώντας τους ναυτεργάτες, μπροστά στην αναμόρφωση του ΚΙΝΔ, να διεκδικήσουν:

  • Κατάργηση του Ν.2687/53, του Ν.4714/2020 και όλων των αντεργατικών νόμων, εφαρμογή των Κλαδικών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, της Κοινωνικής Ασφάλισης, για το σύνολο των ναυτεργατών στα πλοία, απ' όποια χώρα και αν προέρχονται.
  • Πλήρη - σταθερή εργασία, με μείωση του εργάσιμου χρόνου, προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων (με κατάργηση του Ν.4150/2013) στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων και της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
  • Κατάργηση του κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Ν.2932/2001 για την «απελευθέρωση» της ακτοπλοΐας και γενικότερα των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών της χώρας.
  • Κατάργηση όλων των αντιασφαλιστικών νόμων. Δημόσιο και δωρεάν καθολικό σύστημα Υγείας - Πρόνοιας.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ