Παρασκευή 3 Μάρτη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΔΙΕΘΝΗ
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Εντείνονται πιέσεις στη ρωσική καπιταλιστική οικονομία

Τρόπους στήριξης της καπιταλιστικής οικονομίας της εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία αναζητά η Ρωσία, καθώς εντείνεται διαρκώς το μπαράζ ευρωατλαντικών κυρώσεων εναντίον της και παραμένουν «παγωμένα» σχεδόν τα μισά αποθεματικά της Κεντρικής Τράπεζάς της που βρίσκονται στη Δύση.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η διοικήτρια της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας, Ελβίρα Ναμπιουλίνα, γνωστοποίησε χτες την πρόθεσή της για επέκταση των κεφαλαιακών περιορισμών (capital controls) στις αναλήψεις σε ξένο νόμισμα στις ρωσικές τράπεζες, καθώς και στις μεταφορές κεφαλαίων στο εξωτερικό.

Μιλώντας σε τραπεζικό φόρουμ κοντά στη Μόσχα, ανέφερε ότι «πλησιάζουν οι προθεσμίες για περιορισμούς, όπως τα όρια ανάληψης μετρητών σε ξένο νόμισμα από τραπεζικούς λογαριασμούς, μεταφοράς χρημάτων στο εξωτερικό και αναλήψεων από κατοίκους από μη φιλικές χώρες», προσθέτοντας πως «όλοι τους θα παραταθούν». Διέκρινε επίσης πιθανούς «συστημικούς κινδύνους» στον τραπεζικό τομέα, καθώς οι δανειστές προσπαθούν να καλύψουν την πτώση των κερδών που καταγράφηκε πέρυσι, ενώ υποβάθμισε την επίδραση του τελευταίου γύρου δυτικών κυρώσεων σε τράπεζες της χώρας.

Στην αρχή της βδομάδας, πάντως, παράγοντες του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών είχαν θεωρήσει πιθανή την άρση ορισμένων κεφαλαιακών περιορισμών που αφορούν τις ξένες επενδύσεις, προκειμένου να ενθαρρύνουν την εισροή κεφαλαίων από τις λεγόμενες «φιλικές» χώρες. Αναφέρεται συγκεκριμένα ότι πολλοί Ρώσοι επενδυτές που έχουν κεφάλαια στο εξωτερικό θα ήθελαν να επενδύσουν στη Ρωσία, αλλά προτίθενται να το κάνουν μόνο εφόσον εξασφαλίσουν εγγυήσεις ότι θα μπορούν αργότερα να βγάλουν εκ νέου τα χρήματά τους στο εξωτερικό. Στο ενδεχόμενο αυτό αναφέρθηκε την περασμένη Τρίτη ο Ιβάν Τσεμπέσκοφ, επικεφαλής του Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής του ρωσικού υπουργείου Οικονομικών, μιλώντας σε επιχειρηματικό φόρουμ, όπου εμφανίστηκε καθησυχαστικός απέναντι σε επενδυτές.

Στο μεταξύ, χτες, ο Ρώσος δισεκατομμυριούχος Ολεγκ Ντεριπάσκα, σύμφωνα με δηλώσεις του που επικαλείται το πρακτορείο «Bloomberg», προέβλεψε ότι η Ρωσία μπορεί ως το 2024 να μείνει με άδεια ταμεία, προειδοποιώντας πως χρειάζονται άμεσα επενδύσεις «από φιλικές χώρες». «Δεν θα υπάρχουν χρήματα ήδη από το επόμενο έτος», δήλωσε ο Ντεριπάσκα στο Οικονομικό Φόρουμ του Κρασνογιάρσκ στη Σιβηρία, εκτιμώντας ότι θα χρειαστούν «ξένοι επενδυτές» επειδή πλέον τα κεφάλαια εξαντλούνται «και γι' αυτό έχουν ήδη αρχίσει να μας ταρακουνάνε». Ο Ντεριπάσκα, στον οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις από ΗΠΑ και ΕΕ, δήλωσε ότι η οικοδόμηση «κρατικού καπιταλισμού δεν αποτελεί επιλογή», προειδοποιώντας για «σοβαρή πίεση» από τις δυτικές κυρώσεις.

Παζάρια και αντιθέσεις στην ΕΕ για τις «πράσινες» μπίζνες

Την ίδια ώρα, συνεχίζονται με αμείωτη ένταση σχεδιασμοί και παζάρια για την «πράσινη» οικονομία και τους ρυθμούς προώθησής της, με βάση και τα συμφέροντα διαφορετικών τμημάτων του κεφαλαίου.

Σε αυτό το φόντο, η Ιταλία - μέσω του υπουργού Βιομηχανίας Αδόλφο Ούρσο - εκδήλωσε την επιθυμία να συνεργαστεί με τη Γαλλία και τη Γερμανία για να πετύχουν την επιβράδυνση εφαρμογής της ευρωενωσιακής νομοθεσίας που προβλέπει δραστικές μειώσεις στις εκπομπές ρύπων από ΙΧ αυτοκίνητα και φορτηγά. Ο Ιταλός υπουργός κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να έχει μια «ρεαλιστική προσέγγιση», δίχως ιδεολογικά πρόσημα, σε ό,τι αφορά τη σχετική νομοθεσία, επικαλούμενος τη μείωση του κόστους για βιομηχανίες και καταναλωτές.

Αντίστοιχα, η Γερμανία απαιτεί από την Κομισιόν να υποβάλει πρόταση για την εξαίρεση των οχημάτων που χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα ουδέτερα για το κλίμα, ώστε να μπορούν να πωλούνται και μετά το 2035 νέα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα χρησιμοποιούν τέτοια καύσιμα. Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών, Volker Wissing, προειδοποίησε την Τετάρτη ότι καθώς η Κομισιόν δεν έχει παρουσιάσει μια τέτοια πρόταση, το Βερολίνο δεν θα εγκρίνει το ευρύτερο σχέδιο της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στην τελική ψηφοφορία στις 7 Μάρτη.

Σημειώνεται ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αντιστοιχεί στο 5% της γερμανικής οικονομίας, ενώ στην Ιταλία η αυτοκινητοβιομηχανία αντιστοιχεί στο 8,5% της οικονομίας.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ