Παρασκευή 17 Μάρτη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΔΙΕΘΝΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Σχεδιασμοί και αντιθέσεις γύρω από τις «πράσινες» μπίζνες

Κινήσεις για την ενίσχυση της θέσης των ευρωπαϊκών μονοπωλίων στην κούρσα του διεθνούς ανταγωνισμού για τις «πράσινες» μπίζνες προωθεί η ΕΕ, την ίδια ώρα που αυτοί οι ενδοκαπιταλιστικοί ανταγωνισμοί καταγράφονται έντονα και στο εσωτερικό της.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Κομισιόν πρότεινε χτες ένα σύνολο ενεργειών για να διασφαλίσει την πρόσβαση των χωρών - μελών της ΕΕ σε έναν «ασφαλή, διαφοροποιημένο, προσιτό και βιώσιμο εφοδιασμό κρίσιμων πρώτων υλών».

Η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον Ντερ Λάιεν, χαρακτήρισε τις πρώτες ύλες «ζωτικής σημασίας για την κατασκευή βασικών τεχνολογιών για τη μετάβασή μας».

«Φωτογραφίζοντας» πρώτες ύλες όπως οι σπάνιες γαίες - απαραίτητες σε μια σειρά από κλάδους των νέων τεχνολογιών και της «πράσινης» μετάβασης - για τις οποίες η ΕΕ είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από την Κίνα, η πρόεδρος της Κομισιόν ανέφερε ότι «ενισχύουμε τη συνεργασία μας με αξιόπιστους εμπορικούς εταίρους παγκοσμίως για να μειώσουμε τις τρέχουσες εξαρτήσεις της ΕΕ από μία ή λίγες μόνο χώρες».

Την ίδια ώρα, χαρακτηριστική είναι η κόντρα που έχει ξεσπάσει εντός ΕΕ γύρω από την απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες καύσης από το 2035.

Σε αυτό το φόντο, φαίνεται πως διαμορφώνονται δύο βασικές ομάδες χωρών που μπαίνουν σε τροχιά αντιπαράθεσης.

Οι αντιθέσεις φάνηκαν στο πρόσφατο συμβούλιο των υπουργών Μεταφορών στο Στρασβούργο, καθώς οκτώ χώρες (Γερμανία, Ιταλία, Τσεχία, Πολωνία, Ρουμανία, Ουγγαρία και Σλοβακία) απαίτησαν χαλάρωση των ορίων σε ρύπους, συμπεριλαμβανομένων των οξειδίων του αζώτου. Αντίθετα, άλλες χώρες προωθούν περισσότερο την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης στις αγορές της ΕΕ.

Ο Τσέχος υπουργός Μεταφορών Μάρτιν Κούπκα δήλωσε χαρακτηριστικά πως οι στόχοι «θα πρέπει να είναι ρεαλιστικοί και εφικτοί». Μαζί του συμφώνησε και ο Γερμανός ομόλογός του, Φόλκερ Βίσιγκ, που δήλωσε πως η υπό διαμόρφωση ευρωπαϊκή νομοθεσία «χρειάζεται αλλαγές επειγόντως». Σύμφωνα με τον Φ. Βίσιγκ, επικρατεί σκεπτικισμός στη νεοπαγή συμμαχία για τη σταδιακή κατάργηση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ο Γερμανός υπουργός πρόσθεσε πως πρόκειται να προταθεί να δημιουργηθεί ξεχωριστή κατηγορία οχημάτων, που μπορούν να καίνε συνθετικά καύσιμα, «κλιματικά ουδέτερα», μετά το 2035. «Η απαγόρευση της μηχανής εσωτερικής καύσης, όταν μπορεί να λειτουργεί με κλιματικά ουδέτερο τρόπο, μας φαίνεται λάθος προσέγγιση», επέμεινε.

Στο μεταξύ, νέα εργοστάσια κατασκευής μπαταριών στην Ευρώπη αλλά και στον Καναδά, ενίσχυση της παρουσίας του ομίλου στις ΗΠΑ αλλά και στην Κίνα με έμφαση στην ηλεκτροκίνηση προβλέπει το νέο πενταετές πλάνο του γερμανικού ομίλου της αυτοκινητοβιομηχανίας, «Φολκσβάγκεν».

Μεταξύ άλλων, προβλέπει επενδύσεις ύψους 180 δισ. ευρώ που θα διοχετευθούν στην κατασκευή νέων εργοστασίων κατασκευής μπαταριών, για την ψηφιοποίηση στην αγορά της Κίνας και την επέκταση των δραστηριοτήτων στις ΗΠΑ, προκειμένου να επωφεληθεί από τα κίνητρα των ΗΠΑ στην ηλεκτροκίνηση. Πάνω από τα 2/3 αυτών των κεφαλαίων θα δοθεί στην ηλεκτροκίνηση και στην ανάπτυξη του απαιτούμενου λογισμικού.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ