Σάββατο 27 Ιούλη 2024 - Κυριακή 28 Ιούλη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Θεμέλιο της επιχειρηματικής κερδοφορίας η απαξίωση των συγκοινωνιών

Ο «Ριζοσπάστης» συζητά με συνδικαλιστές εργαζόμενους στις Αστικές Συγκοινωνίες

Από συγκέντρωση εργαζομένων σε αμαξοστάσιο
Από συγκέντρωση εργαζομένων σε αμαξοστάσιο
Ο «Ριζοσπάστης» συναντήθηκε και συζήτησε για την κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών με τον Κυριάκο Λουκάκο (Κ. Λ.), εργαζόμενο στην ΟΣΥ και μέλος της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Αθήνας, και τον Θανάση Οικονόμου (Θ. Οικ.), β' αντιπρόεδρο του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ (οδηγοί λεωφορείων).

* * *

-- Πώς θα χαρακτηρίζατε την κατάσταση των συγκοινωνιών;

Κ. Λ.: Είναι τραγική, απόρροια της πολιτικής «απελευθέρωσης», της εξελισσόμενης παράδοσης τμημάτων της σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και των βημάτων για την 100% λειτουργία των υφιστάμενων φορέων τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, κάτι που ήταν προδιαγεγραμμένο με όλους τους προηγούμενους νόμους του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ.

Στη ΣΤΑΣΥ ο στόλος είναι μεγάλης ηλικίας. Ειδικά στη γραμμή 1 (Ηλεκτρικός) υπάρχουν συρμοί από το 1985, συρμοί που έχουν κάνει από 2 έως 4 εκατομμύρια χιλιόμετρα! Από το σύνολο των συρμών στη γραμμή 1 κυκλοφορούν καθημερινά 15 με 18 τον χειμώνα και ακόμα λιγότεροι το καλοκαίρι. Οι άλλοι μισοί δεν μπορούν να κινηθούν λόγω έλλειψης προσωπικού ή λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Για αυτό υπάρχουν μεγάλοι χρόνοι αναμονής, ενώ αρκετοί συρμοί δεν έχουν ή δεν λειτουργεί λόγω βλάβης το air condition. Ανάλογα στις γραμμές 2 και 3 του μετρό η ηλικία των συρμών κυμαίνεται από 12 έως 20 χρόνια.

Θ. Οικ.: Στην ΟΣΥ κυκλοφορούν περίπου 1.000 οχήματα καθημερινά. Από αυτά περίπου τα 300 είναι με leasing και δεν διαθέτουν τις προδιαγραφές για λεωφορεία αστικής χρήσης (όπως χαμηλό δάπεδο, περισσότερες από μία πόρτες για την είσοδο και έξοδο από το όχημα).

Ενα κομμάτι των δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική εκτελούνται από λεωφορεία των ΚΤΕΛ, τα οποία φτάνουν περίπου τα 200. Και εδώ το προσωπικό τους δουλεύει χωρίς ΣΣΕ, ενώ έχουμε κάνει καταγγελίες για 16ωρη εργασία και για επικίνδυνα οχήματα.

-- Τι επιπτώσεις έχει η έλλειψη προσωπικού;

Κ. Λ.: Για πολλά χρόνια στη ΣΤΑΣΥ δεν γίνονταν προσλήψεις. Μια αρνητική συνέπεια είναι το ελάχιστο και γηρασμένο προσωπικό που δουλεύει σε συνθήκες εντατικοποίησης, μέχρι και 31 συνεχόμενες μέρες. Οι ελλείψεις είναι παντού. Σε ηλεκτροδηγούς, τεχνικό προσωπικό, σταθμάρχες κ.ά.

Οι προσλήψεις που ξεκινήσανε τον Μάρτη του 2021 είναι σταγόνα στον ωκεανό και το χειρότερο είναι ότι οι όροι εργασίας με τους οποίους προσλαμβάνονται οδηγούν πολλές φορές τους νεοπροσληφθέντες στην παραίτηση, καθώς δεν υπολογίζεται η προϋπηρεσία τους στον ιδιωτικό τομέα, παρόλο που ήταν ζητούμενο για την πρόσληψή τους. Για αυτό μπορεί, για παράδειγμα, να έχουν 20 χρόνια προϋπηρεσίας και όμως να παίρνουν ως πρώτο μισθό 928 ευρώ μεικτά. Για αυτό από το 2021 μέχρι και σήμερα έχουμε το φαινόμενο να προσλαμβάνεται προσωπικό που στη συνέχεια παραιτείται και να προσλαμβάνονται οι επόμενοι επιλαχόντες.

Οι χαμηλοί μισθοί σε συνδυασμό με την ακρίβεια εξαναγκάζουν τους εργαζόμενους να κυνηγάνε την υπερωρία και να δουλεύουν στα ρεπό, για να αυξήσουν το εισόδημά τους.

Θ. Οικ.: Και η ΟΣΥ έχει μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό, γεγονός που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα, τα οποία οξύνονται ιδιαίτερα αυτή την περίοδο με τις άδειες. Υπάρχουν ανεκτέλεστες βάρδιες για αυτόν τον λόγο. Από την άλλη, η κυβέρνηση, που έδωσε εκατομμύρια ευρώ στα ΚΤΕΛ και σε leasing, λέει ότι δεν έχει χρήματα για να βάλει παραπάνω οχήματα σε γραμμές που υπάρχει μεγάλη ανάγκη.

Για την έλλειψη προσωπικού ένα στοιχείο είναι ότι το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ (οδηγοί στα λεωφορεία) το 2009 είχε 6.500 μέλη και τώρα έχει 3.200!

Και βέβαια οι προσλήψεις που έχουν γίνει είναι ελάχιστες και εμφανίζουν το ίδιο φαινόμενο με τη ΣΤΑΣΥ, να προσλαμβάνονται και να παραιτούνται λόγω μη αναγνώρισης της προϋπηρεσίας. Αυτό έχει γίνει 7 φορές μέχρι σήμερα!

Και στην ΟΣΥ υπάρχει εντατικοποίηση της εργασίας ενώ οι μισθοί είναι χαμηλοί, έχουν μειωθεί κατά 40%-45% από την εποχή των μνημονίων και δεν αρκούν για να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια.

-- Η κατάσταση των στόλων και οι συνθήκες εργασίας που έχουν διαμορφωθεί επηρεάζουν την ασφάλεια των συγκοινωνιών;

Κ. Λ.: Ναι. Καταρχάς η εντατικοποίηση της εργασίας είναι παράγοντας κινδύνου. Επιπλέον υπάρχει σοβαρή έλλειψη στα μέτρα για την Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία. Η προηγούμενη Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας στη ΣΤΑΣΥ είχε κάνει μια σε βάθος αυτοψία και καταγραφή των προβλημάτων. Αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς ήταν να συντάξει μια Εκθεση 143 σελίδων και να την καταθέσει στη διοίκηση. Και σήμερα όμως τα κυριότερα προβλήματα παραμένουν: Παλαιότητα του στόλου, ακινητοποίηση συρμών λόγω βλάβης ενώ εκτελούν δρομολόγια, προβληματικές οδοί διαφυγής, ελλιπής έως και ανύπαρκτη εκπαίδευση του προσωπικού σε συνεργασία με την πυροσβεστική.

Ακόμα έχει δοθεί εντολή για «βραδυπορία» στη γραμμή 1 στο τμήμα Φάληρο - Πειραιάς και Ηράκλειο - Ειρήνη, λόγω των προβλημάτων που έχουν παρατηρηθεί στο δίκτυο!

Επίσης, έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις εργαζομένων που εμφανίζουν καρδιαγγειακές, μυοσκελετικές και άλλες παθήσεις, για τις οποίες η λογική λέει ότι σχετίζονται με τις συνθήκες εργασίας, όμως δεν έχει γίνει καμιά μελέτη για την ύπαρξη παραγόντων κινδύνου που μπορούν να οδηγήσουν σε επαγγελματικές ασθένειες.

Θ. Οικ.: Υπάρχει μια σειρά ζητημάτων ασφαλείας στις οδικές συγκοινωνίες. Για παράδειγμα τα οχήματα με leasing εμφανίζουν πολλές βλάβες. Την προηγούμενη βδομάδα στο αμαξοστάσιο της Πέτρου Ράλλη, 60 τέτοια οχήματα είχαν έρθει για επισκευή. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η εταιρεία που μισθώνει τα οχήματα απασχολεί ελάχιστο τεχνικό προσωπικό για τη συντήρηση και επισκευή τους, το οποίο δεν έχει ΣΣΕ. Ακόμα στα οχήματα των ΚΤΕΛ συχνές είναι οι πυρκαγιές, μέχρι και 1 φορά τον μήνα. Πριν δυο βδομάδες εντοπίσαμε όχημα χωρίς φώτα!

Και στον ιδιόκτητο στόλο της ΟΣΥ υπάρχουν προβλήματα λόγω της εντατικοποίησης.

-- Ποια είναι η θέση των σωματείων που δρουν στις συγκοινωνίες απέναντι σε αυτά τα προβλήματα;

Κ. Λ.: Ο συσχετισμός δύναμης στα 8 σωματεία που δραστηριοποιούνται στη ΣΤΑΣΥ είναι αρνητικός, καθώς κυριαρχούν οι δυνάμεις του κυβερνητικού συνδικαλισμού που προσπαθούν να υπονομεύουν τις αγωνιστικές διαθέσεις και κινητοποιήσεις. Ωστόσο δεν τα καταφέρουν πάντα, κυρίως λόγω της πίεσης που ασκείται από τους εργαζόμενους και τις ταξικές δυνάμεις.

Από τη δική μας μεριά, η ΔΑΣ, το ψηφοδέλτιο συνδικαλιστών που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ, έχει πάρει σειρά πρωτοβουλιών. Μεταξύ αυτών για να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για την υπογραφή ΣΣΕ με όρους που να απαντάνε στις ανάγκες των εργαζομένων, για τη λήψη μέτρων Υγείας και Ασφάλειας, για να παρθούν απεργιακές και άλλες αγωνιστικές αποφάσεις από τα σωματεία του χώρου, για το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή εργασία των εργαζομένων που απασχολούνται μέσα από το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ «55 και άνω», αλλά και όλων όσοι εργάζονται στη ΣΤΑΣΥ με επισφαλείς και ορισμένου χρόνου σχέσεις εργασίας.

Αυτή η δράση μας είναι που έχει ενοχλήσει κυβέρνηση και διοίκηση και κάνουν ό,τι μπορούν για να στηρίξουν τις δυνάμεις του κυβερνητικού και εργοδοτικού συνδικαλισμού, κάτι που ήταν ολοφάνερο στις εκλογές για την εκλογή νέας Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας και στις αρχαιρεσίες του πιο αντιπροσωπευτικού σωματείου, του ΣΕΛΜΑ.

Είναι χαρακτηριστική η ΣΣΕ που υπέγραψαν οι δυνάμεις αυτές στο ΣΕΛΜΑ, η οποία δεν προβλέπει καμία αύξηση και εισάγει τη λογική σύνδεσης του μισθού με την παραγωγικότητα, αφού προβλέπει ένα πολύ χαμηλό ποσό που θα πάρει ο εργαζόμενος εάν επιτευχθεί ένα μεγάλο ποσοστό του στόχου που θέτει η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ. Αυτή η πλειοψηφία δεν έχει φέρει ακόμα το σχέδιο ΣΣΕ να εγκριθεί από τη Γενική Συνέλευση, ενώ δεν δέχθηκε να συζητηθούν και να μπουν σε ψηφοφορία το σχέδιο της ΣΣΕ της ΔΑΣ ή όποια άλλη σχετική πρόταση υπήρχε.

Θ. Οικ.: Και στα τέσσερα σωματεία των οδικών συγκοινωνιών επικρατεί ο κυβερνητικός συνδικαλισμός που έχουν πανομοιότυπο προσανατολισμό στη δράση τους.

Εμείς ως ΔΑΣ πραγματοποιούμε σειρά παρεμβάσεων πρόσφατα για να ληφθούν μέτρα προστασίας για τον καύσωνα, να πυκνώσουν τα δρομολόγια. Από αυτή τη δράση καταφέραμε για πρώτη φορά στην ΟΣΥ να σταματήσουν τον περασμένο Ιούνη οι διακεκομμένες βάρδιες τις μέρες του καύσωνα. Γενικά ως ΔΑΣ προβάλλουμε ως αιτήματα αιχμής τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, την υπογραφή ΣΣΕ με ουσιαστικές αυξήσεις, την ενίσχυση και ανανέωση του στόλου.

Αγώνας για φθηνές και ασφαλείς συγκοινωνίες

Ολοκληρώνοντας τη συζήτηση ο Κυριάκος Λουκάκος μας επισημαίνει:

Συμπερασματικά η συνολική λειτουργία των συγκοινωνιών, η λογική κόστους - οφέλους και η συνεχής διεύρυνση της ιδιωτικοποίησης - «απελευθέρωσης» κρίσιμων τμημάτων της λειτουργίας τους έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία προβλημάτων σε ό,τι αφορά την ασφάλεια, τους χαμηλούς μισθούς και τις δυσχερείς συνθήκες εργασίας για τους εργαζόμενους, αλλά και τη συνεχή, ανυπόφορη ταλαιπωρία για τους επιβάτες.

Αυτές τις μέρες μάλιστα κατατίθεται στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που αφορά τις εισηγμένες στο Υπερταμείο εταιρείες, μεταξύ αυτών ο ΟΑΣΑ, η ΟΣΥ, η ΣΤΑΣΥ. Και αυτό το νομοσχέδιο κινείται στην κατεύθυνση της περαιτέρω ιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών και έρχεται ως συνέχεια και συνέπεια των κανονισμών της ΕΕ, των νόμων όλων των κυβερνήσεων μέχρι σήμερα.

Και αυτή η εξέλιξη αναδεικνύει την ανάγκη να δυναμώσει ο αγώνας για φτηνές, τακτικές, σύγχρονες και ασφαλείς αστικές συγκοινωνίες χωρίς καμία εμπλοκή επιχειρηματικών συμφερόντων σ' αυτές, που θα καλύπτουν πλήρως τις λαϊκές ανάγκες μετακίνησης με τα ΜΜΜ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ