Τετάρτη 15 Γενάρη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η πρωτοπόρα μουσική του Θάνου Μικρούτσικου συναντά την επαναστατική ποίηση του Μπρεχτ

Η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ τιμά τον μεγάλο συνθέτη, τον μουσικό, τον διανοητή Θάνο Μικρούτσικο, μαζί με την οικογένειά του, με μια μεγάλη συναυλία την Κυριακή 2 Φλεβάρη, στις 7.30 μ.μ., στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.

Θα μιλήσει ο ΓΓ της ΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.

Η Ρίτα Αντωνοπούλου, ο Χρήστος Θηβαίος, ο Κώστας Θωμαΐδης, ο Γιάννης Κότσιρας, ο Γιώργος Μεράντζας, η Νατάσσα Μποφίλιου, η Μαρία Παπαγεωργίου και ο Μίλτος Πασχαλίδης θα είναι εκεί, για να μας μεταφέρουν όλα όσα «θα 'θελε τώρα να μας πει» ο Θάνος.

Και το μήνυμα του Θάνου θα βρει τους παραλήπτες του, αφού στην εξέδρα θα βρίσκεται ο δικός του κόσμος, οι δικοί του άνθρωποι, όπως έλεγε και ο ίδιος ο συνθέτης. Δίνοντας και μία υπόσχεση. Τη μουσική και τα τραγούδια του τα κρατάμε σφιχτά στην καρδιά μας. Με αυτά τα τραγούδια μεγάλωσαν γενιές και γενιές, γνωρίσαμε και αγαπήσαμε την ποίηση, μας συντρόφευσαν σε στιγμές περισυλλογής, μας κράτησαν και μας κρατάνε «ανοιχτό το παράθυρο στο όνειρο, όσο κι αν απέξω υπάρχει σκοτάδι» προσμένοντας «τους σεισμούς που μέλλονται για να 'ρθουν».

Προσκλήσεις διατίθενται από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στην Αττική καθώς και στα γραφεία της ΚΟ Αττικής στον Αγιο Νικόλαο (Αχαρνών 241, πλησίον στ. ΗΣΑΠ, τηλ. 2105282500), στον Ν. Κόσμο (Ηλία Ηλιού 48, τηλ 210-5246123) και στον Πειραιά (Αλκιβιάδου 176, 210-4122890), τις ώρες 10.00 - 12.00 και 18.00 - 20.00.


Επίσης, 18.00 - 20.00 διατίθενται και σε Νέα Ιωνία (Μεσολογγίου 48, τηλ. 210-2798305), Περιστέρι (Αδριανουπόλεως 11, τηλ. 210-5717070), Ιλιον (Ιδομενέως και Αιάκου 58, τηλ. 210-2617095), Χαλάνδρι (Αγ. Γεωργίου 5, τηλ. 210-6857067) Βύρωνας (Χειμάρας και Αϊδινίου, τηλ. 210-7627381), Καλλιθέα (Θησέως 141, τηλ. 210-9589325), Μπραχάμι (Αγ. Δημητρίου 163, τηλ. 210-9712149), Μενίδι (Βύρωνος 4, τηλ. 210-2449788), Ελευσίνα (Δήμητρος 23, τηλ. 210-5548961) και στο Στέκι Νεολαίας και Πολιτισμού της ΚΝΕ (Τροίας 36, Βικτώρια, τηλ. 210-8823674).

***

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα στον αγαπημένο Θάνο Μικρούτσικο, σήμερα θα αναφερθούμε σε ένα έργο - τομή στη σύγχρονη μουσική πραγματικότητα, στο οποίο η πρωτοπόρα, επαναστατική ποίηση του Μπ. Μπρεχτ βρίσκει την πρωτοπόρα, επαναστατική μουσική αναλογία της στον υψηλότερο βαθμό: Τη «Μουσική Πράξη στον Μπρεχτ», που παρουσιάστηκε το 1978.

Ο ίδιος ο Θάνος Μικρούτσικος ερμηνεύει το ποίημα «Για τον φτωχό Μπέρτολτ Μπρεχτ», ενώ έργα όπως το «Αννα μην κλαις», το «Γερμανικό Εγχειρίδιο Πολέμου» συγκλονίζουν με τη διαχρονικότητά τους. Αυτό ήταν, άλλωστε, και το ζητούμενό του. Οπως είχε αναφέρει και ο ίδιος σε συνέντευξή του στον «Ριζοσπάστη» με αφορμή την παρουσίαση της εργασίας του πάνω στον Μπρεχτ, σε συναυλία στον Περισσό: «Θεωρώ ότι η επιλογή που έκανα ήτανε στο τι ισχύει μέσα στη βαρβαρότητα του καπιταλισμού στις διάφορες φάσεις του και όχι κατ' ανάγκη σε μια φάση της δεκαετίας του '30, που τα περισσότερα γράφτηκαν. Αυτό ήταν το κριτήριό μου. Να επιλέξω αυτά τα οποία θα ισχύουν όσο υπάρχει αυτό το σύστημα. Δες στο "Ο τρόμος και αθλιότητα του Γ' Ράιχ". Αν βγάλεις το Γ' Ράιχ και πεις ο τρόμος και η αθλιότητα στον καπιταλισμό, ισχύει για πολλές εποχές και πολλά κράτη...».

Η εργασία του Θάνου Μικρούτσικου πάνω στον Μπρεχτ άρχισε το '72 και τελείωσε το '77. Ολα αυτά τα χρόνια είχε μελετήσει τον Μπρεχτ, αλλά και τους τρεις στενούς συνθέτες - συνεργάτες του, τον Κουρτ Βάιλ, τον Χανς Αϊσλερ και τον Πάου Ντεσάου. Αυτή η προνομιακή σχέση του με τον Μπρεχτ - «τον σημαντικότερο και υποδειγματικότερο μαρξιστή καλλιτέχνη του 20ού αιώνα», σύμφωνα με τους χαρακτηρισμούς του, κατά την εισήγησή του στο Επιστημονικό Συνέδριο της ΚΕ του ΚΚΕ για τον Μπρεχτ με θέμα την αποστασιοποίηση στη μουσική - προσδίδει κάτι πιο βαθύ και προωθημένο στη δημιουργία του. «Χωρίς τον Μπρεχτ το Θέατρο σήμερα θα ήταν άλλο» έλεγε, προσθέτοντας πως «Οποιος θέλει να μελετήσει τη λειτουργία της αποστασιοποίησης στη μουσική, ας διαβάσει κι ας ακούσει πολλές φορές τη μουσική που έγραψε ο Χανς Αϊσλερ στην "Μάνα" του Μπρεχτ το 1930. Προσωπικά μελέτησα αυτήν τη μουσική στη βερσιόν του Αϊσλερ για μέτζο σοπράνο, βαρύτονο, αφηγητή, χορωδία και δύο πιάνα και κατανόησα πλήρως τι σημαίνει παραξένισμα, πως ο θεατής μπορεί να μη βυθίζεται στην πλοκή και να μπαινοβγαίνει σε αυτή, τι σημαίνει μουσική ασυνέχεια, πώς σπάει απότομα η κυκλική μελωδία, τι ρόλο παίζουν τα διάφωνα διαστήματα και οι εναλλαγές τους με αρμονικές συγχορδίες. Ενας ολόκληρος κόσμος που μετουσιώνει μουσικά τη θεωρία στην πράξη, δημιουργώντας ταυτοχρόνως έργο πνοής. Και αν δούμε και τα άλλα έργα του, μπορούμε να συμπληρώσουμε τη μουσική μέθοδο της αποστασιοποίησης με τις ρυθμικές εναλλαγές και τα τινάγματα των πνευστών καθώς και με την αντιστικτική λογική τους. Θέλω να σας πω με ειλικρίνεια ότι χωρίς τη μελέτη μου στον Χανς Αϊσλερ δεν θα έγραφα τη "Μουσική Πράξη στον Μπρεχτ", έργο για το οποίο επιτρέψτε μου να είμαι υπερήφανος».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ