Το «μάρμαρο» της ανταγωνιστικότητας πλήρωσαν οι εργαζόμενοι. Για να περιορίσουν το εργατικό «κόστος», οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες μετεγκατέστησαν σε άλλες χώρες μέρος της παραγωγής, η οποία μειώθηκε στη Γερμανία κατά 8% το διάστημα 2018 - 2023. Εκοψαν χιλιάδες θέσεις εργασίας, εφάρμοσαν προγράμματα «εθελουσίας», πάγωσαν ή μείωσαν μισθούς. Το αφήγημα τότε ήταν ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες προετοιμάζονται για να μπουν δυναμικά στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, απαλλαγμένες από «βάρη». Παράλληλα, οι γερμανικές κυβερνήσεις μέχρι το 2023 ενίσχυαν τις αυτοκινητοβιομηχανίες με τεράστιες επιδοτήσεις στην ηλεκτροκίνηση, με χρήματα του γερμανικού λαού. Ετσι φτάνουμε στο σήμερα. Το 2024 οι πωλήσεις της BMW μειώθηκαν κατά 13% στην Κίνα, της «Mercedes Benz» 7% και της VW - για την οποία η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά - κατά 10%. Τώρα ο κλάδος αντιδρά με σκληρότερα μέτρα. Πέρα από τις σαρωτικές μειώσεις μισθών και τις χιλιάδες απολύσεις, η παραγωγή μεταφέρεται σε πιο συμφέρουσες αγορές και εξετάζεται το κλείσιμο εργοστασίων. Επομένως, η «πρόκληση» είναι «υπαρξιακή» για τους εργαζόμενους και όχι για τα καπιταλιστικά κέρδη. Η παραγωγή με σκοπό το κέρδος είναι που οδήγησε στη σημερινή κατάσταση, με τους Γερμανούς εργαζόμενους να «ανταγωνίζονται» τη φτηνότερη εργατική δύναμη και τα «πλεονεκτήματα» άλλων οικονομιών στην παγκόσμια αγορά...