Κυριακή 29 Σεπτέμβρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κινηματογραφική «γέφυρα» λαών και πολιτισμών

Από το 3ο Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών
Από το 3ο Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών
Ο κινηματογράφος, από την εφεύρεσή του (28-12-1895) μέχρι σήμερα, δεν έπαψε ποτέ να είναι τέχνη που καταγράφει την ιστορία της ανθρωπότητας, στην αρχή σε κινούμενες εικόνες και κατόπιν (1927) και σε ήχο. Η τέχνη αυτή δεν μπορούσε να αφήσει μακριά την πολιτιστική προσφορά της Θεσσαλονίκης. Ετσι, έχουμε εντυπωσιακές παρουσίες στην πόλη. Μια προσεκτική έρευνα στο κινηματογραφικό αρχείο του Ν. Μπιλιλή και στην 60χρονη και πλέον ενεργό συμμετοχή του στους χώρους αυτούς, μας δίνει κάποιες εξακριβωμένες πληροφορίες, που αποδεικνύουν πως η πολιτιστική παράδοση και η ικανότητα των κατοίκων αυτής της πόλης έχει να επιδείξει αξιόλογες επιτεύξεις στην 7η Τέχνη.

Μια από τις αξιόλογες αυτές επιτεύξεις είναι και το Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών Φιλμ και Βίντεο, που διοργανώνεται φέτος για τέταρτη συνεχή χρονιά από τη Λέσχη Κινηματογράφου του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, η οποία δρα δημιουργικά σε πολλές εκδηλώσεις. Το Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών Φιλμ και Βίντεο είναι μια διοργάνωση αξιώσεων, με 109 συμμετοχές, από τις οποίες οι 60 είναι από το εξωτερικό (24 χώρες). Από ελληνικές συμμετοχές καταγράφονται 49 συνολικά σκηνοθέτες, κάτι που σημαίνει την αποδοχή από πλευράς των Ελλήνων δημιουργών. Στις συμμετοχές περιλαμβάνονται επτά μεγάλου μήκους ταινίες, 84 μικρού μήκους, τρεις animation, έντεκα ντοκιμαντέρ, δύο video art, καθώς και πειραματικές ταινίες του διαδικτύου. Οι προβολές των ταινιών που παρελαύνουν στη μεγάλη οθόνη της Λέσχης Κινηματογράφου του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΕΚΘ) είναι καθημερινές και ξεκινούν στις 5 το απόγευμα, ενώ μεταξύ των σινεφίλ συμπεριλαμβάνονται και πάνω από 200 νέοι που φοιτούν σε κινηματογραφικές σχολές της Αθήνας και επτά σκηνοθέτες από το εξωτερικό που παραβρίσκονται ειδικά για το Διεθνές Πανόραμα.


Εκτός από το διαγωνιστικό μέρος του Πανοράματος, υπάρχει και το Πληροφοριακό Μέρος, καθώς και οι εξής παράλληλες εκδηλώσεις: Βραβευμένες ταινίες του φεστιβάλ Αρχαιολογικών Ταινιών «ΑΓΩΝ» που διοργάνωσε το περιοδικό «Αρχαιολογία και Τέχνες». Ιταλοί σκηνοθέτες μικρού μήκους.

Η κριτική επιτροπή που επιλέγει τις καλύτερες ταινίες και αποδίδει ειδικές μνείες αποτελείται από τον πρόεδρο Απόστολο Τσιτσούλη (σκηνοθέτης), τα μέλη Ακη Κερσανίδης (σκηνοθέτη), Αννα Ιωακειμίδου (ηθοποιό), Γιάννη Μήτρου (καθηγητή δραματικής σχολής), Γιώργο Γκέκα (θεωρητικό και κριτικό κινηματογράφου), και τη γραμματέα Χριστίνα Ταχιάου (δημοσιογράφο).

Διοργάνωση αξιώσεων

Καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος είναι ο Παναγιώτης Χιονίδης, ο οποίος στο μήνυμά του, μεταξύ άλλων, αναφέρει: Το Πανόραμα έγινε τεσσάρων χρόνων, μεγάλωσε, έγινε θεσμός στα κινηματογραφικά δρώμενα, όχι μόνον της πόλης μας, αλλά και ολόκληρης της χώρας. Ενας θεσμός που έχει χαρακτήρα ανεξάρτητο και κατόρθωσε να εδραιωθεί με το «ερωτικό» πάθος, δημιουργών και κοινού για την 7η Τέχνη. Μια ζωντανή απόδειξη ότι για να υμνηθεί ο κινηματογράφος δε χρειάζονται πολλά μηδενικά στον προϋπολογισμό, παρά διάθεση και μεράκι για τον κινηματογράφο. Πριν από τέσσερα χρόνια, κάναμε ένα πείραμα. Καλέσαμε νέους δημιουργούς της πόλης μας με σκοπό να παρουσιάσουν τις δημιουργίες τους στο κοινό της Λέσχης Κινηματογράφου. Η συνταγή πέτυχε. Η ένθερμη συμμετοχή δημιουργών και κοινού μάς έδωσε το κίνητρο για το επόμενο βήμα. Προχωρήσαμε, λοιπόν, στο 2ο Πανόραμα, χρησιμοποιώντας τα ίδια συστατικά, αλλά και με κάποιες καινοτομίες, όπως οι προβολές ξένων ταινιών και κάποια αφιερώματα σε μεγάλους Ελληνες κινηματογραφιστές. Ολα πήγαν καλά και τότε. Με την αισιόδοξη αίσθηση που μας άφησε το 2ο Πανόραμα, αρχίσαμε τις ετοιμασίες του 3ου. Τότε βρεθήκαμε μπροστά σε μια ευχάριστη έκπληξη που άφηνε πίσω της και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις. Οι συμμετοχές ήταν δεκάδες, το ενδιαφέρον τεράστιο και πέραν των ελληνικών συνόρων. Συμμετοχές από Ιταλία, Αυστραλία, Καναδά, Ισραήλ, Τουρκία, Ιράν κατέφθαναν μέσω του διαδικτύου στο Πανόραμα. Ντοκιμαντέρ, ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους από όλο τον κόσμο «ζητούσαν» να συμμετάσχουν στο 3ο Πανόραμα. Ετσι γίναμε και εμείς διεθνείς. Γίναμε για λίγο η πολυσυζητημένη «γέφυρα» των λαών και πολιτισμών».

Πολυσυμμετοχική παρουσία


Στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 4ου Διεθνούς Πανοράματος Ανεξάρτητων Δημιουργών Φιλμ και Βίντεο, διαγωνίζονται έντεκα ταινίες, από τις εξής χώρες: Αυστραλία, Βουλγαρία, Γεωργία, Ελλάδα, Καναδάς, Ιταλία, Ν. Κορέα και Ιράν. Από τις ταινίες αυτές, μία είναι μεγάλου μήκους, εννέα μικρού μήκους και ένα ντοκιμαντέρ. Συγκεκριμένα, οι ταινίες που προβάλλονται είναι οι εξής: «The wall» (μικρού μήκους, Αυστραλία), «Two steps of hope» (ντοκιμαντέρ, Βουλγαρία). «An Apple» (μικρού μήκους, Γεωργία). «Για μία Πάπια Πεκίνου» του Αλέξανδρου Κωνσταντάρα (μικρού μήκους). «The offering» (μικρού μήκους, Καναδάς). «Αντίο» του Σίμου Κοροξενίδη (μικρού μήκους). «Luna 15» (μικρού μήκους, Ιταλία). «Behold this man» (μικρού μήκους, Νότια Κορέα). «Sea» (μεγάλου μήκους, Καναδάς). «A house with two bedrooms» (μικρού μήκους, Ιράν). «Crash test» των Κώστα Σταρίδη και Δημήτρη Μπαβέλλα (μικρού μήκους).

«Trutina» (animation, Βουλγαρία). «One tragical moment» (μεγάλου μήκους, Ισραήλ). «Adamah» (μικρού μήκους, Ολλανδία). «H εποχή των Ασεβών» του Δημήτρη Μελέτη (μεγάλου μήκους). «Racing» (μικρού μήκους, Ν.Κορέα). «Kassys Van Heutszingel» (μικρού μήκους, Ολλανδία). «Hop skip jump» (μικρού μήκους, Αυστραλία). «Fail or pass» (μικρού μήκους, Ολλανδία).

«Kiss the sun» (μικρού μήκους, ΠΓΔΜ). «Κάνε όρεξη» της Μαρίας Λάφη (μικρού μήκους). «Lord Parkinson» (ντοκιμαντέρ, Ολλανδία). «Sixth scent» (μικρού μήκους, Αυστραλία). «A short passion play» (μικρού μήκους, Ολλανδία). «Εσύ» της Alice Peterson (μικρού μήκους, Ελλάδα). «Shark small world» (ντοκιμαντέρ, Ολλανδία). «If I profane» (μικρού μήκους, ΗΠA). «Self portrait» (μικρού μήκους, Ινδία). «1+1-1» του (μικρού μήκους, Ιαπωνία). «Fork» (μικρού μήκους, Μεγάλη Βρετανία). «Naked and wind» (ντοκιμαντέρ, Σουηδία). «Γρήγορα λεφτά» του Απόστολου Αγρογιάννη (μικρού μήκους).


«Erlkoning» (μικρού μήκους, Γερμανία - Ιαπωνία). «Brook par Brook, portrait intime» του Simon Brook (ντοκιμαντέρ, Γαλλία). «Rhombos» (μικρού μήκους, Ολλανδία). «A menina dos meus olhos» (μικρού μήκους, Πορτογαλία). «The rabbit film» (μικρού μήκους, Μεγάλη Βρετανία). «Abraham Tuschinski» (ντοκιμαντέρ, Ολλανδία). «Mama's smell+shocolat» (μικρού μήκους, N. Κορέα). «Aftershocks: the rough guide to Democracy» (ντοκιμαντέρ, Ινδία). «Τυφλό χτύπημα» του Δημήτρη Μπρουσούλη (μεγάλου μήκους). «Fork» (μικρού μήκους, Μεγάλη Βρετανία).

«Fantasy concerto» (animation, Βουλγαρία). «Το βαλς του δρόμου» του Γεράσιμου Βάκρου (ντοκιμαντέρ). «Western 4.33» (μικρού μήκους, N. Αφρική). «Remote control» (μικρού μήκους, HΠA). «Made in China» (ντοκιμαντέρ, Ελβετία). «Vortex» (μικρού μήκους, Σλοβενία). «Copy shop» (μικρού μήκους, Αυστρία). «Cramp» (μικρού μήκους, N. Κορέα). «Three fingered Jack» (animation, Αυστρία). «The fallen dream» (μικρού μήκους Ν.Κορέα). «O decimo punhal» (μικρού μήκους, Πορτογαλία). «Shudder» (πειραματική ταινία μικρού μήκους, HΠA). «Past perfect» (ντοκιμαντέρ, HΠA). «Worm Holes» (μικρού μήκους, N. Κορέα). «Birju» (μικρού μήκους, HΠA/ Ινδία). «Ringer» (2001, μικρού μήκους, N. Κορέα). «Cereal Dealer» του Βίτονα Μπεσδεμιώτη (μικρού μήκους). «Συνεχίζεται...» της Σοφίας Εξάρχου (μικρού μήκους). «Cake» των Μερσίνη T., Καστανάρα K., Πίτουρα Τ., Τουτουντζή A. (μικρού μήκους).

«Improvisation» (Βουλγαρία ντοκιμαντέρ), «Ουρανός» (μικρού μήκους), «At deep night I follow his Path» (Κορέα, μικρού μήκους), «Venus Velvet» (Πορτογαλία), «Ramp» (Σουηδία, ντοκιμαντέρ). «Το ψεύτικο δαχτυλίδι» Αβραμάκη Μαριάννα (μικρού μήκους). «Catrame» (Ιταλία, μικρού μήκους). «Just a woman» (Γαλλία). «Διάδρομος» Φραγκεδάκη E., Καριοφίλλης Π., Βαρούχα A. (μικρού μήκους). «Μη φοβάσαι τους νεκρούς» Βασίλης Μπλιούμης (μεγάλου μήκους). «Βήματα» Μαλιώρης Στέλιος (5'). «Τυφλό χτύπημα» Μπρουσούλης Δ., Παπαλυμπέρης Χ., Αγγελος Σ. (μεγάλου μήκους). «Σπείρα» Στάθης Αθανασίου (μικρού μήκους). «TV Abuse» Μυροφτσάλης Διαμαντής (animation). «Νερό, μία ιστορία» Καλεντζής Κώστας (9'). «Ονειροπαγίδα» Νισιρίου Ιωάννα (μικρού μήκους). «Boston & Psycho» Παπαδοπούλου Ναταλία (9'). «H απειλή του αποδεκτού» Οικονομίδης Νίκος (μικρού μήκους).

«O Μαραθωνοδρόμος» Κιμπουρόπουλος Στέλιος (ντοκιμαντέρ). «H Κοκκινοσκουφίτσα» Σταμόγλου Σταμάτης (μικρού μήκους). «The thief of smiles» Οικονόμου Εμμανουήλ (8' M. Βρετανία). «Μικρές αμαρτίες» Κούσουλα Νάντια (6'). «Ανάγκες» Κακογιάννης Κωνσταντίνος (7' Σουηδία, ντοκιμαντέρ). «Κύκλος» Θωμάς - Αλέξης - Παναγιώτης (5'.30'' ) «Θέλω να κοιμηθώ μαζί του» Βραντζάς Γιώτης (9'). «H ιστορία του Κάππα Βήτα» Ναλπαντίδης Γιώργος (11'). «Μάλλον... Τραπέζι» Τζιμοπούλου M., Καστανάρα K., Πιτουράς Θ. (5'). «Victoria's Secret» Παπαθεοδώρου Σωκράτης (6'). «Sehnslight Taushune Wahrnemung» Παππάς Θωμάς (23'). «Water-Μέλλον» Παύλος Γαβαλάς (49` 30" Πειραματικό). «Ασπρο και Μαύρο» Τσιρέκα Κατερίνα (6'). «Αυγή» Δέδε Δ., Μεϊντάνη M., Ντόβρος B., Στείρου E. (8'). «Grabbed frame» Μπεσδεμιώτης Βίτονας (6').

Το Πανόραμα θα κλείσει στις 5/10, στις 8 το βράδυ, με μουσική με την Ειρήνη Λώλου και την ορχήστρα της σε τραγούδια της Ανατολικής Μεσογείου και με την απονομή των βραβείων στις 9 το βράδυ.


Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ