Σάββατο 7 Δεκέμβρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΔΙΕΘΝΗ
ΙΤΑΛΙΑ
Χειμώνας κινητοποιήσεων ενόψει

Associated Press

ΡΩΜΗ.--

Τελικά οι κρίσιμες συνομιλίες της Πέμπτης μεταξύ συνδικάτων και ΦΙΑΤ με τη διαμεσολάβηση της κυβέρνησης Μπερλουσκόνι κατέληξαν σε αδιέξοδο. Αιτία; Η σύμπλευση της κυβέρνησης με το σχέδιο της εταιρίας που προβλέπει την απόλυση χιλιάδων εργαζομένων, προκειμένου να «σωθεί» ο χρεοκοπημένος αυτοκινητο-κατασκευαστικός βραχίονάς της. Πλέον η εταιρία, με την έγκριση της κυβέρνησης, από τη Δευτέρα θα προχωρήσει στην «προσωρινή απόλυση» 5.600 εργαζομένων της, ενώ ο τελικός απολογισμός των ανθρώπων που θα χάσουν τις δουλιές τους θα πλησιάσει τις 11.000.

Κατά τη διάρκεια των συνομιλιών οι αντιπρόσωποι της κυβέρνησης κατέθεσαν «διαμεσολαβητικό σχέδιο», το οποίο προέβλεπε τη μόνιμη απόλυση 2.400 εργαζομένων με αντάλλαγμα να «μαλακώσει» η εταιρία άλλα σημεία του σχεδίου αναδιάρθρωσης - για παράδειγμα να εξασφαλίσει τη λειτουργία του εργοστασίου της στη Σικελία, Τέρμινι Ιμερέζε, και να «επαναπροσλάβει» τους περισσότερους από τους απολυθέντες μετά από ένα χρόνο. Ωστόσο, το σχέδιο αυτό συνάντησε την ομόφωνη αντίδραση των τριών σωματείων Cgil, Uil, Cisl, που το θεώρησαν απαράδεκτο, ενώ επίσης αμφισβητούν την πρόθεση της εταιρίας να επαναπροσλάβει τους εργαζόμενους.

Σύμφωνα με την ιταλική νομοθεσία, η ΦΙΑΤ χρειάζεται την έγκριση του ιταλικού κράτους προκειμένου να προχωρήσει σε αυτό που ονομάζει «προσωρινή απόλυση» χιλιάδων εργαζομένων. Σ' αυτήν την περίπτωση το 80% των αποζημιώσεων και των μειωμένων μισθών που θα λαμβάνουν οι εργαζόμενοι κατά τη διάρκεια της απόλυσής τους θα χρηματοδοτηθεί από ειδικό ταμείο του κράτους. Την Πέμπτη το βράδυ η κυβέρνηση συμφώνησε να επιτρέψει στη ΦΙΑΤ να προχωρήσει στις «προσωρινές απολύσεις» αναλαμβάνοντας το κόστος...

Από την πλευρά τους τα ιταλικά συνδικάτα υποστηρίζουν ότι η ΦΙΑΤ πρέπει να επενδύσει περισσότερο στην εταιρία (με τη σύμπραξη του κράτους) και όχι να προχωρήσει στην απόλυση των εργαζομένων. Χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Cgil, Γκουλιέλμο Επιφάνι, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Ρεπούμπλικα» δήλωσε: «Ο διάλογος ήταν παγίδα καθώς προσπάθησαν να μας επιβάλλουν το απαράδεκτο σχέδιο... Η κυβέρνηση και η ΦΙΑΤ πρέπει να επενδύσουν περισσότερο, προκειμένου η παραγωγή της ΦΙΑΤ σε νέα μοντέλα να γίνει ανταγωνιστικότερη», ενώ κατέληξε λέγοντας «φοβάμαι ότι η εταιρία τελικά θα πωληθεί στην "General Motors"» (που ήδη κατέχει το 20% της ΦΙΑΤ). Εξάλλου ακόμα και διεθνείς αναλυτές υποστηρίζουν ότι οι απολύσεις δε θα σώσουν την εταιρία. Χαρακτηριστικά αναλυτής της Deutsche Bank δήλωσε στο πρακτορείο «Reuters» ότι «η εταιρία πρέπει να πουλήσει περισσότερα αυτοκίνητα για να σωθεί και όχι να απολύσει τους εργαζόμενους, αλλά αυτή τη στιγμή δεν κατασκευάζονται αρκετά νέα μοντέλα».

Τα συνδικάτα είχαν προειδοποιήσει και τη ΦΙΑΤ και την κυβέρνηση για χειμώνα κινητοποιήσεων σε περίπτωση που δε βρισκόταν ικανοποιητική λύση, και κατά πως φαίνεται ο χειμώνας θα είναι μακρύς για όλους. Ηδη οι κινητοποιήσεις στα εργοστάσια στης ΦΙΑΤ συνεχίζονται με ανανεωμένη ορμή, αφού οι εργαζόμενοι είναι πλέον εξαγριωμένοι. Στην περιοχή του Μιλάνου χιλιάδες εργαζόμενοι έκλεισαν ξανά το εργοστάσιο της ΦΙΑΤ στο Αρέζε, το ίδιο συνέβη και στο εργοστάσιο Μιραφιόρι στο Τορίνο, ενώ στο Νότο οι εργαζόμενοι έκλεισαν την κύρια αρτηρία που οδηγεί από τη Νάπολη στο Βορρά.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ