Τετάρτη 25 Ιούνη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΝΕΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ
Οι επιχειρηματίες παίρνουν ό,τι ζήτησαν

Η γενναία κρατική στήριξη στις επιχειρήσεις αποτελεί τη φιλοσοφία και του νέου αναπτυξιακού νόμου, τη στιγμή που κυβέρνηση και επιχειρηματίες διακηρύσσουν την αναγκαιότητα απογαλακτισμού του κράτους από την οικονομική δραστηριότητα...

Οι αξιώσεις που πρόβαλαν οι επιχειρηματίες, με τις «προτάσεις» για νέα μέτρα τα οποία θα συμβάλουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, η κυβέρνηση Σημίτη έσπευσε να τις ικανοποιήσει, και μάλιστα με το παραπάνω. Αυτό προκύπτει ως βασικό συμπέρασμα από τη μακροχρόνια επεξεργασία του νέου αναπτυξιακού νόμου, τον οποίο το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών αναμένεται να δώσει στη δημοσιότητα τις επόμενες μέρες, πιθανότατα και αύριο. Το υποκριτικό της υπόθεσης είναι, ότι σε μια εποχή που κυβέρνηση και μεγάλο κεφάλαιο έχουν κάνει σημαία τους την ιδεολογία της «απελευθέρωσης των αγορών» και της εξάλειψης της κρατικής παρέμβασης στην οικονομία, την ίδια στιγμή, μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου, συνεχίζεται η απροκάλυπτη κρατική στήριξη των μεγάλων επιχειρήσεων, χωρίς να ενοχλείται κανένας οπαδός του απογαλακτισμού του κράτους από την οικονομική δραστηριότητα. Βασική φιλοσοφία και του νέου αναπτυξιακού νόμου είναι η χορήγηση ισχυρών κινήτρων (επιχορηγήσεις, επιδοτήσεις, φορολογικά κίνητρα) σε επιχειρήσεις που θα πραγματοποιήσουν παραγωγικές επενδύσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες, με τον νέο αναπτυξιακό νόμο:

  • Συνεχίζεται το καθεστώς των υψηλών κρατικών επιχορηγήσεων για παραγωγικές επενδύσεις στη βιομηχανία. Οι επιχορηγήσεις αυτές φτάνουν μέχρι και το 45% της συνολικής επένδυσης στη Δ΄ ζώνη (περιοχή της θράκης). Στην πραγματικότητα είναι αρκετά υψηλότερες, καθώς οι επιχορηγούμενες επιχειρήσεις «φουσκώνουν» το ύψος της επένδυσης μέσω του μηχανισμού των υπερτιμολογήσεων, με αποτέλεσμα να μειώνεται η δική τους συμμετοχή και να αυξάνεται η συμμετοχή του κράτους
  • Διαιωνίζεται το αμαρτωλό καθεστώς της δημιουργίας αφορολόγητου αποθεματικού από τα κέρδη των επιχειρήσεων, μέχρι ποσοστού 40%, το οποίο υποτίθεται ότι θα χρησιμοποιηθεί για παραγωγικές επενδύσεις. Το κίνητρο αυτό στην πράξη χρησιμοποιείται περισσότερο ως μέσο μείωσης της φορολογίας των επιχειρήσεων, παρά δίνει ώθηση στην παραγωγική δραστηριότητα, καθώς δεν υπάρχουν μηχανισμοί ελέγχου των επιχειρήσεων που κάνουν χρήση του συγκεκριμένου μέτρου. Σαν κερασάκι στην τούρτα αυτή τη φορά η κυβέρνηση προσέθεσε και τις μικρές βιοτεχνικές επιχειρήσεις, οι οποίες θα μπορούν να σχηματίζουν αφορολόγητο αποθεματικό
  • Δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο αν και στον νέο αναπτυξιακό νόμο συνεχιστεί η διάκριση των επιχειρήσεων σε «παλιές» και «νέες», διάκριση η οποία ίσχυσε για πρώτη φορά με τον υφιστάμενο αναπτυξιακό νόμο 2601/98. Με το διαχωρισμό αυτό, επιχειρήθηκε η μεταφορά της κρατικής ενίσχυσης στις νέες επιχειρήσεις, ειδικά αυτές της νέας τεχνολογίας, και ο αποκλεισμός από τα κίνητρα των χαρακτηριζόμενων «παλιών». Αίτημα των επιχειρηματιών, στις επαφές που είχαν με το υπουργείο Οικονομίας, ήταν να καταργηθεί η διάκριση «παλιών» και «νέων» επιχειρήσεων και το καθεστώς των επιχορηγήσεων να ισχύει για όλες
  • Αυξάνεται η επιδότηση για κάθε νέα θέση απασχόλησης που θα δημιουργηθεί από νέες επενδύσεις. Αίτημα του ΣΕΒ ήταν να αποσυνδεθεί η επένδυση από την υποχρέωση δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, με το επιχείρημα ότι η δέσμευση αυτή λειτουργεί σαν ...αντικίνητρο για πραγματοποίηση νέων επενδύσεων. Αντί αυτού το υπουργείο Οικονομίας επέλεξε τη λύση να τους αυξήσει την επιδότηση για κάθε νέα θέση εργασίας

Αξίζει να σημειωθεί, ότι η ενίσχυση της κερδοφορίας των μεγάλων - κυρίως - επιχειρήσεων με τα νέα επενδυτικά ή αναπτυξιακά «κίνητρα», έρχεται να προστεθεί στις γενναίες φοροαπαλλαγές και διάφορα άλλα πλουσιοπάροχα προνόμια, που ψηφίστηκαν από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ στην τελευταία τριετία, με πρόσχημα την αύξηση της απασχόλησης, την τόνωση των εξαγωγών, την αύξηση της παραγωγικότητας κλπ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ