Ο «Ρ» παρουσιάζει τη μελέτη του Παντείου για τη μητροπολιτική διακυβέρνηση και τη νέα περιφερειακή δομή της χώρας
ICON |
«Χρυσή» θα πληρώνουν κάθε υπηρεσία οι δημότες, όπως τη διαχείριση των απορριμμάτων. Μάλιστα οι Αθηναίοι και οι Θεσσαλονικείς θα τριτοπληρώνουν σε κράτος, δήμο και Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση |
Το τι ακριβώς θα κάνει αυτό το σχήμα και πώς θα συγκροτηθεί δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί - θα προκύψει υποτίθεται μέσα από διάλογο με κόμματα και αρμόδιους φορείς. Το περιεχόμενο του διαλόγου αφορά περισσότερο στην επίλυση τεχνικών ζητημάτων λειτουργίας της ΜΑ. Η πολιτική σημασία της νέας πρότασης είναι ξεκάθαρη και εξυπηρετεί τη λεγόμενη διοικητική σύγκλιση, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ). Τη διοικητική, δηλαδή, διάρθρωση των κρατών - μελών της ΕΕ, με τέτοιον τρόπο, ώστε να εφαρμόζονται αποτελεσματικότερα οι πολιτικές που αποφασίζονται στις Βρυξέλλες. Στην κατεύθυνση αυτή προωθείται και η ΜΑ, η οποία συμβάλλει στον έλεγχο και περιορισμό της τοπικής εξουσίας, υποκαθιστώντας τους δήμους και υποβαθμίζοντας κατά συνέπεια τη σημασία της αιρετότητας.
Σύμφωνα με την κυβερνητική πρόταση, η ΜΑ οργανώνεται σε επίπεδο δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης ή Περιφέρειας και αναλαμβάνει αρμοδιότητες που σήμερα ασκούνται από το κράτος, ενώ συμμετέχει σε μεικτά διοικητικά σχήματα, τα οποία υλοποιούν εθνικές πολιτικές. Τα διοικητικά όρια των νομών ταυτίζονται με τις Περιφέρειες Αττικής και Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα. Σύμφωνα με τον υπουργό Εσωτερικών, Κ. Σκανδαλίδη, «τα όρια οφείλουν να εκτείνονται σε χώρο που διασφαλίζει ολοκληρωμένο αναπτυξιακό προφίλ, με επαρκές μέγεθος, για να ασκούν συγκρίσιμες και ανταγωνιστικές δραστηριότητες με τα ομόλογα ευρωπαϊκά κέντρα». Στην κατεύθυνση αυτή, λοιπόν, οι νομαρχίες καταργούνται με τη μορφή που έχουν σήμερα και αντίστοιχα οργανώνονται σε νομαρχιακά ή μητροπολιτικά διαμερίσματα (η κυρίαρχη άποψη θέλει 8 νομαρχιακά διαμερίσματα στην Αττική και 4 στη Θεσσαλονίκη). Με το νέο σχήμα - ισχυρίζεται η κυβέρνηση - θα αντιμετωπιστούν προβλήματα πολυαρχίας και επικάλυψης αρμοδιοτήτων.
Motion Team |
Συναινεί πλήρως στις κυβερνητικές μεθοδεύσεις η προσκείμενη σε ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΝ ηγεσία της ΚΕΔΚΕ, όπως φάνηκε και στο πρόσφατο συνέδριό της στη Θεσσαλονίκη |
Στη μελέτη εξετάζονται τα ακόλουθα σενάρια μητροπολιτικής διακυβέρνησης:
Eurokinissi |
Τάξη στο χάος και την πολυαρχία του Λεκανοπεδίου ισχυρίζεται η κυβέρνηση ότι θα βάλει η Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση |
Σύμφωνα με τη μελέτη, τα οριστικά μητροπολιτικά σχήματα θα μπορούν να συγκροτηθούν μετά τις εκλογές του 2006. Στο μεταξύ, προτείνεται να υπάρξει ένα μεταβατικό σχήμα που θα εξασφαλίσει τη σταδιακή μετάβαση στο οριστικό και θα προωθήσει τη συνεργασία και όσμωση μεταξύ των αρμοδίων φορέων. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η δημιουργία μητροπολιτικών ή νομαρχιακών διαμερισμάτων και η συγκρότηση Διυπουργικής Επιτροπής Συντονισμού Μητροπολιτικής Μεταρρύθμισης, υπό την προεδρία του υπουργού Εσωτερικών και με τη συμμετοχή και άλλων υπουργών και εκπροσώπων φορέων του δημοσίου τομέα.
Σε ό,τι αφορά στη διαδικασία ολοκλήρωσης του μητροπολιτικού σχήματος διακυβέρνησης προτείνεται:
Τον Οκτώβρη του 2006, μαζί με τις δημοτικές, διενεργούνται και μητροπολιτικές εκλογές σε Αττική και Θεσσαλονίκη για την ανάδειξη μητροπολιτικών συμβουλίων. Ο πρόεδρος της ΜΑ εκλέγεται άμεσα από το μητροπολιτικό συμβούλιο. Ως επικεφαλής των μητροπολιτικών - νομαρχιακών διαμερισμάτων εκλέγονται μέλη του μητροπολιτικού συμβουλίου που έλαβαν τις περισσότερες ψήφους. Ακολούθως την 1η Γενάρη 2007 προτείνεται να λειτουργήσουν κανονικά οι ΜΑ.
Στο μεταξύ, στη μελέτη του Παντείου προτείνεται η επιβολή φόρων στους δημότες από τις ΜΑ, για να ασκήσουν τις αρμοδιότητές τους. Θεσμοθετείται, δηλαδή, άλλος ένας φοροεισπρακτικός μηχανισμός σε βάρος της τσέπης των δημοτών, οι οποίοι ουσιαστικά θα ξαναπληρώνουν για μια κρατική αρμοδιότητα που έχουν ήδη πληρώσει μέσα από τη φορολογία τους εισοδήματός τους. Συγκεκριμένα, στη μελέτη υπογραμμίζεται: «Ιδιαίτερη σημασία θα έχει η άντληση εσόδων από τις ίδιες τις μητροπολιτικές περιοχές. Είναι θεωρητικά και εμπειρικά αποδεδειγμένο ότι ένα σημαντικό ποσοστό των εσόδων της Αυτοδιοίκησης πρέπει να προέρχεται από ίδιους πόρους και ιδιαίτερα από φορολογικά έσοδα. Και σε ένα τουλάχιστον ποσοστό των εσόδων αυτών πρέπει η Αυτοδιοίκηση να έχει τη δυνατότητα άσκησης φορολογικής εξουσίας. Δηλαδή, τη δυνατότητα, μέσα σε αυστηρώς προκαθορισμένα όρια, επηρεασμού των εσόδων της με τη μεταβολή κυρίως του φορολογικού συντελεστή». Σ' αυτό το πλαίσιο προτείνονται η επιβολή του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας, του φόρου επιτηδεύματος (φορολόγηση της οικονομικής δραστηριότητας), του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων, τα τέλη κυκλοφορίας.
Εκτός από τα φορολογικά έσοδα, που αποτελούν την κύρια πηγή, προτείνεται η χρηματοδότηση των ΜΑ και από κρατικές επιχορηγήσεις, με στόχο την εξασφάλιση κάποιων ελάχιστων επιπέδων παρεχόμενων υπηρεσιών - όπως σημειώνεται στη μελέτη.