Σάββατο 15 Γενάρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Ο νόμος του «δουλέμπορου»

Οι ναυτεργάτες, ανέκαθεν, αντιμετωπίζονταν από τις εκάστοτε κυβερνήσεις ...«δημοκρατικές» και...«μη», ως το «πειραματόζωο» για την επιβολή των πιο βάρβαρων μέτρων. Οχι μόνο για να μειωθεί η τιμή της εργατικής τους δύναμης, για να ενταθεί, δηλαδή, η άγρια εκμετάλλευσή τους και να πλουτίζει το ισχυρό λόμπι του μεγάλου κεφαλαίου, οι εφοπλιστές, αλλά και για να εφαρμοστούν στη συνέχεια τα μέτρα αυτά με «επιτυχία» στους εργαζόμενους της στεριάς για λογαριασμό των υπόλοιπων τμημάτων του κεφαλαίου, βιομηχάνων και βάλε. Τις ελαστικές μορφές απασχόλησης, τα σπαστά ωράρια, την άγρια τρομοκρατία, τις «μαύρες λίστες» και όλα όσα άρχισαν να ζουν το τελευταίο χρονικό διάστημα οι εργαζόμενοι της στεριάς, οι ναυτεργάτες τα έχουν γνωρίσει, τα βιώνουν εδώ και δεκαετίες.

Τώρα ηχεί πάλι η σειρήνα του κινδύνου για όλους. Τα όσα ετοιμάζονται σε βάρος των ναυτεργατών από τα επιτελεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης του μεγάλου κεφαλαίου και των κομμάτων της ολιγαρχίας στην Ελλάδα, δηλαδή ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, έρχονται να δώσουν τη χαριστική βολή και δεν είναι σχήμα λόγου. Ερχονται να αποτελειώσουν όσες κατακτήσεις και δικαιώματα έχουν απομείνει όρθια, έρχονται να κάνουν νόμο το δουλεμπόριο, να αλλοιώσουν ανθρώπινα χαρακτηριστικά. Και πρέπει μαζί με τους ναυτεργάτες θέση μάχης να πάρουν και οι στεριανοί.

Από το 1953 μέχρι και αυτή τη στιγμή όλες οι κυβερνήσεις διαφύλαξαν, και συνεχίζει η σημερινή να διαφυλάττει ως κόρη οφθαλμού, το νόμο 2687 περί εισαγωγής και προστασίας κεφαλαίων και επενδύσεων στη χώρα μας, ο οποίος μετατρέπει την Ελλάδα για τους εφοπλιστές σε «μπανανία», αφού τους εξασφαλίζει ένα καθαρά αποικιοκρατικό καθεστώς. Αυτό το νομοθετικό καθεστώς λειτουργεί κατά παρέκκλιση του ελληνικού συντάγματος και των Διεθνών Συμβάσεων. Με τους ειδικούς «όρους» που περιέχει όπως ο περιβόητος «8», έχει θεμελιώσει στην Ελλάδα από το 1953 την άνιση αμοιβή για ίση εργασία και βέβαια το δουλεμπόριο σε βάρος των ναυτεργατών. Ο όρος 8 περικλείει όλη την αγριότητα του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Προβλέπει ρητά και κατηγορηματικά ότι ο αλλοδαπός ναυτεργάτης που ναυτολογείται σε ποντοπόρο πλοίο με ελληνική σημαία, πληρώνεται με βάση το ιδιωτικό συμφωνητικό που έχει υπογράψει με το ναυτικό πράκτορά του, δηλαδή με τον δουλέμπορα και όχι σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ελλάδας!

Ε, αυτός ακριβώς ο όρος, δηλαδή ο «νόμος του δουλέμπορα», που μέχρι τώρα ίσχυε μόνο στα ποντοπόρα και οι ταξικές ναυτεργατικές δυνάμεις έδιναν και δίνουν σκληρές μάχες, για να καταργηθεί, οι εφοπλιστές θεώρησαν ότι ήρθε η ώρα να γενικευτεί. Η εντολή δόθηκε και τα επιτελεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, επιχειρούν να τον επιβάλουν συνολικά στα πλοία των κρατών - μελών της, ενώ σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, η Ευρωπαϊκή Ενωση με τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ προσπαθούν να τον επιβάλουν πλέον στα καράβια που εκτελούν τις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες. Και, βέβαια, δε θα αργήσει να βγει και στη στεριά...

Ο Κοινοτικός Κανονισμός 3577/92 που κωδικοποιεί στη θάλασσα, τις τέσσερις «ελευθερίες» (κεφαλαίων, εμπορευμάτων, υπηρεσιών και εργατικού δυναμικού χωρίς εθνικούς περιορισμούς και κοινωνικές δεσμεύσεις) του κεφαλαίου - βασική αρχή της Συνθήκης του Μάαστριχτ την οποία εκτός από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ υπερψήφισε και ο ΣΥΝ - προβλέπει για ό,τι αφορά την επάνδρωση των πλοίων, ότι στο εξής θα ισχύει η νομοθεσία της κοινοτικής σημαίας που φέρει το πλοίο και όχι η νομοθεσία του κράτους υποδοχής, στην προκειμένη περίπτωση της Ελλάδας. Μάλιστα, σε βάρος της Ελλάδας το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο προ μηνών εξέδωσε σχετική απόφαση, η οποία κατ' αρχήν αφορά μόνο τα κρουαζιερόπλοια, όμως η προειδοποίηση και για τα ακτοπλοϊκά είναι εμφανής. Ποιος είναι για παράδειγμα ο νόμος της... Μάλτας, η οποία είναι πλέον κράτος - μέλος της ΕΕ; Ακριβώς ο νόμος του δουλέμπορα. Ενα το κρατούμενο λοιπόν.

Δεύτερο: Τον Απρίλη του 2004 έγινε στις Βρυξέλλες συνάντηση μεταξύ αντιπροσώπων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Διεύθυνσης Μεταφορών και της Ενωσης Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ESCA) για να συζητήσουν την προκλητική εφοπλιστική απαίτηση οι ναυτεργάτες από τις 10 νέες χώρες που εντάχθηκαν στην ΕΕ, όταν θα ναυτολογούνται σε πλοία με κοινοτική σημαία να αμείβονται με βάση τη χώρα προέλευσής τους! Ηδη οδεύει προς επικύρωση διμερής σύμβαση μεταξύ Ολλανδίας - Λιθουανίας! Δηλαδή οι Λιθουανοί ναυτεργάτες που ναυτολογούνται σε πλοία με Ολλανδική σημαία να αμείβονται σύμφωνα με τους νόμους της πατρίδας τους. Ποια είναι η... εργατική νομοθεσία και οι μισθοί της Λιθουανίας;

Η πλήρης επιβολή της εργασιακής ζούγκλας, του νόμου του «δουλέμπορα», για να αυξάνεται συνεχώς το κέρδος των κεφαλαιοκρατών είναι ό,τι επιδιώκει η πολιτική της ΕΕ (άλλωστε, δικό τους όργανο είναι), της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ. Αυτήν υπερψήφισε ο ΣΥΝ, όταν προσυπέγραψε τη Συνθήκη του Μάαστριχτ. Και οι φρούδες ελπίδες ότι στα πλαίσια αυτής της πολιτικής μπορεί να προκύψει και μια άσπρη μέρα για τους ναυτεργάτες, συνολικά τους εργαζόμενους, πρέπει να τελειώσουν. Οσο θα εφαρμόζεται, τόσο θα αυξάνεται η κερδοφορία του κεφαλαίου και η επιθετικότητά του σε βάρος των εργαζομένων, προσθέτοντας την εργατική οικογένεια νέα και μεγαλύτερα βάσανα. Αλλωστε, είναι χαρακτηριστικό ότι αυτά προετοιμάζονται σε περίοδο τρελής κερδοφορίας των εφοπλιστών.


Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ