Τετάρτη 20 Απρίλη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Επικίνδυνη για το περιβάλλον η πολιτική της ΕΕ

Εγκρίθηκε οδηγία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με την περιεκτικότητα των καυσίμων πλοίων σε θείο

Στο βωμό της κερδοφορίας των εφοπλιστών θυσιάζονται δημόσια υγεία και περιβάλλον, με τη «βούλα» της ΕΕ
Στο βωμό της κερδοφορίας των εφοπλιστών θυσιάζονται δημόσια υγεία και περιβάλλον, με τη «βούλα» της ΕΕ
Το νομοθετικό ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ) σχετικά με την κοινή θέση του Συμβουλίου έγκρισης της οδηγίας που αφορά την τροποποίηση της οδηγίας για την περιεκτικότητα των καυσίμων πλοίων σε θείο (19899/32/ΕΚ), που ψηφίστηκε στην ολομέλεια του ΕΚ (Στρασβούργο 11-14 Απρίλη 2005) από τους ευρωβουλευτές του Λαϊκού Κόμματος, σοσιαλδημοκράτες, φιλελεύθερους κ.ά. με τη συμμετοχή των ευρωβουλευτών της ΝΔ -ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ, αποτελεί συμπαιγνία μεταξύ των πολιτικών εκπροσώπων του κεφαλαίου για τη διασφάλιση των κερδών των ναυτιλιακών και χερσαίων ευρωενωσιακών μονοπωλιακών επιχειρήσεων, με οδυνηρές συνέπειες για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον. Η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ καταψήφισε την οδηγία.

Κριτήριο που διαπερνά την αιτιολογική σκέψη και τα άρθρα της οδηγίας για τον καθορισμό της περιεκτικότητας των καυσίμων πλοίων σε θείο είναι η ανάλυση κόστους - οφέλους, κόστους -αποτελεσματικότητας, για να διασφαλιστεί η κερδοφορία των ευρωενωσιακών μονοπωλίων.

Ο καθορισμός ορίου 1,5%, για την περιεκτικότητα σε θείο των καυσίμων πλοίων στις περιοχές ελέγχου των εκπομπών SΟχ στη Βόρεια Θάλασσα, τη Μάγχη και τη Βαλτική Θάλασσα, καθώς και για τα επιβατηγά πλοία στις τακτικές γραμμές από και προς τα λιμάνια της ΕΕ, είναι σε υψηλά επίπεδα. Ενώ την περίοδο που διανύουμε εκπονείται πρόταση για να καθοριστούν αυστηρότερες συμφωνίες στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για την περιεκτικότητα σε θείο των καυσίμων πλοίων, το οποίο να ισχύει στις περιοχές ελέγχου των εκπομπών SOx με μείωση του ποσοστού από 1,5% σε 0,1%.

Στις εκπομπές διοξειδίου του θείου (SO2) από τα πλοία που ταξιδεύουν στις θαλάσσιες περιοχές της Ευρώπης σημειώνεται αύξηση και, μέχρι το 2010, ο όγκος τους θα υπερβεί το 75% των συνολικών εκπομπών από πηγές στη στεριά, περιλαμβανομένων των μεταφορών και της παραγωγής ενέργειας. Δεδομένου ότι από την 1/1/2005 άρχισαν να ισχύουν οι νέες απαιτήσεις καθαρότητας για το πετρέλαιο «ντίζελ» που χρησιμοποιείται στις οδικές μεταφορές, οι ανά τόνο και χιλιόμετρο εκπομπές θείου από τα πλοία είναι τώρα 150πλάσιες μέχρι 300πλάσιες από εκείνες που οφείλονται στα φορτηγά οχήματα.

Επιβλαβείς για το περιβάλλον

Οι εκπομπές που προέρχονται από τη χρήση καυσίμων τα οποία περιέχουν οξείδια θείου και αζώτου προκαλούν οξίνηση, επιβλαβή για το φυσικό περιβάλλον, προκαλούν αποσάθρωση των κτιρίων και των πολιτιστικών μνημείων.

Οι βλαβερές συνέπειες των εκπομπών καυσαερίων από τη ναυτιλία αποτελεί σοβαρό πρόβλημα, για τη δημόσια υγεία, τη φθορά κτιρίων και μνημείων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ο σχηματισμός όζοντος στην κατώτερη ατμόσφαιρα που προκαλείται από τα οξείδια αζώτου αποτελεί μεγάλο πρόβλημα υγείας των κατοίκων της περιοχής της Μεσογείου.

Από τις εκπομπές καυσαερίων των πλοίων τα οξείδια του θείου και του αζώτου δημιουργούν δευτερογενή αιωρούμενα σωματίδια στον αέρα, με αποτέλεσμα την αύξηση της θνησιμότητας και των ασθενειών όπως είναι το άσθμα, η βρογχίτιδα και τα καρδιακά νοσήματα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας η έκθεση σε αιωρούμενα σωματίδια στον εξωτερικό αέρα προκαλεί κατά προσέγγιση 100.000 θανάτους στην Ευρώπη, ενώ η απώλεια ετών ζωής ανέρχεται σε 725.000!!!

Ετσι, ενώ χρειάζεται να μειωθούν οι εκπομπές θείου και αζώτου από τη ναυτιλία στην ΕΕ, γενικότερα στην Ευρώπη και σε παγκόσμια κλίμακα, η οδηγία αφήνει στο απυρόβλητο τα ποντοπόρα (ωκεανοπόρα) πλοία, αλλά και τα μεσογειακά εμπορικά πλοία.

Με ειδικές διατάξεις (σ.σ. περιλαμβάνονται στην αιτιολογική σκέψη 11, εδάφιο γ της παραγράφου ζ του άρθρου 4β της σχετικής οδηγίας), εξαιρούνται 12 ελληνικά επιβατηγά τουριστικά πλοία, τα οποία μέχρι το 2012 δεν υποχρεούνται να χρησιμοποιούν καύσιμα πλοίων με περιεκτικότητα σε θείο που να μην υπερβαίνει το 0,1% κατά μάζα, σύμφωνα με τη γενική ρύθμιση που περιλαμβάνεται για τα πλοία εσωτερικής ναυσιπλοΐας και για τα ελλιμενισμένα πλοία σε λιμάνια της ΕΕ.

Τα δώδεκα ελληνικά επιβατηγά - τουριστικά - οχηματαγωγά πλοία (ανά όνομα πλοίου και αριθμό Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού), που απαριθμούνται στο Παράρτημα της κοινής θέσης του Συμβουλίου είναι τα εξής:

«ARIADNI PALACE» 9221310, «IKARUS PALACE» 9144811, «KNOSSOS PALACE» 9204063, «OLYMPIA PALACE» 9222030, «PASIPHAE PALACE» 9161948, «FESTOS PALACE» 9204568, «EUROPA PALACE» 9220342, «BLUE STAR Ι» 9197105, «BLUE STAR II» 9207184, «BLUE STAR ITHAKI» 9203916, «BLUE STAR NAXOS» 9241786, «BLUE STAR PAROS» 9241774, «HELLENIC SPIRIT» 9216030, «OLYMPIC CHAMPION» 9216028, «LEFKA ORI» 9035876, «SOPHOKLIS VENIZELOS» 8916607.

Διευρύνεται η ασυδοσία των εφοπλιστών

Ετσι, η ΝΔ με τη συναίνεση του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ συμβάλλει στη διεύρυνση της ασυδοσίας των εφοπλιστών, στην αύξηση της κερδοφορίας τους με αλόγιστες συνέπειες για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον.

Το ΠΑΣΟΚ ανταποδίδει προς τη ΝΔ την πολιτική στήριξη που του παρείχε η ΝΔ όταν, ως κυβέρνηση, το ΠΑΣΟΚ εξαίρεσε τα ελληνικά επιβατηγά ακτοπλοϊκά πλοία από την οδηγία «EUROSOLAS» (98/18 EK) για τους κανόνες και τα πρότυπα ασφάλειας για τα επιβατηγά πλοία, που αποκαλύφθηκε μετά το τραγικό ναυάγιο του E/Γ-Ο/Γ «EXPRESS SΑΜΙΝΑ» στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 80 συνάνθρωποί μας.

Ο Δ. Παπαδημούλης, ευρωβουλευτής του Συνασπισμού, συμμετείχε ως τακτικό μέλος στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος στις 15 Μάρτη 2005 στην έγκριση της σχετικής οδηγίας, «ποίησε τη νήσσαν» για την εξαίρεση των ελληνικών επιβατηγών πλοίων, υπερψήφισε και στην ολομέλεια του ΕΚ την οδηγία.

Ετσι, αποκαλύπτεται ότι είναι υποκριτικό το ενδιαφέρον της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του Συνασπισμού για τα λαϊκά προβλήματα και τα ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος.

H πολιτική της ΕΕ, των συντηρητικών και σοσιαλδημοκρατικών κυβερνήσεων στα κράτη - μέλη, με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» για την εμπορία εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στο περιβαλλοντικό χρηματιστήριο του καπιταλιστικού κέρδους καταστρέφει τα οικοσυστήματα και υπονομεύει το μέλλον της Γης. Η πρόσφατη έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για τη Γη.

Ετσι, αποδεικνύεται ότι ο καπιταλιστικός τρόπος παραγωγής, το κυνήγι του κέρδους είναι άκρως επικίνδυνος για τη δημόσια υγεία, την προστασία του περιβάλλοντος και το μέλλον της ζωής στον πλανήτη. Η πάλη για την προστασία του περιβάλλοντος και τη βελτίωσή του οδηγεί αντικειμενικά σε σύγκρουση με τα μεγάλα καπιταλιστικά συμφέροντα.

Το ΚΚΕ υποστηρίζει ότι η άσκηση φιλολαϊκής συνεπούς και αποτελεσματικής περιβαλλοντικής πολιτικής συνδέεται στενά με ζητήματα οικονομικής ανάπτυξης, με ριζικές αλλαγές στο επίπεδο της λαϊκής οικονομίας και της λαϊκής εξουσίας.


Τ. Γ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ