Τετάρτη 7 Σεπτέμβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ «ΣΑΜΙΝΑ ΕΞΠΡΕΣ»
Στοιχείο - φωτιά για υπουργείο και εφοπλιστές

Οπως προκύπτει από το Πιστοποιητικό Ασφαλείας που κατατέθηκε στο δικαστήριο, με ευθύνη των υπηρεσιών του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, το πλοίο ταξίδευε παράνομα

Το σαπιοκάραβο «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», που οδήγησε στον τάφο 81 ανθρώπους, ταξίδευε παράνομα από τον Ιούλη του 2000 μέχρι και τη μέρα του ναυαγίου, με ευθύνη του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και των αρμοδίων αρχών - από Λιμεναρχεία μέχρι τον Κλάδο Ελέγχου Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων και του ίδιου του τότε υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας του ΠΑΣΟΚ Χρ. Παπουτσή! Αυτό αποδεικνύεται από το Πιστοποιητικό Ασφαλείας του πλοίου, που κατέθεσαν χτες στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων, όπου διεξάγεται η δίκη για το τραγικό ναυάγιο, οι δικηγόροι των οικογενειών των θυμάτων και των ναυαγών. Ταυτόχρονα, αυτό το στοιχείο, αλλά και οι χτεσινές καταθέσεις έφεραν ξανά στην επιφάνεια και το εγκληματικό «πάρε δώσε» των αρμοδίων αρχών, αλλά και της ίδιας της εκάστοτε κυβέρνησης (ΠΑΣΟΚ και σήμερα ΝΔ) με τους εφοπλιστές.

Οπως προκύπτει από το Πιστοποιητικό Ασφαλείας, το πλοίο αντιμετώπιζε σοβαρές ελλείψεις στον τηλεπικοινωνιακό, ναυπηγικό, μηχανολογικό τομέα. Ωστόσο, είχε πάρει παράταση και είχαν οριστεί συγκεκριμένες ημερομηνίες, προκειμένου να τις αποκαταστήσει. Ομως, παρά το γεγονός ότι οι ελλείψεις δεν είχαν αποκατασταθεί στις συγκεκριμένες ημερομηνίες, που σημαίνει ότι αυτόματα λήγουν και τα πιστοποιητικά ασφαλείας, το πλοίο έπαιρνε άδεια απόπλου και ταξίδευε κανονικά! Αυτό, όταν, σύμφωνα με τη νομοθεσία (ΚΔΝΔ, άρθρο 41 περί «Απαγόρευσης απόπλου»), το «ΣΑΜΙΝΑ» θα έπρεπε να είχε δέσει!

Είναι ενδεικτικό ότι στον τηλεπικοινωνιακό τομέα, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις που είχαν γίνει στο πλοίο, θα έπρεπε μέχρι τις 30/7/2000 «να υποβληθούν δικαιολογητικά για έκδοση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας σταθμού». Αυτό δεν έγινε ποτέ. Αρα, στις 31/7, έπρεπε να απαγορευτεί ο απόπλους του πλοίου. Επίσης στην παρατήρηση Νο 11 αναφέρεται ότι: «Μέχρι τις 27/07/2000 να υποβληθούν διορθωμένα σχέδια γενικής διάταξης και μελέτες αριθμού επιβατών». Το έγγραφο αυτό δεν κατατίθεται από την εταιρία και από τις αρμόδιες αρχές δίνεται νέα παράταση μέχρι τις 17 Αυγούστου 2000. Η εταιρία εξακολουθεί να αδιαφορεί για την αποκατάσταση της παρατήρησης, όμως το πλοίο, ενώ θα έπρεπε από τις 18 Αυγούστου να έχει δέσει, ταξιδεύει κανονικά!

«Η παρατήρηση ήταν σβησμένη»

Αποκαλυπτική για το θέμα αυτό ήταν και η κατάθεση του Ελευθέριου Βλάχου, τον οποίο, μετά από 25 χρόνια στην ...μπάντα του Λιμενικού, τον τοποθέτησαν στο Τμήμα Ναυτολόγησης του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά. Ο μάρτυρας αποκάλυψε ότι τη μέρα που το «ΣΑΜΙΝΑ» απέπλευσε για το θάνατο, ο λιμενικός που υπέγραψε την άδεια απόπλου του πλοίου είχε ελέγξει το Πιστοποιητικό Ασφαλείας, όμως, η παρατήρηση Νο 11 ήταν σβησμένη!

Ο ίδιος ισχυρίστηκε στη συνέχεια της κατάθεσής του ότι πιθανόν να είχε σβηστεί από ...λάθος, για να λάβει την επισήμανση από την Πολιτική Αγωγή πως «έστω κι αν η υπηρεσία σας έκανε λάθος, η εταιρία τι έκανε, εξαπατούσε την υπηρεσία σας;». Ενώ ο πρόεδρος της έδρας πρόσθεσε: «Η εταιρία το γνώριζε σίγουρα». Ο μάρτυρας είπε ακόμα πως «κατά καιρούς συνέβαινε να περνούν "κάποιοι" από εταιρίες και να σβήνουν παρατηρήσεις»! Και πρόσθεσε πως «οι ίδιοι από τα πιστοποιητικά διάβαζαν μόνο τις παρατηρήσεις και όχι τις απαιτήσεις για να δοθεί άδεια απόπλου»!

Από το βήμα του δικαστηρίου πέρασε ακόμα ο Σταμάτης Λέκκας, λιμενικός, που ήταν βάρδια εκείνο το βράδυ στο Λιμεναρχείο της Πάρου. Αφού επισήμανε την καθοριστική συμβολή του υπολιμενάρχη Μάλαμα για να σωθεί ο κόσμος, τόνισε πως δε δικαιολογείται να πνιγεί άνθρωπος 1,5 μίλι από την Πάρο, επισημαίνοντας πως κάθε καράβι έχει σωστικά μέσα για το σύνολο των επιβατών και ακόμα παραπάνω.

Σημαντική για την κατάσταση του πλοίου ήταν και η κατάθεση της μάρτυρα Φιλίας Κουρκούλη συζύγου του μάγειρα του «ΣΑΜΙΝΑ», που πνίγηκε. «Η καμπίνα του άνδρα μου - είπε - ήταν κάτω από το γκαράζ. Το καράβι ήταν εγκαταλειμμένο σαν κι αυτά που βλέπουμε στο Πέραμα. Είχε αποφασίσει να παραιτηθεί την Κυριακή μετά το ναυάγιο (έγινε Τρίτη), γιατί δεν άντεχε. Οταν είχα πάει να τον δω, από την πόρτα της καμπίνας του έλειπε η μπετούγια, δεν είχε εξαερισμό και αντί για σήτα στο παράθυρο υπήρχε ένα μουχλιασμένο μαξιλάρι».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ