Την εγκατάλειψη των αστικών συγκοινωνιών, με απώτερο στόχο την ιδιωτικοποίηση, έχει επιλέξει η κυβέρνηση, εφαρμόζοντας πιστά τις εντολές του Διευθυντηρίου των Βρυξελλών για κατάργηση του κράτους πρόνοιας.
Η ιδιωτικοποίηση θ' αρχίσει από την έκδοση και τον έλεγχο των εισιτηρίων, που θα ανατεθούν με νομοθετική ρύθμιση σε ιδιωτική εταιρία.
Τα παραπάνω προκύπτουν σαφέστατα από χτεσινές δηλώσεις του προέδρου του ΟΑΣΑ, Τάσου Χριστοδουλάκη,ο οποίος παρουσίασε το "Νέο Πρόγραμμα Δράσης για το 1997", που επί της ουσίας είναι το ίδιο μ' αυτό που δεν εφαρμόστηκε το 1996! Οι μικροβελτιώσεις στο σύστημα των αστικών συγκοινωνιών, που θα ισχύσουν από την ερχόμενη Κυριακή, ελάχιστα θ' αλλάξουν τη σημερινή εικόνα στις συγκοινωνίες. Κι αυτό, γιατί μένουν στο απυρόβλητο τα πραγματικά προβλήματα: οικονομική εξυγίανση των συγκοινωνιακών φορέων, ανανέωση στόλου, προσλήψεις οδηγών, έργα υποδομής κλπ. Ολα αυτά είναι... ψιλά γράμματα για κυβέρνηση και ΟΑΣΑ, που κρίνουν ότι οι αστικές συγκοινωνίες σήμερα πάσχουν από "κυτία παραπόνων", ενημερωτικές πινακίδες στις στάσεις και τις αφετηρίες, "Γραφείο Επικοινωνίας", στολές και "σεμινάρια συμπεριφοράς" για το προσωπικό και - μέχρι ν' αναλάβει η ιδιωτική εταιρία - αυστηρότερο έλεγχο εισιτηρίων από υπαλλήλους του ΟΑΣΑ. Αυτά ουσιαστικά ανακοίνωσε χτες ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, ο οποίος παραδέχτηκε ότι:
Οσον αφορά τα εργασιακά, ο Τ. Χριστοδουλάκης ισχυρίστηκε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων αποδέχεται τις "διακεκομμένες βάρδιες", που υποχρεώνονται να κάνουν οι οδηγοί, λόγω έλλειψης προσωπικού. Πρόσθεσε ότι για τους οδηγούς καθιερώνονται ιατρικές εξετάσεις, κυρίως, "ψυχικής υγιεινής" και επισήμανε ότι στο εξής η απόδοσή τους θα επηρεάζει την επαγγελματική τους σταδιοδρομία.
Ο Χρ. Σταμούλος,μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, χαρακτηρίζει "μία από τα ίδια" τις χτεσινές εξαγγελίες και επισημαίνει ότι δεν αναφέρθηκε λέξη επί της ουσίας για την επιδότηση των συγκοινωνιών και τα ελλείμματα που συνεχώς διογκώνονται. Οπως δεν ειπώθηκε τίποτα για τα 80 δισ. δρχ. που υποσχέθηκε προεκλογικά η κυβέρνηση για την αγορά λεωφορείων με προγραμματική συμφωνία, που υποτίθεται ότι είχε κλειστεί με την ΕΛΒΟ. Για τα εργασιακά θέματα, ο Χρ. Σταμούλος υπογραμμίζει ότι οι οδηγοί υποχρεώνονται να δουλεύουν σε αντίξοες συνθήκες, 31 μέρες το μήνα και 14 ώρες τη μέρα, για να "βγουν" τα δρομολόγια. Εκτιμά ότι υπάρχει σχέδιο για να καταργηθεί το ωράριο των εργαζομένων και να προσαρμοστεί στις ανάγκες της επιχείρησης και σημειώνει ότι επί της ουσίας οι αρμόδιοι αναζητούν "παράθυρα" για απολύσεις, ενώ, παράλληλα, μεθοδεύουν την καθιέρωση του εποχικού προσωπικού. Θεωρεί ότι ο πενιχρός προϋπολογισμός του 1997 με τα 60 δισ. δρχ. για όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, ΗΛΠΑΠ, σημαίνει ότι είτε θα επιβληθεί χαράτσι στο επιβατικό κοινό, είτε μέσω της ανανέωσης του στόλου θα μπουν από το "παράθυρο" οι μεγαλο-αυτοκινητοβιομήχανοι, είτε θα εκχωρηθεί ένα μέρος της συγκοινωνίας στους δήμους, οι οποίοι, πέραν των πρόσθετων δημοτικών τελών, θα μπορούν στη συνέχεια να εκχωρήσουν το συγκοινωνιακό έργο στους ιδιώτες. Καταλήγοντας ο Χρ. Σταμούλος υπογραμμίζει ότι για όλα αυτά η ηγεσία του Συνδικάτου σιωπά και τονίζει ότι, για να δοθούν λύσεις στα καυτά προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών, απαιτείται η άμεση αντίδραση των εργαζομένων.
Νίκος ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ