Κυριακή 19 Γενάρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
Από τη Σκύλλα στη Χάρυβδη...

Μετά τον Περατικό, στον Ταβουλάρη χάρισμα το δεύτερο μεγάλο ναυπηγείο της χώρας, με ακόμα πιο δυσμενείς όρους! Υπό απόλυση όλοι οι εργαζόμενοι!

Τη διάλυση του δεύτερου μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας, των Ναυπηγείων Ελευσίνας, προανάγγειλε ουσιαστικά η κυβέρνηση, με την απόφασή της να τα παραδώσει στον Ν. Ταβουλάρη - στον οποίο προηγούμενα είχε δοθεί, επίσης από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, και το Νεώριο Σύρου - ακριβώς με τους όρους που ήθελε. Δηλαδή, χωρίς εργαζόμενους και έναντι ανύπαρκτου στην ουσία τιμήματος!Ιδιωτικοποίηση που επαναλαμβάνει το "πείραμα" Περατικού - αν και τα αποτελέσματα ήταν καταστροφικά - και μάλιστα σε ακόμα χειρότερη έκδοση.

Η τραγική για εργαζόμενους και Ναυπηγείο απόφαση, φέρει τη "σφραγίδα" 8 υπουργών και υφυπουργών που συμμετείχαν σε ευρεία διυπουργική σύσκεψη την περασμένη Τετάρτη στο υπουργείο Ανάπτυξης, στην οποία επίσης καθορίστηκαν οι διαδικασίες για το ξεπούλημα μιας σειράς ακόμα δημοσίων επιχειρήσεων. Ωστόσο, η υπογραφή της οριστικής σύμβασης παραπέμφθηκε για μετά την ολοκλήρωση τριών μηνών διαπραγματεύσεων με τον Ν. Ταβουλάρη. Το τρίμηνο έρχεται να εξυπηρετήσει περισσότερο τις προσπάθειες για "ρεγουλάρισμα" των εργατικών αντιδράσεων και διευκόλυνση του περάσματος της ιδιωτικοποίησης, παρά να εξυπηρετήσει κάποιες επιπλέον διαπραγματεύσεις, αφού τα ουσιαστικά σημεία είναι ήδη συμφωνημένα.

Ετσι, το Ναυπηγείο παραδίδεται στον ιδιώτη έναντι προκαταβολής 1 δισ. δραχμών, ενώ την ίδια στιγμή του εγκρίνεται δάνειο κίνησης επίσης 1 δισ. δραχμών! Επιπλέον, αναμένεται να εγκριθεί και το επενδυτικό πρόγραμμα που είχε καταθέσει ο Περατικός, ύψους 11,5 δισ. δραχμών, ενώ θα του δοθούν "πακέτο" και οι συμβάσεις για την εκτέλεση παραγγελιών του ΟΣΕ και του Πολεμικού Ναυτικού, αξίας πολλών δισ. δραχμών. Μάλιστα η επανακοστολόγηση των συμβάσεων αυτών, με βάση τις νέες τιμές, θα είναι ένα από τα θέματα των τρίμηνων διαπραγματεύσεων... Το συνολικό τίμημα καθορίστηκε σε 27 δισ. δραχμές, με δόσεις και η αποπληρωμή του - αν ποτέ καταβληθεί - θα ολοκληρωθεί μετά από 15 χρόνια.

Το Ναυπηγείο παραδίδεται "καθαρό" από εργαζόμενους, καθώς η κυβέρνηση ανέλαβε να τους απολύσει όλους (!), καταβάλλοντάς τους τις αποζημιώσεις. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, οι περαιτέρω διαπραγματεύσεις θα αφορούν τη μορφή των εργασιακών σχέσεων και τις συμβάσεις που θα υπογράψουν οι εργαζόμενοι που προτίθεται να απασχολήσει ο ιδιώτης και που... δεσμεύεται να είναι περίπου 750, χωρίς να διευκρινίζεται καν αν κάποιος αριθμός, έστω, από αυτούς θα αφορά σημερινούς εργαζόμενους στο Ναυπηγείο.

Η απόφαση αυτή της κυβέρνησης είναι το επιστέγασμα μιας σειράς διαλυτικών επιλογών που ακολουθήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Γνώμονας αυτών των ενεργειών ήταν η πιστή υλοποίηση και η συνεπής διεκπεραίωση των κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αδιαφορώντας όλες οι κυβερνήσεις για τις αρνητικές συνέπειες τόσο στον κλάδο της ναυπηγικής βιομηχανίας, όσο και γενικότερα στην παραγωγική βάση της χώρας. Αδιαφορώντας ακόμα και για το ότι οι επιλογές αυτές στοίχισαν δεκάδες δισ. δραχμές, που φορτώθηκαν στις πλάτες του ελληνικού λαού, ενώ γέμισαν τις "τσέπες" των αετονύχηδων.

Την αρχή την έκανε η κυβέρνηση της ΝΔ το '92, όταν παρέδωσε το Ναυπηγείο στον Περατικό, χωρίς ουσιαστικά ο τελευταίος να πληρώσει δραχμή. Τη συνέχεια ανέλαβε η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, που διευκόλυνε τον Περατικό να συνάψει με πέντε κρατικές τράπεζες κοινοπρακτικό δάνειο 30 εκατ. δολαρίων και να του δοθούν σαν κεφάλαιο κίνησης 6 εκατ. δολάρια από την Εθνική και 700 εκατ. δραχμές από την Εμπορική.

Οι διευκολύνσεις έφτασαν ακόμα και στο σημείο να χαρακτηρίζεται ο Περατικός - παρότι δεν είχε καταβάλει καμιά δόση αποπληρωμής - από την κυβέρνηση "φερέγγυος" και να σχεδιάζεται να του δοθεί και το πρώτο ναυπηγείο της χώρας, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. "Φερέγγυος" ακόμα και όταν καταπατώντας κάθε όρο του συμβολαίου, απέλυσε 400 εργαζόμενους. Το αποτέλεσμα ήταν ο Περατικός σε μια εκβιαστική κίνηση να εγκαταλείψει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στις 14 Αυγούστου του '95, αφού φρόντισε να τα "φεσώσει" με 22 δισ. δρχ. χρέη!

Και όμως η κυβέρνηση απτόητη συνεχίζει στον ίδιο ντορό. Τον Σεπτέμβρη του '95 θέτει το Ναυπηγείο σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία και από κει και πέρα αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση.

Σοβαρές είναι και οι ευθύνες της πλειοψηφίας του σωματείου, που αθετώντας προηγούμενες ομόφωνες αποφάσεις Γενικών Συνελεύσεων, για παραμονή του Ναυπηγείου στο δημόσιο, έβαλε "πλάτη" για το πέρασμα των κυβερνητικών επιλογών. Καθοριστική απ' την άποψη αυτή, ήταν η Γενική Συνέλευση στις 22 Σεπτέμβρη του '95, όπου οι εργαζόμενοι βρέθηκαν μπροστά στο εκβιαστικό δίλημμα, ή εκκαθάριση ή ανεργία και όπου οι κάθε είδους αντιστάσεις τους "πνίγηκαν" σε ένα ποταμό ωμών εκβιασμών και πιέσεων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τότε επιτεύχθηκε η αποδοχή της εκκαθάρισης, με την "υπόσχεση" από την κυβέρνηση πως εξασφαλίζεται η πλήρης λειτουργία του Ναυπηγείου...

Η διάψευση ήρθε πολύ γρήγορα. Παράλληλα με τα "κοινωνικά μέτρα" συρρίκνωσης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, μπαίνει σε εφαρμογή και πρόγραμμα μαζικών απολύσεων και στην Ελευσίνα.

Την ίδια περίοδο (Φλεβάρης '96) προκηρύσσεται και ο πρώτος διαγωνισμός για την εκποίησή τους, που οδήγησε στη μοναδική προσφορά του εφοπλιστή Ι. Καρρά. Μια προσφορά που χαρακτηρίστηκε σαν "αέρας κοπανιστός". Παρ' όλα αυτά η "προσφορά" συνεχίζει για μήνες να αξιολογείται και οι παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις δίνουν και παίρνουν. Ωστόσο είναι τόσο εξόφθαλμα αναξιόπιστη που και η κυβέρνηση υποχρεώνεται εκ των πραγμάτων να την απορρίψει.

Εχοντας πλήρη επίγνωση των συνεπειών, προετοιμάζει προσεκτικά το έδαφος, ώστε η δεύτερη απόπειρα ξεπουλήματος να έχει πιο "καλή" έκβαση. Διάφορες φήμες κάνουν λόγο πως υπάρχει ενδιαφέρον για εξαγορά του Ναυπηγείου, αρκεί να αποψιλωθεί από τους "ενοχλητικούς" εργαζόμενους. Τον Ιούνη του '96, η διοίκηση του Ναυπηγείου, υλοποιώντας υπουργική απόφαση, καλεί όλο το προσωπικό να υποβάλει αιτήσεις για μετάταξη στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Λίγο μετά προκηρύσσεται ο δεύτερος διαγωνισμός, με μοναδική προσφορά αυτή τη φορά του Ν. Ταβουλάρη, που τελείως "συμπτωματικά" ζητά να του δοθεί το Ναυπηγείο χωρίς προσωπικό. Από τους 1.700 εργαζόμενους που απασχολούσε ήδη, έχουν αποχωρήσει με τα περιβόητα "κοινωνικά μέτρα", 375 άτομα, ενώ είναι έτοιμες λίστες με 270 ονόματα που έχει εγκριθεί η μετάταξή τους και αναμένεται συνέχεια...

Πριν λίγες μέρες πραγματοποιήθηκε Γενική Συνέλευση, όπου οι εργαζόμενοι αποφάσισαν ομόφωνα να παλέψουν για πλήρη παραγωγική λειτουργία του Ναυπηγείου και ενάντια σε κάθε προσπάθεια για μείωση των θέσεων εργασίας. Ενα είναι σίγουρο, ότι παρά τις δυσκολίες, αν ενωμένα και αποφασιστικά αγωνιστούν έχουν τη δύναμη να αποκρούσουν τα νέα αντεργατικά σχέδια της κυβέρνησης.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ