Ακόμα και αν έχεις τις καλύτερες προθέσεις, έστω και αν είσαι ο πλέον ένθερμος υποστηρικτής της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ), δεν μπορείς παρά - αν σκεφτείς σοβαρά και υπεύθυνα πλέον, για τον πραγματικό ρόλο που παίζει στην ανάπτυξη και την οικονομία της χώρας μας αυτή η φωλιά των λύκων στις Βρυξέλλες - να καταλήξεις σε συμπεράσματα τραγικά και δυσοίωνα.
Δε χρειάζεται να είσαι ειδικός ή με πολλές γνώσεις για να διαπιστώσεις ότι μας έχουν ρίξει σ' ένα λάκκο με φίδια, όπου όσο παραμένουμε και δεν αγωνιζόμαστε να αποδεσμευτούμε, κινδυνεύουμε να πνιγούμε και να φαγωθούμε. Ας δούμε προσεκτικά τις δύο "Συλλογικές Αποφάσεις Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης" (ΣΑΝΑ), πρώην ΣΑΝΤ και πρώτα τη ΣΑΝΑ 2. Τα επενδυτικά δηλαδή προγράμματα, το 25% των οποίων στηρίζεται σε εθνικούς πόρους, που μπορεί να φτάσει μέχρι 50 και 60% σε ορισμένες περιπτώσεις. Το υπόλοιπο 75% καλύπτεται από το Β' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (Β' ΚΠΣ).
Το Β' ΚΠΣ της εξαετίας 1994 - 99 περιέχει πόρους που προέρχονται από: Το Κοινοτικό Ταμείο με 4,974 τρισ., το Ταμείο Συνοχής με 780 δισ., την Εθνική Συμμετοχή με 2,2 τρισ., και την ιδιωτική συμμετοχή με 2,6 τρισ. Το συνολικό ποσό του Β' ΚΠΣ που διατίθεται για την Αττική είναι 3 τρισ. Από αυτά το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) θα απορροφήσει 292 περίπου δισ., ενώ τα υπόλοιπα 2,700 τρισ. περίπου θα κατανεμηθούν σε διάφορα υπουργεία, ιδιαίτερα ΥΠΕΧΩΔΕ, για να απορροφηθούν από τα μεγάλα έργα που άρχισαν ή που προγραμματίζονται να αρχίσουν.
Σημειώνουμε ότι για τις 13 Περιφέρειες της χώρας μας το συνολικό ποσό που θα δοθεί είναι 1,6 τρισ. Από τα 292 περίπου δισ. του ΠΕΠ Αττικής, τα 182,700 δισ. απορροφώνται σε έργα Περιφερειακού σκέλους, 63% δηλαδή του Προγράμματος, για έργα ΕΑΠΤΑ 34,800 δισ., το 12% του Προγράμματος, και για έργα νομαρχιακά 74,600 περίπου δισ., δηλαδή το 25% αυτού. Από τα χρήματα αυτά οι Νομαρχίες της Αττικής απορροφούν: Αθηνών 38,500 δισ., Πειραιώς 13,120 δισ., Ανατολικής Αττικής 12,414 δισ., Δυτικής Αττικής 10,572 δισ.
Η Νομαρχία Αθήνας, κατά συνέπεια, με τα 38,500 δισ. είναι υποχρεωμένη να καλύψει όλες τις ανάγκες εκτέλεσης έργων σε 45 δήμους και τρεις κοινότητες, να πραγματοποιήσει το αναπτυξιακό της πρόγραμμα, την κοινωνική υποδομή, να προστατεύσει το περιβάλλον, να βελτιώσει ποιοτικά τη ζωή των 2,5 εκατομμυρίων κατοίκων. Εκτός, όμως, από το πενιχρό αυτό ποσό, όλα τα έργα που χρηματοδοτούνται από το Β' ΚΠΣ εντάσσονται υποχρεωτικά μέσα στα πλαίσια των πολιτικών επιλογών της ΕΕ, των στρατηγικών της στόχων και των οικονομικών της αναγκών. Φτάνει μάλιστα στο σημείο να σου καταγράφει το έργο και να σου αποκλείει, με την αρχή της επιλεξιμότητας, πληθώρα έργων ουσιαστικών για την ανάπτυξη της χώρας.
Τα έργα που είναι επιλέξιμα ανήκουν στους τομείς:
Οτιδήποτε δεν έχει σχέση με τα παραπάνω είναι μη επιλέξιμο, με αποτέλεσμα να κατασκευάζονται έργα, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων όχι μόνο είναι άχρηστα και μη αναγκαία, αλλά και έχουν τεράστιες αρνητικές επιπτώσεις στο Περιβάλλον (Αεροδρόμιο Σπάτων, Λεωφόρος Δυτικού Υμηττού) όπως επίσης και στο χωροταξικό, πολεοδομικό και οικιστικό ιστό ολόκληρων περιοχών (Λεωφόρος Σταυρού - Ελευσίνας).
Εκτός απ' αυτά ο Ελληνας φορολογούμενος πληρώνει τρεις φορές για την πραγματοποίηση αυτών των έργων μέσα από:
Αν σ' αυτά προσθέσουμε την αντίστροφη μέτρηση εισαγωγών - εξαγωγών, μετά την ένταξή μας στην ΕΕ, τις επιβαρύνσεις από δάνεια Ευρωπαϊκών Τραπεζών, και τη συμμετοχή ιδιωτών με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης, βγαίνει εύκολα το συμπέρασμα ποιοι ωφελούνται και ποιοι ζημιώνουν. Τα κέρδη για τις πολυεθνικές, τους μεγαλοκατασκευαστές, τους μεγαλεμπόρους, μεγαλοεπιχειρηματίες και τραπεζίτες είναι τεράστια και μυθώδη.
Το Νομαρχιακό Συμβούλιο της Αθήνας καλέστηκε την Τρίτη, 11 Μάρτη, για μια ακόμη φορά, να εγκρίνει το Νομαρχιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που κύρια στηρίζεται:
Το όριο πληρωμών για το 1997 από 3,5 δισ. θα φτάσει τα 6 δισ. και η απορρόφηση προβλέπεται να ξεπεράσει το 55%. Τα έργα που θα εκτελεστούν αυτό το χρόνο αφορούν: 15 σε συγκοινωνίες, ένα σε τουρισμό - μουσεία - μνημεία, δέκα στην εκπαίδευση, 15 στην Υγεία - Πρόνοια, 21 στην Υδρευση - Αποχέτευση και τέσσερα διάφορα.
Η "Νομαρχιακή Αγωνιστική Συνεργασία", χωρίς να είναι αντίθετη με την εκτέλεση των έργων, δε θα μπορούσε σε καμία περίπτωση, όπως έκανε και στα προηγούμενα χρόνια, να δώσει τη συγκατάθεσή της στη φιλοσοφία και τη λογική αυτών των Προγραμμάτων, που όχι μόνο συντηρεί την υπάρχουσα κατάσταση αλλά και δε δίνει καμία προοπτική αναπτυξιακής δραστηριότητας της Νομαρχίας.
Δε συμφωνούμε με αυτή την πολιτική - πρακτική, μιας και το Νομαρχιακό Συμβούλιο δεν έχει καμία δυνατότητα να διαμορφώσει δικό του πρόγραμμα για τις πραγματικές ανάγκες του νομού και για το οποίο απαιτούνται πολλαπλάσιοι πόροι από αυτούς που αναφέρθηκαν. Δε δεχόμαστε εξάρτηση και υπαγορεύσεις από την ΕΕ, και όπως τονίσαμε, το Νομαρχιακό Συμβούλιο είναι ικανό να σχεδιάζει, να οργανώνει και να εκτελεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις και ιδιαιτερότητες της περιοχής.
Η ΝΑΣ Αθήνας θα συνεχίσει τη δράση της μέσα σ' αυτές τις κατευθύνσεις, θα αναδεικνύει τα οξυμένα προβλήματα που απασχολούν τους εργαζόμενους, τη νεολαία, όλο τον πληθυσμό, θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε όπως και πριν τις κινητοποιήσεις και αγώνες του λαού μας, επιδιώκοντας την κοινή δράση με όλους τους δήμους και τα Δημοτικά Συμβούλια.
Αυτά που μας προικίζει η ΕΕ και που έχουν σχέση με την οικονομία, την ανάπτυξη, την πρόοδο, αλλά και την εθνική υπόσταση της χώρας μας και του λαού μας, πρέπει να ανατραπούν. Θα συμβάλλουμε όσο μπορούμε στην ενημέρωση του κόσμου για όλα τα δεινά που μας επιφέρει και η υπό αναθεώρηση Συνθήκη του Μάαστριχτ, για την οποία πρέπει τελικά ο ίδιος ο λαός να αποφασίσει.
Χρήστος ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
Νομαρχιακός σύμβουλος της ΝΑΣ Αθηνών