Ωστόσο, η ιστορία έχει δείξει ότι κατ' αρχάς μπορεί να αποφεύγεται η λαϊκή αντίδραση, με το τέλος του καλοκαιριού όμως οι χειμώνες που επέρχονταν ήταν πολύ πιο "θερμοί", αφού η πολιτική ανανδρία πληρώνεται, αργά ή γρήγορα. Εξάλλου δεν έχει περάσει και πολύς καιρός από το καλοκαίρι του '90, όταν ο τότε υπουργός Παιδείας Β. Κοντογιαννόπουλος κατέθεσε το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία, με αποτέλεσμα με την έναρξη της σχολικής χρονιάς σύσσωμος ο εκπαιδευτικός κόσμος να κατεβεί στους δρόμους, ζητώντας την απόσυρση του πολυνομοσχεδίου.
Η θέσπιση διδάκτρων στα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής (η νέα ονομασία των ΕΛΚΥΣ) και στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο αρχικά, με προοπτική αργότερα να πληρώνουν οι γονείς από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Πανεπιστήμιο, είναι η δεύτερη μέθοδος για να γίνονται ολοένα και λιγότεροι όχι μόνο όσοι θα μπαίνουν στο Πανεπιστήμιο, αλλά και αυτοί ακόμα που θα καταφέρνουν να τελειώνουν το Λύκειο.
"Η εκπαίδευση του 2000", όπως τιτλοφορείται το "μεταρρυθμιστικό" έργο του υπουργού Παιδείας, πρόκειται στην ουσία για μια εκπαίδευση για λίγους και εκλεκτούς, την οποία ο υπουργός προσπαθεί, ρίχνοντας στάχτη στα μάτια του κόσμου και έχοντας την υποστήριξη των συγκροτημάτων του Τύπου (αφού προφανώς και αυτοί θα πάρουν το μερίδιό τους από την κερδοφόρα επιχείρηση που λέγεται παιδεία), να την παρουσιάσει ως εκπαιδευτική αναγέννηση.
Θα αυξηθούν οι σχολές στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, λέει το υπουργείο. Στην πραγματικότητα αυτό που θα αυξηθεί θα είναι σχολές χαμηλού οικονομικού κόστους και χαμηλής εκπαιδευτικής προσφοράς (βλ. ΕΛΚΥΣ - Ανοιχτό Πανεπιστήμιο) και επιπλέον αυτές οι σχολές θα αναπτύσσονται σε βάρος των Συμβατικών Προγραμμάτων Σπουδών.
Ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ λέει η κυβέρνηση, την ίδια ώρα που υψώνει τεράστια τείχη τριγύρω τους και κλείνοντας κάθε πόρτα εισόδου σε αυτά για τα παιδιά των εργαζομένων. Οι είσοδοι βέβαια θα ανοίγουν διάπλατα για όποιον έχει φουσκωμένες τσέπες...
Η λύση σε όλα αυτά δεν μπορεί να είναι άλλη από τους μαζικούς, συντονισμένους και αποφασιστικούς αγώνες των εκπαιδευτικών φορέων, των μαθητών, των σπουδαστών και των φοιτητών, των γονιών τους, αλλά και του ευρύτερου λαϊκού κινήματος. Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, η κυβέρνηση πρέπει να βρει απέναντί της ενωμένους και αποφασισμένους όλους τους εκπαιδευτικούς φορείς και τους εργαζόμενους να αντιστέκονται στη θέσπιση των αντιεκπαιδευτικών επιλογών της και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους στη μόρφωση και στη ζωή.
Θανάσης ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ
"Η εκπαίδευση του 2000", όπως τιτλοφορείται το "μεταρρυθμιστικό" έργο του υπουργού Παιδείας, πρόκειται στην ουσία για μια εκπαίδευση για λίγους και εκλεκτούς. Αυτή, ακριβώς, την έντονα ταξική εκπαίδευση, επιχειρεί ο υπουργός - ρίχνοντας στάχτη στα μάτια του κόσμου και έχοντας την υποστήριξη των συγκροτημάτων του Τύπου (αφού προφανώς και αυτοί θα πάρουν το μερίδιό τους από την κερδοφόρα επιχείρηση που λέγεται παιδεία) - να την παρουσιάσει ως εκπαιδευτική αναγέννηση