Κυριακή 22 Δεκέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΒΙΒΛΙΟ

Δημιουργία "Οδύσσειας"

Βιβλίο

Δημιουργία "Οδύσσειας"

Για τους ανθρώπους είναι οι "Οδύσσειες". Υπάρχουν, όμως, άνθρωποι που και στην "Οδύσσειά" τους δημιουργούν για το καλό όλων των ανθρώπων. Συγγραφική δημιουργία έκανε μια "Οδύσσειά" του ο καθηγητής του Πανεπιστημίου ΑθηνώνΜιχάλης Γ. Μερακλής.Τίτλος της "Η "Οδύσσεια" του Ομήρου" (εκδόσεις"Παττάκη",στη σειρά "Μικρά/ Αρχαίοι Ελληνες Συγγραφείς"). Είναι ένα μικρού σχήματος βιβλιαράκι. Το κρατάς στη φούχτα και πλουτίζεσαι με γνώσεις. Για τον Ομηρο, στον οποίο αποδίδουμε και τα δύο έπη ("Οδύσσεια" και "Ιλιάδα"), ενώ κανένας φιλόλογος, πλέον, σήμερα δεν πιστεύει ότι ανήκουν και τα δύο στον ίδιο ποιητή). Για την ποιητική της "Οδύσσειας". Για τους μύθους που έθρεψε και την έθρεψαν. Αλλά, κυρίως, για τον άνθρωπο, την ψυχή, τη διάνοια, και την περιπετειώδη πορεία του, ατομική και συλλογική για κάποια μυριάκριβη"Ιθάκη".

Το βιβλιαράκι αυτό παρακολουθεί και αναλύει στίχο το στίχο, ραψωδία τη ραψωδία, πρόσωπο το πρόσωπο (ανθρώπινο ή... θεϊκά μεταμορφωνόμενο). Αλλά αυτό δεν το κάνει ψυχρά, "φιλολογικά". Το κάνει συνεπαρμένα. Το κάνει από ανάγκη του ίδιου του συγγραφέα. Το κάνει με γνώση, αλλά κυρίως με αγάπη για την ποίηση και με αισθαντικότητα περίσσια. Είναι για όλους αυτούς τους λόγους το βιβλιαράκι αυτό, πολλαπλάσια χρήσιμο για κάθε αναγνώστη που θέλει να κατανοήσει την "Οδύσσεια". Ιδιαίτερα για τους μαθητές του Γυμνασίου, που καλούνται να αναλύουν σταδιακά στη διάρκεια του σχολικού έτους, κατά θεματική ενότητα τα κύρια χαρακτηριστικά, τις σκέψεις, προθέσεις, πράξεις και συναισθήματα των προσώπων, το ρόλο των από "μηχανής θεών", το συμβολισμό των "εμποδίων" στη μοναχική περιπέτεια του Οδυσσέα, τη μυθολογική δράση, τα πολιτιστικά, κοινωνικά στοιχεία, κλπ., και αναγκάζονται να προσφεύγουν σε σχετικά εξωσχολικά "βοηθήματα" ογκώδη, δύσχρηστα, ρηχά και αντιποιητικά.

Θα σταθούμε στην εύστοχη προλογική επισήμανση του Μ. Μερακλή, ότι ο Ομηρος "ίσως είναι ο πρώτος που βρήκε τον κινηματογράφο ή έστω την κινηματογραφική τεχνική". Παρατήρηση γιατί που μας θύμισε τον "κινηματογράφο", όπως αποκαλούσαν οι Ακροναυπλιώτες τις διηγήσεις ολόκληρων λογοτεχνικών έργων, από τον συγκρατούμενό τους, τον αξέχαστο κομμουνιστή συγγραφέα και χρονογράφο στο "Ρ" Νίκο Παπαπερικλή,τις νύχτες στους αφότιστους θαλάμους του κάτεργου. "Κινηματογράφος", που έκανε τα σκοτάδια της δικής τους "Οδύσσειας" φως "ποιητικής τάξης".

Αρ. ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ