Κυριακή 8 Γενάρη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 37
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΙ
Μακριά από τις ανάγκες

Με αφορμή το νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ, μιλάει στο "Ρ" ο Στέργιος Κλημόπουλος, υπεύθυνος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ

Ψευδεπίγραφο ως προς την αναβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων των ΤΕΙ είναι το σχετικό νομοσχέδιο, που παρουσίασε πρόσφατα ο υπουργός Παιδείας Γ. Παπανδρέου.Το νομοσχέδιο περιέχει ρυθμίσεις που επιβλήθηκαν και με την πάλη του σπουδαστικού κινήματος και αφορούν κύρια ορισμένα χρονίζοντα προβλήματα δυσλειτουργίας των ΤΕΙ, που συσσωρεύτηκαν στη διάρκεια της εντεκάχρονης λειτουργίας τους. Συζητώντας για αυτό το νομοσχέδιο με τον Στέργιο Κλημόπουλο,υπεύθυνο του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, ο συνομιλητής μας υπογράμμισε παράλληλα ότι τα χρόνια και σοβαρά προβλήματα της φυσιογνωμίας των ΤΕΙ δεν αντιμετωπίζονται καθόλου. Ο Σ. Κλημόπουλος αναλύει επίσης την πρόταση του ΚΚΕ για την καθιέρωση ενιαίας ανώτατης εκπαίδευσης και αναφέρεται, τέλος, στο επίκαιρο θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ΤΕΙ.

|εα1|1491 - Το υπουργείο Παιδείας ισχυρίζεται ότι με το νομοσχέδιο αναβαθμίζονται τα ΤΕΙ. Πώς κρίνετε αυτόν τον ισχυρισμό; |τε|1490

- Από την ψήφιση του νόμου 1404 για την ίδρυση των ΤΕΙ πέρασαν ήδη 11 χρόνια. Είναι γεγονός ότι στα χρόνια αυτά είχαν εντοπιστεί αδυναμίες και οπωσδήποτε μία παρέμβαση ήταν απαραίτητη. Ομως το ζητούμενο δεν ήταν ένα νομοσχέδιο που θα έδινε απλώς λύσεις σε ορισμένα διαπιστωμένα προβλήματα δυσλειτουργίας, αλλά ένα νομοσχέδιο που θα έδινε απαντήσεις στα σοβαρά προβλήματα των ΤΕΙ. Τέτοιο νομοσχέδιο δεν είναι αυτό που κατατέθηκε από την κυβέρνηση για διάλογο.

|εα1|1491 - Δηλαδή το νομοσχέδιο ρυθμίζει μόνο κάποιες συσσωρευμένες δυσλειτουργίες; |τε|1490

- Κατά κύριο λόγο αυτό. Ορισμένες από αυτές τις ρυθμίσεις ήταν επιβεβλημένες, έπρεπε να γίνουν. Σε άλλες από αυτές υπάρχουν και σημεία που φέρνουν έντονα τη σφραγίδα αιτημάτων του σπουδαστικού κινήματος που αναπτύχθηκε τελευταία. Τέτοιες ρυθμίσεις είναι η κατάργηση του ΣΑΠ και του ΣΤΕ και η δημιουργία ενός ενιαίου οργάνου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δυστυχώς όμως, ορισμένες τέτοιες διατάξεις χρησιμοποιούνται περισσότερο για να εκτονώσουν τις πιέσεις του κινήματος, παρά για να λειτουργήσουν προς μία θετική κατεύθυνση. Ωστόσο, όμως, δείχνουν την αποτελεσματικότητα των αγώνων. |εα1|1491 - Σε ποια από αυτά που προβλέπει το νομοσχέδιο είστε αντίθετοι; |τε|1490

- Να πούμε κατ' αρχάς τι δεν προβλέπει, τι δε λύνει το νομοσχέδιο. Ολα τα οξυμένα προβλήματα των ΤΕΙ εξακολουθούν να παραμένουν έντονα. Τέτοια είναι η ασάφεια στον προσδιορισμό του επιπέδου σπουδών και της φυσιογνωμίας τους, η σύγχυση στον καθορισμό του ρόλου των αποφοίτων, η ύπαρξη κοινών τμημάτων με τα πανεπιστήμια και η διαιώνιση των τριβών μεταξύ των αποφοίτων, ο κίνδυνος ιδιωτικοποίησης και ένα σωρό άλλα ζητήματα. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι και οι όποιες θετικές διατάξεις στην πράξη θα υπερκεραστούν, θα καταστρατηγηθούν, αφού δε δημιουργούνται καν προϋποθέσεις για τη λύση των χρόνιων προβλημάτων.

Ο "ακαδημαϊκός" τίτλος

|εα|1491 - Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι το πτυχίο των ΤΕΙ είναι πρώτος ακαδημαϊκός τίτλος, επειδή οδηγεί σε μεταπτυχιακές σπουδές και ως εκ τούτου αναβαθμίζονται οι σπουδές και τα πτυχία των ιδρυμάτων. |τε|1491

- Θα ήθελα πρώτον να ξεκαθαρίσουμε αυτόν τον όρο. Είναι ένας όρος που δεν έχει πολιτογραφηθεί από κάποιες διατάξεις και νόμους, έτσι ώστε να μπορούμε να προσδιορίσουμε τι είναι ακαδημαϊκός τίτλος και να ξεκαθαρίσουμε στη συνέχεια εάν είναι ή όχι πρώτος. Ο όρος αυτός χρησιμοποιήθηκε στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, όπου αναφέρεται ότι "τα ΤΕΙ θα χορηγούν πρώτο ακαδημαϊκό τίτλο". Ανεξάρτητα από το τι θα πει ακαδημαϊκός τίτλος και εάν τον χορηγούν ή όχι τα ΤΕΙ - για αυτό δεν είμαι σε θέση να απαντήσω, ρωτήστε αυτούς που χρησιμοποιούν τον όρο - φοβάμαι ότι ο παραπάνω όρος αποτελεί ένα άνοιγμα προς τη ΝΔ και ίσως έναν έμμεσο τρόπο αποδοχής των περίφημων δύο κύκλων σπουδών του νόμου Σουφλιά, με την πρόθεση περάσματος του πρώτου κύκλου ενδεχόμενα στα ΤΕΙ, ίσως και σε κάποια άλλα ιδρύματα. Τώρα ίσως παίρνουν πιο συγκεκριμένο χαρακτήρα, όπου ο πρώτος κύκλος γίνεται πρώτος ακαδημαϊκός τίτλος.

Πάντως, αν εννοεί πανεπιστημιακό τίτλο είναι σαφές ότι δεν πρόκειται για κάτι τέτοιο. Δεν πρόκειται καν για ισότιμο τίτλο με αυτόν που χορηγούν τα Πανεπιστήμια και τα Πολυτεχνεία. Και πολύ παραπέρα δεν είναι καν ισότιμα και με τους τίτλους που χορηγούν τα - ας τα πούμε έτσι - ΤΕΙ της Ευρώπης, γιατί εκεί υπάρχει σαφώς προσδιορισμένο το επίπεδο σπουδών. Εδώ, αντίθετα, με το νομοσχέδιο διαιωνίζεται η διάκριση της εκπαίδευσης σε ανωτάτη και ανωτέρα. Εάν επρόκειτο για ίδιας στάθμης εκπαίδευση, τότε έπρεπε να προσδιορίσουμε ότι τα ΤΕΙ είναι ανώτατα ιδρύματα.

Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση

|εα1|1491 - Το ΚΚΕ ζητάει την καθιέρωση της ενιαίας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αίτημα με το οποίο συμφωνούν και οι σπουδαστές. Σε τι ακριβώς συνίσταται η πρότασή αυτή;|τε|1490

- Η πρότασή μας λέει ότι θα πρέπει να σταματήσει η διάκριση μεταξύ ανωτάτης και ανωτέρας εκπαίδευσης. Ο όρος ανωτέρα είναι ήδη ξεπερασμένος, χρησιμοποιήθηκε και απέδωσε για κάποια στιγμή στο παρελθόν, τώρα όμως δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Πιστεύουμε λοιπόν ότι θα ξεπερνιούνταν τα προβλήματα, εάν προχωρούσαμε στην ενιαία ανώτατη εκπαίδευση και στη μετεξέλιξη - προσέξτε τον όρο που χρησιμοποιούμε - των ΤΕΙ και ένταξή τους στην ανώτατη παιδεία. Αυτό δε σημαίνει απλή μετονομασία των ΤΕΙ σε ανώτατα ιδρύματα, εμείς το απορρίπτουμε κάτι τέτοιο. Οταν λέμε μετεξέλιξη των ΤΕΙ σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, υπονοούμε και όλες εκείνες τις διαδικασίες που καθιστούν και τα ΤΕΙ ανώτατα ιδρύματα, με τη μορφή και τη φυσιογνωμία των ανώτατων ιδρυμάτων. Δηλαδή όσον αφορά την υποδομή, το προσωπικό, το περιεχόμενο σπουδών, πρέπει όλα αυτά να γίνουν για να μιλάμε για μετεξέλιξη.

Βέβαια τονίζαμε ότι αυτή η ενιαία ανώτατη εκπαίδευση θα είναι δύο κατευθύνσεων, πανεπιστημιακής (με τα σημερινά πανεπιστήμια) και τεχνολογικής (με τμήματα ή σχολές των σημερινών ΤΕΙ αναβαθμισμένες, αφού υποστούν τις μετεξελίξεις που αναφέραμε). Και φυσικά σε αυτή διαδικασία θα έπρεπε να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα των διπλών τμημάτων που βρίσκονται και στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ. Αυτό μπορεί να γίνει με συνεννόηση και καλή πίστη από όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς και δεν αποκλείουμε να καταργηθούν ορισμένα τμήματα ή των ΑΕΙ ή των ΤΕΙ. Τα πτυχία των δύο κατευθύνσεων θα είναι ισότιμα, διαφορετικής βέβαια κατεύθυνσης και θα προσδιορίζεται εκεί και το θέμα της διάρκειας των σπουδών.

Γιάννης ΦΩΤΟΥΛΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ