Τρίτη 21 Φλεβάρη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Εγκληματική συνύπαρξη

Αυτό που συνέβη στη Μαλακάσα, με την κατολίσθηση και την καταστροφή ενός σημαντικού τμήματος του δρόμου και της σιδηροδρομικής γραμμής, είναι ένα μείγμα εγκληματικών ενεργειών και παραλείψεων. Είναι, όμως, και ένα μνημείο της καταστροφικής συνύπαρξης ενός ιδιωτικού τομέα, που υποτάσσει τα πάντα στη λογική της μεγιστοποίησης του επιχειρηματικού κέρδους και ενός κράτους, που έχει σαν αποστολή του την παροχή "διευκολύνσεων" στους εργολάβους. Τα στοιχεία είναι σαφέστατα.

Η περιοχή αυτή θεωρείται από τους επιστήμονες σαν χαρακτηριστικό δείγμα "κακού συνδυασμού γεωλογικών συνθηκών". Αυτές οι γεωλογικές ιδιαιτερότητες αποτελούν, μάλιστα, ξεχωριστό μάθημα για τους φοιτητές. Ετσι, κανείς εκ των υπευθύνων δε δικαιούται να δηλώνει άγνοια.

Στην περιοχή αυτή λοιπόν, έγιναν τα έργα για τη διαπλάτυνση της Εθνικής Οδού Αθηνών - Λαμίας. Οπως προκύπτει τώρα, τα έργα αυτά έγιναν εν γνώσει των προβλημάτων που παρουσιάζει το έδαφος στην περιοχή. Παρ' όλα αυτά, τόσο οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος - Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων, όσο και η κατασκευάστρια εταιρία, όπως αποδεικνύεται, δεν πήραν κανένα μέτρο για την αποτροπή μιας καταστροφής σαν αυτήν, που συνέβη τώρα.

Το ότι δε θρηνήσαμε ανθρώπινα θύματα, είναι καθαρά θέμα σύμπτωσης, αλλά δεν απαλλάσσει καθόλου τους υπεύθυνους από τις εγκληματικές τους ευθύνες.

Επιχειρήθηκε, τόσο από εκπροσώπους του ΥΠΕΧΩΔΕ, όσο και από τους υπεύθυνους της κατασκευάστριας εταιρίας, να απαλυνθούν οι εντυπώσεις, με τη δικαιολογία ότι ήταν αδύνατο να προβλεφτεί μια παρόμοιας έκτασης καταστροφή. Ωστόσο, η πραγματικότητα διαλύει κι αυτήν την αστεία δικαιολογία. Λόγου χάριν, ήταν γνωστό ότι κατά το στάδιο των χωματουργικών έργων παρουσιάστηκε... πίδακας νερού, ενώ λίγους μήνες μετά την παράδοση του αυτοκινητόδρομου παρουσιάστηκαν τα πρώτα σοβαρά προβλήματα. Τα μηνύματα ήταν και πολλά και ιδιαίτερα ανησυχητικά, όμως το κακό δεν αποφεύχθηκε.

Επειδή είναι γνωστό ότι σε παρόμοιες περιπτώσεις, όταν οι υποθέσεις "παίρνουν το δρόμο της Δικαιοσύνης", την "πληρώνει" κάποιος μηχανικός ή κάποιος υπάλληλος, σπεύδουμε να πούμε ότι η υπόθεση είναι πρωτίστως πολιτική και κατόπιν ποινική.

Η υπόθεση αυτή φέρνει στην επιφάνεια όλο το πλέγμα των σχέσεων, που αναπτύσσονται μεταξύ των ιδιωτικών κατασκευαστικών εταιριών και των υπηρεσιών του κράτους, τουλάχιστον σε παρόμοια έργα, ενώ το θέμα φορτίζεται από τη χρονική σύμπτωση με την ανάθεση των λεγόμενων "μεγάλων" έργων. Ο απλός πολίτης δικαιούται να ανησυχεί και να διερωτάται, αν τα όσα συνέβησαν στη Μαλακάσα δεν είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό, όπου στο βωμό του κέρδους, με την ανοχή (αν όχι τη συνενοχή) του κράτους, μπαίνουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και το δημόσιο ζημιώνει δεκάδες δισεκατομμύρια δραχμές.

Ετσι λοιπόν, πέραν της απαραίτητης δικαστικής διερεύνησης, απαιτούνται μέτρα, που να διασφαλίζουν αφ' ενός το κοινό, δημόσιο, συμφέρον, αφ' ετέρου να εξασφαλίζουν τη διαφάνεια στην ανάθεση των έργων, από την άποψη των τεχνικών προδιαγραφών, τις οποίες οι ανάδοχες εταιρίες πρέπει να τηρούν, όσο και για την οικονομική πορεία των έργων.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ