Κυριακή 7 Σεπτέμβρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
Βυζαντινολάτρες και... ροκ μακεδονομάχοι

Η ""Πολιτιστική" τέλειωσε", δήλωσε πρόσφατα ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Οργανισμού Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα, Π. Θεοδωρίδης, εκφράζοντας έτσι τη δυσαρέσκειά του και του ΔΣ του ΟΠΠΕ για την άρνηση του ΥΠΠΟ να διαθέσει πρόσθετα κονδύλια στον προϋπολογισμό του καλλιτεχνικού προγράμματος. Οι διοικούντες την πιο σπάταλη "Πολιτιστική Πρωτεύουσα", προσπαθούν τώρα να συγκεντρώσουν χρήματα, κυρίως με τα "τσουχτερά" εισιτήρια των εκδηλώσεων και την πώληση διαφόρων ειδών, ώστε να εξασφαλιστούν οι εκδηλώσεις του τελευταίου τριμήνου. Ακριβή, βέβαια, οικονομικά στοιχεία δεν ανακοινώνονται (παραμένει άδηλο αν υπάρχει μια δραχμή στο Ταμείο από τα 7,5 δισ. του προϋπολογισμού του καλλιτεχνικού προγράμματος), αφού το μόνο που σίγουρα υπάρχει είναι το πλέγμα αδιαφάνειας που από τη σύστασή του χαρακτηρίζει τον Οργανισμό. Και βέβαια η δέσμευση του καλλιτεχνικού διευθυντή, στις αρχές του χρόνου, ότι "θα δημοσιεύσει αναλυτικά τον προϋπολογισμό όλων των εκδηλώσεων", έμεινε κενός λόγος.

Οσο για τα κατασκευαστικά έργα, όπως όλα δείχνουν, τα περισσότερα θα ματαιωθούν και λόγω της υπέρβασης του κόστους μερικών μεγάλων έργων (λ.χ., του πρώην "Βασιλικού Θεάτρου", της Μονής Λαζαριστών κ.ά.). Χαρακτηριστικά, το έργο στη Μονή Λαζαριστών αρχικά προϋπολογίστηκε στα 5,5 δισ., αυξήθηκε στα 7,2 δισ. και τώρα ανακοινώνεται ότι ανήλθε στα 7,5 δισ. Το έργο στο Νταμάρι από τα 500 δισ., όπως ανακοινώθηκε τελευταία, έφθασε τα 1,65 δισ. Ενώ αυτά τα δύο έργα έπρεπε να παραδοθούν τον Αύγουστο, τώρα οι διοικούντες την "Π.Π." μιλούν για Οκτώβρη, πράγμα αμφίβολο για πολλούς. Και άλλα έργα που προ πολλού έπρεπε να έχουν παραδοθεί (π.χ., το "Ολύμπιον", οι αίθουσες στο λιμάνι, τα δύο θέατρα στην Καλαμαριά, η "Κάζα Μπιάνκα", κ.ά.) όχι μόνο καθυστερούν, αλλά και μερικά από αυτά είναι ακόμη γιαπιά (!).

Ομοφωνία συμφερόντων

Ολα αυτά δε σημαίνουν βέβαια ότι οι εταιρίες που ανέλαβαν τα έργα της "Π.Π." ζημιώθηκαν. Αντίθετα κέρδισαν πολλά. Η Χρ. Αράπογλου (αντινομάρχης, στέλεχος του ΠΑΣΟΚ), που παραιτήθηκε προ διμήνου από το ΔΣ του ΟΠΠΕ, υπολόγισε ότι οι τρεις όμιλοι που έχουν ευθύνη της διαχείρισης του Τεχνικού Προγράμματος, έχουν λάβει ως αμοιβές 8 δισ. περίπου και μίλησε για "έργα Φρανκεστάιν", που παραδίδονται χωρίς υπογραφή.Επισήμανε μάλιστα, ότι στο ΔΣ του Οργανισμού (που αποτελείται από εκπροσώπους του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ) λειτουργεί "μία μεγάλη πλειοψηφία, ασχέτως παρατάξεων, που τηρεί μία περίεργη ομοφωνία για μία περίεργη κατανομή των πόρων και των δυνατοτήτων που προσφέρει η "Πολιτιστική"".

Σημειώνουμε ότι μετά τη Χρ. Αράπογλου, παραιτήθηκαν δύο ακόμη μέλη του ΔΣ: ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, Σωτ. Καπετανόπουλος και ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης Κοσμόπουλου Κ. Καλφόπουλος.Ετσι το ΔΣ του ΟΠΠΕ συνεδριάζει πλέον με ελάχιστα μέλη, αφού υπήρχε μία ακόμη κενή θέση πριν γίνουν αυτές οι παραιτήσεις.

Οπως επισημαίνει ο δημοτικός σύμβουλος της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ Αγάπιος Σαχίνης, "η "Πολιτιστική Πρωτεύουσα" είναι η μεγαλύτερη πρακτική απόδειξη για το πώς αντιλαμβάνονται τον πολιτισμό τα δύο μεγάλα Κόμματα, αλλά και ο ΣΥΝ που συναίνεσε με τη σιωπή του.Ο ΟΠΠΕ έβαλε στη γωνιά τους πνευματικούς ανθρώπους της πόλης. Κατασπατάλησε τεράστια ποσά. Στο επίπεδο των έργων, είχαμε απροκάλυπτη εμπλοκή των γνωστών συμφερόντων, γνωστών εκδοτικών συγκροτημάτων που μοιράστηκαν το πακέτο των έργων. Εργα αμφιλεγόμενης και αναγκαιότητας και ποιότητας. Εργα, χωρίς μέτρα προστασίας των εργαζομένων, με αποτέλεσμα έναν εργάτη νεκρό.Αν σ' αυτά προσθέσουμε την αναγκαία εισαγγελική παρέμβαση για διαλεύκανση του "πακέτου" της "Πολιτιστικής", τότε βγαίνουν πολλά συμπεράσματα για το πώς οδηγηθήκαμε σε μια "Πολιτιστική" που την πληρώσαμε πανάκριβα και χωρίς να βιώσουμε κάποιο πολιτισμό".

Εκθεση Αγίου Ορους

Οσοι μιλούσαν για παρατεταμένα "Δημήτρεια", όταν αναφέρονταν στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της "Π Π", σήμερα, οχτώ μήνες μετά την έναρξη του θεσμού, δικαιώνονται... Κι ενώ θα έχουν δαπανηθεί δισεκατομμύρια, ελάχιστα έργα θα καρπωθεί η πόλη και ελάχιστες εκδηλώσεις θα έχει να θυμάται μετά το '97. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι οι - λίγες - πραγματικά υψηλού επιπέδου εκδηλώσεις είναι η κατηγορία που είχε τις μικρότερες επιχορηγήσεις από την "Πολιτιστική" και σε ορισμένες περιπτώσεις ελάχιστη προβολή.

Σαν "ξεχωριστό γεγονός" ήθελαν οι διοικούντες την "Πολιτιστική", την Εκθεση του Αγίου Ορους. Κατάφεραν όμως και με αφορμή αυτή τη διοργάνωση να χωρίσουν τον κόσμο και σκόπιμα ταύτισαν τη θρησκεία και την εκκλησία με τον Πολιτισμό. Και ένα ακραίο παράδειγμα σκοταδισμού: στα πολυδάπανα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης δεν προσκλήθηκαν, αποκλείστηκαν δηλαδή, οι θρησκευτικοί εκπρόσωποι ξένων δογμάτων και θρησκειών, ενώ απαγορεύτηκε η είσοδος στις γυναίκες, που κατά την άποψη των ιδιωτικών αστυνομικών, δεν ήταν "ευπρεπώς ενδεδυμένες".

Αλλά και για την έκθεση του Αγίου Ορους δεν υπάρχουν συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία. Ο υπουργός Πολιτισμού, όταν ρωτήθηκε, δεν ήταν σε θέση (;) να δώσει σχετική απάντηση (!). Υπολογίζεται, όμως, ότι ο προϋπολογισμός της έκθεσης θα ξεπεράσει τα 3 δισ. (!). Οπως λέγεται, από αυτά, τα μισά, περίπου, θα δοθούν στις Μονές που συμμετέχουν στην έκθεση.Και όπως τονίζει δημοσίευμα του περιοδικού "Ενεκεν": "Είναι πλέον γνωστό σ' όλους ότι το χρήμα είναι που κυριάρχησε στη δοσοληψία ΟΠΠΕ και Αγίου Ορους" και "ο υπουργός Πολιτισμού υποχώρησε στις πιέσεις ομάδας Αγιορειτών στο ζήτημα της "Ροτόντας", με το φαιδρό επιχείρημα ότι η "θρησκεία έχει ρεύμα"".

Και, φυσικά, για να καλυφθεί ο τεράστιος προϋπολογισμός της έκθεσης, επιβλήθηκε ακριβό εισιτήριο εισόδου στην έκθεση, με "τραπεζάκια έξω", όπως στα θρησκευτικά πανηγύρια πωλούνται διάφορα, τουριστικού τύπου, αναμνηστικά "εκκλησιαστικά" αντικείμενα. Η εμπορευματοποίηση αυτή, όπως διαπιστώνουν όσοι επικοινωνούν με τις Μονές του Αγίου Ορους, προκαλεί την αγανάκτηση στην πλειοψηφία των μοναχών. "Δεν πήγαιναν, καλύτερα, να κάνουν έκθεση μέσα στο "Κόντινεντ"...",λένε χαρακτηριστικά στις Καρυές.

Ενας ακόμη λόγος δυσαρέσκειας των μοναχών είναι οι πληροφορίες για νέες εισαγγελικές παρεμβάσεις στην "Πολιτιστική". Πράγματι, η εισαγγελία ερευνά άλλη μια φορά ζητήματα διαχείρισης στον ΟΠΠΕ, με αφορμή δημοσιεύματα για τις απευθείας αναθέσεις των δεξιώσεων και των εναρκτήριων εκδηλώσεων της Εκθεσης του Αγίου Ορους.Την ίδια στιγμή, άλλος εισαγγελέας ερευνά τον τρόπο ανάθεσης από τον ΟΠΠΕ, "μελέτης" για τον Απόδημο Ελληνισμό.

Η φιλοσοφία των αρχόντων

Αν συγκρίνουμε τα δισ. που ξοδεύτηκαν για εκθέσεις, δείπνα και δεξιώσεις με τα ελάχιστα συγκριτικά ποσά που δόθηκαν για τις πολύ πρόχειρα σχεδιασμένες εργατικές εκδηλώσεις του Μαϊου, καταλαβαίνουμε ποιον ιδεολογικό προσανατολισμό έδωσαν στην "ΠΠ" η "συγκυβέρνηση" ΠΑΣΟΚ - ΝΔ που διευθύνει την "ΠΠ". Ο Οργανισμός υποβάθμισε την εκδήλωση των μουσικών συγκροτημάτων από τα Βαλκάνια - τη "βαλκανική διάσταση της "Πολιτιστικής"", όπως αποκάλεσε την εκδήλωση η καλλιτεχνική διεύθυνση. Αλλά για τις ιδιαιτέρως προβαλλόμενες τρεις εκθέσεις για το Μ. Αλέξανδρο θα διατεθούν πάνω από 300 εκατ..

Αν και οι εκδηλώσεις αρχαιολατρίας περικόπηκαν την τελευταία στιγμή (ετοίμαζαν παρέλαση εφίππων καστροφυλάκων, κλπ!!!), όλοι γνωρίζουν πλέον ότι η ιδεολογική βάση των εκδηλώσεων ήταν η βυζαντονολαγνία, οι σοβινιστικοί μύθοι και παράλληλα η περιφρόνηση των κατοίκων και της ιστορίας της Θεσσαλονίκης. Μίας πόλης σύμβολο πολυφωνικού πολιτισμού, αγωνιστικής παράδοσης του προλεταριάτου της, το κέντρο (μιας ευρύτερης περιοχής) των επαναστατικών ιδεών στον αιώνα μας. Κι όμως, όλες οι μέχρι τώρα εκδηλώσεις, ο πολύπλευρος πολιτιστικός χαρακτήρας της πόλης σκόπιμα υπονομεύεται. Ακόμα και το δίτομο έργο για τη μακραίωνη "Ιστορία της Θεσσαλονίκης" που επρόκειτο να εκδοθεί πριν ένα χρόνο από τον ΟΠΠΕ, έχει ξεχαστεί... Ετσι, μετά τη φυλάκιση στα υπόγεια του δημαρχείου Θεσσαλονίκης του βιβλίου για τα 2.300 χρόνια της πόλης, φροντίζουν να περιπέσει στη λησμονιά ένα ακόμη συλλογικό βιβλίο για την αληθινή ιστορία της πόλης, παρότι έχουν δοθεί ήδη 180 εκατομμύρια (αμοιβές, τυπογραφεία κλπ.).

"Ροκ"... μακεδονομάχοι

Η "Πολιτιστική" αναζητούσε, μετά τη "φάμπρικα" των υπαίθριων "λαϊκών γλεντιών", ένα ακόμη γεγονός για "να συμπαρασύρει το σύνολο των πολιτιστικών δημοσιευμάτων και αναφορών σε όλα τα ΜΜΕ", όπως αναφερόταν σε έντυπο της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του ΟΠΠΕ. Ετσι ο Π. Θεοδωρίδης έκλεισε απευθείας συμφωνία με τους "U2", δίνοντας 600 εκατ. στη συναυλία τους. Συμφωνία που δείχνει ότι η "Πολιτιστική" του ιδεολογικοπολιτιστικού αλαλούμ προωθεί τον "πολιτισμό" των πολυεθνικών συμφερόντων στον τομέα της ψυχαγωγίας και του σταρ σύστεμ.

Το μόνο πρόβλημα ήταν... πώς να "δέσει το γλυκό" της βυζαντινολαγνίας και του μεγαλεξανδρισμού. Πώς να το κάνει ολίγον... ροκ. Γιατί ο καλλιτεχνικός διευθυντής της "ΠΠ", "ονειρεύεται να δει τη μέρα της συναυλίας των "U2" να γίνεται η Θεσσαλονίκη όπως ήταν... τη μέρα του συλλαλητηρίου για τη Μακεδονία" (!!! )

Ετσι μετά τα... χασαπόχαρτα που πλήρωσε ο ελληνικός λαός για τη λογοτεχνία μας, πληρώνει 600 εκατομμύρια για τα "όνειρα" των ροκ... μακεδονομάχων.

Α. Ν.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ